Huur warmteset | Eneco Community
vraag

Huur warmteset

Toon eerste bericht

68 Reacties

Reputatie 1
Badge
Vanavond het energie debat in de tweede kamer met de kamer vragen over de schandalige tariefsverhoging van de warmteset van ENECO. Eens kijken wat minister Henk Kamp te melden heeft. p.s. ENECO waar blijven de gevraagde cijfers?
Reputatie 1
Badge
zie ook het topic "Warmteset 142,5% verhoging"
Ik heb een klacht ingediend bij het ACM via consuwijzer. Inmiddels ook een dossiernummer toegewezen gekregen en ik raad iedereen aan hetzelfde te doen. Ze geven aan al diverse klachten omtrent dit verhaal in behandeling te hebben en verwachten medio april uitsluitsel. Hoe meer klachten er ingediend worden, hoe beter het is.
Vanavond het energie debat in de tweede kamer met de kamer vragen over de schandalige tariefsverhoging van de warmteset van ENECO. Eens kijken wat minister Henk Kamp te melden heeft. p.s. ENECO waar blijven de gevraagde cijfers?

Wat is hier voor zinnigs uit gekomen?
Want dat is voor de discussie hier wel van belang.
Reputatie 1
Badge
Kamervragen over tarieven voor stadsverwarming in Leiden

29-01-2014 • Stadsverwarming mag voor de gebruiker niet duurder zijn dan een moderne HR cv-installatie. Dat zegt SP-Kamerlid Paulus Jansen in reactie op berichten over misbruik van de Warmtewet. Energiebedrijven als Essent, NUON en Eneco blijken per 1 januari de tarieven flink op te schroeven. 'Die monopolisten op het warmtenet doen dat naar eigen zeggen binnen de marges en randvoorwaarden die de minister zelf opstelt. Ze knijpen daarmee alle ruimte die ze krijgen uit de wet', zegt Jansen. 'Dit oneigenlijke gebruik van de regels jaagt mensen flink op kosten. Minister Kamp moet hier hard ingrijpen.'

Energiebedrijven maken handig gebruik van de verhoging van het vastrechtdeel. Dat is sinds 2006 gestegen met 78 procent, terwijl de verbruiksafhankelijke tarieven voor elektriciteit en gas in diezelfde periode met respectievelijk 4 en 7,3 procent stegen. Jansen: 'Consumenten zijn in deze tijden zuinig met energie, dus daar valt weinig winst te halen. Het vastrechtdeel is daarom een aantrekkelijke melkkoe geworden. Datzelfde geldt voor stadsverwarming. Dat is buitengewoon demotiverend voor mensen die spaarzaam met hun energie willen omgaan.'
18 februari debatteert de Tweede Kamer met de minister over energie. Daarbij zal de SP een belangrijk punt maken van de verhogingen van het vastrecht voor levering van gas en elektriciteit. 'De verhogingen voor 2014 moeten worden teruggedraaid,' zegt Jansen: 'Ook zal de Autoriteit Consument en Markt een belangrijke positie moeten krijgen in het opstellen van de randvoorwaarden die de minister aan de stadsverwarmingstarieven stelt.'

1
Vragen van het lid Paulus Jansen (SP) aan de minister van Economische Zaken over grote tariefsverhogingen voor de gebonden klanten bij stadsverwarmingsnetten (ingezonden 29 januari 2014)

Bent u bekend met de exorbitante verhoging van de tarieven voor stadsverwarming per 1 januari 2014, met name voor vastrecht, warmtewisselaars en dergelijke, in verschillende regio’s waaronder Heerlen, Purmerend, Tilburg, Utrecht, Nieuwegein en Leiden?

2
Onderschrijft u dat de Warmtewet als doel heeft om gebonden gebruikers beter te beschermen tegen misbruik van monopolie, niet om tariefsverhogingen te faciliteren?
Wilt u uw antwoord motiveren?

3
Kunt u een overzicht geven van de tarieven (variabele kosten, vastrecht, vergoedingen voor specifieke toestellen, eenmalige aansluitkosten) van de drie grootste leveranciers (Essent, NUON en Eneco) per 1-1-2013 en 1-1-2014, waaruit blijkt hoe de tarieven zich ontwikkeld hebben?

4
Is het toegestaan om bewoners van nieuwbouwwijken naast eenmalige aansluitkosten en vastrecht ook nog een jaarlijkse “aansluitbijdrage” in rekening te brengen, zoals Essent doet in Meerhoven (Veldhoven) en Reeshof (Tilburg)?

5
Onderschrijft u de analyse dat de warmteleveranciers de landelijke plafondtarieven misbruiken om lagere tarieven tot dit plafond te verhogen?
Wilt u uw antwoord motiveren?

6
Kan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tariefverhogingen, behalve aan de landelijke plafonds, nog op enige wijze toetsen aan eisen van redelijkheid?
Zo nee:
- onderschrijft u dat gezien de wijze waarop de plafondtarieven gebruikt/misbruikt worden heroverweging van deze tarieven gewenst is? Hoe gaat u dit regelen en welke rol krijgt de ACM hierbij?
- overweegt u om toch een vorm van toetsing op redelijkheid van een verhoging in te voeren, naast de landelijke plafondtarieven?

7
Ziet u mogelijkheden om excessieve tariefverhogingen (spoedig) terug te draaien?

8
Bent u bereid om de kostenontwikkeling voor gebonden gebruikers van stadsverwarming en blokverwarming intensiever te monitoren en de Kamer daarover frequenter te informeren, totdat het principe 'niet-meer-dan-anders' aantoonbaar gerespecteerd wordt?

Er zijn volgens mij nog geen antwoorden gegeven. Maar duidelijk is wel dat veel meer mensen dit, zoals ENECO beweerd, geen storm in een glas water is.

Wederom stel ik de vraag: waarom heb ik nog niet de beschikking over de gevraagde cijfers??
de laatste reactie is van Mike meer dan een week geleden,
"Het is ons bekend dat je blijvend bezwaar hebt tegen de tarieven die we rekenen na ingang van de Warmtewet. Dit heeft onze aandacht en we zijn hier intern mee bezig. Je kunt een reactie tegemoet zien. " het duurt wel lang.
Reputatie 1
Badge
Speciaal voor Brandje,
De reactie van Paulus Jansen van de SP.
Tot mijn spijt gingen mijn mondelinge vragen over de explosieve stijging van stadsverwarmingstarieven niet door. Wekelijks worden er 20-30 series vragen aangemeld, terwijl er slechts ruimte is voor maximaal 6 series. In zo’n geval beslist de voorzitter wie de gelukkigen zijn.
Uiteraard wil ik wel antwoord van minister Kamp op mijn vragen. En ook actie om iets te doen aan de tariefsverhogingen.
Helaas wordt hier gecensureerd en is een post van mij verwijderd vanwege dubbele plaatsing. Jammer. Heb al eerder uitgelegd dat er 3 topics van belang zijn en gaan over hetzelfde onderwerp. Echter niet iedereen leest ieder topic, dus vandaar dubbele plaatsing. Zo is iedereen op de hoogte. 

Beste Gridje,

Ik heb je laatste post in dit topic verwijderd omdat je dezelfde reactie al had geplaatst in een ander topic over de huur van de warmteset. We houden het forum graag overzichtelijk en vragen daarom om geen dubbele topics of reacties te plaatsen.

Groet, Kelly

Nogmaals: Ik vind het belangrijker dat de medewerkers van Eneco zich meer inhoudelijk bezig houden op het forum dan censurerend en corrigerend. Jammer. Schijnbaar staat klanttevredenheid nog steeds niet hoog in het vaandel. 
Reputatie 4
Badge

Nogmaals: Ik vind het belangrijker dat de medewerkers van Eneco zich meer inhoudelijk bezig houden op het forum dan censurerend en corrigerend. Jammer. Schijnbaar staat klanttevredenheid nog steeds niet hoog in het vaandel. 

Het bericht is helemaal niet gecensureerd, maar verwijderd om dubbele plaatsing. Dat is heel wat anders.
En dit is gedaan om het overzichtelijk te houden voor iedereen. Wat ook weer klantvriendelijk is 😮
@ Toontjelager, sorry ben het niet met je eens. Ik vind verwijderen overeenkomen met censureren. Heb al 10 maal eerder uitgelegd dat er nu 3 topics geopend zijn met hetzelfde onderwerp. Dit is nu eenmaal ontstaan en had door de moderator gelijk al samengevoegd moeten worden. Dat is niet gebeurd en vandaar dat dubbele plaatsing soms noodzakelijk en soms niet te vermijden is. Dit omdat niet iedereen alle topics over dit onderwerp leest, maar wel recht heeft op informatie. 

Over klanttevredenheid en klantvriendelijkheid hebben wij een andere mening. Waarschijnlijk heb jij niks met stadsverwarming van doen, maar ik zou wel eens willen weten hoe jij gaat reageren als dit jou overkomt. Of  een ander voorbeeld: als jouw fiets gestolen wordt? Ga jij dan ook achterover leunen en denken: so be it? Nogmaals, wij (klanten met stadsverwarming welke verplicht zijn af te nemen van Eneco) maken ons hier sterk voor en druk over. Irritatie over dubbele posten en dat soort geneuzel zitten wij niet op te wachten, omdat onze aandacht volledig uitgaat naar deze belachelijke verhoging. 
Reputatie 4
Badge
en had door de moderator gelijk al samengevoegd moeten worden.
Misschien kunnen ze dat alsnog doen, en dan de dubbele berichten die zijn geplaatst weer verwijderen?
Maar dat is aan de modjes.
Reputatie 1
Badge
Honderden meldingen bij VEH
Verenging Eigen Huis (VEH), die erg kritisch staat tegenover de huidige Warmtewet, opende in januari een online meldpunt Warmtewet. De belangenvereniging wil weten of warmteafnemers met hogere of lagere tarieven worden geconfronteerd, en hoe hun ervaringen zijn met leveranciers. Tot nu toe zijn er "honderden meldingen" op het punt binnengekomen, meldt VEH-woordvoerder Manon van Essen. Volgens haar zijn de meldingen "nogal divers van aard" maar is de eerste indruk wel dat afnemers met hogere tarieven worden geconfronteerd, al dan niet "verkapt". Van Essen: "De leveringstarieven zijn dan bijvoorbeeld wel omlaag gegaan, maar dan zit er een stijging in het vastrechttarief waardoor de consument er per saldo niet beter op wordt. Er zijn wel een hoop signalen die er op wijzen dat consumenten duurder uit zijn."

De vereniging wil op korte termijn lokale actiegroepen die strijden tegen gehanteerde leveringstarieven uitnodigen. "We willen kijken naar de gemene delers in hun verhalen, om te zien wat we daar nog uit kunnen halen." Het meldpunt blijft voorlopig ook nog in de lucht. Vereniging Eigen Huis plaatst vraagtekens de Warmtewet, omdat de vereniging het niet eens is met alle aannames die zijn gedaan voor de berekeningen die moeten leiden tot het niet-meer-dan-anders-principe (wat inhoudt dat consumenten bij het maximumtarief niet meer kwijt zijn dan wanneer ze gas gebruiken voor hun warmte).
@ Ed, hoe meer mensen zich hiermee bezighouden, hoe beter het is. Dus ik juich het initiatief van de VEH van harte toe. 
Reputatie 1
Badge
Vandaag een reactie van de gemeente Utrecht gelezen op de schandalige verhoging van de warmteset, was een op een het antwoord van ENECO niet vreemd als je het volgende pers bericht leest:

Meer winst, iets minder omzet voor Eneco

ROTTERDAM (AFN) - Energiebedrijf Eneco heeft vorig jaar een nettowinst behaald van 241 miljoen euro, 3 procent meer dan in 2012. De omzet daalde wel licht, van 5,26 miljard in 2012, tot 5,25 miljard euro. Dat maakte Eneco, dat in handen is van een groep Nederlandse gemeenten, woensdag bekend.

De gemeente Utrecht is er niet voor de burgers maar voor zich zelf!!!
Het bedrijf Eneco is ooit ontstaan om het nut van het algemeen te dienen. Door de privatisering zijn zij -net als andere bedrijven- de weg kwijtgeraakt. Winst maken vind ik prima en dat geeft bestaansrecht, maar het houdt ergens een keer op. 
Reputatie 3
Badge +1
Gezien de nettowinst slechts 4,6% van de omzet bedraagt is dit zeker niet exorbitant.
Eigenlijk is dat qua bedrijfsvoering in de middenmoot.
Daarbij vloeit vanuit de nettowinst bij Eneco 50% terug als dividend naar de aandeelhouders, blijft over 2,3%.
Zie hier wie de aandeelhouders allemaal zijn.

Dat de energiebedrijven zijn geprivatiseerd ligt niet bij de energiebedrijven zelf, daarvoor moet je de overheid aanspreken.
Of het slim is? dat zal de toekomst leren.
Of ze nu winst moeten maken? ja, net als elk ander bedrijf.
Beste Ed,

Even de stand van zaken.

-Vandaag 11 juni met mijn contactpersoon bij Eneco gebeld, krijg deze week beslissing op mijn bezwaar.
Dat wordt negatief. Ik overweeg om dan naar de geschillencommissie te gaan.

Op 10 is er op de site van Consuwijzer een artikel geplaats over de invoering van de warmtewet, de strekking:
-De ACM heeft naar aanleiding van de aangeleverde cijfers afgelopen maanden, nadere uitleg van de energieleveranciers gevraagdvan deze cijfers. Dus weer geduld.
-Minister Kamp heeft de 2e kamer beloofd voor het zomerreces ( 4 juli) met een rapport te komen over de invoering
van de warmtewet. Dus ook hier geduld.

Tot zover.

Ik begrijp, dat een aantal al een beslissing op zijn of haar bezwaar heeft gehad (volgens zeggen).
Waren die positief of negatief?
10 juni.
Reputatie 1
Badge
Bij mijn weten heeft nog niemand een reactie op het bezwaar gehad, het wachten is op het rapport van ACM heeft naar aanleiding van de aangeleverde cijfers.
Ik ben pas geleden 10 dagen op vakantie geweest en omdat ENECO bij mij een twijfelachtige reputatie geniet heb ik de warmte meterstand op het moment van vertrek en de stand bij thuiskomst genoteerd en wat schetst mijn verbazing, er was 3120 ltr. water door mijn warmteafleverset gestroomd en er was 0,05 KJ warmte verbruikt terwijl niemand in mijn huis warm water had gebruikt. Via storingsdienst een monteur laten komen en die vertelde dat dit normaal was. Ik vindt dit niet normaal, navraag gedaan bij familie, bij wie recentelijk de warmteset opnieuw is afgesteld en daar was maar 30 ltr water doorheen gestroomd en was 0,001 KJ warmte verbruikt. Beide installaties zijn gelijk aan elkaar. Bij ENECO een verzoek ingediend voor het bijstellen van de warmteafleverset maar tot op heden ( 1 week ) nog niets van gehoord.
Als ik deze nutteloze warmteverbruik door reken naar een jaarverbruik kosten dit 2,0 KJ ca. € 50,00. Ik denk dat het na de meter wisseling van afgelopen najaar is ontstaan.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen