Normaal tarief staat stil | Eneco Community
vraag

Normaal tarief staat stil

• 11 september 2013
  • 7 reacties
  • 4842 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 2 reacties
Hallo Eneco, forumleden,

Gisteren bij het opnemen van de meterstanden zag ik dat het tarief I op 0 stond. Ik dacht, dan heb ik alleen tarief II, als leek niet wetende wat het verschil was. Bij het doorgeven online diende ik echter ook tarief I door te geven. Dus ik gaf 0000000 door. Toch maar even nagebeld of dit wel goed was. Ondanks dat ik in mijn jaaropgave zag dat vorig jaar door de meneer van Stedin, die toen de meteopname deed, ook al voor die meter 0 is doorgegeven. En ik  zag dat het verbruik van meter II gedeeld was door 2 en beide verbruiken over meter I en II waren verdeeld. Een dame van Eneco bevestigt dit en geeft niet de indruk dat die meterstand van 0 van meter I 'fout' is, geeft op mijn vraag aan niet te weten waarom meter I niet loopt en verwijst me naar Stedin. Daar wordt me verteld dat meter I inderdaad stil staat en dat dat niet goed is. Heel raar dus dat de meneer van Stedin die vorig jaar de meterstanden kwam opnemen dat niet heeft geconstateerd en daar iets mee heeft gedaan. Ook opmerkelijk dat de meter niet goed werkt, aangezien het een nieuwe meter is, geinstalleerd in 2011, vlak voor mijn intrede in deze woning. De meter wordt binnenkort nagekeken.
Inmiddels weet ik dat meter I staat voor normaal tarief en meter II voor laag tarief ( ik geloof geldend voor snachts en in het weekend). Nu vraag ik me het volgende af:
Stel nou dat ik niet heel precies snachts en in het weekend de wasjes draai, en dus niet optimaal gebruik maak van dat lage tarief, is het dan wel verstandig meter I te laten draaien, had ik het misschien niet beter zo kunnen laten? (Geen haan die ernaar kraaide.) Is het sowieso voordeliger als beide meters draaien, ongeacht je energiegebruik?
Dank alvast.

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hallo Vana, welkom op dit forum.

Het is afhankelijk van je contract, of het belangrijk is ofdat 1 meter of beide meters draaien. Bij een enkel tarief contract zou je aan 1 stand genoeg hebben, echter bij een dubbeltarief contract heb je wel degelijk de 2 meters nodig. Maar ik ga er vanuit dat je enkel tarief hebt, anders hadden ze alang aan de bel getrokken, omdat je maar 1 stand door gaf. ( andere stand is 0 )

Nu komen ze je meter repareren/vervangen en dat is alleen maar goed. Als alles normaal verloopt gaan direct de meters allebei waardes aangeven afhankelijk van in welk tijdvak jij stroom verbruikt. 
Heb je nu enkel tarief dan blijft dit zo en worden de 2 standen (meter1+meter2) bij elkaar opgeteld. Heb je een dubbeltarief contract dan zal Eneco 1 stand gebruiken voor hoog en een stand voor laagtarief berekening.
Er vanderd direct in werkelijkheid dus niks aan je contract en telling. Voorheen had je dan dus 1 telling en straks 2 tellingen die samen 1 stand vormen. Wel is er nog een ander voordeel.
Je kunt nu straks zien in welk tijdsvak je meeste stroomverbruik zit en zo een heldere overweging maken, ofdat een dubbeltarief, misschien voordeliger voor ja zou kunnen zijn. Die mogelijkheid heb je nu dus niet.
En als vuistregel kan je aannemen dat als je 40% van het totaale verbruik afneemt in het nachttarief dan kan het al voordeliger zijn om een dubbeltarief aan te vragen.
Jvp, Brandje, bedankt voor jullie reactie. Ik heb het nog niet helemaal scherp.
Ik heb er zo weinig verstand van, dat ik niet eens met zekerheid kan zeggen wat voor soort contract ik heb. Ik als leek dacht na het lezen van jvp's eerste zin: oh, dan heb ik vast een enkel-tariefcontract, want daardoor loopt die ene meter natuurlijk niet, die hoeft niet te lopen bij een enkel-tarief contract...! Verder lezende twijfel ik toch aan die theorie, oa door woorden als 'meter repareren/vervangen', dan lijkt het alsof het toch niet ok is dat 1 meter niet loopt, ook al heb ik misschien een enkel-tarief contract. Maar ook doordat de dames bij zowel Stedin als Eneco niet iets zeiden als: oh, maar het maakt niets uit dat 1 meter niet loopt, want u heeft immers een enkel-tariefcontract. (Of komt dat misschien doordat  juist alleen de meter van het lage tarief loopt en niet andersom?... ;-)
Of moeten gewoon ongeacht je contract, beide meters dus gewoon lopen?
En nog iets: als straks beide meters gaan lopen, moet ik dan niet ergens kiezen of ik een enkel of dubbel tarief contract wil? Zit dat keuzemoment in het nu komende proces, of moet ik zelf (weer) aan  de bel hangen? 

Pffffff, m'n hersenpan doet pijn....

Bedankt alvast!
Ik zou eerst maar eens bij Mijn Eneco kijken wat voor contract je hebt.
Dat lijkt me toch simpel. Je kan ook op je laatste jaarnota kijken, dan weet je het ook.
En bij dit alles is eigenlijk maar 1 ding interessant of je een dubbel tarief wilt en dat kan je pas beoordelen als je weet of je 40% of hoger zit.
Dan moet je eigenlijk ook weten of je grote stroomverbuikers van plan bent in de nacht dan wel in het weekend te gebruiken.
Dat kiezen voor enkel of dubbel tarief kan op elke moment van de dag via Eneco gergeld worden.
En als laatste; het hangt een beetje van je meter af maar ongeacht je contract kunnen beide telwerken lopen.
Bij enkel tarief telt je leverancier simpel weg de stand I en II samen.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Vana,

Ik heb even meegelezen en zal je ook op weg helpen.

De elektriciteitsmeter is op 20 juli 2011 geplaatst en heeft 2 telwerken die ook beiden actief horen te zijn. Je hebt bij ons een leveringsovereenkomst met dubbeltarief. Dat wil zeggen dat we van beide telwerken een stand verwachten en als we op 1 telwerk geen stand ontvangen, maken we daar een schatting van of verdelen we het verbruik op het actieve telwerk over beiden.

Ik vermoed dat het 2e telwerk bij de installatie niet is geactiveerd. Het telwerk staat namelijk al vanaf de plaatsing op 0. Stedin moet dit dan ook activeren voor je, tenzij je in het vervolg liever op basis van enkeltarief wordt afgerekend. Of het voordeliger is om dubbeltarief te behouden of niet, is een veelgestelde vraag. Onder andere in dit topic hebben we hierover al informatie gegeven.

Zoals Brandje aangeeft kun je onthouden dat wanneer je minimaal 40% van je verbruik tijdens de daluren afneemt, dubbeltarief voordeliger is. Dit is echter moeilijk te achterhalen voor je op dit moment, omdat het tweede telwerk niet registreert. Ik weet niet of je op je voorgaande adres een vergelijkbaar verbruikspatroon had, maar daar heb je tussen 2010 en 2011 in totaal zo'n 52% tijdens de daluren afgenomen en daar was dubbeltarief dan ook voordeliger.

Tot slot, als je besluit dat Stedin het 2e telwerk moet activeren, ontvangen we daar 'in principe' automatisch bericht van. Ik durf dat echter niet te garanderen. Ik raad je daarom aan om mij/ons hier even op de hoogte te brengen dan kunnen we het voor je in de gaten houden allemaal.

Weet je voor nu voldoende?

Groet, Kelly
Bedankt weer Brandje.
Kelly, ja klopt dat die ene meter nooit heeft gedraaid, daarom ook opmerkelijk dat de meneer van Stedin die vorig jaar (dus na een jaar hier te hebben gewoond) de meters opnam, niks heeft gemeld of gealarmeerd bij mij of Eneco.
Ik had eerlijk gezegd geen flauw idee dat ik een dubbeltarief contract had, en ik verbaas me er ook over dat ik dat ook op het voorgaande adres had.... (Kun je nagaan hoe weinig ik er vanaf weet...) Ik doe de was ook bijvoorbeeld nooit snachts. Wel soms savonds laat (weet nu zo snel even niet hoe laat dat daltarief ingaat), en ga wel heel laat naar bed en heb dan tv (en in vorige woning pc) lange tijd aan.
Ik begrijp overigens nu uit je toelichting dat dus (toch) niet beide meters hoeven te draaien als je enkel tarief wilt. Beide tellers draaiend hebben is dan puur omdat het handig is te kunnen zien welk tarief je het meeste gebruikt, mocht je dat in de gaten willen houden tbv overstap naar dubbel tarief.
Enfin, met alle info ga ik maar eens even goed nadenken. Dank je.
Reputatie 5
Badge +3
Klopt Vana, het is wat dat betreft dus niet perse nodig om het tweede telwerk te activeren. Wat je keuze ook precies wordt, laat het mij maar even weten, want ik zal daar de tariefstructuur dan wel op moeten aanpassen.

Het goedkopere tarief geldt trouwens tussen 23:00u - 07:00u, tijdens de weekenden en op officiele feestdagen.

Groet, Kelly

Reageer