Knipperstroom op hele en halve uren | Eneco Community
beantwoord

Knipperstroom op hele en halve uren

• 21 juni 2013
  • 55 reacties
  • 14879 Bekeken

Toon eerste bericht

55 Reacties

Het probleem heb ik voorgelegd bij een electronica winkel waar ik al 20 jaar kom (DIL Rotterdam), deze hebben me toen zandzekeringen verkocht waarmee het probleem opgelost was. Ik snap het zelf ook niet geheel wat het verschil zou moeten zijn maar ik ben er blij mee. Overigens trad dit bij mij op bij alle vier mijn woonkamer lampen zonder enig iets van aanleiding of verandering in huis. Ineens had ik er last van en alleen op alles wat gedimt was de rest van de lampen in huis functioneren normaal.
Oké, bedankt voor je verduidelijking! Ik had er nog nooit van gehoord; weer wat geleerd!
Zulke tips daar hebben we wat aan.
Vanmiddag was ik bij m'n zoon, die bestuurt bv z'n ganglicht met een pir via de Home Automation; ook daar zie ik kort een fl*kkering, ik zal je tip eens aan hem doorgeven.
Geen dank!
Reputatie 7
Badge +7
ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit werkt
Hoe wat werkt Jan?
Die pir met Homeautomation
Die trage zekering?
Reputatie 7
Badge +7
Hoe wat werkt Jan?
Die pir met Homeautomation
Die trage zekering?

beetje late reactie Ton,
van me maar , ik bedoelde dat met die zekering
dat dit verschil kan uitmaken.:rolleyes:
Oké, maar ik kan niet verklaren waarom een trage/zand zekering zo'n verschil kan maken.
Reputatie 7
Badge +7
Oké, maar ik kan niet verklaren waarom een trage/zand zekering zo'n verschil kan maken.

nee dat bedoel ik ook , ik snap dat ook niet.
daarom vroeg ik ook
dat ik benieuwd was hoe dat werkte , dat het verschil in zekering dit probleem oploste.
maar daar voor zullen we naar D.I. L moeten:)
trouwens vroeger daar veel onderdelen vandaan gehaald.
Tegenwoordig is daar Conrad voor!
Of al jaren bekend, Aurora in Amsterdam.
Er worden diverse frequenties over net net gestuurd. Je kan denken aan omzetting van dag naar nacht stroom etc. Het inschakelen van de straatverlichting werkt hier ook op.

Misschien is een netfilter wel een oplossing

Er worden diverse frequenties over net net gestuurd. Je kan denken aan omzetting van dag naar nacht stroom etc. Het inschakelen van de straatverlichting werkt hier ook op.

Misschien is een netfilter wel een oplossing

Heb je de start van deze reactie gezien?
Zijn probleem werd opgelost door een trage zekering (dus die met zand gevuld)
Heb je daar een verklaring voor??
Net niet alles gelezen.... ;-(

Wat ik me kan voorstellen is dat misschien de zekering wat los zat en heeft staan "knetteren". Door er een nieuwe zekering in te zetten heeft mogelijk dat probleem opgelost.
Net niet alles gelezen.... ;-(

Wat ik me kan voorstellen is dat misschien de zekering wat los zat en heeft staan "knetteren". Door er een nieuwe zekering in te zetten heeft mogelijk dat probleem opgelost.

Tja, zou kunnen natuurlijk, maar het toeval van 23:00 uur en steeds een 30 minuten later, heeft m.i. met dat eventuele losse contact niets van doen..............
Reputatie 3
Badge +1
Tja, zou kunnen natuurlijk, maar het toeval van 23:00 uur en steeds een 30 minuten later, heeft m.i. met dat eventuele losse contact niets van doen..............

Ton, nou breng je me in verwarring.
Gaat het nu nog over de TS, welke discussie in juni de laatste quote heeft. Ledlampen/gloeilampen en dimmer?
of
Gaat dit over de quote van marcvanderstelt, zandzekering of glaszekering?

Als het over de knippering gaat van de ledlampen samen met gewone lampen(elk half uur), kan het zo zijn dat de dimmer niet geschikt is om gelijktijdig beide soorten led en gewone lamp te regelen. Niet alle dimmers kunnen dat.
Er zijn aparte dimmers die beide verlichtingssoorten gelijktijdig kunnen dimmen.

Gaat het over de glaszekering, dat kan vele oorzaken hebben.
Wel heb je in de geluidswereld dit probleem ook door de resonering die in een lege glaszekering kan ontstaan, dit wordt altijd opgelost door het plaatsen van resonantievrije zandzekeringen.
wie weet is dit probleem hier ook opgetreden, kan altijd plots gebeuren ( je hebt dan al die tijd geluk gehad).
De electronicawinkel zal dit ook geweten hebben.
Ton, nou breng je me in verwarring.
Gaat het nu nog over de TS, welke discussie in juni de laatste quote heeft. Ledlampen/gloeilampen en dimmer?
of
Gaat dit over de quote van marcvanderstelt, zandzekering of glaszekering?

Als het over de knippering gaat van de ledlampen samen met gewone lampen(elk half uur), kan het zo zijn dat de dimmer niet geschikt is om gelijktijdig beide soorten led en gewone lamp te regelen. Niet alle dimmers kunnen dat.
Er zijn aparte dimmers die beide verlichtingssoorten gelijktijdig kunnen dimmen.

Gaat het over de glaszekering, dat kan vele oorzaken hebben.
Wel heb je in de geluidswereld dit probleem ook door de resonering die in een lege glaszekering kan ontstaan, dit wordt altijd opgelost door het plaatsen van resonantievrije zandzekeringen.
wie weet is dit probleem hier ook opgetreden, kan altijd plots gebeuren ( je hebt dan al die tijd geluk gehad).
De electronicawinkel zal dit ook geweten hebben.

Hoi Willem,

Wat een misser van mij zeg! 
Ik wil je niet in verwarring brengen hoor!
Dat van die zandgevulde zekering moet er tussen uit!

Uiteraard gaat het hier over dimmers; het komt helaas nog wel eens voor dat je de rimpel in de lamp ziet terug komen, maar die 30 minuten periode blijft vreemd.
Niet voor niets kosten de dimmers die jij ook bedoelt zo rond de 80 euro's
Zou dat wellicht een oplossing bieden?
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Willem,

.........................................................................................

Uiteraard gaat het hier over dimmers; het komt helaas nog wel eens voor dat je de rimpel in de lamp ziet terug komen, maar die 30 minuten periode blijft vreemd.
Niet voor niets kosten de dimmers die jij ook bedoelt zo rond de 80 euro's
Zou dat wellicht een oplossing bieden?

Zoals ik lees van de TS, gebeurt het altijd als de ledlampen en de gewone lampen gelijktijdig aanzijn (stand 3).
soms brengt een zichtbaar fenomeen, in dit geval de ontstane frequentie, van een probleem je op het verkeerde been, de kans is aanwezig dat de frequentie in de dimmer zelf ontstaat door gelijktijdig led- en gewone lampen te dimmen.
Het zou dus zomaar een optie kunnen zijn.
Precies, alleen houdt bij de meeste denk ik de dure aanschafprijf ze tegen.

Ik weet ook hoe ik over de glaszekering begon; bij reactie nr 25 maakt Marc dit oude topic levend.........
Hij heeft een zandzekering gebruikt en bij hem was het toen over.

Overigens heb ik tot voorheen ook altijd zandzekeringen gebruikt.
Ik heb mijn gloeilampen en dimmer verwijderd en vervangen door led, waarbij ik een dimmer eigenlijk niet meer interessant vindt.
Wellicht heb ik het fl*kkeren nooit bemerkt, omdat ik juist zandzekeringen had; tja wie zal het weten.
Reputatie 3
Badge +1
Toch sluit ik ook een TFpuls in het net niet uit, omdat het altijd om 23.00 's avonds begint.
En ik ben er niet zeker van of deze puls maar eenmalig wordt uitgestuurd, soms verneem ik dat er elk half uur een TF puls wordt verzonden, maar zeker ben ik hier niet van.
I.s.m. de dimmer en het gelijktijdig led- en gewone lampen aansturen kan dat een probleem in de dimmer veroorzaken.

Je ziet maar weer dat er toch altijd meerdere wegen naar Rome blijven leiden Ton.

Of de TF puls elk half uur wordt verzonden zou een moderator moeten kunnen beantwoorden.
Uiteraard is dat zo, maar volgens mij wordt deze puls niet precies 30 minuten later herhaald, toch...............
De vraag is of een moderator dat weet; het is tenslotte een zaak van de netbeheerder.
Beste mensen,

Ik kom nog even terug op het f*likkeren van de ledverlichting op de hele en halve uren. Allereerst excuus voor het feit dat ik dat nu pas doe, maar ik was er even tussenuit vanwege ziekte. Ik zie het allemaal weer helder 🙂 en ik heb een van de tips opgevolgd: vervang de 'harde' zekering door een glazen exemplaar.

Ik heb dat zojuist gedaan (om 15:55)  en ik moet zeggen dat er om 16:00 nauwelijks een trilling en om 17:00 uur helemaal geen trilling meer was te zien. Ik heb dus het idee dat het probleem is verholpen door het wisselen van de zekering. Met hartelijke dank aan *MarcvanderS* (ken het pseudoniem niet) voor de tip die hij op 31 oktober heeft geplaatst.

Hartelijk dank voor al jullie reacties!
Vriendelijke groet,
PetCas 
Fantastich dat je het nog even terug koppelt.
Het idee van Marc bleef maar bij me rondzingen en ik kon eigenlijk niet geleoven dat het werkte.
Reputatie 4
Badge
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar als mijn licht nu knippert zal ik er zeker aan denken. Hier denk je toch niet aan.
Hoi PetCas,

Maar....had Marc er niet bij gezegd dat de zekering met zand gevuld moest worden?
De zg trage zekering.
Hi, Brandje,
Nee, het is een gewone glazen zekering. Geen zand te bekennen. :-)
Gr. PetCas 
Hoi PetCas,

Klopt dat schreef je ook, maar ik dacht dat een met zand gevulde zekering (de zg. trage zekering) ook werd genoemd. 
Of kwam dat later ter sprake. Als ik kijk bv naar mijn dimmers dan zitten daar ook die trage in. 
Zou dat niet een nog beter resultaat geven?

Reageer