Gasmeter en slimme electra meter | Eneco Community
vraag

Gasmeter en slimme electra meter

Reputatie 5
Badge +6
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 464 reacties
Op dit moment hebben we propaangas voor onze CV. We zijn bezig een aansluiting te realiseren op het aardgasnet.
De meter voor aardgas komt dan in een aparte kast tegen het huis (buiten gebied).
Nu vroeg ik mij af of een dergelijke gasmeter ook gekoppeld wordt aan de "slimme" electriciteit meter.
Ik heb geen idée hoe een gasmeter communceert met de slimme meter.
Is dit via een kabel of draadloos?
Draadloos, is er dan een stopcontact nodig voor de voeding?
Is er een maximale afstand tussen beide meters?
Ik heb op internet nog geen antwoorden kunnen vinden.
Wie helpt mij.
m.v.g.
Nico

6 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Gezien je vraagstelling ga ik er even vanuit dat je al een slimme meter hebt.

De slimme gasmeter communiceert in de meeste gevallen draadloos met de slimme elektrameter.
Hierbij heeft de slimme meter een eigen batterij/accu die volgens mij wel een jaar of 10 minimaal mee kan. Er is dus geen stopcontact nodig.
Ik weet niet wat de maximale afstand tussen de slimme elektrameter en gasmeter kan zijn.
Misschien dat iemand anders je daar antwoord op kan geven
Gezien je vraagstelling ga ik er even vanuit dat je al een slimme meter hebt.

De slimme gasmeter communiceert in de meeste gevallen draadloos met de slimme elektrameter.
Hierbij heeft de slimme meter een eigen batterij/accu die volgens mij wel een jaar of 10 minimaal mee kan. Er is dus geen stopcontact nodig.
Ik weet niet wat de maximale afstand tussen de slimme elektrameter en gasmeter kan zijn.
Misschien dat iemand anders je daar antwoord op kan geven

Hoi Willem,

Je stelling "in de meeste gevallen" is m.i. niet juist!
In de meeste gevallen zitten beide meters in een werkkast op 30 a 40 cm van elkaar af.
Dan wordt een bekabelde verbinding (het bekende gele kabeltje) gebruikt.
Als ik me goed herinner hebben we hier een geval gehad met meer dan 5 meter tussenruimte.
Dat leverde geen probleem op! Tijdens de installatie zal de Netbeheerder kiezen voor draadloos of een verlengd kabeltje.
Bij de gasmeter; in zijn geval een meter in de buitenkast; is geen stopcontact nodig.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Ton,

Zelf zit ik in het gebied waar Stedin de netbeheerder is.
De slimme gasmeters die Stedin plaatst zijn tot heden ,zover ik weet, draadloze gasmeters.(eventuele uitzonderingen daargelaten)
Zo is het bij mij geinstalleerd, en zo beschrijven ook de handleidingen van netbeheerder Stedin het.
Natuurlijk zijn er ook netbeheerders en/of situaties die een bekabelde aansluiting leveren/wensen (op dit forum zijn er al enkel voorbijgekomen)
Daarbij zal dit ook nog afhangen van het type slimme gasmeter(s) die de betreffende netbeheerder levert, sommige zijn volgens mij alleen maar draadloos leverbaar.
Daarbij dient ook het type elktrameter geschikt te zijn om de gasmeter bekabeld aan te sluiten.
Zelf ben ik van mening dat het merendeel draadloos wordt geïnstalleerd (in ieder geval in het beheergebied van Stedin).
Hoi Willem,

Ik zit ook in Stedin gebied.
Ivm eerder gesteggel over draadloos en bedraad heb ik het folder eens erbij gezocht.
Ik heb niet gelet of het meerdere types betrof, maar wel degelijk stond daar in dat er bedraad en draadloos wordt aangesloten.
Bij mijn zuster in Asd-Nrd is net ook de zaal omgezet in silmme meters en daar loopt ook keurig een geel kabeltje van gasmeter naar electrameter.
Reputatie 3
Badge +1
Ik geloof je ook gelijk Ton.
Dit is per netbeheerder verschillend, het licht er gewoon aan wat hun voorkeur is.
Neem even Liander, die heeft weer als voorkeur op korte afstand bedraad, en draadloos op langere afstand.
Stedin heeft als voorkeur draadloos, ook op korte afstand.
Zekers; ik zag alleen al 3 types, dus is het maar net wat in de wagen ligt!
Als ik slimme meters zou krijgen, zou ik toch mooi bedraad willen hebben; ze zitten 30 cm van elkaar af en nog een storingsbron met zWave erbij zou ik niet willen.
Nu heb ik de volgende bronnen:

1 2,4 Ghz Wifi hotspot Ziggo
2 2.4 Ghz WifI router; dus 2 SSID's
2 5,8 Ghz Wifi router, dus 2 SSID's
1 868 Ghz zWave adapter voor Toon
1 dect telefoon basis Siemens
1 dect telefoon basis Philips
1 Synology Server met airplay

Tot nu toe gaat alles zonder ook maar enige storing; geldt ook voor Toon, dus dat wil ik graag zo houden.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen