Kolencentrales vs Gascentrale | Eneco Community
beantwoord

Kolencentrales vs Gascentrale

• 7 maart 2013
  • 9 reacties
  • 2066 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 77 reacties
Laatst ging het in het nieuws over de nieuwe hypermoderne en schone gascentrale van Eneco en Dong die nauwelijks draait omdat het momenteel goedkoper is om de meer vervuilende kolencentrales te gebruiken. Wil iemand van Eneco hier misschien op reageren?
Gebruikt Eneco ook stroom van kolencentrales of is de capaciteit van de gascentrale hoger dan Eneco kan afnemen? Ik vraag me ook af wat de volgorde is in prioriteit van energieproductie. Wordt eerst alle zonne- en windstroom gebruikt waarna de resterende stroom wordt afgenomen van schone centrales, of moet de hogere kostprijs van schone energie worden gecompenseerd met het gebruik van goedkopere kolenstroom? Zomaar wat vragen die bij me opkwamen bij dit nieuwsitem.

Groet,

Ralph
icon

Beste antwoord door Kelly 8 maart 2013, 11:46

Hallo Ralph,

Terechte vraag!
Alle consumentenklanten van Eneco krijgen groene stroom, dus geen stroom uit kolencentrales. Op de zakelijke markt is nog wel vraag naar grijze stroom. Alle stroom, zowel van windmolens als uit centrales, wordt verhandeld op de internationale markt. Dat is vergelijkbaar met een aandelenbeurs, waar vraag en aanbod de koers bepalen. Als het bijvoorbeeld veel waait, komt er veel windenergie op de markt, waardoor de prijs van windenergie naar beneden gaat. Door die lage prijs gaan veel energiebedrijven die windstroom inkopen, waardoor de dan duurdere stroom uit centrales uit de markt wordt gedrukt. Daarnaast is er een onderscheid tussen gascentrales en kolencentrales. Op dit moment is de prijs van steenkolen erg laag. Daardoor is stroom uit kolencentrales nu goedkoper dan stroom uit gascentrales. En daarom draait onze Enecogen-centrale nu minder dan we hadden gehoopt. Maar de centrale kan wel tot 40 jaar meegaan, dus dat hij nu wat minder draait, is voor Eneco weliswaar jammer, maar op de lange termijn hebben we goede verwachtingen dat hij weer volop gaat produceren.

Beantwoord ik je vraag hiermee?

PS: ik heb je bericht verplaatst naar het topic 'actueel'.

Kelly
Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 3
Badge
Kan je ergens een bronvermelding vinden op internet?
Badge
Hoi Jeroen,

Bijvoorbeeld hier

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21349914/__Schoonste_centrale_stil__.html

en hier

http://www.bnr.nl/nieuws/beurs/689866-1303/duitse-concurrentie-zet-schone-eneco-centrale-buitenspel
Reputatie 5
Badge +3
Hallo Ralph,

Terechte vraag!
Alle consumentenklanten van Eneco krijgen groene stroom, dus geen stroom uit kolencentrales. Op de zakelijke markt is nog wel vraag naar grijze stroom. Alle stroom, zowel van windmolens als uit centrales, wordt verhandeld op de internationale markt. Dat is vergelijkbaar met een aandelenbeurs, waar vraag en aanbod de koers bepalen. Als het bijvoorbeeld veel waait, komt er veel windenergie op de markt, waardoor de prijs van windenergie naar beneden gaat. Door die lage prijs gaan veel energiebedrijven die windstroom inkopen, waardoor de dan duurdere stroom uit centrales uit de markt wordt gedrukt. Daarnaast is er een onderscheid tussen gascentrales en kolencentrales. Op dit moment is de prijs van steenkolen erg laag. Daardoor is stroom uit kolencentrales nu goedkoper dan stroom uit gascentrales. En daarom draait onze Enecogen-centrale nu minder dan we hadden gehoopt. Maar de centrale kan wel tot 40 jaar meegaan, dus dat hij nu wat minder draait, is voor Eneco weliswaar jammer, maar op de lange termijn hebben we goede verwachtingen dat hij weer volop gaat produceren.

Beantwoord ik je vraag hiermee?

PS: ik heb je bericht verplaatst naar het topic 'actueel'.

Kelly
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Kelly,

Zorgkosten door kolencentrales 386 miljoen!

Dat geeft te denken zou ik zeggen.

Even een quote van jou Kelly:Op dit moment is de prijs van steenkolen erg laag. Daardoor is stroom uit kolencentrales nu goedkoper dan stroom uit gascentrales.

Ik denk dat zonne energie uit Duitsland nog goedkoper is momenteel en dat daarom de kolencentrales op een laag pitje kunnen.
Dat is "gezonder" voor onze longen!

zie:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3406014/2013/03/08/Zorgkosten-door-kolencentrales-386-miljoen.dhtml

Zonnige groet,

Stansat
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Kelly,

Hier een andere schatting ook van de Volkskrant 43 miljard,

zie:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3406200/2013/03/08/Steenkool-kost-Europese-volksgezondheid-43-miljard-per-jaar.dhtml

Sluiten die "smeer" boel!

Stansat
Reputatie 5
Badge +3
@Stansat,

Inderdaad is zonne-energie goedkoper dan stroom uit kolencentrales. Maar hoewel er in Duitsland heel veel zonnepanelen liggen, is het niet genoeg om iedereen van stroom te voorzien. En als de zon niet schijnt leveren de panelen minder op, dus dan moet de energieleverancier op zoek naar energie die door andere bronnen wordt opgewekt.

Kelly
waarom kan ik geen energie krijgen van een goedkope kolencentrale dat is een stuk goedkoper dan van die maffe windmolens
en als iemand "groene energie "" wil hebben dan betaal die persoon daar toch voor.
Ik heb maar een klijn inkomen dan kan ik mijn reke ningen misschien betalen.
Badge
Of minder stroom gaan gebruiken ? Ik denk niet dat je rijker wordt van goedkoper stroom. Tegenwoordig maakt trekken ze het wel weer recht door een speciaal vervuilings tarief in rekening te brengen waardoor je netto weer net zo duur/goedkoop uit bent.
Reputatie 5
Badge +3
@Lauren,
Welkom op ons forum. Eneco levert bewust alleen maar groene energie. Eneco zet zich in voor duurzame energie omdat fossiele brandstoffen langzaam opraken. Bovendien zijn traditionele brandstoffen schadelijk voor het milieu en zorgen ervoor dat we afhankelijk zijn van andere regio’s in de wereld. Om die redenen kan je via ons geen stroom uit vervuilende kolencentrales ontvangen.

Op onze website geven we verschillende kostenbesparende tips waar je misschien iets aan hebt. ;)

Groet, Kelly

Reageer