Overstappen naar andere leverancier via energieveiling | Eneco Community

Overstappen naar andere leverancier via energieveiling

Enkele dagen geleden stuurde ik een mail naar ENECO met het volgende:Geachte mevrouw, mijnheer,

Mijn overeenkomst met uw bedrijf loopt tot 1-1-2013.

Ik ben nu benaderd om over te stappen naar Energie van de Consumentenbond. Een berekening, op basis van mijn verbruiksgegevens juni 2010-juni 2012, wijst uit dat, indien ik in ga op deze aanbieding – vooropgezet dat dit al binnen het nu lopende contract met uw bedrijf zou kunnen –, dit een besparing van € 317,00 op jaarbasis zou kunnen opleveren. Zeker geen kleinigheid en in deze tijd van recessie alleszins de moeite waard om over na te denken.

Vanaf het begin dat ENECO onze leveranciers is (vermoedelijk na overname van REMU) zijn wij steeds een trouwe klant geweest. Dus neem ik de vrijheid om u de volgende vragen te stellen:

1. Welke problemen kan ik verwachten bij een (mogelijke) overstap, met andere woorden: welke adders zitten er onder het gras?
2. Welke voordelen heb ik bij het continueren van mijn contract met u na 1-1-2013.

Ik hoop dat u mijn vraagstelling kunt begrijpen en wacht uw – hopelijk positieve – reactie af.
Of ENECO leest geen e-mails of men denkt... Ik heb nog een nieuwe mail gestuurd, maar nog steeds geen antwoord. Niet dat ik direct over wil stappen, maar ik mag toch verwachten dat mails gelezen en beantwoord worden.

12 Reacties

het is behoorlijk storend dat er de laatste dagen geen mail verkeer met de site mogelijk is.

terwijl een vraag over opzeggen via een ander kanaal gewoon niet beantwoord word.
@Cees: Wat betreft addertjes onder het gras: Vergelijk uiteraard heel goed de tarieven met elkaar. Appels met appels vergelijken. Is het inclusief of exclusief BTW? Inclusief of exclusief energiebelasting? Is er rekening gehouden met regiotoeslag in het gastarief? Zijn alle andere eventuele kosten meegenomen om eerlijk te vergelijken? Denk ook aan de (eventuele) kosten van een acceptgiro, kosten van een herinnering, kosten voor het bellen naar de klantenservice etc. etc. Kijk naast kosten ook goed naar service, betrouwbaarheid, ervaringen van andere etc.

Problemen met overstappen? Ja en nee... het kan goed gaan maar uit ervaring weet ik dat het ook heel snel fout kan gaan.
De afgelopen dagen hebben we veel e-mails ontvangen waardoor een achterstand is ontstaan in de beantwoording hiervan. Daardoor hebben we niet alle vragen binnen de door ons gewenste 2 dagen kunnen beantwoorden. Hiervoor onze excuses.

De Consumentenbond levert zelf geen energie maar heeft wel onlangs een energieveiling georganiseerd, die gewonnen is door de Nederlandse Energie Maatschappij. Als je op het aanbod ingaat, wordt je klant van deze energieleverancier. Eneco doet niet mee aan deze veilingen, omdat alleen wordt gekeken naar de laagste prijs. Er wordt niet gekeken naar de kwaliteit van de dienstverlening, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Diamond3d geeft daar ook terecht een aantal goede suggesties in.

