Groene stroom??? | Eneco Community

Groene stroom???

Badge
  • Energiekeling (level 11)
  • 358 reacties
In het nieuws: http://www.nu.nl/economie/3421641/veel-gesjoemel-met-groene-stroom.html

Groene stroom is vaak helemaal niet groen, staat in de advertentie met de kop 'Jokkebrokken'. ''In Nederland wordt niet eens genoeg groene stroom opgewekt om te leveren aan iedereen die daar om gevraagd heeft.'' Ook zouden energieleveranciers ''hun grijze stroom groen'' maken door bepaalde certificaten ''bijvoorbeeld in Noorwegen te kopen bij waterkrachtcentrales''.

Niets nieuws

Volgens concurrent Eneco is dit verhaal echter niets nieuws onder de zon. Groene stroom kan in de praktijk alleen nog maar aangeboden worden met certificaten, erkent ook een zegsman van Nuon in een reactie. Elektriciteit uit het stopcontact is altijd een mengeling van stroom die is opgewekt uit aardgas, kolen, wind of een andere energiebron.

''De stroom die bij de buurman uit de muur komt is precies hetzelfde als die van jou, ook als je een contract voor groene stroom hebt'', bevestigt de Consumentenbond. De bond raadt consumenten daarom aan erop te letten hoeveel procent van de omzet een energiebedrijf investeert in duurzame energiebronnen.

Als een bedrijf bijvoorbeeld veel certificaten uit Noorwegen koopt, dan wordt daarmee geen nieuwe groene productiecapaciteit gecreëerd. Bij investeringen in de aanleg van windmolenparken, zonnepanelen en biomassacentrales is dat wel het geval, aldus de Consumentenbond.

30 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Ter info onze reactie hierop vindt je hier. Als er aanvullende vragen zijn, stel ze gerust hier!
Reputatie 6
Badge +1
We kunnen vandaag al 20% van onze klanten deze duurzame energie leveren, en we laten dit aandeel groeien. Geen woorden, maar daden, op zijn Rotterdams.
Aldus een passage uit het artikel.

Dus 80% word d.m.v. Die " dubieuze" certificaten aangevuld uit een land waarvan wij fysiek geen stroom vanuit importeren. Hoe moet ik dit nu zien.
Zo?

Ik bouw een veld met zonnepanelen in de Sahara. Vervolgens produceerd dit veld x kWh en daar geef ik certificaten voor uit aan een energieleverancier uit Nederland tegen een X bedrag, omdat ik meer stroom kan opwekken dan de lokale bevolking nodig heeft. De stroom die hartikke groen is, komt alleen nooit in nedérland fysiek aan, maar de energiemaarechappij mag er wel mee "schermen" en die stroom aanbieden aan de consument als groene stroom, omdat hij certificaathouder is.
Badge
En toch wordt dit aangeboden:

3 jaar lang de zekerheid van een vaste energieprijs
    100% groene stroom tegen een scherpe prijs
    Stroom opgewekt uit wind, water en biomassa
Reputatie 6
Badge +1

En toch wordt dit aangeboden:

3 jaar lang de zekerheid van een vaste energieprijs
    100% groene stroom tegen een scherpe prijs
    Stroom opgewekt uit wind, water en biomassa

Administratief klopt dit. Daadwerkelijke stroom uit je stopcontact is dit dus niet. Dat is het verschil
tussen papier en werkelijkheid (theorie en praktijk).

De enigste manier om zeker 100% groene stroom in je huis te krijgen is, of een windmolen plaatsen, waar je rechtstreeks op aangesloten zit, of zoveel zonnepanelen dat je in je eigen energievoorziening kunt voorzien. En dan nog niet helemaal, want zodra er geen wind of zon is, trek je stroom van het net en dat kan weer grijs zijn of vermengd (grij-oen 🙂 )

Of je moet je van het net laten afsluiten en zelf stroom opslaan, maar dat weeg niet op tegen de kosten.
Reputatie 4
Badge

Administratief klopt dit. Daadwerkelijke stroom uit je stopcontact is dit dus niet.

Dus misleiding, en dat mag niet 🙂
Reputatie 6
Badge +1

Administratief klopt dit. Daadwerkelijke stroom uit je stopcontact is dit dus niet.

