gasverbruik erg hoog | Eneco Community
vraag

gasverbruik erg hoog

• 1 februari 2014
  • 13 reacties
  • 5225 Bekeken

Hoe komt het dat mijn gasverbruik erg hoog is? Is bijna het dubbele het gemiddelde van dezelfde postcode, en we zijn maar met z'n tweeën. 
We hebben hier voorheen altijd met z'n 6e gewoond, hoefde dan nooit veel bij te betalen. sinds we een nieuwe meter hebben gehad, moet ik veel bijbetalen. 
Is dit wel goed? 

13 Reacties

hoeveel verbruik je ongeveer per dag/week/maand?
Over het jaar 3200 m3, is dit dan ong. 266 per maand, 62 per week en 9 per dag. Of heb ik het dan op de verkeerde manier uitgerekend?
Reputatie 7
Badge +7
Over het jaar 3200 m3, is dit dan ong. 266 per maand, 62 per week en 9 per dag. Of heb ik het dan op de verkeerde manier uitgerekend?

Heb je dit ook zelf op je gasmeter in de meterkast gecontroleerd ???
of op mijn Eneco ???
ff een poosje je gasmeter stand controleren in de meterkast .
dan weet je precies of het klopt , en waar het verbruik vandaan komt .
Reageer hier namens mn oma, dus kan dit niet voor elke dag bijhouden.
Maar zal er is naar kijken
Reputatie 7
Badge +7

oke ben benieuwd ,

Tja dan snap ik het wel. 
Niets ten nadele van je oma maar hier speelt denk ik:

temperatuur hoger dan normaal. 
vergeten 1 uur voor het slapen de thermostaat lager te draaien
hoe is de isolatie van de woning?
is de CV aan vervanging toe?
enz
Reputatie 3
Badge +1
Tja dan snap ik het wel. 
Niets ten nadele van je oma maar hier speelt denk ik:

temperatuur hoger dan normaal. 
vergeten 1 uur voor het slapen de thermostaat lager te draaien
hoe is de isolatie van de woning?
is de CV aan vervanging toe?
enz

Hoi Ton,
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat jij opa bent!;)

@vanbeelen

Toevallig ben ik met mijn moeder bezig geweest, die ging van een normaal gebruik van ongeveer 650 M3 naar bijna 1200 M3.
Ondanks een wat strengere winter vorig jaar en de opmerking van klantenservice Eneco hierover, ben ik toch verder gaan spitten.
Gelijk de gas- en elektrameters  laten vervangen voor slimme meters, verbruik bleef hetzelfde.
(Kun je zelf misschien ook doen voor je oma, dan kan je op afstand het verbruik monitoren)
Uiteindelijk bleek de thermostaat van de CV kapot te zijn, maar op een dusdanige manier dat je het bijna niet merkte.
De thermostaat bleef elke keer "een klein beetje vragen" terwijl dit niet noodzakelijk was.

Dus het moraal van het verhaal, kijk ook de CV installatie goed na.
Hoi Ton,
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat jij opa bent!;)

Hoi Willem,

Klopt helemaal, maar hier speelt vermoedelijk de leeftijd ook mee.
Je hebt immers als opa's & oma's van rond de 40 toch............, maar ook van ouder dan 70:p

En je moet als oma (in deze situatie) maar zin hebben om je in deze materie te verdiepen.
Reputatie 4
Badge

Gelijk de gas- en elektrameters  laten vervangen voor slimme meters, verbruik bleef hetzelfde.

Alleen moet je hier nu nog voor betalen, als je nog even een jaartje? wacht misschien niet meer. Je kan hem natuurlijk ook nog laten ijken, maar dat kost ook weer...

(Kun je zelf misschien ook doen voor je oma, dan kan je op afstand het verbruik monitoren)
Uiteindelijk bleek de thermostaat van de CV kapot te zijn, maar op een dusdanige manier dat je het bijna niet merkte.
De thermostaat bleef elke keer "een klein beetje vragen" terwijl dit niet noodzakelijk was.

De vraag is of Oma dat allemaal wil ( overgang tussendoor naar slilmme meters) en dan zou ik toch kiezen voor het monitoren per week/2 weken; krijgt Oma nog eens extra bezoek.
Reputatie 4
Badge

Toevallig ben ik met mijn moeder bezig geweest, die ging van een normaal gebruik van ongeveer 650 M3 naar bijna 1200 M3.

Maar dat is bijna het dubbele, dat moet je toch merken in de warmte? Ligt er natuurlijk ook aan hoe die is ingesteld ja :rolleyes:
Bij mijn oma is het altijd warm, wanneer je ook komt. Maar dan moet het s'nachts dus ook warm zijn geweest?
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Willem,

Klopt helemaal, maar hier speelt vermoedelijk de leeftijd ook mee.
Je hebt immers als opa's & oma's van rond de 40 toch............, maar ook van ouder dan 70:p

.............................................

Hoi Ton,

Ik zal je wat verklappen, ben zelf ook een redelijk jonge maar hele blije opa.;)
Reputatie 3
Badge +1
@Ton 

Of ze dit wil zal ze zelf af moeten wegen.
(Daarbij hoort oma gewoon genoeg bezoek te krijgen zonder meteropname;))

@ToontjeLager

De ombouw naar slimme meters kost inderdaad ongeveer €72,-, maar als je niet weet waar het verbruik vandaan komt moet je ergens beginnen.
Ijken van meters ligt ergens tussen de 500 en 1000 euries. Keus kan dan snel gemaakt zijn.
Bij mijn moeder was het een sluipend gebruik per dag, dus geen verhitte kamers e.d..
'S nachts , na uitzetten thermostaat, bleef de ketel ook gewoon uit.
Hij bleek echt elke keer wat bij te soupleren zonder dat het echt goed merkbaar was.
Het meeste verbruik had ze als niet thuis was, erachter gekomen door Tussenstand Slim (In deze heeft Tussenstand Slim wel zijn nut bewezen).

Reageer