Gasverbruik regelmatig hoog | Eneco Community
vraag

Gasverbruik regelmatig hoog

Hoi ik heb net toon en wil graag weten waarom op toon te zien is dat geregeld gas heel hoog staat.
maar er staat niks aan.
hoort dat ??

91 Reacties

Heb je domme of slimme meters?
Slimme meters
Oké duidelijk!

Wat is geregeld?
Heb je de voorverwarming van je tapwater gecontroleerd?
Staat die op Aan? Zet die eens op Eco of liever op Uit.

Is het dan weg?
Sorry ik ben mischien heel dom maar waar vind ik dat.
sorry !
J.H.P. Bolleboom wrote:

Sorry ik ben misschien heel dom maar waar vind ik dat.
sorry !

Geeft niets om "domme" vragen te stellen; op het forum proberen we elkaar gewoon te helpen.
Domme antwoorden geven is veel erger, toch.........?

Ik zou de handleiding van je CV erbij pakken en dan op je CV kijken hoe je dat kan wijzigen.
Als je exact je Merk en Type opgeeft dan kan ik of een ander forumlid ook op Google even meekijken naar de handeling die je zou moeten verrichten.
Reputatie 7
Badge +6
Beste J.H.P. Bolleboom,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht. Wat is de hoeveelheid aan gasverbruik dat je ziet op Toon? En hoe vaak komt dit verbruik voor? Eventueel kun je via Menu-Toon Support de toegang klantenservice aanzetten, dan kijk ik even met je mee. Vaak zit het inderdaad in het voorverwarmen van het tapwater zoals Brandje al aangeeft. We horen graag van je!

Groet,

Folkert
Bedankt voor de reactie ik heb net eneco aan de tel gehad.
kan inderdaad aan voorverwarmen liggen maar omdat nou uit te zetten lijkt me ook geen goed idee.
als je dan water gebruikt kost het mischien wel extra veel om op te warmen ?
J.H.P. Bolleboom wrote:

kan inderdaad aan voorverwarmen liggen maar omdat nou uit te zetten lijkt me ook geen goed idee.

Uiteraard moet je dan langer wachten op je warme water.
We zeggen hier dan ook altijd dat het een afweging is tussen enerzijds, comfort en sneller warm water en anderzijds, een besparing op gas. Want er wordt diverse keren per dsg en nacht tapwater voorverwarmd terwijl je het totaal niet gebruikt.

Toch goed dat Toon®️ je even op dit gasverbruiker heeft gewezen hè?
Badge
J.H.P. Bolleboom wrote:

Welke CV ketel heb je precies en hoe oud is die?
Wij hadden ook een hoog gasverbruik terwijl er niks aan stond.
Bleek inderdaad de boiler in de CV ketel te zijn.
Aangezien de ketel al 10 jaar oud was, maar een moderne zuinige Remeha Tzerra ketel laten installeren.
Daarna is ons gasverbruik meer dan gehalveerd en hebben we de nieuwe ketel binnen 3 jaar terugverdient!
Misschien ook voor u een goed idee?
Ja helaas is het een huur woning en gaan ze nooit een ketel vervangen.
Badge
Ok, jammer! Dan zou ik de tapwater voorverwarmfunctie uitzetten, merk je niks van, maar scheelt wel veel op je gasverbruik!
HereIsTom wrote:

....merk je niks van, maar scheelt wel veel op je gasverbruik!

Dat is natuurlijk niet waar, want zoals ik al eerder meldde miet je langer wachten op je warme water, dus verlies je comfort......
Dus merk je het wel degelijk.
Het is een keuze uiteraard!
Ja en moeilijk keus want als langer duurt om warm te wordenkost het volgens mij ook weer meer gas.
J.H.P. Bolleboom wrote:

Ja en moeilijk keus want als langer duurt om warm te wordenkost het volgens mij ook weer meer gas.

Nee, die conclusie is niet juist, want voorverwarmen gaat 24 uur per dag door en kost steeds gas.
Een paar keer per dag iets langer wachten zorgt voor aanmerkelijk minder gasverbruik.
Dat hebben testen al lang uitgewezen.

Overigens is het "onnodig" gasverbruik hierdoor buiten het stookseizoen behoorlijk hoog, in tegenstelling tot in het stookseizoen, want dat is de CV vaker in bedrijf en "loopt" de boiler verwarming gewoon mee in het stookritme.
Badge
Het kost misschien 15 seconden extra voordat het water warm is, dus meer comfort valt wel mee!
De warmhoud functie kost 10x zoveel gas als die paar seconden wachten!
HereIsTom wrote:

Het kost misschien 15 seconden extra voordat het water warm is, dus meer comfort valt wel mee!
De warmhoud functie kost 10x zoveel gas als die paar seconden wachten!

Helemaal mee eens (bij ons was het 20 seconden), dus dat verschil merk je wel degelijk qua wachttijd met name in de keuken en moet je dus een afweging maken tussen comfort en besparing.

Zoals zo velen hier op forum kiezen de meeste uiteraard voor de besparing; het beslag van het gasverbruik op je jaarnota is groot. Dus iedere besparing is mooi meegenomen.

Ik heb het vermoeden dat de ts de instelling niet kent cq niet durft te wijzigen en gemakshalve gaat voor het comfort en de besparing dus laat schieten...............
Juist in de zomer is het mooi om het een maandje of 2 te proberen.
Badge
Wij zijn ook zuinig met warm water, iets afspoelen kan gewoon met koud water, afwas opsparen e.d. dan bespaar je nog eens 20% op je gasverbruik!
En die mengkranen zouden ze moeten verbieden, zie ze bij de meeste mensen in het midden staan, wat betekent dat iedere keer als de kraan opengaat, de gasmeter ook begint te lopen.
En maar afvragen waar die hoge gasrekening vandaan komt ;-)

Oja die tapwatercomfortfunctie kost 1m3 gas per dag, dat zijn er 365 per jaar!
Bedankt voor alle reactie
fijn zeker als je net toon pas heb.
nu moet ik alleen nog zoeken waar ik dat op mijn ketel vind om uit te zetten.
Reputatie 5
Badge +1
Probeer het gewoon eens een week, zet het tapwater uit of op Eco.
Bevalt u het niet dan weer terug op de huidige stand.
Het is misschien even wennen maar 10-20 sec. wachten op warm water is ook niet echt schokkend te noemen, wel gaat u het in uw afrekening merken.
Prima ik heb hem nu op eco gezet
ga ik eens kijken of dat schilt.
hoef ik verder niks bij toon te doen verder.
Badge
Welke standen zitten erop, alleen Aan of Eco?
Bij Toon hoef je verder niks te doen, alleen zul je zien dat er nu geen gasverbruik meer is als je geen warmwater of verwarming gebruikt.
Ja op 0 of eco of op alle getallen
Badge
Getallen, dat is denk temperatuur? Dan zou ik 'm op 0 zetten, want bij Eco blijft hij nog opwarmen!
Maar als je hem op 0 zetten krijg je dan wel gewoon warm water als je het nodig heb
alleen duurt het iets langer
begrijp ik dat goed ?
Reputatie 5
Badge +1
U heeft nog steeds niet gereageerd welke CV ketel u heeft.
Hiermede kunnen uw vragen wel sneller en gerichter worden beantwoord.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen