gasverbruik evenredig verdelen | Eneco Community

gasverbruik evenredig verdelen

Badge
Mijn gemiddelde gasverbruik voor verwarming en warm water is ca 1300 m3 aardgas per jaar in een hoekwoning uit de jaren 60 met twee personen. Deze woning is geheel nageisoleerd en voorzien van een HR combiketel. Het gemiddelde gasverbruik in Nederland ligt rond 1800 m3. Dus daar zit ik onder door naisolatie en bewust met energie om te gaan. 
Ik ben van mening dat indien woningen boven een verbruik van 1800 m3 gas/jaar, bijvoorbeeld 25% meer per m3 gas moeten gaan betalen. Want er zijn nog vele woningen die niet (na)geisoleerd zijn c.q. waar minder bewust gestookt wordt. 
Het is onterecht dat iemand met een grotere portemonee ongestraft meer energie mag gebruiken dan het gemiddelde verbruik, zonder daar meer voor te betalen. Door de gasprijs te verhogen wordt de terugverdientijd van naisolatie korter, c.q. wordt er bewuster met energie omgegaan. 
Ik ben benieuwd hoe u daar tegen aan kijkt. 

18 Reacties

Reputatie 1
Ik vind het wat kort door de bocht je stelling. Ik woon in een huis van begin 19e eeuw zonder spouwmuren (daar dus niet te isoleren) en met hoge kamers, ik heb mijn best gedaan om te isoleren maar kom met mijn gebruik nog niet eens in de buurt van jouw gebruik, alleen al doordat mijn huis veel meer inhoud heeft en mijn gezin groter is.
Wij betalen via allerlei wegen al veel meer belasting en ook via de jaarrekening van Eneco, waar je meer energiebelasting betaalt als je veel gebruikt. Dus om nu nog eens de prijs per kuub te verhogen als je meer verbruikt gaat mij te ver.
Ik haal ook bij lange na niet dat gemiddelde. Maar dat de overheid als een soort van alternatieve Robin Hood nog eens op strooptocht gaat door zo'n extra energieheffing in te stellen gaat mij ook te ver. Ik denk niet dat meer betalen de energieschaarste gaat opheffen. Mensen meer bewust maken over hun energieverbruik is veel beter. Hoe is dan de vraag. Maar zeker niet door de portemonee!
Badge
Ik vind het wat kort door de bocht je stelling. Ik woon in een huis van begin 19e eeuw zonder spouwmuren (daar dus niet te isoleren) en met hoge kamers, ik heb mijn best gedaan om te isoleren maar kom met mijn gebruik nog niet eens in de buurt van jouw gebruik, alleen al doordat mijn huis veel meer inhoud heeft en mijn gezin groter is.
Wij betalen via allerlei wegen al veel meer belasting en ook via de jaarrekening van Eneco, waar je meer energiebelasting betaalt als je veel gebruikt. Dus om nu nog eens de prijs per kuub te verhogen als je meer verbruikt gaat mij te ver.

Een woonhuis zonder spouwmuren kan prima nageisoleerd worden. Dit kan zowel aan de interieur als exterieurzijde van de woning. Dus dat mag niet als excuus gehanteerd worden. Ik begrijp ook dat een groter huis meer inhoud heeft en daardoor meer energie verbruikt. Een groter gezin verbruikt ook meer gas aan verwarming en warm water.
Wellicht is een gasverbruik per gezinsamenstelling een betere benadering maar ik blijf van mening dat indien het gemiddelde wordt overschreden, dit extra belast zou moeten worden.   

Een woonhuis zonder spouwmuren kan prima nageisoleerd worden. Dit kan zowel aan de interieur als exterieurzijde van de woning. Dus dat mag niet als excuus gehanteerd worden. Ik begrijp ook dat een groter huis meer inhoud heeft en daardoor meer energie verbruikt. Een groter gezin verbruikt ook meer gas aan verwarming en warm water.
Wellicht is een gasverbruik per gezinsamenstelling een betere benadering maar ik blijf van mening dat indien het gemiddelde wordt overschreden, dit extra belast zou moeten worden.   

Wordt de volgende stap dan bepalen hoeveel kilometer ik per dag in mijn auto mag rijden? Of hoe lang ik thuis het licht mag laten branden, want het gemiddelde gezin gaat om 21 uur naar bed en ik pas om 23 uur!
Reputatie 6
Badge +1
En ik met mijn huur woning. De woningbouw isoleerd niet en ik ben de betaler. Dat gaat hem idd niet worden. Daarbij gebruik ik weinig gas, maar ik kom daar ook niet bij in de buurt.
Badge

Wordt de volgende stap dan bepalen hoeveel kilometer ik per dag in mijn auto mag rijden? Of hoe lang ik thuis het licht mag laten branden, want het gemiddelde gezin gaat om 21 uur naar bed en ik pas om 23 uur!

Nee, zo wordt dit zeker niet bedoeld. Het uitgangspunt is om energie te besparen c.q. om er bewuster mee om te gaan. Als we zo door gaan is het gas over 15-20 jaar op. In de tussentijd zal de prijs stijgen en onbetaalbaar worden.
Onze kinderen hebben ook recht op het gas en dat mag niet onnodig door onze generatie verspild worden.

Ohhh jee, wij pas om 24:30.......
Ben ik ff blij dat ik onder de 1000 m3 zit😕
Badge
En ik met mijn huur woning. De woningbouw isoleerd niet en ik ben de betaler. Dat gaat hem idd niet worden. Daarbij gebruik ik weinig gas, maar ik kom daar ook niet bij in de buurt.

Ik begrijp uw probleem. Jammer dat uw woningbouwvereniging momenteel niet tot isolatie overgaat. Want iedere dag wachten kost u geld en verspilling van gas. Toch is het de moeite waard om eens met de woningstichting te praten over naisolatie. Los van het extra comfort is de huurverhoging vaak minder dan de besparing op het gasverbruik.

Badge
Ohhh jee, wij pas om 24:30.......
Ben ik ff blij dat ik onder de 1000 m3 zit😕

Als ik dit verbruik lees wordt ik helemaal blij. Gelukkig zijn er ook gebruikers, die bewust omgaan met de energie die nog voorradig is.
Badge
Wat ben ik dan een spekkoper: gezin man + vrouw + twee pubers en een grote hond: Gas (afrekening.2013) 759  m³ (afr.2012) 711  m³ (afr.2011) 883  m³. Huurhuis, hoek drive-in woning... veel koude tocht via garage woning in... maar tegen tocht valt niet te stoken, dus dat doen we dan maar niet 🙂 Voordeel van de hoekwoning is wel dat het zonlicht altijd wel ergens de kamer binnen kan (Oost, Zuid en West) dat is gratis warmte!
Overdag staat de thermostaat op 18 graden en 's avonds op 19 graden, diegene die dat niet warm genoeg vindt doet maar een vest of trui aan!
Tja spekkoper zijn en zo'n laag gasverbruik hebben met zo'n temperatuur instelling vind ik ook wel logisch, maar niet mijn keuze. 
Ik laat het comfort toch ook meespelen en stel overdag op 19,5 in, na 18:30 wordt dat 20 grd. 
Badge
Wat ben ik dan een spekkoper: gezin man + vrouw + twee pubers en een grote hond: Gas (afrekening.2013) 759  m³ (afr.2012) 711  m³ (afr.2011) 883  m³. Huurhuis, hoek drive-in woning... veel koude tocht via garage woning in... maar tegen tocht valt niet te stoken, dus dat doen we dan maar niet 🙂 Voordeel van de hoekwoning is wel dat het zonlicht altijd wel ergens de kamer binnen kan (Oost, Zuid en West) dat is gratis warmte!
Overdag staat de thermostaat op 18 graden en 's avonds op 19 graden, diegene die dat niet warm genoeg vindt doet maar een vest of trui aan!

Ik ben jaloers op uw gasverbruik. Bij mij is de zon na november twee maanden verdwenen, waardoor ik twee maanden passieve energie ontbeer. Kunt u mij aangeven of dit  gas uitsluitend voor verwarming is of zit daar ook het gebruik van warm water bij? Want wat is het elktraverbruik. 
Bij mij is het elktraverbruik 2300 kWh./jaar Momenteel heb ik 6 zonnepanelen aangeschaft en daarmee zal het elktraverbruik gehalveerd worden. Dus zal ik naar verwachting op 1200 kWh/jaar uitkomen.

Maar wat is uw mening om boven het gemiddelde verbruik de gasprijs extra te belasten???

ik hoor het graag.
Reputatie 6
Badge +1

Maar wat is uw mening om boven het gemiddelde verbruik de gasprijs extra te belasten???

Wat is het verschil tussen gas totaan het gemiddelde verbruik en gas na het gemiddelde verbruik. Niks. Gas is Gas.
En hoe denkt u het gemiddelde verbruik te berekenen: Ieder huis heeft zijn eigen bouwkundige aspecten, ligging, gezinssamenstelling, en een andere eigenaar ( verhuurder ) met elk zijn eigen inzicht om de huurmarkt rendabel te maken met de daarbijbehorende winsten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Uw idee is dus in mijn optiek niet haalbaar, uitrekenbaar en ook niet uitvoerbaar en heel erg aan discussie onderhevigd.

Toch is het de moeite waard om eens met de woningstichting te praten over naisolatie.

Al eens geprobeerd, maar dan praten ze over economische crisus en wat de overheid wil dat woningcoperaties gaan betalen. Er is dus simpelweg geen geld voor.
Reputatie 7
Badge +7

Naar mijn mening onzinnig en niet terzake doende / kundig.

Toch is het de moeite waard om eens met de woningstichting te praten over naisolatie.

Ik zit zelf in een huurders vereniging , probeer maar eens over dit punt te praten met het Bestuur van een woningbouw vereniging .

zoals jvp al schreef.

Enonomische crisis geen geld voor / en niet te vergeten de verhuuders heffing door de r/o verheid.
die er aan komt word er dan gezegt.

En let op je krijgt ook nog een huursverhoging van 4 - 6,5 procent waar niets tegen overstaat.

Dus mensen te straffen als ze meer verbruiken dan het gemiddelde ? wat dat ook mag zijn.
Is niet zo mooi bedacht , zeker als de meeste mensen er niets aan kunnen doen dat ze in een oude slecht geisoleerde huurwoning wonen.
En niet de mogelijkheid hebben om te verhuizen .
Het enigste is dan zelf wat proberen te isoleren.
En zo op die manier nog iets te kunnen besparen.
Wat wel tot extra kosten leid.
En dat kan ook niet iedereen bekostigen.
Reputatie 1
Isoleren aan de binnen- en buitenkant van een huis, wat bedoelt u daar precies mee? Alleen de ramen zijn hier en daar te vervangen door dubbel glas maar daar stopt het dan wel. Moet ik soms alle muren van het huis strippen of zo? Ach ja dat kostbare stucwerk en die gemarmoreerde muren kan er allemaal wel af toch? Ik ben benieuwd naar uw creatieve oplossingen en ook naar de kosten ervan. Ik woon in een monumentaal huis met stadsgezicht bescherming en ben zeer beperkt in het veranderen van dingen. Ik vind de kern van uw stelling wel nobel, denken aan onze kinderen en zo, maar ik kan er zelf niet zoveel mee. U reageert trouwens niet op mijn opmerking over het betalen van energiebelasting.
Ik zie geen oplossing in straffen van hoger gebruik via een hogere gasprijs, probeer mensen bewust te maken van energie gebruik, bv door Toon of een ander apparaat, dat heeft bij mij al veel inzicht gegeven, maar ook in die zin dat er soms niet meer te besparen is. Het moet comfortabel zijn in huis en daar ga ik niet op besparen. Het verhogen van de benzine prijs drijft gebruikers ook niet naar het openbaar vervoer, dat is al lang een achterhaald idee. Zorg dat mensen er van doordrongen worden hoe ze kunnen besparen, kortom op een positieve manier benaderen. Binnenkort komen mijn zonnepanelen die mijn jaarverbruik stroom opwekken, daar draag ik dan wel weer mijn steentje bij:)

Badge

Ik ben jaloers op uw gasverbruik. Bij mij is de zon na november twee maanden verdwenen, waardoor ik twee maanden passieve energie ontbeer. Kunt u mij aangeven of dit  gas uitsluitend voor verwarming is of zit daar ook het gebruik van warm water bij? Want wat is het elktraverbruik. 
Bij mij is het elktraverbruik 2300 kWh./jaar Momenteel heb ik 6 zonnepanelen aangeschaft en daarmee zal het elktraverbruik gehalveerd worden. Dus zal ik naar verwachting op 1200 kWh/jaar uitkomen.

ik hoor het graag.

Het Gas is voor verwarming en warmwater (HR combiketel) en koken. Met mijn electriciteitsgebruik heb ik minder geluk... 3600 kW per jaar. Gelukkig in januari al een opvreter gevonden en uitgeschakeld. Al die computers nu aangesloten op speciale master/slave stopcontacten. Jammer genoeg heb ik geen tuin, dus ik kan de was niet buiten hangen en binnen alleen het hoognodige. Dus de droger wordt veel gebruikt en natuurlijk (4 personen) heb ik aardig wat was, dus die wasmachine draait ook zeer regelmatig. We hebben een wandje in de garage gezet en dat wandje geïsoleerd, dus de tocht is een stuk minder nu.

De huureigenaren die nu gaan isoleren, doen dat om een energielabel aan hun huizen te kunnen hangen = behoorlijk meer huur! Wij hebben dit laatst besproken i.v.m. een zeer dun wandje tussen garage en onze woning en zijn toen gewaarschuwd voor mogelijk forse huurverhogingen.

Oh, nog over die hogere prijs bij bepaald verbruik: daar ben ik geen voorstander van, er zijn behoorlijk wat woningen in de verhuur, die echt niet goedkoop warm te stoken zijn! Heel veel huizen dus die in de sociale woningbouwsfeer zijn, dus de meeste mensen die daar wonen lijden al genoeg onder hun huidige energierekening.
Dan nog al die prachtige oude gebouwen, ook niet makkelijk warm te krijgen, maar om die mensen nou extra te laten betalen op hun toch al superhoge energierekeningen?!
Badge
Isoleren aan de binnen- en buitenkant van een huis, wat bedoelt u daar precies mee? Alleen de ramen zijn hier en daar te vervangen door dubbel glas maar daar stopt het dan wel. Moet ik soms alle muren van het huis strippen of zo? Ach ja dat kostbare stucwerk en die gemarmoreerde muren kan er allemaal wel af toch? Ik ben benieuwd naar uw creatieve oplossingen en ook naar de kosten ervan. Ik woon in een monumentaal huis met stadsgezicht bescherming en ben zeer beperkt in het veranderen van dingen. Ik vind de kern van uw stelling wel nobel, denken aan onze kinderen en zo, maar ik kan er zelf niet zoveel mee. U reageert trouwens niet op mijn opmerking over het betalen van energiebelasting.
Ik zie geen oplossing in straffen van hoger gebruik via een hogere gasprijs, probeer mensen bewust te maken van energie gebruik, bv door Toon of een ander apparaat, dat heeft bij mij al veel inzicht gegeven, maar ook in die zin dat er soms niet meer te besparen is. Het moet comfortabel zijn in huis en daar ga ik niet op besparen. Het verhogen van de benzine prijs drijft gebruikers ook niet naar het openbaar vervoer, dat is al lang een achterhaald idee. Zorg dat mensen er van doordrongen worden hoe ze kunnen besparen, kortom op een positieve manier benaderen. Binnenkort komen mijn zonnepanelen die mijn jaarverbruik stroom opwekken, daar draag ik dan wel weer mijn steentje bij:)

Een huis aan de interieur of exterieurzijde isoleren heeft betrekking op een niet monumentale woning. Dat u in een monument woonde was mij niet bekend. Want monumentenzorg laat isolatie aan de exterieurzijde niet toe. Vaak kan een monument wel aan de interieurzijde geisoleerd worden met isolatie en gipsplaat. Maar mijn voorkeur gaat uit naar buitenisolatie, omdat hiermee koudebruggen worden ingepakt. Maar als u gemarmerde wanden heeft zal isolatie aan de interieurzijde niet toegestaan worden.
Ook geldt dit voor thermische beglazing. Dubbel glas wordt in monumenten niet altijd toegestaan. Wel is er speciaal isolerend ruysdeal enkelglas. Maar er is ook extra dunne  dubbele beglazing. 
Betreffende uw opmerking om mensen bewust te maken van het energieverbruik onderschrijf ik. Men is absoluut bewuster met energie omgegaan, door naisolatie, tochtwering en hoogrendement verwarming. 
Maar ik vind het absurt als een woning volledig geisoleerd is er vervolgens een sauna of stortdouche wordt aangebracht. Ik weet dat een keus is die de bewoners zelf moeten maken maar het is wel behangen tegen de wind in. Dat is hetzelfde als gas bespaard wordt en van dit geld een reis naar Spanje geboekt wordt. De uitstoot van een straalvliegtuig is vele malen groter dan van een HR ketel.

