Knipperstroom op hele en halve uren | Eneco Community
beantwoord

Knipperstroom op hele en halve uren

• 21 juni 2013
  • 55 reacties
  • 14475 Bekeken

• Komt hier vaker (level 8)
  • 11 reacties
Beste deskundige :-)

Ik heb de laatste 2 maanden een raar verschijnsel (letterlijk) in huis: Boven de eettafel heb ik twee hanglampen met daarin 3 dimbare ledlampen, dus samen branden er dan 6 ledlampen van elk 8 watt. Ze zijn aangelsoten op een elektroninsche dimmer en dat werkt (of werkte) altijd perfect, ondanks het lage wattage van de ledlampen.
Het volgende verschijnsel treedt (sinds een maand of twee) op: Om 23:00 uur, 23:30 uur, 24:00 uur, 00:30 uur, 01:00 uur (EXACT OP DE SECONDE NAUWKEURIG) gaan de lampen *******en. Heel hinderlijk. Om dat verschijnsel te verhelpen moet ik de dimmerknop uit en weer aanzetten.

Ik heb nog niet geprobeerd om de dimmer er even tussenuit te halen, maar ga dat nog wel doen....

Heeft iemand ervaring met dan wel een verklaring voor dit verschijnsel?
Ik hoor het graag. Bij voorbaat hartelijk dank voor een verhelderende (:-)) reactie.
PetCas
icon

Beste antwoord door PetCas 21 juni 2013, 17:43

Knipperen? 😉 maar is de dimmer niet stuk?

Nee; knipperen is aan en uit (net als een verkeerslicht dat op oranje staat). Wat ' mijn'  lampen doen is echt *******en (lees: likkeren met een f ervoor), volgens mij een frekwentiewisseling. Overdag heb ik het niet of nauwelijks (heel af en toe) maar s;avonds kun je de klok er echt op gelijk zetten. Dimmer is goed, werkt ook prima als ik er 6 extra lampen van 60 watt elk bijzet.

Ik zal Eneco zelf eens benaderen. Of de dimmer er ff tussenuit halen. :-)
Dank voor je reactie.

MVG PetCas
Bekijk origineel

55 Reacties

Beste,
Even een reactie op mijn eigen topic:  Er verschijnen sterretjes op jhet punt dat ik *******licht wil schrijven. Kennelijk wordt dat als bezwaarlijk ervaren, terwijl het *******en van licht toch een normaal verschijnsel is. Je kunt overal wel iets achter zoeken, zeg... Met de ******* bedoel ik dus geen ****seksuele man, maar het van lichtsterkte veranderen van een brandende lamp, als je begrijpt wat ik bedoel. Net of de frequentie verandert. Ik hoop dat het duidelijk is, anders moet ik mijn licht elders opsteken :-)

PetCas 
Reputatie 3
Badge

Nee; knipperen is aan en uit (net als een verkeerslicht dat op oranje staat). Wat ' mijn'  lampen doen is echt *******en (lees: likkeren met een f ervoor), volgens mij een frekwentiewisseling. Overdag heb ik het niet of nauwelijks (heel af en toe) maar s;avonds kun je de klok er echt op gelijk zetten. Dimmer is goed, werkt ook prima als ik er 6 extra lampen van 60 watt elk bijzet.

Ik zal Eneco zelf eens benaderen. Of de dimmer er ff tussenuit halen. :-)
Dank voor je reactie.

MVG PetCas
Reputatie 4
Badge
F l i k k e r e n bedoel je.
Wel een heel vreemd verschijnsel. Zijn je ledlampen wel dimbaar?
Badge

@Toontjelager: eerste post vermeldt duidelijk "dimbare" ledlampen!
Badge
Ik heb gegoogled en vond dit bij Kassa: Overigens, lang niet alle dimmers zijn geschikt voor het dimmen van LED-lampen. Dimmers hebben soms minstens 20W nodig om goed te kunnen regelen en LED-lampen zijn vaak maar 3 of 4 Watt. Laat de lampen in ieder geval niet '*******en', dat is zowiezo niet goed.

Het kan dus zijn dat je dimmer niet helemaal geschikt is voor het dimmen van deze ledlampen!

Dank voor de reactie. Ledlampen zijn dimbaar (ik heb in mijn huis een stuk of 30 ledlampen en die zijn allemaal dimbaar (electronisch of met klik-aan-klik-uit). Het  f l i k k e r e n (ha ha) is overigens alleen bij de lampen die op de electronische dimmer staan.  Bij de andere lampen is er af en toe een heel kort knippermoment (0,01 sec) maar daarna is het weer over.

Kan dus iets met de dimmer te maken hebben, maar dan blijft het raar dat: a) dat pas sinds 3 maanden is (dimmer zit er twee jaar in) en b) dat het alleen op hele of halve uren is (nogmaals: op de seconde nauwkeurig).

Ik ga verder zoeken / uitprboeren.
Groet,
PetCas.
Ik heb gegoogled en vond dit bij Kassa: Overigens, lang niet alle dimmers zijn geschikt voor het dimmen van LED-lampen. Dimmers hebben soms minstens 20W nodig om goed te kunnen regelen en LED-lampen zijn vaak maar 3 of 4 Watt. Laat de lampen in ieder geval niet '*******en', dat is zowiezo niet goed.

Het kan dus zijn dat je dimmer niet helemaal geschikt is voor het dimmen van deze ledlampen!

Dank je wel, Kaat. Dimmer is absoluut geschikt om Ledlampen te dimmen. Het heeft namelijk twee jaar probleemloos gewerkt. Het is inderdaad zo dat, bijv. Klik-aan-klik-uit, behoefte heeft aan een minimum afname van zo'n 30 watt, anders werkt het niet. Die ervaring heb ik ook.

Ik blijf het vreemd vinden dat het f l i k k e r e n alleen op de hele en halve uren en in de avond plaatsvindt. Dat móet haast wel een frekwentie kwestie zijn, lijkt me. Maar ik ben geen electronica deskundige....

Groet, PetCas.
Reputatie 4
Badge

@Toontjelager: eerste post vermeldt duidelijk "dimbare" ledlampen!
Weet ik kaat, maar er staat 3 dimbare ledlampen, en er branden er 6.
Vandaar mijn vraag. Maar ja maal 2 kom je er ook 🙂 Dat had ik dan niet gezien.

Blijft vreemd dat het alleen op de hele en halve uren gebeurd.

Boven de eettafel heb ik twee hanglampen met daarin 3 dimbare ledlampen, dus samen branden er dan 6 ledlampen van elk 8 watt.
Het kan misschien te maken hebben met de puls die de netbeheerder over het net stuurt om elektriciteitsmeters van dag- naar nachtstroom over te schakelen.
Wellicht wordt die puls ieder half uur opnieuw verzonden. Het kan net genoeg zijn om de elektronika van de dimmer even van slag te brengen.
Heb je er in het weekend voor 23.00 uur ook last van?
Je zou eens kunnen informeren bij je netbeheerder of die pulsen ieder halfuur worden herhaald. Informeer ook eens bij een installateur van elektriciteit of er mogelijk een filter geplaatst kan worden.
Het kan misschien te maken hebben met de puls die de netbeheerder over het net stuurt om elektriciteitsmeters van dag- naar nachtstroom over te schakelen.
Wellicht wordt die puls ieder half uur opnieuw verzonden. Het kan net genoeg zijn om de elektronika van de dimmer even van slag te brengen.
Heb je er in het weekend voor 23.00 uur ook last van?
Je zou eens kunnen informeren bij je netbeheerder of die pulsen ieder halfuur worden herhaald. Informeer ook eens bij een installateur van elektriciteit of er mogelijk een filter geplaatst kan worden.

Beste Toon,
Goede gedachtengang. Zoeiets moet het wel zijn. Ik had vanmiddag 2 maal een f l i k k e r i n g, maar tot nu toe niet meer. Ik zal inderdaad de netbeheerder contacten en het uitleggen.
Bedankt en groet,
PetCas
Reputatie 3
Badge
Even iets anders. Mijn ervaring van LED verlichting icm dimmers of schakelklokken is dat er altijd een klein beetje licht schijnt door die lampen. bij aan/uit zal de lamp echt uit blijven maar bij een dimmer of een schakelstopcontact laten de LED lampen die ik hem altijd iets doorschijnen. Noem het een soort sluipstroom.
Reputatie 4
Badge
Dit ligt volgens mij aan de led lamp zelf, ik heb dit hier ook, maar draai ik een andere led lamp in de zelfde lamp zie ik geen licht meer branden en is hij echt uit.
Heb inmiddels in mijn hele huis en tuin led verlichting. Eigenlijk alleen de schuur nog, maar daar kom ik zo weinig.
Hoi PetCas,

Ook ik heb ledverlichting in de keuken bijvoorbeeld.
De ledverlichting wordt gevoed door een kleine trafo, op deze trafo zit tevens een leddriver.
Die sluit je aan door kleine schuifstekkertje, net zoals de leds zelf.
Een kleine draaimeter die het ledlicht dimt van fel tot uit.
Voorzover ik het weet is een gewone dimmer totaal niet geschikt voor het dimmen van ledverlichting.
Google maar eens op het woord leddriver.................
Reputatie 4
Badge
Aan de dimmer schijnt het niet te liggen, of lag het niet. Vreemde is dat het op vaste tijden is, en dan zou het verhaal van Toon Econoom misschien wel eens kunnen?

Ze zijn aangelsoten op een elektroninsche dimmer en dat werkt (of werkte) altijd perfect, ondanks het lage wattage van de ledlampen.
Hoi PetCas,

De ledverlichting wordt gevoed door een kleine trafo, op deze trafo zit tevens een leddriver.
Voorzover ik het weet is een gewone dimmer totaal niet geschikt voor het dimmen van ledverlichting.

Dank je wel, Brandje. Maar de ledlampen die ik heb zijn gewoon 220 (dus geen trafo, want dat gaat inderdaad lastiger) en de dimmer werkt prima. Alleen die pulsen, in de avond, zijn het probleem. Niet de lampen, niet de dimmer, maar de pulsen / frekwentiewisseling op hele en halve uren. Ik ga er nog bij Stedin achteraan en laat weten wat de ' uitslag' is 🙂
Hoi PetCas,

Dank je wel, Brandje. Maar de ledlampen die ik heb zijn gewoon 220 (dus geen trafo, want dat gaat inderdaad lastiger) en de dimmer werkt prima. Alleen die pulsen, in de avond, zijn het probleem. Niet de lampen, niet de dimmer, maar de pulsen / frekwentiewisseling op hele en halve uren. Ik ga er nog bij Stedin achteraan en laat weten wat de ' uitslag' is :-)

Ahhh dat had je nog niet vermeld; 230 volt dus!
Ik ben toch razend nieuwsgierig of de inderdaad aanwezige frequentie pulsen kunnen door werken.
Weet je 100% zeker dat je led's geschikt zijn voor een dimmer? Je weet vermoedelijk dat dat belangrijk is?
Dank je, Brandje. Lampen zijn 100% geschikt om te worden gedimd. Staat ook op het doosje: dimbaar....  Overal te koop. Maar dat dimmen werkt ook goed, hoor! Alleen die f l i k k e r i n g is een storend effect... Wordt vervolgd....  Groet, PetCas.
Dank je, Brandje. Lampen zijn 100% geschikt om te worden gedimd. Staat ook op het doosje: dimbaar....  Overal te koop. Maar dat dimmen werkt ook goed, hoor! Alleen die f l i k k e r i n g is een storend effect... Wordt vervolgd....  Groet, PetCas.

Hoi PetCas,

Ja dat heb ik uiteraard gelezen, maar ik stuurde aan op het doorgeven van de dimmer van deze pulsen, terwijl dat niet zo zou moeten zijn en dat de led's daar vervolgens op acteren.
Kijk om achteraan te beginnnen/wegtestrepen/elimineren:

1 de led's zijn dimbaar; dus akkoord
2 de dimmer is geschikt om led's te dimmen? Denk hierbij aan de voorwaarde dat sommige  dimmers een minimum aantal watt's moeten aansturen; bij sommige knalt de zekering er zelfs uit
3 als je gewone lampen over de dimmer laat lopen; is er dan ook een flik**ing?
4 storing in de wijktrafo? Dan zou je inderdaad bij Stedin/Liander enz moeten zijn.
Reputatie 4
Badge
Ik ga er nog bij Stedin achteraan en laat weten wat de ' uitslag' is :-)
Ik ben benieuwd wat ze te melden hebben, en of hun weten wat het zou kunnen zijn.
Hallo Brandje. Dank voor jouw analyse. De lampen die ik heb zijn tweeledig en hebben 4 funkties. In het onderste deel zitten 3 leds van 8 watt die op tafel schijnen. In het bovenste deel zitten 3 lampen van elk 60 watt die naar het plafond schijnen. Ik kan met behulp van een trekschakelaartje kiezen uit de volgende standen:
-uit... (uiteraard ook via de dimmer)
-onder aan...
-onder en boven aan...
-boven aan.
Zo heb ik altijd de lichtopbrengst die ik wil hebben en alles is dimbaar, dus ook de gewone lampen.
Het  f l i k k e r e n vindt ook plaats als ik positie 3 aan heb. Ik zou nog even kunnen testenof het ook in positie 4 is, maar die gebruik ik nauwelijks.
Dus ik kom er nog maar weer eens op terug 😮.

Groet,
PetCas

Hallo Brandje. Dank voor jouw analyse. De lampen die ik heb zijn tweeledig en hebben 4 funkties. In het onderste deel zitten 3 leds van 8 watt die op tafel schijnen. In het bovenste deel zitten 3 lampen van elk 60 watt die naar het plafond schijnen. Ik kan met behulp van een trekschakelaartje kiezen uit de volgende standen:
-uit... (uiteraard ook via de dimmer)
-onder aan...
-onder en boven aan...
-boven aan.
Zo heb ik altijd de lichtopbrengst die ik wil hebben en alles is dimbaar, dus ook de gewone lampen.
Het  f l i k k e r e n vindt ook plaats als ik positie 3 aan heb. Ik zou nog even kunnen testenof het ook in positie 4 is, maar die gebruik ik nauwelijks.

Groet,
PetCas

Hoi PetCas,

Bedankt voor je verduidelijking!
Je gebruikt dus een 4 standen-schakelaar in je verlichting-ornament.
Zeker in stand 3 zou je genoeg watts afnemen om geen flik**ring te krijgen.
Laat even weten of stand 4 ook een flik**ring geeft.
Reputatie 4
Badge

Mocht het zo zijn blijft het toch vreemd dat het op bepaalde tijden is.
Ik heb dit hetzelfde probleem ook gehad en inmiddels opgelost door de dimmer open te maken en de glaszekering (die er waarschijnlijk ook bij jou inzit) te vervangen voor een zandzekering. Waarom dit optreed weet ik niet? maar ik weet wel als weer een glaszekering terugplaats beginnen mijn lampen weer te knipperen totdat ik weer een zandzekering erin doe.
Het enige verschil tussen de ene en de ander zekering is, dat die met zand een zg trage zekring wordt genoemd.
Vreemd dat dat knipperen dan weg is.
Hoe kwam je op dat idee??

Reageer