Hebben we het hier over een Eneco product? | Eneco Community
vraag

Hebben we het hier over een Eneco product?

Reputatie 3
Badge +4
Ik ontving een email van Vereniging Eigen Huis (overigens heeft VEH bijna dezelfde huisstijl als Eneco) en de email gaat over een nieuw product nl. StukjeWindmolen.
Dit is de link naar de publicatie: http://www.eigenhuis.nl/windmolen/

Is dit een Eneco Product ? 🙂 of lijkt het er gewoon erg veel op 🙂

16 Reacties

Reputatie 3
Badge +4
Bedankt voor jullie reakties en invalshoeken, ik zie dus dat er veel meer initiatieven zijn dan de VEH versie. Ik las bij de website windcentrale.nl dat je bespaard op het feit dat er geen tussenpartijen zijn, maar ik neem aan dat de stroom niet zomaar uit de windmolen naar je stekkerdoosje loopt 🙂 kortom ga het nog eens overlezen.
Vond het leuk om eens jullie visie hierover te horen omdat het me opviel en je er niets over ziet op bijvoorbeeld TV reclames.

Gr Jaap
Badge
Maar de vraag was: hebben we het hier over een Eneco produkt. het antwoord moet dus nee zijn . Het is een produkt van vereniging van eigen huis, in combinatie met een netbeheerder. Maar wie?.....

De vereniging eigen huis laat ieder jaar de energieleveranciers een aanbod doen, het beste aanbod wordt aan de deelnemers voorgelegd. Dus je moet je energie via de vereniging afnemen. Er zijn meer "verenigingen" die dat doen, denk aan United Consumers, Consumentenbond en Groepsveiling... dit zijn zomaar een paar namen waar ik bekend mee ben.

Het kan dus ieder jaar een andere energieleverancier zijn, maar als afnemer van de energie heb je rechtstreeks met Vereniging Eigen Huis te maken, die is jou contactinstantie naar de daadwerkelijke leverancier.
Reputatie 6
Badge +1
Maar de vraag was: hebben we het hier over een Eneco produkt. het antwoord moet dus nee zijn . Het is een produkt van vereniging van eigen huis, in combinatie met een netbeheerder. Maar wie?.....
Reputatie 4
Badge
Dit verhaal is leuk om te lezen. Zal me als ik wat meer tijd heb is wat meer in gaan verdiepen.
Reputatie 6
Badge +1

Zolang je nog energiebelasting moet betalen, zou je alleen de BTW besparen, echt goedkoop vind ik het allemaal niet.

BTW moet je ook gewoon betalen aanje leverancier. Dus ik deel je mening ook.
Badge
Je kunt ervan uitgaan dat een Winddeel tussen de 300 en 550 euro zal gaan kosten, afhankelijk van hoe lang de molen nog zal meegaan. Dat zal tussen de 12 en 20 jaar zijn. Daarnaast zullen de onderhoudskosten ongeveer 15 tot 20 euro per Winddeel per jaar zijn.

12 x 500kW = 6000kW per winddeel voor € 300, daarnaast 12 x € 17,50 kosten per jaar = € 180. Dit zou dus komen op € 0.08 per kW.

Dat ex belasting, dus niet goedkoop!!!
Badge
Bij de windcentrale zit je aan greenchoice vast, dus mijn onderzoekje levert voorlopig op dat je inderdaad vast schijnt te zitten aan een leverancier.

Daarnaast vindt de politiek dat je energiebelasting moet betalen, omdat je de energie niet bij je eigen huis opwekt. Dit vind ik wat raar, want als ik een moestuin elders heb heb ik ook niks met belasting over mijn eigen producten te maken. Transportkosten dat snap ik wel, want je electriciteit moet van de molen naar je huis.

Onderaan bovengenoemd leesartikel staan updates over de politieke insteek van dit moment.
Reputatie 6
Badge +1
Interessant leesvoer voor je Jürgen (en voor andere geïnteresseerden natuurlijk) http://www.guldenlijn.nl/windparken/mwiki/index.php/Coproductie_stroom_is_belastingvrij

leuk, maar hier staat het ook:

De leden kopen stroom van Eneco voor het normale tarief, incl. BTW en Energiebelasting, maar omdat de leden van de Windvogel eigenlijk hun eigen stroom kopen, betaalt Eneco de geïnde BTW en Energiebelasting terug aan de coöperatie. De coöperatie kan met de extra inkomsten de windmolen eerder afbetalen en wat na de andere exploitatiekosten overblijft is aan de leden om over te beslissen

Er staat niet dat Eneco het terug betaald aan de leden. Eneco betaald aan de cooperatie, die de windmolen  daarvan eerder afbetaald. Dus je betaald voor je windmolen aandeel, het onderhoud  van je windaandeel en vervolgens nog een keer voor deze posten in de vorm van energiebelasting en btw.  Boekhoudkundige truc ? Ik ben sceptisch.
Daarbij zit Eneco in dit specifieke project.   Maar is de insteek van een andere leverancier het zelfde. Ik weet het niet?
Reputatie 6
Badge +1
Interessant leesvoer voor je Jürgen (en voor andere geïnteresseerden natuurlijk) http://www.guldenlijn.nl/windparken/mwiki/index.php/Coproductie_stroom_is_belastingvrij

leuk, maar hier staat het ook:

De leden kopen stroom van Eneco voor het normale tarief, incl. BTW en Energiebelasting, maar omdat de leden van de Windvogel eigenlijk hun eigen stroom kopen, betaalt Eneco de geïnde BTW en Energiebelasting terug aan de coöperatie. De coöperatie kan met de extra inkomsten de windmolen eerder afbetalen en wat na de andere exploitatiekosten overblijft is aan de leden om over te beslissen

Er staat niet dat Eneco het terug betaald aan de leden. Daarbij zit Eneco in dit specifieke project.   Maar is de insteek van een andere leverancier het zelfde. Ik weet het niet?
Badge
Reputatie 6
Badge +1
Heb ik weer.... nieuwsgiering naar de informatie maar de eigenhuis site is uit de lucht. Dat windmolen delen komt vaker voor: https://www.windcentrale.nl/  en op internet is er ook uitleg over te vinden. Er hoeft niks gesaldeerd te worden volgens mij. Voor elk aandeel in de windmolen heb je recht op 500 kW per jaar. Dus als je gemiddeld 3500 kW per jaar gebruikt zou je tot 85 procent, dus 2975 kW zelf op mogen wekken. 5 aandelen van de molen zou dan betekenen dat je nog 1000 kW afneemt van een energieleverancier en 2500 kW heb je via je aandelen.
Waar ik dan huiverig voor ben is dat er een gedwongen klantenbinding uit ontstaat. Vereniging Eigen huis is ook bemiddelaar voor energielevering. Zit je dan waarschijnlijk aan de deelname aan hun jaarlijkse veiling vast.

Nou ja, interessant leesvoer weer!

Ja,ja natuurlijk moet er gesaldeerd kunnen worden,anders ben je zelf spekkoper in dit verhaal! Dus die "aandelen" moeten wel door je huidige leverancier in mindering worden  gebracht op je huidige energierekening. ( saladering)
Als dit niet bij je huidige leverancier kan dn krijg je maar voor 500kwh een  terugleverbedrag van bv €50 terwijl jij zelf voor die afgenomen 500 kWh €100 euro moet betalen. Zonder salderen is het rendement -50 euro en met saladering €50. ( let op bedragen zijn fictief)

Of er kan direct alleen gesaldeerd worden bij de maatschappij waar zij op zitten aangesloten. Je krijgt dan gewoon zogenaamde "wurgcontracten" waar je niks meet te kiezen hebt.

Edit:Net gevonden op De site van kaat.

En wat vind je van dit verhaal:

Wanneer iemand op eigen dak energie opwekt voor eigen verbruik hoeft hij/zij geen energiebelasting te betalen. Wanneer iemand op een andere locatie energie opwekt voor eigen verbruik is hij/zij wel verplicht om energiebelasting te betalen. Dit scheelt meer dan 50% op de energierekening.

Dus dat trekt ook het rendement naar beneden en kan er dus bijna zeker niet  gesaldeerd worden met dit produkt, omdat dan de energiebelasting ook gesaldeerd moet worden En dat mag dus niet met dit produkt in deze opstelling.
Badge
Heb ik weer.... nieuwsgiering naar de informatie maar de eigenhuis site is uit de lucht. Dat windmolen delen komt vaker voor: https://www.windcentrale.nl/  en op internet is er ook uitleg over te vinden. Er hoeft niks gesaldeerd te worden volgens mij. Voor elk aandeel in de windmolen heb je recht op 500 kW per jaar. Dus als je gemiddeld 3500 kW per jaar gebruikt zou je tot 85 procent, dus 2975 kW zelf op mogen wekken. 5 aandelen van de molen zou dan betekenen dat je nog 1000 kW afneemt van een energieleverancier en 2500 kW heb je via je aandelen.
Waar ik dan huiverig voor ben is dat er een gedwongen klantenbinding uit ontstaat. Vereniging Eigen huis is ook bemiddelaar voor energielevering. Zit je dan waarschijnlijk aan de deelname aan hun jaarlijkse veiling vast.

Nou ja, interessant leesvoer weer!
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben dan ook bang dat op dit produckt geen saladering van toepassing is, terwijl het indirect wel zo wordt gesuggereerd.
Waar baseer je dit op, ik kan het even niet zo snel vinden op de site.

Staat er ook niet zo direct, ineen questie van lezen in interpreteren.

er wordt gestelde je 80% van je energierekening mag opwekken aan groene stroom. Stroom wek je volgens mij op in kwh en niet in €. Dit is dus een interpretatie opwekking,dat de energie die je met dit project opwekt, van je energierekening word afgehaald.( saladering)  Zou je een bedrag krijgen,dan is dat altijd lager dan het afneembedrag. Indirect ben je dus dan meer energie aan het opwekken dan die 80% die zou mogen  om hetzelfde rendement te krijgen als met saladering.
Reputatie 4
Badge
Ik ben dan ook bang dat op dit produckt geen saladering van toepassing is, terwijl het indirect wel zo wordt gesuggereerd.
Waar baseer je dit op, ik kan het even niet zo snel vinden op de site.
Reputatie 6
Badge +1
Ik heb de site bekeken, maar de huisstijl vind ik niet overdreven lijken op de huisstijl van Eneco. Ook het logo is in de verre verte geen Eneco logo.
Daarbij kan ik totaal niet op de site vinden wie de energieleverancier is die zorg draagd voor de afwikkeling van de teruglevering. Ik ben dan ook bang dat op dit produckt geen saladering van toepassing is, terwijl het indirect wel zo wordt gesuggereerd.

Er zijn produkten waar Eneco wel aan meewerkt, maar dat staat er dan heel duidelijk bij. Kijk maar eens naar dit project.
Het solar Green point
Reputatie 4
Badge
Dit lijkt me niet van Eneco, maar wie weet.

Reageer