Het betalen van enegiebelasting vind ik een goede zaak. Hierdoor wordt men allerter om energie te besparen. Maar jammer is dat iemand met een modaal inkomen en een ongeisoleerd woonhuis de klos is. Degeen met een hoog inkomen zal het een worst zijn en daar baal ik enorm van. Ik was vorige week bij een echtpaar die 10.000 kWh op jaarbasis verbruiken. Zij hoeven niet op een dubbeltje te kijken dus wat maakt het hun uit. Maar het milieu is de klos, als je weet dat elektra voornamelijk in gascentrales wordt opgewekt. Ook weten we dat gascentrales geen hoog rendement hebben.

Maar ik begrijp dat u heel bewust bent hoe u met energie om moet gaan. En dat op een positieve manier. Dat waardeer ik. ten zeerste.
Zelf ben ik ook zeer bewust met energie omgegaan om het milieu te sparen. Maar ook om mijn woonlasten in de hand te houden. 
Dat u zonnepanelen op uw monumentale dak mag plaatsen is heel mooi. Hier zult u heel blij van worden en een voorbeeld zijn voor uw omgeving. Ik ben vanaf de maand maart  energieneutraal, omdat ik bewust met elektra omspring en omdat de komende maanden het rendement door lange en zonnige dagen steeds hoger wordt.

Ik respecteer uw mening over het extra belasten van het gemiddelde gasverbruik. Ik heb louter de intensie dat gas c.q. elektra niet onnodig verbruikt wordt en heb daarom deze vraag neergelegd. .

met zonnige groet
Badge
[quote]

ik hoor het graag.

Het Gas is voor verwarming en warmwater (HR combiketel) en koken. Met mijn electriciteitsgebruik heb ik minder geluk... 3600 kW per jaar. Gelukkig in januari al een opvreter gevonden en uitgeschakeld. Al die computers nu aangesloten op speciale master/slave stopcontacten. Jammer genoeg heb ik geen tuin, dus ik kan de was niet buiten hangen en binnen alleen het hoognodige. Dus de droger wordt veel gebruikt en natuurlijk (4 personen) heb ik aardig wat was, dus die wasmachine draait ook zeer regelmatig. We hebben een wandje in de garage gezet en dat wandje geïsoleerd, dus de tocht is een stuk minder nu.

De huureigenaren die nu gaan isoleren, doen dat om een energielabel aan hun huizen te kunnen hangen = behoorlijk meer huur! Wij hebben dit laatst besproken i.v.m. een zeer dun wandje tussen garage en onze woning en zijn toen gewaarschuwd voor mogelijk forse huurverhogingen.

Oh, nog over die hogere prijs bij bepaald verbruik: daar ben ik geen voorstander van, er zijn behoorlijk wat woningen in de verhuur, die echt niet goedkoop warm te stoken zijn! Heel veel huizen dus die in de sociale woningbouwsfeer zijn, dus de meeste mensen die daar wonen lijden al genoeg onder hun huidige energierekening.
Dan nog al die prachtige oude gebouwen, ook niet makkelijk warm te krijgen, maar om die mensen nou extra te laten betalen op hun toch al superhoge energierekeningen?!

De laatste alinea kan ik met u delen.  De overheid zal meer geld vrij moeten maken om het bestaande woningbestaand beter te isoleren. Want in de bestaande woningbouw ( oudere woningen) gaat de meeste energie verloren. Dus meer subsidie naar de woningstichtingen om zo snel mogelijk de rem te zetten op energieverspilling, zonder dat de huren te veel verhoogd worden. 
Voor de mensen die het wel kunnen betalen zou ik de gaskraan bij het overschrijden van het gemiddelde verbruik dicht willen draaien. Want een stortdouche is leuk maar mijn kinderen willen er later ook warmpjes bijzitten. 

Uw elektra verbruik is gemiddeld in Nederland maar valt hoger uit door het vele gebruik van uw wasdroger.
Ik heb mijn dochter eens gevraagd of zij op wil schrijven wat er s'nachts aan electra verbruikt wordt terwijl zij slaapt. Koel en vrieskast, tandenborstel, buitenlamp, standby TV en DVD recorder. wekker, c.v. ketel, computer in standby enz.
Ook daar hebben we killers opgezet en dat heeft er in geresulteerd dat het verbruik weer gedaald is. 

met warme groet

Reageer