Netwerkkosten | Eneco Community
vraag

Netwerkkosten

• 24 maart 2013
  • 7 reacties
  • 2296 Bekeken

Sinds kort ben ik overgestapt van EnergieDirect naar Eneco.
Ik woon in Gelderland en de netwerkbeheerder in mijn regio is Liander.
Voor de overstap heb ik uitgebreid websites bekeken, voorwaarden gelezen en tarieven vergeleken.

Werd ik vandaag toch verrast door een rekening van Nuon met een termijnfactuur voor de kosten van netbeheerder Liander.
Het gaat me niet om de bedragen voor levering en netwerk want die heb ik in alle berekeningen meegenomen.

Mijn punt is dat nergens duidelijk op de website van Eneco vermeldt staat dat afhankelijk van de woonplaats de netwerkkosten via een aparte factuur wordt verrekend door de netbeheerder!  Dit wordt niet echt duidelijk vermeld bij het aanmelden en niet in de toegestuurde papieren. Uit andere berichten op dit forum blijkt dat dit voor meerdere mensen onduidelijk is!

Vervolgens stuurt de Nuon simpelweg een termijnfactuur zonder dat ik m.i. direct een contract met ze ben aangegaan.
Ze hebben ook niet het fatsoen een welkomstbrief te sturen waarin ze vertellen in hoeveel termijnen (10? of 12?) ze de netwerkkosten gaan factureren.

Waarom vermeldt Eneco niet duidelijker op de website, bij het aanmelden en in de overeenkomst dat de netwerkkosten door de netbeheerder apart worden gefacutureerd?

Waarom kan Eneco niet net als EnergieDirect de netwerkkosten mee-factureren ongeacht de woonplaats?

7 Reacties

Beste Stein,

Ik onderschrijf je vragen, ook ik werd onaangenaam verrast met een rekening van de NUON voor netwerkkosten van LIander. Ik ben in januari overgestapt naar Eneco en betaal nu meer als 38 euro per maand, eerder betaalde ik bij Trianel 14,26 euro per maand voor vastrecht, stroom, aansluiting, meetdienst en vastrecht transport,
Beste Stein,

Ik onderschrijf je vragen, ook ik werd onaangenaam verrast met een rekening van de NUON voor netwerkkosten van LIander. Ik ben in januari overgestapt naar Eneco en betaal nu meer als 38 euro per maand, eerder betaalde ik bij Trianel 14,26 euro per maand voor vastrecht, stroom, aansluiting, meetdienst en vastrecht transport,

Beste Monique,
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat de bedragen sterk afweken maar na het beter bestuderen van de jaarnota van EnergieDirect bleek dat ik de netwerkkosten voor gas was vergeten erbij te tellen en dat de bedragen op de jaarnota ex. btw waren en er nog 21% bij komt. Wat blijft is de verwaaring en onduidelijkheid. Heeft me toch behoorlijk wat tijd gekost e.e.a. te achterhalen. Dat blijft een te verbeteren service bij overstap door Eneco en ook in dit geval Liander die via Nuon ineens termijnbedragen gaat factureren.
Dank Stein voor je toelichting, inderdaad was ook ik de gasvastrecht vergeten omdat die op een andere afrekening stond. Het klopt inderdaad, maar ook ik ben er nu 1,5 uur mee bezig om het te snappen. Oftewel Eneco: werk aan de winkel voor betere voorlichting en ook voor NUON/Liander, want mijn afrekening is niet gespecificeerd

Beste Stein,

Beste Monique,
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat de bedragen sterk afweken maar na het beter bestuderen van de jaarnota van EnergieDirect bleek dat ik de netwerkkosten voor gas was vergeten erbij te tellen en dat de bedragen op de jaarnota ex. btw waren en er nog 21% bij komt. Wat blijft is de verwaaring en onduidelijkheid. Heeft me toch behoorlijk wat tijd gekost e.e.a. te achterhalen. Dat blijft een te verbeteren service bij overstap door Eneco en ook in dit geval Liander die via Nuon ineens termijnbedragen gaat factureren.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo stein1308 en moniqued,

Welkom op ons forum. Op de energiemarkt heb je te maken met een energieleverancier en een netbeheerder. Als je overstapt naar een andere energieleverancier, is deze niet verplicht te informeren over een aparte berekening van de transportkosten. Deze kosten betaal je altijd, ongeacht van welke leverancier je levering afneemt.

Op onze website is wel informatie te vinden over de (aparte) berekening van de transportkosten.

Vooralsnog hebben wij geen afspraak met de netbeheerder Liander om de transportkosten mee te factureren op de energienota. Er zijn plannen om voor het einde van dit jaar het zogeheten 'leveranciersmodel' te hanteren. Dat houdt in dat alle energieleveranciers ook de transportkosten in rekening brengen, om dubbele nota's te voorkomen.

Groet, Kelly
Badge
Het is al jaren geleden dat ik mijn eigen energienota betaalde en voor die tijd heb ik me niet echt verdiept in de energienota.....
Ik voel me een beetje dom omdat ik dacht dat het vastrecht dat Eneco in rekening brengt het enige vastrecht was.....nee stedin rekent ook nog eens ruim 41 euro aan kosten voor de slimme meters, capaciteitstoelage en infrastructuur.
Ik weet zeker dat veel mensen niet precies weten hoe hun energienota in elkaar zit; dat is jammer want zo is het maar moeilijk om goed in te gaan op de aanbiedingen van de verschillende energieleveranciers.

Daarbij komt nog dat ik wel kan kiezen voor een energieleveancier maar niet voor een goedkopere meter/infra bedrijf (technisch niet mogelijk). Maar wie zegt mij dat Stedin mij niet te veel rekent voor hun diensten?

Over een week krijg ik mijn jaarnota: ik krijg 300 euro terug vanwege de vele zonnecellen op het dak en label A++.

Volgens mijn berekening heb ik 48 euro per maand te betalen (incl. Stedin). Waarvan dus 41 euro Stedin 😞........

Maar goed ik mag niet klagen als ik hoor dat anderen meer dan 150 euro betalen!
Let op je hebt een topic van maart 2013 levend gemaakt.
Daar wordt door Kelly nog vermeldt dat Eneco niet de transportkosten van de netbeheerder in rekening brengt.
Dit is dus gewijzigd en per 1 augustus is IEDERE leverancier dit wettelijk verplicht.
Reputatie 6
Badge +1

Daarbij komt nog dat ik wel kan kiezen voor een energieleveancier maar niet voor een goedkopere meter/infra bedrijf (technisch niet mogelijk). Maar wie zegt mij dat Stedin mij niet te veel rekent voor hun diensten?

Goede avond jcgaverbeek.

Het is idd in Nederland niet mogelijk om te kiezen voor een andere netbeheerder, dan de netbeheerder in uw regio. Deze netbeheerder is ook een bedrijf en moet dus ook verdienen aan zijn diensten. Wel zijn er door de overheid maximun tarieven vastgesteld voor transport en verhuur van de meters. Zoals brandje al vertelde, is per 1 augustus het leveranciersmodel in werking getreden. Dit houd in dat energieleverancier verantwoordelijk word voor de inning van de transportkosten en meterhuur. Echter zal dit hetzelfde bedrag zijn als wat Stedin vroeger bij u in rekening bracht. Voor de actuele tarieven zie hier de link.
Eneco (in dit geval ) moet dit bedrag weer rechtstreeks afdragen aan Stedin. Uw voordeel is alleen dat alles nu op 1 rekening staat en u dus 1 aanspreekpunt hebt, als het gaat om uw gas en stroom energie rekening.

Reageer