Laagtarief op feestdagen | Eneco Community

Laagtarief op feestdagen

• 4 september 2012
  • 27 reacties
  • 22606 Bekeken

Bij de opgave wanneer het lage tarief geldt staat o.a. 1e paasdag en 1e pinksterdag. Maar die vallen ALTIJD op zondag. Dit is dus niets extra's.

27 Reacties

Reputatie 3
Badge
@ topic starter. ivm spam mogelijkheden en privacy zou ik je willen vragen contact op te nemen met een moderator om je gebruikersnaam te wijzigen. Het is maar een tip.

Terugkomend op je bericht. tja ik heb er nooit zo op gelet. daarnaast gebruik ik mijn energie zoals ik altijd gedaan heb en zal Toon mijn mogelijk adviseren om dag/nachttarief te gaan kiezen. Ik ben er niet op gaan letten.
Reputatie 5
Badge +3
@henstra010@hotmail.com,

Welkom op het forum. Ik heb je bericht verplaatst naar het forum Energieproducten, omdat het daar beter past. Ook heb ik de titel een beetje aangepast zodat het bericht voor andere gebruikers makkelijker te vinden is.

Zoals Jeroen al aangeeft, is het verstandig om je gebruikersnaam aan te laten passen door ons. Graag ontvang ik via een privé bericht een andere gebruikersnaam, dan pas ik het voor je aan.

Wat je vraag over het laagtarief betreft, dit geldt niet specifiek op de 1e paasdag en 1e pinksterdag. Want dat zijn inderdaad altijd zondagen. Waar heb je dit gelezen? In de contractvoorwaarden staat letterlijk het volgende hierover:

De tarieven voor een dubbeltariefmeter gelden alleen als er sprake is van twee aangesloten telwerken. Standaard daluren (periode waarin laagtarief wordt berekend) gelden doordeweeks van 23:00-7:00 uur (of van 21:00-7:00 uur, betreft o.a. Weert e.o.), in de weekenden en op de volgende feestdagen: 1 januari, 2e Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag.

Is dit antwoord duidelijk voor je?

Groet, Kelly
Reputatie 3
Badge
Waarom is een deel van nederland al om 21 uur in het laag tarrief te vinden? Dit zou voor veel klanten het verschil tussen dag/nachttarrief of 1 tarief betekenen.
Reputatie 5
Badge +3
@Jeroen Ruiter,
De netbeheerder heeft voor Weert e.o. andere tijden bepaald voor het normaal- en laagtarief. Wat hier de achterliggende reden van is weet ik niet. Wel geldt voor die klanten een hoger tarief voor het normaaltarief, ter compensatie van de extra uren laagtarief. Op die manier zijn zij niet voordeliger uit dan klanten in andere woonplaatsen.
Reputatie 7
Badge +7
Ben ik nou koekoek of lees ik m,n meter niet goed af 
vandaag/gisteren 🙂 1 januarie 2014:
meter staat niet op laag tarief .
maar doet of het een gewone doordeweekse dag is .
dit net zelf in m,n meterstanden boekje ingevuld.
hebben daar meer mensen last van ???

netwerk beheerder Stedin.
Reputatie 5
Badge +3
Hallo jvdl,

De meter had op het laagtarief moeten draaien gisteren. Dit kun je het beste melden bij de netbeheerder. Mogelijk zijn daar al meerdere berichten over binnen gekomen. Zij moeten dit wel communiceren naar de leveranciers, i.v.m. de afrekeningen.
Reputatie 7
Badge +7
Hallo jvdl,

De meter had op het laagtarief moeten draaien gisteren. Dit kun je het beste melden bij de netbeheerder. Mogelijk zijn daar al meerdere berichten over binnen gekomen. Zij moeten dit wel communiceren naar de leveranciers, i.v.m. de afrekeningen.

Bedankt Kelly,

ik hoop dat er meer mensen reageren die dit hadden.

mvg,
jan
Ben ik nou koekoek of lees ik m,n meter niet goed af 
vandaag/gisteren 🙂 1 januarie 2014:
meter staat niet op laag tarief .
maar doet of het een gewone doordeweekse dag is .
dit net zelf in m,n meterstanden boekje ingevuld.
hebben daar meer mensen last van ???

netwerk beheerder Stedin.

Hoi Jan,

Bij mij stond de meter keurig overdag op T1; dus laagtarief; ook Toon geeft een hele blauwe balk aan.
De stroom bij mij loopt via Liander.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jan,

Bij mij stond de meter keurig overdag op T1; dus laagtarief; ook Toon geeft een hele blauwe balk aan.

Hoi Ton,
bedankt voor de verwijzing naar de balk.
ter controle makkelijk zo,n Toon.
die was dus op 1 januarie gewoon blauw.

dus des te vreemder is het dat de meters in de meterkast wel zowel hoog als laag tarief telden op 1 januarie
genoteerd in m,n boekje :rolleyes:

na ja ik heb het doorgegeven aan Stedin dus nu maar afw8te
Hoi Jan,

Tja dat is een stuurfout van Stedin; die hebben dus vergeten het stuursignaaltje over het net heen te sturen.
Ik ben nieuwsgierig naar de reactie van Stedin...............
Hoi Jan,

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem. 
1 jan gewoon dagtarief maar ook op 1 en 2e kerstdag gewoon dagtarief.
Ik heb gekeken maar vorig jaar werkte het wel gewoon dus kerstdagen 2012, 1 jan 2013 hemelvaart , pinksteren, koningingedag.
Vandaag uitgebreid contact gehad met Stedin maar deze vertelde mij doodleuk dat nachttarief (laag) alleen na 23.00 uur en 07.00 uur van maandag tot vrijdag werkt.
Als er een feestdag is op een doordeweekse dag dan zou dat verrekend moeten worden door de energieleverancier??

Wie weet de oplossing?
Hoi Geeke,

Nou dan dient die medewerk(st)er zich bij Stedin bij te laten scholen.
En dat het verrekend wordt door de leverancier daar heb ik nog nooit van gehoord!
De leverancier dient uit te gaan van de standen geleverd door c.q. via de netbeheerder; zo lust ik er nog wel een paar.
Komt nog bij dat de leverancier nooit weet welke kWh's je in die periode hebt verbruikt.

De enige oplossing is dus klagen bij Stedin!!
Hoi allemaal,

Vandaag weer contact gehad met Stedin.
Mijn Toon heeft geen laagtarief verbruiken ontvangen op 1-2 kerstdagen en 1 jan.

Afdeling gesproken voor de storingen aan het hoog/laag omschakelen.
De dame waarmee ik gesproken heb gaf aan dat de als de meter in de avond / weekeind omschakeld het wat stedin betreft goed is en dus geen storing.

Ik heb aangegeven dat het gaat om de 1 -2e kerstdagen en 1 jan. Maar dat werkte gewoon volgens haar en ze wilde dit ook niet als storing opnemen.
Nu heb ik dit laten escaleren en ik wordt binnen 2 werkdagen teruggebeld door iemand die mij uit kan leggen hoe dit in elkaar steekt.

Volgens mij is het zo dat de Toon de meter uitleest via de P1 poort op de meter.
In dit protocol zit toch gewoon twee registers een voor dagverbruik en een voor nachtverbruik?
daarnaast is er ook een register voor de m3 gas (als deze draadloos communiceert met de el.meter)

Graag jullie commentaren en/of aanvullingen!!

wordt vervolgt!!

Groet Geeke
Gewoon klagen bij Stedin en het op papier zetten!
Toon werkt prima op hoog en laag tarief maar dan moet de netbeheerder wel het net juist besturen en op tijd de stuurcodes over het net verzenden. 
Wellicht dat de software op de slimme meters problemen heeft met deze omschakeling. 
Reputatie 7
Badge +7
Gewoon klagen bij Stedin en het op papier zetten!
Toon werkt prima op hoog en laag tarief maar dan moet de netbeheerder wel het net juist besturen en op tijd de stuurcodes over het net verzenden. 
Wellicht dat de software op de slimme meters problemen heeft met deze omschakeling. 

Jammer genoeg klopt er van mijn Eneco tussenstand "slim" nog geen drol , :rolleyes:die leeft nog gedeeltelijk  in 2013
en geeft rare foutmeldingen in IE
ook met andere webbrowsers. 
dus daar is niets te controleren.
wat dat betreft schiet het niet op .

op enelogic kan het dubbel tarief pas aan,t eind van de maand ingezien worden.
totaal dag verbruik is daar wel te zien tot 2 januari 

laatste gas weergave op eneco site in tabel 31-12-2014 
en volgens de text
Uw laatste meterstanden

Uw slimme meter heeft onderstaande meterstanden voor het laatst doorgegeven op:
1 januari 2014

op stroom.

text

Uw laatste meterstanden

Uw slimme meter heeft onderstaande meterstanden voor het laatst doorgegeven op:
1 januari 2014

in de grafiek

uw slimme meter is geactiveerd
er is nog geen verbruiks data ontvangen bla bla bla

dus dit gaat ook in,t nieuwe jaar nog niet goed 
Het blijft een zorgen kindje , Jan!!
Reputatie 7
Badge +7
Zo inmiddels op enelogic ook het dubbel tarief kunnen controleren.
de slimme meter heeft gewoon op 1 januari heel de dag laag tarief berekend.
dus ik heb het idee dat , ik het een en ander niet goed heb genoteerd/afgelezen/berekend:o hik
Toon gaf ook netjes blauw in de grafiek aan .
nu nog ff afw8te wat mijn eneco tussenstand slim aan geeft.
geeft die ook gewoon laag tarief aan , dan zal ik snel een mailtje moeten sturen naar Stedin
dat er niets aan de hand is .
ik lees voor het eerst dit forum. Zie daar verhalen over laagstroom. Mijn meter gaf al weken geen laagverbruik aan, toen zijn er nieuwe meters geplaatst. Enige dagen die nieuwe meters gecontroleerd: geen laagtarief. Nu heb ik vandaag de jaarafrekening ontvangen er staat een gering laagverbruik op. Moet het e.e.a. nog nagaan.
Wat ik vreemd vind: mij is geen eindstand gevraagd door Eneco. Volgens mij heeft Steding geen sleutel om mijn meterast te openen: hoe weet Eneco dan toch mijn verbruik.

Kortom: heel wat om uit te zoeken
Reputatie 7
Badge +7
ik lees voor het eerst dit forum. Zie daar verhalen over laagstroom. Mijn meter gaf al weken geen laagverbruik aan, toen zijn er nieuwe meters geplaatst. Enige dagen die nieuwe meters gecontroleerd: geen laagtarief. Nu heb ik vandaag de jaarafrekening ontvangen er staat een gering laagverbruik op. Moet het e.e.a. nog nagaan.
Wat ik vreemd vind: mij is geen eindstand gevraagd door Eneco. Volgens mij heeft Steding geen sleutel om mijn meterast te openen: hoe weet Eneco dan toch mijn verbruik.

bij de meter wissel zullen de standen neem ik aan wel genoteerd zijn.
en aanname van mij , je hebt slimme meters gekregen zodat ze deze op afstand uit kunnen lezen.
als daar toestemming voor is gegeven.

betreffende je laag of hoog tarief , neem aan dat je dit zelf bij Eneco gekozen hebt.
en werkt het omschakelen niet zul je dit bij je netwerk beheerder aan moeten kaarten.

Enkele weken geleden slimme meters geplaatst en wordt het laagtarief verbruik nu wel weergegeven??
halo mensen mij is ook op gevallen dat het over schakellen naar piek of dal zeker niet, in ons voordeel😕:mad:word gedaan ik ga het eens bij houden wat de tijden zijn jullie horen nog,ik hoop dat er meer mensen op willen letten.afz Binkie,en jullie horen nog hoe dat gaat verlopen.
Nou die tijden kan ik je zo wel melden.
's-avonds om 23:00 uur naar laagtarief of nachttarief
's-morgens om 07:00 naar hoogtarief o f dagtarief

vrijdag avond ook om 23:00 uur naar laagtarief; alleen loopt dat dan door tot maandagochtend 07:00 uur
Reputatie 1
Badge +2
Nou die tijden kan ik je zo wel melden.
's-avonds om 23:00 uur naar laagtarief of nachttarief
's-morgens om 07:00 naar hoogtarief o f dagtarief

vrijdag avond ook om 23:00 uur naar laagtarief; alleen loopt dat dan door tot maandagochtend 07:00 uur

Dat is niet overal zo bij ons ook tussen 12 en 14 uur maar op zaterdag ook  tussen 12 en 14 uur en dan van 23 tot 7 uur en zondag de gehele dag
Reputatie 3
Badge +1
Dat is niet overal zo bij ons ook tussen 12 en 14 uur maar op zaterdag ook  tussen 12 en 14 uur en dan van 23 tot 7 uur en zondag de gehele dag

Weet je dit zeker?

zover ik weet bestaan alleen onderstaande tarietijden nog.

*Noord-Brabant en Limburg: dal- of laagtarief van 21.00 uur t/m 07.00 uur, weekend vr 21.00 uur t/m ma 07.00 uur, en feestdagen.
*Overige provincies: dal- of laagtarief van23.00 uur t/m 07.00 uur, weekend vr 23.00 uur t/m ma 07.00, en feestdagen.
Reputatie 1
Badge +2
Weet je dit zeker?

zover ik weet bestaan alleen onderstaande tarietijden nog.

*Noord-Brabant en Limburg: dal- of laagtarief van 21.00 uur t/m 07.00 uur, weekend vr 21.00 uur t/m ma 07.00 uur, en feestdagen.
*Overige provincies: dal- of laagtarief van23.00 uur t/m 07.00 uur, weekend vr 23.00 uur t/m ma 07.00, en feestdagen.

Ja dit is zeker ,ik geef toe dat wij hier in onze flat een apart geval zijn 
de flat word hoofd zakelijk verwarmt met accumulatie kachels die opladen met het laagtarief ,dus worden ze tussen de middag nog even opgeladen.
Momenteel is er een storing en blijft het 24 uur op het laagtarief staan.
Maar het contact met stedin laat duidelijk te wensen over   

Reageer