Dus misleiding, en dat mag niet :)

maar nu komt dus de aap uit de spreekwoordelijke mouw. Hoe ga je bewijzen dat de stroom uit jou stopcontact grijs of groen is. Misschien bij jou net wel, maar bij je buren niet. Ze hebben de mogelijkheid om groene stroom aan je te leveren. Dat kun je dus nooit aantonen. En in Nedeland geld nog altijd:wie eist, bewijst. Met uitzondering van de belastingdienst. Daar geld een omgekeerden bewijslast.

De enige manier om zeker 100% groene stroom in je huis te krijgen is, of een windmolen plaatsen, waar je rechtstreeks op aangesloten zit, of zoveel zonnepanelen dat je in je eigen energievoorziening kunt voorzien. En dan nog niet helemaal, want zodra er geen wind of zon is, trek 

Hoi Jan,

Er is nog een manier.
Verhuizen naar Noorwegen!
Daar komt 100% groene stroom uit het stopcontact................
Reputatie 4
Badge

Hoe ga je bewijzen dat de stroom uit jou stopcontact grijs of groen is.

Wij kunnen dat niet, maar er zijn diverse instanties die dat wel kunnen.
Maar het is een lang getouwtrek, en heeft het nut?
Reputatie 6
Badge +1

De enige manier om zeker 100% groene stroom in je huis te krijgen is, of een windmolen plaatsen, waar je rechtstreeks op aangesloten zit, of zoveel zonnepanelen dat je in je eigen energievoorziening kunt voorzien. En dan nog niet helemaal, want zodra er geen wind of zon is, trek 

Hoi Jan,

Er is nog een manier.
Verhuizen naar Noorwegen!
Daar komt 100% groene stroom uit het stopcontact................

dank je wel piet 😕 maar Jan heeft nog niet gereageerd :rolleyes: ( het is toch wat, jvp en jvdl)
Reputatie 6
Badge +1

Hoe ga je bewijzen dat de stroom uit jou stopcontact grijs of groen is.

Wij kunnen dat niet, maar er zijn diverse instanties die dat wel kunnen.
Maar het is een lang getouwtrek, en heeft het nut?

Het heeft geen nut, maar ik denk dat instanties het nooit kunnen onderzoeken, omdát stroom niet iets tastbaars is. Maar persoonlijk denk ik dat we met zijn alle een mengelmoes van groene/grijze stroom krijgen aangeleverd. Uit jou, mij, dat van je buren het stopcontact komt dus X-stroom.
Reputatie 4
Badge

Het heeft geen nut, maar ik denk dat instanties het nooit kunnen onderzoeken, omdát stroom niet iets tastbaars is. Maar persoonlijk denk ik dat we met zijn alle een mengelmoes van groene/grijze stroom krijgen aangeleverd. Uit jou, mij, dat van je buren het stopcontact komt dus X-stroom.

Onderzoeken kunnen ze het wel, maar het zal teveel kosten.
Ik lig er niet wakker van als ik wat grijze stroom heb, en mijn electrice apparaten merken het niet hoor.
jvp wrote:

dank je wel piet 😕 maar Jan heeft nog niet gereageerd :rolleyes: ( het is toch wat, jvp en jvdl)

Hoi Jürgen,

Oh ****, ik probeer steeds op die voornamen te letten.
Als je zo actief bent dan schiet dat er wel eens bij in.
Ik zal het nog even herhalen:

jvp = Jürgen
jvdl= Jan

Ik word al wat ouder hè?

Maar je wijst me op een nette manier op m'n fout hoor!
jvp wrote:

Hoi Jürgen.

Ja dat is uiteraard zo!
Het is maar net welk contract hoort erbij.
Uiteraard is de stroom uit de WCD is virtueel.
Komt nog bij we gebruiken de stroom niet eens, want die stroomt weer terug.
Het is een kringetje.
Het verbruik wordt gemeten.
Badge

jvp wrote:

Hoi Jürgen.

Ja dat is uiteraard zo!
Uiteraard is de strrom uit de WCD is virtueel.
Het is een kringetje.

Nou moe, ik heb altijd geleerd dat verbruiken het opmaken door gebruik is, dus je verbruikt gas.
kaat wrote:

Nou moe, ik heb altijd geleerd dat verbruiken het opmaken door gebruik is, dus je verbruikt gas.

Nou moe,

Ik heb het over stroom.......
Gas heb ik nog nooit terug zien stromen..................
Reputatie 4
Badge

Nou moe, je heb gelijk hoor, of het nou stroom of gas is maakt niet uit, je verbruikt het.
Badge

kaat wrote:

Nou moe,

Ik heb het over stroom.......
Gas heb ik nog nooit terug zien stromen..................

Dan gebruik je toch stroom, wat een gek woord eigenlijk voor electriciteit? Heerlijke spraakverwarring dit. Als ik de stroom verbruik kan er niets terugstromen, want dan is het op!
Reputatie 5
Badge +3
jvp wrote:

We kunnen vandaag al 20% van onze klanten deze duurzame energie leveren, en we laten dit aandeel groeien. Geen woorden, maar daden, op zijn Rotterdams.
Aldus een passage uit het artikel.

Dus 80% word d.m.v. Die " dubieuze" certificaten aangevuld uit een land waarvan wij fysiek geen stroom vanuit importeren. Hoe moet ik dit nu zien.
Zo?

Ik bouw een veld met zonnepanelen in de Sahara. Vervolgens produceerd dit veld x kWh en daar geef ik certificaten voor uit aan een energieleverancier uit Nederland tegen een X bedrag, omdat ik meer stroom kan opwekken dan de lokale bevolking nodig heeft. De stroom die hartikke groen is, komt alleen nooit in nedérland fysiek aan, maar de energiemaarechappij mag er wel mee "schermen" en die stroom aanbieden aan de consument als groene stroom, omdat hij certificaathouder is.

Hallo jvp,

Ter informatie. De Nordned-kabel is een fysieke verbinding tussen Nederland en Noorwegen, zie ook deze pagina van Wikipedia.

Het systeem van garanties van oorsprong is erop gericht om te kunnen garanderen dat de stroom duurzaam is opgewekt. Dit is niet direct gekoppeld aan een land. Het klimaatprobleem is ook een wereldwijd probleem. Belangrijk is dat een energiebedrijf investeert in de verdere verduurzaming van de energievoorziening. Het onderzoek van SOMO in opdracht van de Consumentenbond en Greenpeace geeft aan dat je bij Eneco aan het juiste adres bent.
kaat wrote:

Dan gebruik je toch stroom, wat een gek woord eigenlijk voor electriciteit? Heerlijke spraakverwarring dit. Als ik de stroom verbruik kan er niets terugstromen, want dan is het op!

Precies Kaat,

Je gebruikt het dus, want het stroomt gewoon weer terug.
Eigenlijk is het niet zo'n gek woord; electriciteit stroomt toch?..................
Badge

Ja dat is uiteraard zo!
Uiteraard is de stroom uit de WCD is virtueel.
Het is een kringetje.

Precies Kaat,

Je gebruikt het dus, want het stroomt gewoon weer terug.
Eigenlijk is het niet zo'n gek woord; electriciteit stroomt toch?..................

Dat bedoelde ik met "nou moe!"
kaat wrote:

Dat bedoelde ik met "nou moe!"

Vandaar dat ik daar ook met opende: nou moe............
En ik vind het ook zo'n leuke uitroep!
Reputatie 4
Badge
nou moe,

Leuk om te weten Kelly, weer wat geleerd.
Badge
Zeker leerzaam! Dus we importeren groene stroom uit Noorwegen en 's-nachts exporteren wij goedkope stroom naar Noorwegen.
Is dat laatste zo?
Het water waar Noorwegen z'n stroom uit haalt stroomt toch ook 's-nachts dus in Noorwegen is er toch altijd een overschot?
Badge

Is dat laatste zo?
Het water waar Noorwegen z'n stroom uit haalt stroomt toch ook 's-nachts dus in Noorwegen is er toch altijd een overschot. 

Van Wiki:
De kabel wordt gebruikt om overdag goedkope met waterkracht opgewekte en dus schone elektriciteit uit Noorwegen te importeren. 's Nachts kan dan goedkope Nederlandse nachtstroom worden gebruikt om Noorwegen te voorzien zodat het water in de bassins van de Noorse waterkrachtcentrales gespaard kan worden voor de piekvraag. Eventueel kan zelfs de goedkope nachtstroom gebruikt worden om water omhoog in het spaarbekken te pompen, om er dan overdag, als er grote behoefte is aan stroom, weer elektriciteit mee op te wekken. Op die manier worden de stuwmeren gebruikt om energie op te slaan, zò dat het ook weer makkelijk terug te winnen is. De stuwmeren zijn op die manier te vergelijken met een heel grote accu of batterij.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen