Met stadsverwarming verplicht klant bij Eneco | Eneco Community

Met stadsverwarming verplicht klant bij Eneco

• 10 oktober 2012
  • 23 reacties
  • 24449 Bekeken

Hallo lezers,

Ik woon sinds kort  in een woning met Stadsverwarming. Dit wist ik niet toen ik hier ging wonen, maar blijkbaar zijn er dan een heel aantal huizen aangesloten op 1 warmtevoorziening? Geen idee hoe het werkt.
Vroeger was ik altijd klant bij Eneco, meer dan 25 jaar en om bepaalde redenen ben ik in mijn vorige woning overgestapt naar een andere leverancier. Die beviel prima.
Ik nam daar gas en electra af. Nu ik hier woon kan ik blijkbaar alleen nog electra afnemen van die leverancier en word mij eigenlijk verplicht om toch weer klant van
Eneco te worden, omdat zij de warmte leveren voor deze woning? Ik snap er helemaal niets meer van. Is er iemand die mij dit kan uitleggen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties 

Esther

23 Reacties

Reputatie 3
Badge
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-en-consumenten/stadsverwarming-en-blokverwarming

lees dit bericht even door als je wilt.

Gr. jeroen
Dag Esther,

Welkom op ons forum! Goed dat je hier je vraag stelt over stadsverwarming. Om ervoor te zorgen dat andere forumleden je vraag en het antwoord makkelijker kunnen vinden, heb ik je topic verplaatst naar 'Diensten en producten' en de titel aangepast.

Je geeft aan dat je om bepaalde redenen bent overgestapt naar een andere leverancier. Uit je verhaal begrijp ik dat je het liefst bij deze leverancier was gebleven, omdat je zeer tevreden bent over de dienstverlening. Zoals je al schrijft, kun je in elk geval voor de levering van elektriciteit bij hen blijven. Voor de levering van stadverwarming ben je niet vrij om een leverancier te kiezen, omdat je dit product verplicht bij ons afneemt.

De link van Jeroen, geeft veel informatie over stadverwarming en de gebondenheid aan 1 leverancier. Jeroen, bedankt voor de info 😉. Wil je nog meer weten over warmte en warmtelevering, kijk dan op onze site.

Ik verwacht dat je nu meer duidelijkheid hebt over stadsverwarming. Zo niet, laat het dan nog even weten! Verder hoop ik dat onze dienstverlening ervoor gaat zorgen dat je met ons net zo tevreden bent als met de andere leverancier.

Groeten,
Rieneke
Jeroen en Rieneke,

Bedankt voor de info. Ik heb alles gelezen en hoewel ik het er niet mee eens ben dat het is zoals het is, begrijp ik nu wel hoe het in elkaar zit. 
Wat betreft eneco, zoals eerder geschreven ben ik zeker 25 jaar klant geweest en ik was zo teleurgesteld dat ze me zo makkelijk lieten overstappen naar een andere leverancier. Ik had minstens verwacht dat ze dezelfde voorwaarden zouden aanbieden als ik klant was gebleven.
Buiten dat heb ik geen klachten over eneco, het is altijd goed gegaan. Vond het alleen erg jammer dat ik nu 'verplicht' klant moet zijn. 

Met vriendelijke groet.

Esther
Goedemiddag allemaal,

Ik ben ongeweer een jaar klant van Eneco met stadsverwarming en ben niet tevreden voor de volgende redenen :

1. Het is niet fijn om geen keuze te hebben mbt welke leverancier te gebruiken.
2. In vergelijking met gas het is erg lastig om te controleren wanneer de stadsverwarming aangaat en hoe hoog die staat.
3. De stookkosten zijn ongeweer 50% hoger dan wat we voorheen betaalden terwijl de "niet meer dan anders" principe moet beteken dat de kosten gelijk zijn met een HR ketel.
4. De berekening van hoeveel een GJ moet kosten is onduidelijk en niet transparent; daar hou ik niet van. Vooral de combinatie met de feit dat we nergens anders heen kunnen geeft me het gevoel dat we teveel betalen.
5. Ik heb customer service hierover uitgebreid gesproken zonder enige resultaat.
Youpie68, vraag Eneco ook gelijk even naar :
- kosten van een wamtewisselaar....
- wat huur warmteset 6 ltr betekent?
- exorbitante kosten van transport....
- NMDA principe dat van geen kanten klopt....

En als je dan toch bezig bent, vraag Eneco gelijk waarom ze altijd met hun vingertje wijzen naar de overheid met 'U betaalt ... % belasting'. Eneco probeert namelijk zo te voorkomen dat hun klanten erachter komen dat Eneco zelf teveel berekent.
Ik zit het net na te kijken,

Voor warmte, via stadsverwarming, ik betaal meer aan huur van een warmteset (wat dat dan ook mag zijn) en vastrecht 
dan dat ik aan verbruik warmte kwijt ben!

Schandelijk!

Eneco, kan ik mij laten afsluiten van stadsverwarming?  
Nee, ook dat kan niet.......   

Met Eneco zit je met je ***** voor het blok.
Dat je wellicht boos bent op Eneco, dat hebben we hier nu wel begrepen.
Maar vette tekst daarbij gebruiken is zinloos en tegen de huisregels!

Je kan via de zoekfunctie alles over stadswarmte vinden, dus doe dat eerst zou ik zeggen.
Jaja Brandje, vette tekst is tegen de regels, daarom dat die functie beschikbaar is bij het reageren, net zoals onderstrepen, schuin etc.

Verder maak jij overbodige opmerkingen vriend, met je 'zoekfunctie'. Ik heb reeds alles uitgezocht, en het is niet bepaald iets om vrolijk van te worden. Jij bent ook op de hoogte dat Eneco zijn monopolie uitbuit?  Dat Eneco gewoon wat kan aanprutsen, een hoop blabla gehalte te wereld inslingert met de hoop dat de klanten het slikken?

Nou vriend, ik zal het je zo zeggen, die tijden zijn voorbij. Ik ga elk forum aangrijpen om jullie beleid, jullie gepruts en jullie uitbuiterij aan de kaak te stellen. Jullie product is ruk, driewerf ruk welteverstaan, en de prijs is niet mis. Als ik jou was zou ik me schamen Brandje, beetje de moderator uithangen op zn forum, zonder dat je uberhaupt enige vorm van toegevoegde waarde behelst.

Morgen komt de eerste officiele klacht jullie kant op. En die kan Eneco maar beter heel netjes en heel duidelijk oplossen want voor je het weet kap ik de maandelijkse betaling af en kan Eneco een dagvaarding tegemoet zien. En daarme ben je niet de eerste, en ook zeker niet de laatste. Dus ga nu maar vast je prutsende leidinggevende op de hoogte stellen.
Uiteraard is het beschikbaar, want een paar woordjes vet maken is totaal niet erg:mad:

Ik kan niet weten dat je alles al hebt uitgezocht, vandaar mijn advies.

Dat je negatief bent over Eneco is je goed recht hoor, we leven in een vrij land.

Grappig dat je me aanziet als een moderator, ben je toch niet zo slim op dat gebied, want dan zou je gemerkt hebben dat alle moderators keurig staan genoemd.
En volgens mij is dat bij mij niet zo:p

Uiteraard ben je vrij om een klacht in te dienen bij Eneco; zij zullen ongetwijfeld alles uitzoeken wat volgens jou niet juist is en je daar keurig op antwoorden.

En..................ik ben je vriendje niet hoor, dan zou je dat bij de instellingen moeten aangeven.
Ik ben gewoon en medeforumlid, wat probeert hier wat vragen/oplossingen en dergelijke aantedragen.

Een prettige zondag toegwenst!
En wat doe je dan hier? Door met je blablabla verhaal je profileren als moderator en iedereen die hier post fijntjes wijzen op wat wel mag en wat niet mag.... ?   
Man man man
Badge
Jaja Brandje, vette tekst is tegen de regels, daarom dat die functie beschikbaar is bij het reageren, net zoals onderstrepen, schuin etc.

Verder maak jij overbodige opmerkingen vriend, met je 'zoekfunctie'. Ik heb reeds alles uitgezocht, en het is niet bepaald iets om vrolijk van te worden. Jij bent ook op de hoogte dat Eneco zijn monopolie uitbuit?  Dat Eneco gewoon wat kan aanprutsen, een hoop blabla gehalte te wereld inslingert met de hoop dat de klanten het slikken?

Nou vriend, ik zal het je zo zeggen, die tijden zijn voorbij. Ik ga elk forum aangrijpen om jullie beleid, jullie gepruts en jullie uitbuiterij aan de kaak te stellen. Jullie product is ruk, driewerf ruk welteverstaan, en de prijs is niet mis. Als ik jou was zou ik me schamen Brandje, beetje de moderator uithangen op zn forum, zonder dat je uberhaupt enige vorm van toegevoegde waarde behelst.

Morgen komt de eerste officiele klacht jullie kant op. En die kan Eneco maar beter heel netjes en heel duidelijk oplossen want voor je het weet kap ik de maandelijkse betaling af en kan Eneco een dagvaarding tegemoet zien. En daarme ben je niet de eerste, en ook zeker niet de laatste. Dus ga nu maar vast je prutsende leidinggevende op de hoogte stellen.

Je hebt duidelijk geen relativerend vermogen. Succes met je haat verspreiding je bent op deze manier geen haar beter dan het in jouw ogen gemene eneco.
En wat doe je dan hier? Door met je blablabla verhaal je profileren als moderator en iedereen die hier post fijntjes wijzen op wat wel mag en wat niet mag.... ?   
Man man man

Ook uit deze reactie blijkt je onvermogen tot omgang op dit forum.
Als je even gekeken had hoe het in elkaar steekt hier, dan wel even op m'n foto had geklikt was je wijzer geworden.
Het is gewoon gebruikelijk hier als je de huisregels niet kent, elkaar daar op te wijzen. Ik heb de huisregels ook niet gemaakt.

Je hebt niet door dat JIJ de fout maakt m.b.t. mijn postings hier en dat ook nog afdoet als profileren.
Jammer van je meer dan treurige reactie jegens mij!

Je zit zoveel haat en boosheid dat je m.i. beter je tijd ergens anders aan kan besteden.
Reputatie 7
Badge +7
Ton ik zei nog vd week doe die rode zakdoek weg 😃
Je hebt helemaal gelijk. 
Maar dit negatieve gedrag moest ik even netjes van repliek dienen, Jan. 
Het ging mi alle perken te buiten. 
Reputatie 7
Badge +7
ben ik helemaal met je eens Ton,
ik neem aan dat morgen een Moderator wel zal ingrijpen.
Precies!
ik hoop en ga er van uit dat het gummetje wordt gebruikt voor zijn en mijn reacties daarop. 

Ruimt mooi op.
Ik wilde nog vertellen dat als ie op zo'n toon zich uitspreekt, dat er misschien een IP-ban zou komen. 
Maar ik hield me maar in! Ik vond z'n dreigementen buiten proporties!
Reputatie 5
Badge +3
Beste Jackpot,

Ik heb je berichten gelezen. Je bent in de veronderstelling dat we teveel in rekening brengen voor stadsverwarming en daar ben je boos over. Ook al delen we je mening niet, het is je goed recht om je ergens over op te winden. Dat neemt echter niet weg dat we hier op ons forum op een recpectvolle manier met elkaar omgaan. Ik vraag je daarom ook om in het vervolg op een respectvolle manier te communiceren met ons en andere forumleden. Zo houden we de sfeer op het forum voor iedereen prettig.

Kosten warmte
Uit je berichten begrijp ik dat je ons een klacht gestuurd hebt. Daar zal je op kort termijn een reactie op ontvangen. Ik geef je graag ook een inhoudelijke reactie op de genoemde punten. Het NMDA principe houdt in dat er een zodanig tarief voor de levering van warmte wordt gevraagd, dat het de gebruiker van warmte gemiddeld niet meer kost dan bij gebruik van aardgas bij een vergelijkbaar kwaliteitsniveau.

Het vastrecht voor warmte bestaat eigenlijk uit de vaste lasten van een gasaansluiting + de vermeden kosten van de aanschaf en het onderhoud van een CV. Als je warmte afneemt, dan zijn de energiekosten weliswaar wat hoger maar bij afname van warmte heb je daar tegenover niet te maken met kosten voor een CV en het onderhoud daarvan. Dat houdt elkaar in evenwicht.

Warmteset
De warmte-afleverset verdeelt de warmte over de waterleidingen en radiatoren. Mocht je hier nog specifieke vragen over hebben, stel die dan gerust.

Groet, Kelly
.:):):):).
Badge
Hallo lezers,

Ik woon sinds kort  in een woning met Stadsverwarming. Dit wist ik niet toen ik hier ging wonen, maar blijkbaar zijn er dan een heel aantal huizen aangesloten op 1 warmtevoorziening?

Dat is, neem ik aan eenhuurwoning / apartement?
Reputatie 2
Badge +1
Beste Jackpot,
Kosten warmte
Uit je berichten begrijp ik dat je ons een klacht gestuurd hebt. Daar zal je op kort termijn een reactie op ontvangen. Ik geef je graag ook een inhoudelijke reactie op de genoemde punten. Het NMDA principe houdt in dat er een zodanig tarief voor de levering van warmte wordt gevraagd, dat het de gebruiker van warmte gemiddeld niet meer kost dan bij gebruik van aardgas bij een vergelijkbaar kwaliteitsniveau.

En dat klopt al van geen kant...
Als ik een nieuwe HR ketel koop, ben ik veel voordeliger uit dan een gemiddelde klant. Ik ben geen gemiddelde klant, ik ben mezelf en maak mijn eigen afwegingen, echter bij warmte van Eneco KAN en MAG dat niet meer. Ik betaal de volle pond voor een afleverset waar ik nog nooit iemand voor heb gezien de afgelopen 13 jaar. Aangezien ik 170 euro aan huur betaal voor die afleverset per jaar, kan ik niet anders dan concluderen dat hier ook onderhoud en PREVENTIEF onderhoud bijzit!? Ik heb nu al 2210 euro betaald terwijl de beste koop CV ketel te koop is voor onder de 1000 euro, daar komt installatie van 500 euro bij en klaar ben je met een veel voordeligere set dan de GEMIDDELDE gebruiker.

Maar Eneco verschuilt zich alleen maar achter het NMDA principe om onder dat mom de klanten uit te te naaien. Want die afleverset is al bewezen minder onderhoudsgevoelig en gaat makkelijk 30 jaar mee en kost slechts een fractie van wat een cv ketel kost. Men noemt het expres een afleverset, want warmtewisselaar klinkt zo simpel. Dat is het echter ook!

Het vastrecht voor warmte bestaat eigenlijk uit de vaste lasten van een gasaansluiting + de vermeden kosten van de aanschaf en het onderhoud van een CV. Als je warmte afneemt, dan zijn de energiekosten weliswaar wat hoger maar bij afname van warmte heb je daar tegenover niet te maken met kosten voor een CV en het onderhoud daarvan. Dat houdt elkaar in evenwicht.

Bij een CV ketel heb je de keuze om hem te kopen. Uit onderzoek blijkt dat jullie afleverset ongeveer 600 euro kost. Dus ik begrijp direct dat je liever 30 jaar lang 170 euro per jaar vangt over de rug van je klant, om vervolgens met jullie grote inkoopacties al binnen 3 jaar dat hok eruit te hebben. Iedereen is ontevreden en toch doe je er niets aan.

Warmteset
De warmte-afleverset verdeelt de warmte over de waterleidingen en radiatoren. Mocht je hier nog specifieke vragen over hebben, stel die dan gerust.

Groet, Kelly

Leg eens uit wat die "set" meer doet dan enkel warmte wisselen?
Of kan ik mijn radiatoren ook onder het onderhoud van Eneco scharen?

In 2016 hebben wij opeen 50% meer warmte verbruikt dan in 2015. Geen koud jaar geweest, geen veranderde gezinssituatie, maar opeens een stuk meer.

Ra ra hoe kan dat?

Ik ben nu aan het kijken of ik met een warmtepomp en een pallet CV kachel de stadsverwarming kan vervangen. Op beide zitten forse subsidies en ik ben een beetje klaar met Eneco en hun geschuil achter de NMDA "wet".

Zeer ontevreden klant!
Badge
De subsidies zijn fors! Als je korting wilt op een biomasseketel / pellet cv ) dan moet je mij maar een berichtje sturen. Ik kan denk ik wel een mega aantrekkelijk aanbod doen.
Reputatie 5
Badge +3
Beste dfrenner,

Altijd vervelend als de jaarnota onverwachts tegenvalt. Ik zie dat je inmiddels al telefonisch uitleg van ons hebt gehad hierover. De meterstanden voor warmte zijn vorig jaar geschat. Hierdoor is het goed mogelijk dat destijds de schatting te laag was en dat daardoor de recente jaarnota hoger is dan je gewend bent. Het is dan ook van belang ieder jaar de standen door te geven.

Wat betreft je vraag over de afleverset. De warmte-afleverset is de installatie die nodig is om het warme water vanuit het warmtenet naar de binneninstallatie te brengen voor verwarming van de woning en/of bereiding van warm tapwater voor badkamer en keuken. Via de aanvoerleiding stroomt water van minimaal 70°C vanuit het warmtenet naar de warmte-afleverset in de meterkast. Na warmte afgifte in de woning stroomt het afgekoelde water terug het net in en wordt het opnieuw opgewarmd. De warmte-afleverset is uit een aantal onderdelen opgebouwd zoals afsluiters, een terugslagklep, een drukverschilregelaar en een warmtewisselaar. Ook de warmtemeter, die het verbruik meet, maakt deel uit van de afleverset. Een warmte-afleverset (exclusief de warmtemeter) wordt ook wel warmtewisselaar genoemd.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze dan gerust.

Groet, Kelly
Reputatie 2
Badge +1
Leuk verkoop praatje....

De ontevreden klanten deren jullie blijkbaar helemaal niets, maar ga vooral zo door!

Intussen staat de teller hier op 3 huishoudens die ik heb overgehaald tot het overstappen, weg bij Eneco. Mond op mond reclame doet een hoop. MAar als je maar geld kan verdienen over de rug van klanten die geen kant op kunnen is het motto van Eneco!

Wat doen jullie nu daadwerkelijk voor die 170 euro die ik aan verplichte huur per jaar betaal!?
In 13 jaar nog nooit iemand gezien...

Reageer