@Cees we proberen contact met je op te nemen om op basis van je huidige verbruik en het lopende contract een prijsvergelijking te maken. Je kunt ons voor deze vergelijking ook zelf bellen op het gratis telefoonnummer 0800-5503550.
0800-5503550 is volgens uw site geen gratis nummer
@pietdo Ik begrijp dat je ons probeert te bereiken. Voor je vragen kun je ons bellen op het nummer 0800-5503550. Dit is een gratis nummer. Misschien kan je ons laten weten waar op onze website anders vermeld staat?
Na enig naspitten blijkt dat je gelijk hebt.

het betrof hier het Stedin nummer 0900-1426 waar "lokaal tarief"achter vermeld stond.

excuus
Vandaag (donderdag 26-4-2012) een telefoontje van ENECO. Met op de eerste plaasts welgemeende verontschuldigingen voor het feit dat be-mail verkeer in de afgelopen periode niet mogelijk was. Men hoopt dit binnen veertien dagen te hebben hersteld.
De vriendelijke dame, beschikkend over mijn gegevens, kan mij meedelen dat overstappen natuurlijk ieders goed recht is, maar dat toch goed moet worden gekeken naar de haken en ogen die daar aan vast zitten. Ten eerste zou overstappen per 1 juli moeten gebeuren, dus een ENECO-boete met zich meebrengen (nog een half jaar lopend 3-jarig contract). Ten tweede is de overstap in eerste instantie gebaseerd op de energietarieven per 1 juli en voor de duur van ëën jaar, dus wat gaat de Energiemaatschappij na een jaar doen? Tenslotte hoopt ENECO medio september/oktober met een zo scherp mogelijk aanbod te komen voor een nieuw driejarig contract. Mijn besluit: Ik weet wat ik heb, reken op een goede nieuwe aanbieding. Voor slechts een paar Euro per maand... ga ik niet verkassen.
Vandaag (donderdag 26-4-2012) een telefoontje van ENECO. Met op de eerste plaasts welgemeende verontschuldigingen voor het feit dat be-mail verkeer in de afgelopen periode niet mogelijk was. Men hoopt dit binnen veertien dagen te hebben hersteld.
De vriendelijke dame, beschikkend over mijn gegevens, kan mij meedelen dat overstappen natuurlijk ieders goed recht is, maar dat toch goed moet worden gekeken naar de haken en ogen die daar aan vast zitten. Ten eerste zou overstappen per 1 juli moeten gebeuren, dus een ENECO-boete met zich meebrengen (nog een half jaar lopend 3-jarig contract). Ten tweede is de overstap in eerste instantie gebaseerd op de energietarieven per 1 juli en voor de duur van ëën jaar, dus wat gaat de Energiemaatschappij na een jaar doen? Tenslotte hoopt ENECO medio september/oktober met een zo scherp mogelijk aanbod te komen voor een nieuw driejarig contract. Mijn besluit: Ik weet wat ik heb, reken op een goede nieuwe aanbieding. Voor slechts een paar Euro per maand... ga ik niet verkassen.

Inderdaad is het oppassen met overstappen op een andere leverancier. Wanneer een callcenter je thuis belt, of men aan de deur komt, dan wordt vaak er NIET bij verteld dat de berekening die ze voor hje maken OF een speciaal aanbod is, OF maar van korte duur.
Je denkt als potentiele klant dan dat zij ALTIJD een veel lager tarief hanteren.Dit zijn de verkooptrucs die met opzet aan de verkopers geleerd wordt. Men houdt dit soort gegevens vaak achter bij hun aanbod, als je niet verder dóórvraagt....
M.a.w. men liegt niet tegen je, maar ze vertellen niet hun hele verhaal en daar trappen velen in, helaas.
Reputatie 4
Badge +1

@Cees van der Mast
Fijn om te lezen dat het telefoongesprek met onze medewerkster positief is verlopen en dat je een objectief beeld heb van de vergelijking. We zijn er blij mee dat jij als vaste klant niet van plan bent om te verkassen.

@Cees van der Mast
Fijn om te lezen dat het telefoongesprek met onze medewerkster positief is verlopen en dat je een objectief beeld heb van de vergelijking. We zijn er blij mee dat jij als vaste klant niet van plan bent om te verkassen.

Aanvullend aan deze discussie kan men zien op het internet dat de prijzen van NLenergie zijn:
Enkelvoudige aansluiting: 18,326 cent per kW
Dubbele aansluiting:
laag tarief 17,882 cent per kw
hoog tarief 18,866 cent per kW
Gas: 54,442 cent per kub. meter
Alle hier genoemde prijzen incl BTW en energiebelasting.
Aan ieder van ons: even goed je eigen situatie vergelijken en bepalen of er onzekerheden/onduidelijkheden zijn.
Zo ja, dan verder goed je huiswerk doen en dóórspitten in de cijfers en voorwaarden van alle leveranciers.

@Cees van der Mast

Aanvullend aan deze discussie kan men zien op het internet dat de prijzen van NLenergie zijn:
Dubbele aansluiting:
Aan ieder van ons: even goed je eigen situatie vergelijken en bepalen of er onzekerheden/onduidelijkheden zijn.
Zo ja, dan verder goed je huiswerk doen en dóórspitten in de cijfers en voorwaarden van alle leveranciers.

Om ons als verbruikers goed te kunnen laten vergelijken wat de diverse energieleveranciers bieden, moeten we cijfers hebben op dit forum. Eneco spreekt over het vergelijken ZONDER cijfers te tonen. Lees b.v.dit op de Enecosite:(citaat)
Waarom een energieveiling?

Consumentenorganisaties vinden het belangrijk dat klanten niet te veel betalen voor hun energie. Daarom vragen ze energiebedrijven om met een aanbod te komen voor hun leden. Als u lid bent, kunt u zich vrijblijvend inschrijven voor de veiling. Energieleveranciers bieden tijdens de energieveiling tegen elkaar. Er wordt bij deze veilingen niet gekeken naar de kwaliteit van dienstverlening of duurzaamheid.

Waarom doet Eneco niet mee aan een energieveiling?

Voor Eneco is het vooral het eenzijdige karakter van deze veilingen: er wordt alleen gekeken naar de laagste prijs en er wordt niet gekeken naar andere aspecten die voor u en voor ons van belang zijn. Zoals de kwaliteit van dienstverlening. Zo vindt Eneco het vanzelfsprekend dat u bij een eventuele verhuizing geen administratiekosten hoeft te betalen, terwijl dit bij veel veilingwinnaars wel geldt. De leveranciers die de veilingen doorgaans winnen scoren structureel niet hoog in klanttevredenheidsonderzoeken. Wij raden u daarom ook aan hier goed naar te kijken.

De hoge kortingen die worden geboden en de kosten die per overstappende klant moeten worden betaald aan de organisatie die de veiling organiseert, zullen worden terugverdiend op andere klanten. Tevens blijft er minder geld over om te investeren in duurzame energie en de kwaliteit van dienstverlening.
Is een energieveiling onafhankelijk?
De organisatoren van de veiling verdienen aan uw overstap. Voor iedere klant die overstapt, betaalt de winnende leverancier een vergoeding aan de organisator.(tot zover citaat)

Wat MIJ als consument boeit, zijn de cijfers, dus:
--hoeveel aan administratiekosten?En welke leveranciers brengen die in rekening?Laat ons dat vergelijken..
--laat die tevredenheidsonderzoeken dan eens zien op dit forum.
--wèlke, en hoeveel, kosten worden terugbetaald aan de organisator van de veiling? (U bedoelt Eigen Huis?) Hoe weet u dat?
--de vraag of de energieveiling onafhankelijk is, dient de Eneco te onderzoeken en met feiten te onderbouwen. Alleen de vráág stellen is erg gemakkelijk en wellicht tendentieus als er niets aangetoond wordt.
--de organisatoren (Eigen Huis, dus?) verdient aan uw overstap en betaalt de winnende leverancier (NL- Energie dus?) een vergoeding aan Eigen Huis. Toon dat dan aan met feiten,
Eneco.
Moderators, graag zie ik mijn reacties+vragen hier boven en de recente ontwikkelingen op de energieveilingmarkt tegemoet op dit forum.
[quote]Vandaag (donderdag 26-4-2012) een telefoontje van ENECO. Met op de eerste plaasts welgemeende verontschuldigingen voor het feit dat be-mail verkeer in de afgelopen periode niet mogelijk was. Men hoopt dit binnen veertien dagen te hebben hersteld.

@Cees van der Mast

Dubbele aansluiting:

Om ons als verbruikers goed te kunnen laten vergelijken wat de diverse energieleveranciers bieden, moeten we cijfers hebben op dit forum. Eneco spreekt over het vergelijken ZONDER cijfers te tonen. Lees b.v.dit op de Enecosite:(citaat)
Waarom een energieveiling?

Consumentenorganisaties vinden het belangrijk dat klanten niet te veel betalen voor hun energie. Daarom vragen ze energiebedrijven om met een aanbod te komen voor hun leden. Als u lid bent, kunt u zich vrijblijvend inschrijven voor de veiling. Energieleveranciers bieden tijdens de energieveiling tegen elkaar. Er wordt bij deze veilingen niet gekeken naar de kwaliteit van dienstverlening of duurzaamheid.

Waarom doet Eneco niet mee aan een energieveiling?

Voor Eneco is het vooral het eenzijdige karakter van deze veilingen: er wordt alleen gekeken naar de laagste prijs en er wordt niet gekeken naar andere aspecten die voor u en voor ons van belang zijn. Zoals de kwaliteit van dienstverlening. Zo vindt Eneco het vanzelfsprekend dat u bij een eventuele verhuizing geen administratiekosten hoeft te betalen, terwijl dit bij veel veilingwinnaars wel geldt. De leveranciers die de veilingen doorgaans winnen scoren structureel niet hoog in klanttevredenheidsonderzoeken. Wij raden u daarom ook aan hier goed naar te kijken.

De hoge kortingen die worden geboden en de kosten die per overstappende klant moeten worden betaald aan de organisatie die de veiling organiseert, zullen worden terugverdiend op andere klanten. Tevens blijft er minder geld over om te investeren in duurzame energie en de kwaliteit van dienstverlening.
Is een energieveiling onafhankelijk?
De organisatoren van de veiling verdienen aan uw overstap. Voor iedere klant die overstapt, betaalt de winnende leverancier een vergoeding aan de organisator.(tot zover citaat)

Wat MIJ als consument boeit, zijn de cijfers, dus:
--hoeveel aan administratiekosten?En welke leveranciers brengen die in rekening?Laat ons dat vergelijken..
--laat die tevredenheidsonderzoeken dan eens zien op dit forum.
--wèlke, en hoeveel, kosten worden terugbetaald aan de organisator van de veiling? (U bedoelt Eigen Huis?) Hoe weet u dat?
--de vraag of de energieveiling onafhankelijk is, dient de Eneco te onderzoeken en met feiten te onderbouwen. Alleen de vráág stellen is erg gemakkelijk en wellicht tendentieus als er niets aangetoond wordt.
--de organisatoren (Eigen Huis, dus?) verdient aan uw overstap en betaalt de winnende leverancier (NL- Energie dus?) een vergoeding aan Eigen Huis. Toon dat dan aan met feiten,
Eneco.
Moderators, graag zie ik mijn reacties+vragen hier boven en de recente ontwikkelingen op de energieveilingmarkt tegemoet op dit forum.
Moderators:
Tot op heden geen reactie op mijn verzoek om met de door ENECO genoemde "klanttevredenheidsonderzoeken" te komen.
Hierbij dan wat door mij zèlf verzameld werk over de "klanttevredenheidstests". Niet helemaal recent, maar als iemand nieuwere presentaties heeft, samengesteld door onafhankelijke organisaties, dan graag aanvullen.

http://www.eigenhuis.nl/downloads/nieuws-pers/Rapport_Energieleveranciers_2010-2011.pdf

http://www.eigenhuis.nl/energie/energiemarkt/energieleveranciers/klanttevredenheid/

Daarin kunnen we zien dat er energieprijsvechters zijn, die het heel goed doen. Greenchoice b.v. staat bovenaan. Zie verder deze links voor de rangorde.Trek daaruit uw eigen conclusies.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen