Huur warmte afleverset 2014

Toon eerste bericht

137 Reacties

De Woonbond (Energielijn) is van mening dat de huur van de warmteset überhaupt niet gerekend mag worden, aangezien dit al in het vastrecht zou zitten.
Jaarnota 2015,

Eneco Warmte B.V.
Huur warmteset (01-01-2014/12-02-2015)...190 Euro.

Voor het eerst dat ik dit zie....betekent dus 2000 Euro in 10 jaar!!!!!
Dat vertellen ze je niet als ze de meter vervangen, je wordt gedwongen!
Kan ik hem kopen?

In 2014 heb ik flink bezuinigd op electriciteit, zo'n 700Kw minder.

Nou, dat wordt geld terug denk je dan....niet dus. Dat wordt door Eneco 'gecompenseerd'....1,87 te veel betaald.

Twee jaar geleden stond er plots 'onderhoud elektr. meter' op de jaarnota...euro of 35 dacht ik, staat er nu niet meer op

Ik vind die nota erg wazig, ieder jaar anders. Als je minder verbruikt lijken er weer andere kosten bij te komen.

Ik wil dolgraag van Eneco af, maar vanwege stadsverwarming zit ik in hun 'bankschoef'

Als je de reclame hoort wordt de energieprijs alleen maar lager, maar dus niet goedkoper!

Vrije markt...jaja
Vastrecht warmte was vorig jaar 278 Euro, nu 281 Euro....dus dat is het ok niet
In het Deerns advies wat hier ergens staat:
De technische levensduur van een afleverset is circa 20-25 jaar en de kosten voor een vervanging zijn € 1.720,-excl
BTW."

Hmm. betaal ik dus 25X190= 5000 Euro

En help mij even;ik heb stadsverwarming met een simpele warmtemeter....als ik over een wamteset lees, klinkt dit als een geavanceerd ding voor cv-ketel/warmtewisselaar....klopt dat?
R. Schoonenberg wrote:

In het Deerns advies wat hier ergens staat:
De technische levensduur van een afleverset is circa 20-25 jaar en de kosten voor een vervanging zijn € 1.720,-excl
BTW."

Hmm. betaal ik dus 25X190= 5000 Euro

En help mij even;ik heb stadsverwarming met een simpele warmtemeter....als ik over een wamteset lees, klinkt dit als een geavanceerd ding voor cv-ketel/warmtewisselaar....klopt dat?

Sinds de aanleg (32 jaar geleden) is de warmteset hier niet eens aangeraakt door Eneco. Zo'n set gaat dus veel langer mee.

Iedereen in Rotterdam e.o. met stadsverwarming betaalt vanaf 2015 maar liefst 477 euro per jaar om aangesloten te zijn. Daar komt je verbruik nog bij.

Meld je klacht bij Eneco, Consuwijzer, Woonbond, VEH, Consumentenbond en je poltieke vertegenwoordiger in Den Haag.

De Warmteset is niet meer dan de aanvoer en retourleiding van de warmte, met daarin twee kleppen en afsluiters, en soms een individuele warmtewisselaar, maar meestal is dit een collectieve ergens in een hok van Eneco in je straat. De meter hoort niet bij de warmteset. Zie ook de tekst van mijn bezwaar een paar reacties terug.
Ik zag dit ook nog:

=========

Reactie ENECO, vervolg 1: stadsverwarming en warmtewet

Eneco 28 februari 2014 | 0 Comments

ENECO blijkt gevoelig voor meldingen via Twitter. Binnen 24-uur na mijn eerste tweet heb ik een reactie en nog twee dagen later heb Alex Kaat, Public Affairs van ENECO op de koffie.

Hieronder de gedetailleerde reactie van ENECO. Nog zonder commentaar van mijn kant. Die reactie geef ik in een vervolg blog.

Reactie ENECO (februari 2014)
“Belangrijke om te weten is dat na de invoering van de warmewet per 1 januari de totale kosten die een Utrechtse klant aan stadverwarming kwijt is, lager zijn geworden . Het antwoord op de vraag, waarom het tarief voor de warmte afleverset is gestegen, is als volgt:

Dat het bedrag onder de post ‘Warmte afleverset CW4 (warmtewisselaar)’ is gestegen, komt doordat een deel van de kosten voor de afleverset zijn verschoven van de post ‘Vastrecht’ naar de post ‘Warmte afleverset CW4 (warmtewisselaar)’. Dit kunt u zien doordat het bedrag onder de post ‘afleverset’ hoger is geworden en het bedrag onder de post ‘vastrecht’ lager.

Hieronder de opbouw van het tarief voor de warmteset. Vroeger waren de kosten voor warmte gerelateerd aan de vergelijking met gas. Nu dus met de warmtewet is er een tarief gebaseerd op werkelijke kosten. De tarieven voor de huur afleverset waren er vroeger, maar daar zijn met de wet posten bijgekomen. Wat ons betreft toetst de ACM deze kosten (wettelijk gereguleerd, danwel binnen de eigen bevoegdheid die de ACM op alle sectoren geeft).

Kostenopbouw afleverset Eneco incl BTW in Euro
Onderhouds kosten jaarlijks € 27,43
Montage + in bedrijf nemen € 15,45
Werkvoorbereiding en toezicht € 6,86
Inkoopkosten, opslagkosten en logistiek € 19,04
Aanschaf waarde aflever set € 101,83
Totaal incl BTW € 170,61

Voor alle tapwaterklassen (CW3, CW4 en CW5) is de prijs hetzelfde.
CW3 = 6 liter warm water per minuut, CW4 = 8 liter warm water per minuut en CW5 = 10 liter warm water per minuut
Voor 1-1-2014 waren de prijzen:
Set CW 3 € 95,41
Set CW 4 € 102,49
Set CW 5 € 121,56
=============
http://www.gertgjmulder.nl/?p=25

(bedankt voor de ibfdo Jasper)
Eneco gebeld na klacht; kunenn niets doen a.k.a.: dikke neus!!!

Tijd voor actie???
Reputatie 1
Badge
Morgen 23-03-2015 naar de ACM i.v.m. een hoorzitting over het functioneren van de ACM.
Reputatie 7
Badge +5
en wat is de uitkomst ?
Onderhoudskosten jaarlijks € 27,43 ????

Er is in de zes jaar dat ik stadsverwarming heb, nog nooit iemand bij mijn stadsverwarmingsinstallatie wezen kijken... hoezo jaarlijkse onderhoudskosten?
Ik zou graag nog een reactie willen hebben op bovenstaande vraag...

Onlangs heeft een extern bedrijf (via de verhuurder) moeten constateren dat mijn warmtewisselaar defect was en ze hebben een hele nieuwe afleverset geplaatst. Deze defecte warmtewisselaar heeft me overigens ontzettend veel geld gekost. Ik moest namelijk niet minder dan 600 euro bijbetalen!

Dus waarom betaal ik uberhaupt kosten voor de afleverset als Eneco nergens betrokken bij is?
Leen76 wrote:

Onderhoudskosten jaarlijks € 27,43 ????

Er is in de zes jaar dat ik stadsverwarming heb, nog nooit iemand bij mijn stadsverwarmingsinstallatie wezen kijken... hoezo jaarlijkse onderhoudskosten?

Dat zal een gemiddelde zijn, dat begrijp ik nog wel er moet toch steeds iemand standby zijn voor als er net tijdens de kerst iets mis gaat en dan moet ie naar die persoon toe rijden, dat kost allemaal tijd.
Echter als de levensduur 20 jaar is van de apparatuur en de aanschafwaarde ruim 100 euro per maand, dan zou de aanschafwaarde 2000 euro zijn, dat is wel vreemd, daar ik eerder in deze thread een bedrag van rond de 700 euro hoorde. Bovendien krijgt Eneco vast wel een leuke korting als ze duizenden van die sets afnemen bij een fabrikant. Laat ze maar eens een bonnetje overleggen van die aanschaf zou ik zo zeggen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen