Overstappen naar andere leverancier | Eneco Community
vraag

Overstappen naar andere leverancier

• 7 januari 2013
  • 21 reacties
  • 1723 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 13 reacties
Goedemiddag,

Ik ben op dit moment van plan om een aanvraag te gaan doen bij een andere energie leverancier in verband met de verhoging van de energiebelastingen.

Ik snap dat Eneco geen invloed heeft op de energiebelastingen, echter is de leveringsprijs + belasting nu wel aan de hoge kant geworden. Bij het afsluiten van mijn contract betaalde ik circa. €0,64 per m3 gas, nu is dat bijna €0,68 per m3 gas geworden, dat is een verhoging van ongeveer 6%, en aan de behoorlijk hoge kant vergeleken met de concurrentie (op zowel vaste als variabele contracten).

Ik heb een 3 jarig vast contract bij Eneco.

Graag zou ik willen weten welke stappen ik moet ondernemen om het contract bij Eneco te laten beëindigen.

Ik ben mij er van bewust dat Eneco een boete van €75 per product in rekening brengt in verband met het vroegtijdig beëindigen van mijn contract, echter zal de nieuwe energie leverancier deze volledig vergoeden.

Ik hoop graag iets van u te vernemen.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey van den Broek

21 Reacties

Goedemiddag,

Jammer dat ik geen reactie heb ontvangen.

Inmiddels heb ik van de nieuwe energie leverancier vernomen dat ik niets hoef te doen, en dat ik de aanvraag gewoon bij hen kan indienen.
Dit is dan ook gebeurd.

Dit scheelt mij op jaarbasis meer dan €50, door met name een lager gastarief.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey van den Broek
Reputatie 5
Badge +3
Beste Jeffrey,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te lezen dat je al bent overgestapt voor we in de gelegenheid zijn geweest je te benaderen. We hadden het aanbod graag samen met je besproken en gekeken of we je als klant konden behouden. We zien je natuurlijk niet graag vertrekken. We proberen op het forum zo snel mogelijk te reageren (ongeveer binnen een werkdag).

Ik hoop dat we je in de toekomst weer als klant mogen verwelkomen. Mocht de overstap/eindnota vragen bij je oproepen, weet je ons te vinden.

Groet, Kelly
Hoi Kelly,

Ik heb alsnog contact gehad met jullie klantenservice. Deze hebben inderdaad toegegeven dat mijn gasprijs aan de hoge kant ligt in vergelijking met de concurrentie.

Mijn werd verteld dat het contract niet gewijzigd kon worden in verband met het feit dat deze nog loopt, jammer.

Uit coulance heb ik daarom een eenmalige vergoeding ontvangen van €75 op mijn eerstvolgende jaarnota (februari 2014) om het prijsverschil te dekken. Helaas konden ze de korting niet meer laten doorvoeren op mijn aankomende jaarnota van 5 februari 2013. Wederom, jammer.

Ik heb om deze reden de aanvraag bij de andere energie leverancier (samen met Eneco één van de grotere) geannuleerd.

Groet,

Jeffrey
Reputatie 3
Badge
Shoppen en vergelijk is goed maar de huidige aanbieder een kans geven is ook iets waar je over na moet denken. 🙂 dus 3 jarig contract?
Daar heb je gelijk in Jeroen.

Praten met de huidige aanbieder doet goed :)

Ik heb Garantieprijs Ecostroom & Gas zomer 2011 tot oktober 2014.
Reputatie 3
Badge
Hebben ze het nog gehad over het minder bekende premium contract?
Nee, daar hebben ze het niet over gehad, en daar las ik wel iets over op de tarieven pagina van Eneco.
Het enige wat ik aangeboden kreeg is €75 korting. Maar was het niet zo dat je het premium contract aangeboden krijgt als je langer klant bent?

Ik ben pas sinds augustus 2011 klant (sinds ik mijn eerste woning heb gekregen).

Tijdens het telefoongesprek werd me ook verteld dat mijn contract niet kon worden omgezet, omdat deze nog loopt. Hier viel niets aan te veranderen.
Reputatie 3
Badge
Op die manier. We hopen je nog is terug te zien als je vragen hebt of om je kennis te delen met ons over wat hier besproken wordt
Ik heb nogmaals contact gehad met de klantenservice, en heb hen gevraagd over het premium contract.
Mij werd verteld dat het omzetten naar het premium contract niet tussentijds mogelijk is zonder het betalen van een boete in verband met het openbreken van het contract.

Ik weet niet wat de voorwaarden zijn voor het ontvangen van de €75 korting (die pas in 2014 wordt uitbetaald), maar ik blijf alsnog in de tussentijd shoppen naar een andere aanbieder.

Ik ben niet ontevreden over Eneco, maar besparen op mijn energierekening kan nooit kwaad.
Reputatie 3
Badge
Weet je. Zeg al eerder. Shoppen is niet erg maar je weet wat je hebt. Overal is er wel iets. Mijn ervaringen met eneco zijn ok. Als ik 100de euro's kan besparen zou k weg gaan maar zou misschien om tientjes gaan. En voor sommige doelgroepen zal eneco niet de juiste leverancier zijn maar voor een gemiddeld gezin zal het denk ik weinig uitmaken. Waarom kiest de 1 voor ING en de ander voor ABN???
Ik heb in een ander topic ook al eens gerept over een overstap. Ik werd via Vereniging Eigen Huis uitgenodigd in zee te gaan met Electrabel. Het aanbod was inderdaad goedkoper, maar na wat Googlen werd ik niet vrolijk van de reacties over Electrabel. Ik heb toen besloten om bij Eneco te blijven. Wellicht betaald zich dat nog eens uit in de toekomst :o
Ik heb inmiddels begrepen dat als ik overstap naar een andere leverancier, ik ook 2 facturen ga krijgen in verband met het feit dat veel energiebedrijven geen overeenkomst hebben met Stedin.

Ik krijg dan dus ook nog een factuur voor de netwerkkosten, die Eneco al netjes doorberekend.

Voorlopig blijf ik gewoon lekker bij Eneco, en in oktober 2014 kijk ik wel hoe de energieprijzen bij Eneco zich hebben ontwikkeld.
Reputatie 3
Badge
Zit bij  Westland infra m krijg eenmalig een factuur. Afschrijving zie ik apart via ABN AMRO maar kosten voor energie zijn dus lager. Betaalde voorheen bij wijze van 150 per maand maar dat kan 100 worden als je 50 apart moet afdragen
Ik ben gewoon van het gemak, dus ik laat het nu zoals het is :)

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ook van plan om over te stappen naar een andere leverancier, maar ik heb geen flauw idee waar ik terug kan vinden wat voor contract ik heb.
Kan iemand mij helpen waar dit te vinden is?
Reputatie 3
Badge
Onder het kopje E van eneco in je map met papieren? Beetje kinderachtig maar ik ben zelf gesteld op orde in mijn administratie. Onder mijn eneco moet je huidige contract zichtbaar zijn. Vraag anders via dit forum een kopie van je contract op. O ja en overstappen is niet altijd voordelig hoor. Geef eneco een kans je een aanbod te doen
Onder het kopje E van eneco in je map met papieren? Beetje kinderachtig maar ik ben zelf gesteld op orde in mijn administratie. Onder mijn eneco moet je huidige contract zichtbaar zijn. Vraag anders via dit forum een kopie van je contract op. O ja en overstappen is niet altijd voordelig hoor. Geef eneco een kans je een aanbod te doen

Hoi Jeroen,

Bedankt voor je antwoord, ik heb inmiddels Eneco zelf gebeld en het blijkt dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb, dus kan elk moment opzeggen.
Trouwens, de man aan de telefoon moest ook even flink zoeken hoor, dus zo duidelijk stond het er niet bij.
Maar heb toch besloten over te stappen naar Essent, deze heeft een mooie aanbieding voor 1 jaar vast, scheelt me 300 euro met Eneco, en volgend jaar zie ik wel weer.
Hoi Jeroen,

Bedankt voor je antwoord, ik heb inmiddels Eneco zelf gebeld en het blijkt dat ik een contract voor onbepaalde tijd heb, dus kan elk moment opzeggen.
Trouwens, de man aan de telefoon moest ook even flink zoeken hoor, dus zo duidelijk stond het er niet bij.
Maar heb toch besloten over te stappen naar Essent, deze heeft een mooie aanbieding voor 1 jaar vast, scheelt me 300 euro met Eneco, en volgend jaar zie ik wel weer.

Let wel op eenmalige kortingen die aanbieders geven. Eerste jaar lekker goedkoop, daarna is het ineens een stuk duurder. Dat is het misleidende van veel aanbieders. Eneco doet dit dus niet.
Reputatie 3
Badge
Klantvriendelijk zijn en transparant is ook iets om op te letten. Maar eneco hoeft niet altijd goedkoper te zijn. Denk per klant verschillend.
Het is best de moeite waard om leveranciers eens te vergelijken met elkaar.

Wij zijn jaren geleden al begonnen met Eneco, toen nog G.E.B. en eigenlijk nooit verder gekeken.
Maar nu lid van de consumentenbond en dan wordt je wel geattendeerd op andere leveranciers, en als je dan gaat vergelijken blijkt dat het ook aardig goedkoper kan.

Dus wij vonden het wel de moeite waard om de overstap te nemen.

Het kost even moeite en goed kijken waar de verschillen in zitten, maar er zijn diverse vergelijkingssites die het gemakkelijk maken en meteen de prijsverschillen laten zien.
Dan kun je tot een goede keuze komen.
Ook is het verstandig om naar gebruikers ervaringen te kijken van leveranciers, alles makkelijk te vinden via Google, lang leve internet!
Reputatie 4
Badge +1
Hallo embrassen,

Jammer dat je hebt besloten om over te stappen. Vooral omdat je tot onze vaste klanten behoort. Hebben we je tijdens het telefonisch contact ook gewezen op de verschillende contractmogelijkheden bij ons?

Groet,
Mike

Reageer