Instellingen twee Danfoss temperatuurregelaars (stadsverwarming) | Eneco Community

Instellingen twee Danfoss temperatuurregelaars (stadsverwarming)

• Doet lekker mee (level 6)
  • 4 reacties
Beste Eneco forumleden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

In maart 2016 heeft een erkend installatiebedrijf een extra Danfoss temperatuurregelaar geplaatst in mijn (eigen, dus niet gehuurde)stadsverwarming installatie. Reden hiervan was mijn zeer hoge verbruik van 67 tot 70 GJ per jaar. De extra geplaatste regelaar zie je op de foto links bovenin.

Het plaatsen van de extra regelaar heeft geholpen want mijn verbruik was in 2016 46 GJ. Een daling van 21 GJ. Nog steeds fors, maar iig wel een verbetering en het investeringsbedrag van 500 euro waard!

Nu heb ik nog wel 2 zaken waar ik tegenaan loop:

1. Het krijgen van warm douchewater duurt extreem lang (zo'n 3 minuten)
Ik denk dat iemand anders de instellingen van de regelaars heeft gewijzigd. Vandaag heb ik beide Danfoss regelaars maximaal opengezet (zoals ook te zien is op de foto) en nu krijg ik wel een stuk sneller warm water bij mijn douche. Ik ben er dus achter dat een andere instelling wel degelijk invloed hierop heeft. Maar goed, wellicht dat deze instelling zeer energie onzuinig is en daar heeft mijn 2e vraag dan ook mee te maken.

2. Wat is de ideale instelling tussen én snel warm water krijgen én energiezuinig?
Hoewel het verbruik al gereduceerd is, is 46 GJ voor een 1 persoons huishouden in een goed geïsoleerd huis nog steeds fors. Ik heb sowieso geen idee hoe de installatie in elkaar steekt, dus ik ben ook benieuwd wat ik met de twee draaiknoppen zou kunnen doen om energieverbruik (aantal GJ) te reduceren. Mijn vraag is dus: in welke positie moeten de regelaars staan?

Ik ben de persoon die hier een goed antwoord op heeft alvast enorm dankbaar!

11 Reacties

Graag gedaan Noudie.
Heb je ook met 4-1 of 3,5-1 geprobeerd? Zolang je niet onder de 50 graden komt (1) is er geen probleem. De onderste ventiel kan je altijd op 1 laten, denk ik, je mengt nog verder in de douchekraan tot rond de 38 graden. De andere heeft wel beïnvloed op de verwarmingscapaciteit en snelheid. Toch een kleine besparing als de 3,5-1 instelling ook werk.
Beste Berny,

Super en dank voor de uitleg! Ik heb nu zowel op stand 3-1 gedoucht als op 4-2. Bij stand 4-2 kreeg ik idd veel sneller warm water (dan bij stand 3-1) en als dit ook een veilige stand is ivm eventuele legionella bacterie, dan ben ik eruit 😉 Ik laat hem nu de komende maanden lekker altijd op stand 4-2 staan en ik ben een gelukkig persoon. Nogmaals dank voor je hulp!
Noudie, volgens de tabel van de Danfoss RAVI, op 1=50 graden, 2=53, 3=56, 4=59, 5=62.
Boven op 3 en onderin op 1, het zal net gaan in een veilige instelling. Je moet rekening mee houden dat de bovenste ventiel jouw koude water aanvoer voelt. Omdat met deze warme dagen het koude water niet meer 5 graden is (zoals bv in januari), maar tegen de 20 graden, dan zal de bovenste ventiel eerder dicht gaan en dat beperkt de capaciteit om jouw warmwater op te warmen tot een aangename douche temperatuur en het duurt ook langer omdat er te weinig statswarmwater flow is door de warmtewisselaar. Daarom denk jij dat iemand aan de knoppen heeft gezeten maar het is niet zo. Laat de bovenste ventiel altijd 1 of 2 stapjes boven de ingestelde onderste ventiel.
Ik denk dat dat de beste werkende zuinig combinatie is. Laat jouw bevindingen weten, en ik hoop hiermee jou voldoende geholpen te hebben.
Maar het zuinigste is met deze warme dagen gewoon koude douchen...:P
Succes Noudie 🙂
Zo is het een betere overzicht, dankje.
Nee, niet doen! De ventiel onderin controleert jouw drinkwater temperatuur, op 1 kom je onder de 50 graden, dan heb je kans op legionelle in je drinkwater. En als je de andere verlaagt dan heb niet genoeg warmwater flow om jouw koude douchewater te verwarmen.
Je hebt ook een pijp dat dwars voor de warmtewisselaar loopt met een bocht naar beneden bij de wasmachine rioolpijp. Waar komt ie vandaan? Een betere overzicht van jouw leidingwerk zou heel fijn zijn, om goed te kunnen weten wat is wat, wat is de aanvoer en wat is de retour. Ik vermoed boven is aanvoer en onder is de retour waar de originele Danfoss ventiel is, en waar het hoort. En wat is de in en uit van jouw drinkwater.
Heb je nu een beter beeld dankzij deze 3 nieuwe foto's?
Je geeft het volgende aan: "Proberen links boven op 4 (59gr) en onder op 2 (53gr)". Wat als ik eerst probeer linksboven op 3 en onder op 1? Als ik daarmee ook prima warm water snel krijg, bespaar ik dan nog iets meer?
Kan je een foto maken van de voeler (niet de ventiel) van de ventiel links boven? Waar precies de koperspiraal naartoe gaat, hij moet ergens in een pijp ingestoken zijn net zoals de andere. Maar in welke, is het mij nog niet duidelijk.
Hi Berny voor het advies voor zover, morgenochtend zal ik eens douchen met de 4-2 instelling! De dunne koperspiraal links boven is aangesloten op het ventiel/aansluiting helemaal rechtsonder. Heb je daar wat aan?
Waar gaat de dune koperspiraal heen van de ventiel links boven?
De erkende installateur zouden ook moeten weten dat dit soort ventielen mogen alleen op retour lijnen geïnstalleerd worden en niet op de aanvoer.
Proberen links boven op 4 (59gr) en onder op 2 (53gr). Maar goed is het niet...
Maar natuurlijk Berny. Fijn dat je meedenkt! 🙂
Zou je een duidelijker foto met flits kunnen plaatsen?

Reageer