Huur warmteset | Eneco Community
vraag

Huur warmteset

Reputatie 1
Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 109 reacties
Hoe is het mogelijk dat de huur van de warmteset 6 ltr. met 75% omhoog gaat in 2014?

68 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
Dat wordt gewoon heel democratisch besloten door een persoon. Het bedrijf. 🆒 Waar jij de warmteset van huurt. 

Maar even geen gekheid. Dit zal komen door hogere belastingen, btw, onderhoudskosten, inflatie etc. Het is gruwelijk veel, maar dit is geen uitzonderingen. Er zijn wel meer produkten die zo hoog of zelfs hogr stijgen in kosten als uw warmteset.
Het is hier in Nl nog steeds meer voor minder beleid.
Hoe is het mogelijk dat de huur van de warmteset 6 ltr. met 75% omhoog gaat in 2014?

Misschien dom, maar van wie huur je deze warmteset?
Reputatie 1
Badge

Misschien dom, maar van wie huur je deze warmteset?

Al jaren van ENECO.
Oke, dan zal straks een moderator wel reageren en je vraag oppakken; hopelijk krijg je bevredigende uitleg.
Reputatie 1
Badge
Waarom zou er door ENECO nog steeds niet gereageerd zijn? Zou het antwoord cq de uitleg zo moeilijk zijn.
Hoi Ed,

Dan zullen ze je topic nig niet bemerkt hebben. 
Wacht morgen even af en bij geen reactie stuur je een pb naar 1 van de moderators. 
Reputatie 4
Badge
Waarom zou er door ENECO nog steeds niet gereageerd zijn? Zou het antwoord cq de uitleg zo moeilijk zijn.

Soms kan het wel even duren, en zeker op een maandag net na het weekend, dan zijn er een hoop dingen te doen denk ik.
En de vraag of ze het topic lezen, maar dat kan ook in het midden van de week zijn.
Reputatie 7
Badge +7
misschien toch wel handig om een appart topic te maken voor belangrijke dringende vragen .
wat dan ten alletijden door een moderator word gelezen.

en ja wat is dan belangrijk en dringend:rolleyes:
Reputatie 4
Badge +1
[ATTACH=CONFIG]512[/attach]

Hallo Ed,

Bijgaand stuur ik een overzicht toe van de totale kosten voor én na 1 januari 2014. Er vindt een verschuiving plaats van de kosten. Per saldo ben je ongeveer 10 euro voordeliger uit :)

Weet je zo voldoende?

Groet,
Mike
Reputatie 1
Badge
[ATTACH=CONFIG]512[/attach]

Hallo Ed,

Bijgaand stuur ik een overzicht toe van de totale kosten voor én na 1 januari 2014. Er vindt een verschuiving plaats van de kosten. Per saldo ben je ongeveer 10 euro voordeliger uit :)

Weet je zo voldoende?

Groet,
Mike

Beste Mike,
Er is geen verschuiving van de kosten maar een aanpassing in het kader van de warmtewet, Hierdoor worden de kosten van de warmte naar eerlijkheid bepaald. Dit is echter geen vrijbrief om de kosten van de warmteset met 75% te verhogen.
Reputatie 1
Badge
Beste Mike,
Er is geen verschuiving van de kosten maar een aanpassing in het kader van de warmtewet, Hierdoor worden de kosten van de warmte naar eerlijkheid bepaald. Dit is echter geen vrijbrief om de kosten van de warmteset met 75% te verhogen. 
Reputatie 3
Badge +1
Hallo edkuyer,

Mike heeft in basis gelijk.
Met de nieuwe warmtewet worden de kosten anders  berekend.
Het maximale tarief geldt alleen voor de levering (zie dit even als een set zonder meter en zonder wisselaar voor warm tapwater)
Het maximum tarief hiervoor is €254,- voor levering en maximaal €24,05 per verbruikte Gj.

Nu komt het.
Onderstaande mogen ze apart in rekening brengen. Let op, bedragen zjn per jaar.
Voor de meter die de warmte meet mogen ze maximaal hetzelfde vragen als voor een gasmeter, in dit geval €24,- (is zelfs lager als bij een gasmeter)
Voor het warm tapwater heb je een wisselaar in je warmteset, hier mogen ze appart huur voor vragen, in jou geval €171,- 

Eneco doet dus echt niets onrechtmatigs.

Wel vind ik dat er inderdaad een riante verhoging van de kosten voor de warmtewisselaar plaats heeft gevonden.
Voor 1-1 2014 betaalde je €95,41 voor de warmtewisselaar
Per 1-1-2014 betaal je plots €171,- voor de warmtewisselaar
In het oude vastrechttarief van €363,42 zit nl. ook niet de huurprijs van de warmtewisselaar ingebouwd.

Huidig wordt het de huur afleverset genoemd, wat niets anders is dan de huur voor de warmtewisselaar.
De overige kosten van de set zit al in de maxiamale kosten voor de set, de meter wordt ook al apart berekend.
Reputatie 1
Badge
Beste Willem,
Bedankt voor je reactie ( die van ENECO heb ik nog niet !). Dat Mike in de basis gelijk heeft ben ik niet met je eens, er vindt n.l. geen verschuiving van de kosten plaats, maar de soms veel te hoge warmte tarieven worden gemaximaliseerd binnen het kader van de warmtewet 2014. ENECO ziet hierdoor haar winst kelderen. Om dit tegen tegaan hebben ze de enige kostenpost die niet gemaximaliseerd is genomen en die verhoogd met een bedrag dat bijna het volledige verlies compenseerd ( op € 10,-  na ).
De huurprijs van de warmteset mag niet meer bedragen als de afschrijving en de kosten van het plaatsen. Volgens ENECO zelf, in een ander topic, wordt er verteld dat de gemiddelde levensduur ca. 15 jaar is. In het geval van een huurprijs van € 95,41 zou de aanschafprijs 15x € 95,41 = €  1431,15 ( incl. plaatsingskosten max € 75,00 )
In het geval van €  171,00 zou de aanschafprijs zijn 15x € 171,00 = € 2565,00 ( incl. plaatsingskosten ). Volgens mij zijn de kosten van een warmteset nooit zo hoog!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo edkuyer,

Vermoedelijk haal je enkele begrippen door elkaar.
Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat de gebruikte begrippen die Eneco toepast anders gebruikt worden als door de ACM en de warmtewet.
In essentie komt het qua bereken wel op het juiste neer.

De ACM, vastlegger van de warmtetarieven, gebruikt de volgende begrippen t.o.v. Eneco.
ACM: Maximumprijs voor leveren warmte --> ENECO: het vastrecht voor warmteunit zonder meter en wisselaar. (vast bedrag per 1-1-2014 max €254,- door ACM bepaald)
ACM: Wisselaar --> ENECO: huur afleverset (mag Eneco zelf bepalen, geen wettelijk maximum)
ACM: meter --> ENECO: meetkosten (vast bedrag per jaar, mag niet meer bedragen dan meetkosten gasmeter G6, door ACM bepaald)

Vooral het gebruik van "huur afleverset" door Eneco is verwarrend omdat ACM met de afleverset alles bij ekaar ziet, dus warmteset incl. warmtapwaterwisselaar en meter. Eneco ziet hierin alleen de warmtapwater wisselaar.
Persoonlijk zou ik dit anders omschrijven.

De warmteset valt dus onder de gemaximaliseerde kosten bepaald door de ACM
De warmtapwaterwisselaar (bij Eneco huur afleverset) is vrij om te bepalen.
De meterkosten zijn ook gemaximeerd door de ACM.

"De huurprijs van de warmteset mag niet meer bedragen als de afschrijving en de kosten van het plaatsen.
Dat de gehele set een beperkte technische levensduur heeft staat vast, maar dan zal tegen die tijd Eneco vermoedelijk overgaan tot vervangen of renovatie.
Net zoals bij gas- en elektrameters zullen afleversets steekproefgewijs gecontroleerd worden zoals omschreven in de wet.
Dat de kosten gemaximaliseerd zijn op de levensduur heb ik nog nergens kunnen ontdekken, maar ook ik weet zeker niet alles.

Je veronderstelling waarom Eneco  de niet gemaximeerde kosten hebben verhoogd kan ik niet onderschrijven, simpelweg omdat ik het niet weet.
Wel vind ik, zoals ik al eerder heb aangegeven, dat een verhoging voor de huur van de warmtapwaterwisselaar van €95,41 naar €171,- een forse verhoging is.
Beste Ed,

Heb je al een reactie van Eneco ontvangen?

Wij worden met de zelde "verschuiving" geconfonteerd, maar het voelt (nog steeds) alsof we door Eneco als monopolist bedrogen worden. Met de volgende feiten kan ik geen vrede vinden:
-De huur van de warmteset mag niet meer bedragen dan de afschrijving
-Plotseling wordt de huur met 75% verhoogd

Dat kan alleen als plotseling de warmtesets 75% duurder zijn.

Dat de verhoging gecompenseerd wordt met een andere daling doet niet terzake, die daling komt juist door een betere wettelijke bescherming (en bewijst m.i. dat we jarenlang teveel betaald hebben).

Is er een regeling waarbij wij als consument na x jaar huur betaald te hebben de wamteset in eigendom krijgen?
Is er iemand die al bij Eneco "in de boom" geklommen is, of is dat zoals ik vrees verloren energie.

Mvg
Roger
Reputatie 1
Badge
Beste Roger, kijk ook eens op de TOPIC's

Warmteset 142,5% verhoging & Huur warmte afleverset 2014./
Ik ben zo boos over deze belachelijke verhoging. Heb ook al gereageerd op de 2 andere topics t.w." warmteset 142,5% & huur warmte afleverset 2014". Als je als gerenommeerd bedrijf achter de schermen bezig bent met mazen in de wet te ondekken in plaats van de dienstverlening naar je klant toe en klanttevredenheid hoog te houden dan is er mijns inziens iets mis. Ik kan werkelijk met alle wil van de wereld niet begrijpen dat voor de huur van een (oude) warmteset zoveel geld betaald moet worden. 
Van voren gezoend, en van achteren genaaid.
Warmtewet, per 1-1-14 een nieuw fenomeen in regeltjesland. Eneco stuurt een brief met uitleg, met op de achterkant de nieuwe tarieven. Niet die van 2013, want dan zou je meteen kunnen vergelijken  en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Eerst naar de website en dan nog even zoeken. Laten we dat maar voorspel noemen.
En wat zag ik? Het tarief vastrecht was zo'n 100 euri lager! Joepie, ruk de champagne aan! De vreugde was van korte duur, want bij de nieuwe tarieven was een regel toegevoegd, namelijk 'huur van een werkende afleverset' à raison van € 170,-.  Die was in 2013 blijkbaar nog gratis. Per saldo dus € 70,- duurder uit. Zo rollen wij in Nederland: van voren gezoend en van achteren genaaid.
Beste Peggyanne,

Helemaal eens wat je schrijft! En dan te bedenken dat er zoveel klanten van Eneco zijn welke niet eens weten hoe dit allemaal gegaan is, omdat dit niet direct en duidelijk gecommuniceerd wordt. Hier ligt een taak voor ons om dit toch onder de aandacht te brengen hetzij via media, politiek en het overbrengen van deze informatie naar buren, vrienden, familie en kennissen. Zoals jij het omschrijft, zo voel ik het ook. 

Groet,
Gridje
Reputatie 1
Badge
Beste Peggy, ik heb inmiddels 6x contact via de mail,telefoon en via het forum gehad met ENECO maar steeds een andere of geen uitleg over het schandelijk verhogen van het huurtarief, in 2 gevallen lag dat aan de huurderskorting die kwam te vervallen ( Bij navraag heeft niemand ooit van deze huurders-korting gehoord ), in een volgend contact wordt er gesproken dat het totaal plaatje € 20,00 minder is als het jaar ervoor ( Rekenen kunnen ze duidelijk niet, of alleen maar naar hun zelf toe ) en in het laatste geval begon de dame met dat ENECO wel heel aardig is voor haar klanten omdat ze, zoals volgens haar de wetgever redelijk vindt, geen € 214,61 maar 170,68 te rekenen. In de hele wet staat nergens ook maar een bedrag laat staan € 214,61. Ook wist ze te vertellen dat ENECO een duur accountantskantoor het tarief had laten doorrekenen en die vonden het ook redelijk. IS ENECO AL DIE JAREN SINTERKLAAS GEWEEST? HEBBEN WE AL DIE JAREN VEEL TEWEINIG HUUR BETAALD?
Reputatie 4
Badge +1
Hallo edkuyer,

Op je reactie in het andere topic, heb ik reeds een reactie gegeven. Op dit moment werken we aan een duidelijke toelichting op de Warmtewet en de verhoging.

Groet,
Mike
Reputatie 1
Badge
Beste Mike, de verduidelijking van de warmtewet is niet relevant, alleen de uitleg over de schandalige huursverhoging van 142,5% is noodzakelijk. Of eigenlijk helpt alleen maar het terug draaien van deze verhoging.
Beste Mike,

Ben het volkomen met Ed eens. De warmtewet en de noodzaak ervan is mij volkomen duidelijk. De verhoging van de huur voor de warmtewisselaar heeft mijns inziens niets met de wet te maken en dient ter compensatie van het verlies op de warmtetarieven. Vanuit dit oogpunt gezien, is het niet te rechtvaardigen. 

Groet,
Gridje
Reputatie 1
Badge
Beste forum leden, woensdag 19 maart 2013 zijn er gemeenteraad verkiezingen. De locale gemeenteraadsleden kunnen uw steun goed gebruiken en wij kunnen hun steun goed gebruiken. De gemeenten zijn n.l. de aandeelhouders van ENECO. Laad onze gemeenteraadsleden de aandeelhouders aanspreken op de schandelijke prijsverhoging van de warmteset met 142,5%. Bel of mail de raadsleden met je vraag over deze prijsverhoging.
Reputatie 1
Badge
Beste Mike,
Ik had gehoopt op een helder antwoord op mijn vraag, blijkbaar is een helder antwoord moeilijk tegeven want tot op heden heb ik nog niets gezien.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen