Opbouw vastrecht warmte rotterdam | Eneco Community
beantwoord

Opbouw vastrecht warmte rotterdam

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Mijn eerste eindafrekening voor levering van warmte ontvangen. Jaarlijks is dit 386,26 euro (tarief 2013). Mijn vraag is hoe dit tarief is opgebouwd?

Wanneer ik het tariefadvies warmtelevering volg, dan zou de berekening zijn:

(a) uitgespaard vastrecht aardgas
(b) levensduurverschil met cv/aardgas
(c) uitgespaard onderhoud

Volgens het tariefadvies zijn posten (b) en (c) respectievelijk 55,03 en 63,-- euro (excl. BTW). Opgeteld 142,82 euro per jaar.

Uitgespaard vastrecht zou bestaan uit:
- tarief Stedin voor aardgas ...174,65
- vastrecht Eneco voor aardgas .... 12 x 2.31 = 27,72

Een optelling van alle posten leidt dan tot een bedrag van 345,19 per jaar aan vastrecht.
icon

Beste antwoord door Kelly 17 juli 2013, 14:52

Hallo wrdam,

Welkom op ons forum! Goed je hier te zien.

Ik heb je berekening gevolgd en ik zie dat je 63 euro aanhoudt bij post C, maar je maakt gebruik van een ruimteverwarming met combiset. Onderhoud en reparaties van de gehele installatie komen voor onze rekening. De kosten bedragen dan 97 euro (ex btw). Dit verklaart het verschil.

Weet je zo voldoende?

Groet, Kelly

Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo wrdam,

Ik heb je berekening gevolgd en ik zie dat je 63 euro aanhoudt bij post C, maar je maakt gebruik van een ruimteverwarming met combiset. Onderhoud en reparaties van de gehele installatie komen voor onze rekening. De kosten bedragen dan 97 euro (ex btw). Dit verklaart het verschil.

Weet je zo voldoende?

Groet, Kelly

Hallo wrdam,

Weet je zo voldoende?

Groet, Kelly

Met welke frequentie pleegt Eneco dan onderhoud aan de warmteinstallatie? Sinds oplevering van appartementen in 2008 heeft er voor zo ver het bestuur van de VVE weet geen onderhoud plaats gevonden aan de afleverset. Op veel plaatsen kampen bewoners wel met trage warmwaterlevering. Het duurt enige minuten voor er warm water is. Wellicht is een inspectie bij alle 156 appartementen wat dat betreft in te roosteren.
Reputatie 5
Badge +3
Iedere klant, ook met een eigen cv-installatie, moet even wachten op warm water. Simpelweg om dat de kraan een stuk verwijderd is van de warmtewisselaar (meterkast - douche). Enige minuten is alleen wel wat lang, weet je zeker hoelang het duurt?

Wat betreft het onderhoud, er vindt veel onderhoud plaats buiten de woning, met name in de regelkamer.

Iedere klant, ook met een eigen cv-installatie, moet even wachten op warm water. Simpelweg om dat de kraan een stuk verwijderd is van de warmtewisselaar (meterkast - douche). Enige minuten is alleen wel wat lang, weet je zeker hoelang het duurt?

Wat betreft het onderhoud, er vindt veel onderhoud plaats buiten de woning, met name in de regelkamer.

Beste Kelly,

Bedankt voor de antwoorden tot zo ver!

Even wachten op warm water ken ik natuurlijk vanuit mijn vorige woning met een cv. Maar hier vind ik het wel heel lang voor mijn gevoel. De keukenkraan zit ongeveer 3 meter van de warmtewisselaar vandaan.

Ik heb gisteren even getimed hoe lang het duurt voordat ik heet water heb met een stopwatch. Het duurde iets meer dan 1 minuut en 30 seconden. Wanneer ik dat met mijn oude situatie vergelijk (met grotere afstand tussen ketel en kraan!), dan duurt het beduidend langer.

Enige minuten duurt het dus niet (maar het lijkt soms wel zo als je iets even tussendoor wil afwassen). Bovendien gaat er zo vrij veel water door heen. Laat ik zeggen, dat ik het zo niet gewend was.

Dus is dit nu normaal en moet ik er aan wennen, of toch iets mis?
Reputatie 5
Badge +3
Dat duurt inderdaad wat lang ja, zeker aangezien de kraan niet ver van de warmtewisselaar vandaan zit. Op welk mobiel telefoonnummer kunnen we je bereiken voor het maken van een afspraak? Je kunt dat nummer het beste even via een privé bericht aan mij toesturen. Dat doe je door links op mijn naam te klikken.

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
@wrdam,
Ik heb nog geen bericht van je ontvangen. Als je wilt dat we langskomen, ontvang ik graag het telefoonnummer waar we je het beste op kunnen bereiken. Dit kan je toesturen via een privé bericht aan mij.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen