Opzeggen stadsverwarming vanwege hoge kosten | Eneco Community

Opzeggen stadsverwarming vanwege hoge kosten

• 23 augustus 2013
  • 1 reactie
  • 2224 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 0 reacties
Ik woon in het centrum van Rotterdam, wij hebben hier geen gas vandaar dat we het verwarmen van het water "verplicht" gebonden zitten aan stadsverwarming.

Mijn verbruik per jaar ligt op ongeveer 5 GJ, wat heel weinig is. Ik heb nooit de verwarming aan, mijn enige verbruik is dus het verwarmen van water voor o.a. douche.
Dat de kosten hoog zijn komt dus daar het  vastrecht. Aangezien dit een vast (in mijn ogen veel te hoog) bedrag is, zal dit nooit minder worden.

Ik overweeg daarom mijn hele stadsverwarming te laten verwijderen/afsluiten en over te gaan op het elektrisch verwarmen van het water d.m.v. een boiler.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het misbruik van de machspositie die Eneco heeft , aangezien het de enige leverancier is. De kosten van het vastrecht zijn hoger dan voor woningen waar geen stadsverwarming is. Ik zou graag willen zien dat het vastrecht wordt gekoppeld aan het werkelijk verbruik, en niet zoals nu aan een gemiddeld verbruik in de buurt!

1 Reactie

Sinds ik (voornamelijk) koud ben gaan douchen is mijn warmte verbruik enorm gedaald. In mijn laatste jaarnota kwam ik op 2 GJ uit. Mijn appartement is goed geïsoleerd en ik heb bijna nooit de verwarming aan. Ik gebruik het warme water van de stadsverwarming eigenlijk alleen maar voor de afwas en de schoonmaak, iets wat ik ook prima met een waterkoker zou kunnen doen.

Mijn vaste lasten voor de huur van de warmteset, het vastrecht en het meettarief kwamen bij mijn laatste jaarnota uit op € 500, terwijl het verbruik op € 50 zat. Als ik het warme water voor mijn afwas en schoonmaak uit de waterkoker haal dan kom ik volgens een snelle berekening jaarlijks uit op zo'n € 25. Ik kan dus jaarlijks € 525 besparen door mijn stadsverwarming te laten afsluiten.

Toch is het wel handig om af en toe gebruik te kunnen maken van de stadsverwarming voor de cv of douche voor bezoek en logees. Maar dat enorme prijsverschil...

Graag zou ik zien dat de aanbieders van stadsverwarming op een andere wijze de vaste kosten verrekenen. Zeker gezien steeds meer huizen beter geïsoleerd zijn en meer mensen milieubewuster omgaan met warmtegebruik. Men zou bijvoorbeeld een laag verbruik kunnen belonen door lagere vaste kosten en bij een hoog verbruik de kosten verhogen. Kan iemand van Eneco mij vertellen of men aan iets dergelijks werkt?

Reageer