Kosten voor de warmtewisselaar/stadsverwarming | Eneco Community
vraag

Kosten voor de warmtewisselaar/stadsverwarming

• 2 april 2013
  • 3 reacties
  • 7011 Bekeken

In mei 2012 is er in mijn huurwoning een warmtewisselaar geplaats door Eneco. De stadsverwarming die ik had werkte goed en ik had zelden last van storingen. Als klant van Eneco heb ik geen keuze om de warmtewisselaar te weigeren. Tot mijn verbazing zie ik op de jaarnota dat er huur wordt gevraagd voor de warmteset 70 euro voor 9 maanden.. ook betaal ik een bedrag aan vastrecht voor warmte en warm tapwater. In mijn beleving is dit dubbelop. Deze huur komt er dus extra bovenop en daar zit ik niet op te wachten. ook heeft Eneco bedacht dat dat men gaat rekenen met GJ i.p.v. kubieke meters. Hoe kan ik nu narekenen welke prijs zij gebruiken en of dit wel de meest gunstige prijs voor ons is. Let wel stadsverwarming is wel afvalwater wat gewonnen wordt, we hergebruiken het dus. Hoe kan het dan duurder zijn dan een gewone gas aansluiting. Eneco is op dit moment de enige aanbieder van stadsverwarming dus vergelijken of overstappen naar en andere aanbieder kan niet. Ook wil ik nog even opmerken dat de energiebelasting op electriciteit  bijna net zo hoog is als de levering van de electriciteit. Kan iemand dit nog volgen hoe of wat? Ik niet meer.

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Beste Marieke1,

Welkom op het forum en excuses voor het wachten op een reactie.

In de oude situatie betaalde je een tarief per m3 voor het opwarmen van het water (op de jaarnota: gemiddeld 5,96517 euro per m3 warm water).

In de nieuwe situatie betaal je niet voor het verbruik van warmte per m3, maar tellen we het warmteverbruik op bij het GJ verbruik. Het opwarmen van 1 m3 koud water kost ongeveer 0,21 GJ warmte.

Ofterwijl: in de oude situatie verdeelden we het totale warmteverbruik over verwarming en tapwater, in de nieuwe situatie brengen we één totaalverbruik in rekening.

De huur van de warmteset is hetzelfde als vastrecht voor tapwater. Dit zijn geen extra of nieuwe kosten, per 23 mei 2012 noemen we het alleen anders. Het vastrecht van tapwater gaat over de periode TOT 23 mei 2012 en de huur VANAF 23 mei 2012. U betaalt niet dubbel.

Is deze uitleg duidelijk voor je?

Groet, Kelly
Sins ik een warmtewisselaar heb is mijn verbruik explosief gestegen. Mijn gedrag is daar in tegen nog zuiniger geworden hoe kan dit? Ook duurt heet heel lang voordat mijn warm water goed is opgewarmd. Hier gaat minimaal vier en een halve liter water aan vooraf voor dat het water goed warm is. ook als er gedoucht wordt en er wordt ergens anders water gepakt wordt het warm water kouder. Dit had ik voorheen niet met het oude stadsverwarmingssysteem. Het water zou juist sneller warm moeten worden omdat de afstand nu vele malen korter is. Wie weet hier een antwoordt op?
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Marieke 1,

Vreemd, te koud water betekent juist minder warmteverbruik, niet méér. Ik adviseer je om eerst te bellen met de storingsdienst.

Te koud water kan verschillende oorzaken hebben, zoals:
- de omloop knop in de AGH unit functioneert niet goed waardoor deze de CV poort niet afsluit op het moment dat er warm water wordt gevraagd
- vuil filter waardoor er te weinig flow is over de set
- doorstroom begrenzer vuil
- er sluit een koudwaterkraan van de binnen installatie niet goed af waardoor er constant koudwater wordt bijgemengd aan het warme water

De storingsdienst kan je hier verder mee helpen. Laat je het ons nog even weten?

Reageer