Mijn stelling is: variabel tarief is voordeliger gebleken de afgelopen jaren dan vast 1 jaars tarief | Eneco Community
vraag

Mijn stelling is: variabel tarief is voordeliger gebleken de afgelopen jaren dan vast 1 jaars tarief

• 13 juli 2014
  • 9 reacties
  • 577 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Na de afgelopen jaren geconfronteerd te worden met halfjaarlijkse verlaging van de stroomtarieven vraag ik me af of het variabel tarief de afgelopen jaren niet voordeliger is dan een 1 jaars vast tarief?
Men schermt vaak met het voordeel dat je tarief niet omhoog gaat bij een vast tarief maar vergeet niet dat je tarief ook niet omlaag gaat als de tarieven op 1 jan en 1 juli verlaagd worden zoals de laatste keren.

Alles is natuurlijk pas achteraf te bekijken maar ben benieuwd naar deze vergelijking bijvoorbeeld over het afgelopen jaar.
Kan iemand daar antwoord op geven? Moderator misschien?

Stansat:?
r

9 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat je gelijk hebt. De mensen die afgelopen jaar hun contract voor 1 jaar vast hebben gezet, zullen meer hebben betaald, dan mensen die variabel tarief hadden.

Echter is dit wel all in the game verhaal. Je gokt met z'n contract erop dat de prijzen zullen stijgen en je dus voordeel haalt uit het vastzetten. Echter kan het dubbeltje ook de andere kant op vallen. Dit soort contracten zijn net aandelen. Na een looptijd weet je pas je rendement.
Reputatie 3
Badge +2
Ik ben in afwachting van een antwoord van een moderator.
Het antwoord heeft direct betrekking op mijn persoonlijke situatie.
Ik wordt min of meer belaagd met elke week een mail van Eneco dat mijn contract binnenkort afloopt. (1oktober notabene!
Wat is in mijn geval het voordeligst als je naar afgelopen jaar kijkt?
Ik ben stroom neutraal dus daar maak ik me niet druk over maar is het gastarief vast gunstiger dan variabel?
Graag een antwoord a.u.b.

Stansat
)
in mijn geval bel ik de CS en laat hem voorrekenen wat het maandtarief gaat worden. Na aanleiding van de een na laatste jaarafrekening.

Heb dit nu twee maal gedaan en ben komend jaar weer voordeliger uit dan variabel tarief
Reputatie 4
Badge +1
Hallo Stansat,

Leuk je weer eens te spreken hier, dat is al weer even geleden :)

Klopt, we sturen je inderdaad aanbiedingen toe, wanneer het huidige contract bijna afloopt. Zoals je zelf aangeeft, is het altijd pas achteraf te bekijken. Gezien de verschillende tarieven en mogelijkheden, is het misschien een goed idee dat we hierover even telefonisch contact hebben. We kunnen dan ook een vergelijking maken tussen de vaste en variabele tarieven. In jouw geval zal het dan met name gaan om het gas.

Vind je dat goed?

Ik hoor het graag van je!

Groet,
Mike, Eneco
Reputatie 3
Badge +2
Hi Mike,

Ik neem over een poosje contact met je op.
Het blijft een puzzel, ik ga voor 1 oktober beslissen.

Stansat
Reputatie 3
Badge +2
Nadat ik de variabele tarieven van 1 januari heb gezien is het een foute beslissing geweest om weer een vast contract te nemen.
verkeerde beslissing (gok) dus.
Met de dalende olieprijzen zie ik 1 juli misschien de energieprijzen verder dalen.
Ga dit jaar beslist over op variabel!
Nadat ik de variabele tarieven van 1 januari heb gezien is het een foute beslissing geweest om weer een vast contract te nemen.
Met de dalende olieprijzen zie ik 1 juli misschien de energieprijzen verder dalen.

Maar je vastrecht blijft nu wel mooi op niveau

Hoi Stan,

Dat begrijp ik nou niet.........
Ik geloof dat in oktober vorig jaar was het al bekend dat er een verlaging aan zou komen voor de energie en de netwerkkosten.
Deze trend zet voorlopig nog even voort, dus zal er vermoedelijk op 1 juli weer een verlaging komen.

Ik zit al jaren op variabel; mij zie je niet gauw een 1 jaars contract nemen.........
Reputatie 3
Badge +2
Tja, Ton ik heb verkeerd gegokt, ik dacht misschien gaat die Poetin de gaskraan wel dicht draaien maar het kost me niet al te veel want stroom ben ikal energieneutraal en gas zit ik nu op iets van 62 cent de m3.
met mijn gemiddeld verbruik van gas van ongeveer 500 a 600m3 praten we over ongeveer € 18 per jaar.

Maar goed ik ga dit jaar zeker over op variabel:D

Reageer