Inzage warmteverbruik zonder kosten

Ik zou graag, net als met de elec verbruik, maandelijks zien wat mijn warmteverbruik (stadsverwarming) is. Nu lijkt het voor mij ondoorzichtig. Dit jaar is er al net zoveel vertookt als het gehele vorige jaar

11 Reacties

Hoe zie je dan nu het maandelijkse stroom verbruik?
Reputatie 7
Badge +6
Beste E. de Haas,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Helaas is het voor warmte (nog) niet mogelijk dit per dag/week/maand in te zien. Ik durf niet te zeggen wanneer we dit wel aan kunnen bieden maar dit is zeker iets waar we naar toe willen in de toekomst.

Groet,

Folkert
Waarom is het niet mogelijk om op mijn Eneco mijn meterstanden voor warmte verbruik in te vullen? Nu is het elk jaar maar weer afwachten wat er gebeurt. Ik moet zeggen gezien de huidige stand vind ik het maar magertjes. Als je een keer per jaar je telefoon rekening zou moeten betalen en dat je dan pas te horen krijgt hoeveel minuten je gebeld hebt...
Brandje wrote:

Hoe zie je dan nu het maandelijkse stroom verbruik?

Een slimme meter die elke maand doorgeeft hoeveel je verbruikt hebt.
Ik ben voor stadswarmte verplicht bij Eneco af te nemen (Leidsche Rijn). Sinds 2013 hoor ik van Eneco dat ze in de toekomst werk gaan maken van inzage in je warmte verbruik (ik heb slimme meters in huis). Nu 5 jaar verder zijn we nog bij het oude. Waarom Eneco? Electra neem ik ergens anders en daar heb ik wel inzicht in mijn verbruik.
Reputatie 4
Badge +3
Imran wrote:

Ik ben voor stadswarmte verplicht bij Eneco af te nemen (Leidsche Rijn). Sinds 2013 hoor ik van Eneco dat ze in de toekomst werk gaan maken van inzage in je warmte verbruik (ik heb slimme meters in huis). Nu 5 jaar verder zijn we nog bij het oude. Waarom Eneco? Electra neem ik ergens anders en daar heb ik wel inzicht in mijn verbruik.

Goedemorgen Imran,

Wat goed dat je deze kritische vraag ons stelt. Helaas beschikken we nog niet over slimme meters voor warmte. Ik durf ook geen uitspraak te doen wanneer dit wel mogelijk is.

Groet, Audrey
Badge +1
Audrey wrote:

Imran wrote:

Goedemorgen Imran,

Wat goed dat je deze kritische vraag ons stelt. Helaas beschikken we nog niet over slimme meters voor warmte. Ik durf ook geen uitspraak te doen wanneer dit wel mogelijk is.

Groet, Audrey

Dit is niet waar...
De meter is gewoon slim en volgens Kamstrup eenvoudig door eindklanten op afstand uit te lezen.

Echter heeft hun klant (Eneco dus) er niet voor gekozen dit pakket af te nemen.

Ja ik heb contact gezocht met Kamstrup omdat ik het anno 2018 van de zotte vind dat je niet gewoon iets kunt uitlezen.

Eneco moet Toon en het uitlezen van meters eens los van elkaar gaan zien. een slimme kWh of gas meter kun je ook gewoon uitlezen met third party lezers en software.

Dat kan ook met de Kamstrup meter, mits Eneco dat aangeeft bij Kamstrup!

Ik hoef geen beperkt systeem zoals Toon, het aan en uitzetten van zaken middels een app was 10 jaar geleden vernieuwend, maar tegenwoordig is de sleutel thuisautomatisering. Openstandaarden middels Domoticz of iets wat gesloten , met verschillende standaarden, zoals HomeWizard of Homey. Dan moet je ook nog eens abonnementskosten voor Toon betalen. Compleet uit deze tijd...
Nee ik hoef helemaal geen Toon, maar ik wil wel inzicht in mijn warmteverbruik!

Kijk hier eens:
https://www.kamstrup.com/nl-nl/products-and-solutions/thermal-energy-meters/multical-403

Mogelijkheden zijn eindeloos...

Volledige flexibiliteit
MULTICAL®️ 403 kan worden uitgerust met een selectie van geavanceerde communicatiemodules. Kamstrup levert modules met Modbus, BACnet, M-Bus, wireless M-Bus en analoge uitgangen. Door de combinatie van de zeer snelle integratietijd van de meter met het geoptimaliseerde energieverbruik van de module, krijgt u de beschikking over zeer frequente, geactualiseerde meetdata. Bij toepassing van M-Bus kan een batterijlevensduur van 16 jaar worden bereikt, waarbij de meter desgewenst iedere 10 seconden kan worden uitgelezen.
Thnx Dfrenner, zo ver had ik het niet uitgezocht, maar idd anno 2018 moet Eneco dit wel gaan regelen en anders de stadsverwarming markt openzetten voor andere aanbieder die wel die mogelijkheid willen bieden.
Badge +1
Imran wrote:

Thnx Dfrenner, zo ver had ik het niet uitgezocht, maar idd anno 2018 moet Eneco dit wel gaan regelen en anders de stadsverwarming markt openzetten voor andere aanbieder die wel die mogelijkheid willen bieden.

Okee het is blijkbaar mogelijk een draadloze seirele verbinding op te zetten met de meter. Via IR...
Probleem van de meter is alleen dat hij iedere 30 minuten "wakker" gemaakt moet worden.

Dit zegt de handleiding:
In order to limit the current consumption of the circuit around the IR diode, the circuit is not permanently switched on. It is activated by either keystroke or communication via the optical eye.
The circuit remains switched on for 30 min. after end of communication or after latest keystroke.

Ik gok dat dit niet heel fijn voor de batterijduur is, maar dat is in principe het probleem van eneco.

Het is eigenlijk hetzelfde als je iedere 30 minuten op de fysieke knop zou drukken.

Wat ik nu doe is iedere dag met de hand meterstanden noteren, geen idee of dat al een probleem is voor de batterijduur.
Het probleem daarbij is dat ik wel eens een dag vergeet, het is handwerk en slaat gewoon nergens op anno 2019.

Dit zou je dus met een draadloze seriële verbinding kunnen doen. Dan laat je de het oog iedere dag een connectie opzetten en logt hij de meterstanden voor je, in plaats van dat ik het met de hand doe.

Het punt is alleen even, hoe vaak kun je dit doen, met in acht neming van de batterijduur van 10 jaar?

Eneco blijft maar volhouden dat het geen slimme meter is, maar Kamstrup levert gewoon communicatiemodules.

Toevallig is gisteren onze kWh meter vervangen, het enige dat de digitale meter "slim" maakt is dat de monteur er een extra communicatiemodule met GSM kaart aan hangt. Daardoor is hij uit te lezen.
De P1 poort is vervolgens handig om dit lokaal te doen.

Met een IR leeskop en een Raspberry Pi zou het moeten lukken:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1776625

Het simpelste zou zijn, een M-bus module erin... Dan is het direct klaar en kunnen we alles uitlezen. Kamstrup levert ze gewoon.

Met M-bus kun je dit bereiken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1692881

Overigens kun je met dit scriptje, de meter watkker maken:

Het is gelukt met 1200 baud, 8databit, geen parity en 2 stopbits gewerkt. Belangrijk is wel dat je dus elke keer binnen de 30 minuten het datalog-scriptje moet runnen want anders staat de meter uit en dan krijg je geen bruikbare respons.
Badge +1
Okee nog even wat verder uitgezocht.
Het is dus mogelijk... En er zijn mensen die het al doen.

De IR Converter Cable kun je hier kopen:
http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

Levertijd en Bestellen: De IR Converter Cable kan besteld worden door een email te sturen aan Volkszaehler.org (mailadres: nils.volksz at gmail dot com). Vraag naar de kant-en-klare "IR-Schreib-Lesekopf" met USB aansluiting. Zij kunnen je ook de exacte prijs geven. De bestelling geschiedt door een PayPal overboeking aan hen van de kostenopgave.

Ik heb een offerte opgevraagd. Zou rond de 37 euro incl. verzenden moeten zijn.

Van de persoon die dit al logt begrijp ik het volgende. De fysieke knop maakt de meter wakker en na 25 minuten gaat hij weer in slaapstand. Iedere interactie binnen 25 minuten zorgt ervoor dat de meter weer 25 minuten "wakker" blijft. Deze interactie kan ook via een draadloze seriele IR verbinding. Je moet dus minimaal iedere 20 minuten gegevens uitvragen uit de meter, zodat hij wakker blijft en niet in slaap modus valt. Op die manier kun je gegevens blijven loggen en krijg je op 20 minuten nauwkeurig je verbruik inzichtelijk.

Iedere 20 minuten is voldoende voor mij, niet helemaal real life, maar goed, good enough.

Als je de leeskop aan Domoticz hangt, kun je daar het device instellen met:
200 baud, 8databit, geen parity en 2 stopbits.

Belangrijk is wel dat je dus elke keer binnen de 20 minuten het datalog-scriptje moet runnen want anders staat de meter uit en dan krijg je geen bruikbare respons.

De persoon die ik heb gevraagd heeft dit al ruim een jaar draaien en de meter batterij werkt nog perfect. Maar ik kan mij voorstellen dat dit meer energie vraagt, dus dat Eneco eerder batterijtjes moet vervangen.

Maar goed, we betalen een belachelijk bedrag van 170 euro per jaar aan huur van de afleverset, dus dat batterijtje kan daar best vanaf 😆

Zodra het is gelukt, zal ik het hier posten!
Je doet fysiek niets aan de meter, zegels blijven zitten. Het enige wat je doet is een scriptje iedere 20 minuten de verbruikscijfers uit laten lezen en doorsturen naar Domoticz.
Veel beter dan meerdere keren per dag zelf met de hand meterstanden noteren en op de meter knop drukken, wat ik nu doe...
Badge +1
Audrey wrote:

Goedemorgen Imran,

Groet, Audrey

Wat is het standpunt van Eneco inzake de batterijduur?
Ik kan mij voorstellen dat de mijne nu al minder lang meegaat dan een gemiddelde, aangezien ik meermalen per dag op de knoppen druk, om meterstanden te noteren.

Wanneer ik dit middels IR ga loggen, kan ik dit zonder menselijke interactie, maar zal de batterij nog forser verbruikt worden.

Wat gebeurt er als de batterij leeg is? Stopt het warm water verbruik dan helemaal?
Hij zou 10 jaar mee moeten gaan, maar dat is op basis van ieder jaar een keer meterstanden doorsturen.

Ik doe dat nu al zo'n 750 keer per jaar... Dat is al fors meer dan gemiddeld, gok ik.

Met een script zou dat zo'n 72 keer per dag worden.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de batterij maar een aantal keer aankan. Komen jullie bij een leeg batterijtje de batterij vervangen, of moet er dan weer een nieuwe meter in?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen