gasmeter | Eneco Community
vraag

gasmeter

• 1 december 2012
  • 27 reacties
  • 6541 Bekeken

geachte,
onze gasmeter in de berging is al 33 jaar oud en roestig,
hoe kom aan een nieuwe, daar ik verontrust ben hoe lang zo'n ding mee gaat????
hoor het graag

groet van marco buter

27 Reacties

Ik ontdekte vandaag ook EAN-code van je woning te generen:

http://www.eancodeboek.nl/

Het geldt voor stroom en gas!!
Reputatie 3
Badge
Ik bel morgen mijn netbeheerder wel even aangezien ik na lezen toch nog dingen niet begrijp. bedank voor je reacties. ik laat nog even weten waarom ik 1x 35 heb en niet 3x 25.
Maar waarom lees je de link dan niet. Daar staat het klip en klaar.

http://www.gaslicht.com/energie-informatie/aansluiting-stroom-gas.aspx

Als je over groepen praat; ik heb er 7; dan heb je het over de splitsing van woongedeeltes in je woning dus:

groep 1 = de keuken
groep 2 = de woonkamer
groep 3 = de schuur
groep 4 = wasmachine
groep 5 = droger
groep 6 = oven/combi/magnetron
groep 7 = slaapkamers(3)

Iedere groep is gezekerd door een zekering, al dan niet automatisch van 16 amp

De bruine en blauwe draad van iedere groep, gesplitst over 2 aardlekschakelaars gaan naar de hoofdzekering van 25 Amp

Deze verdeling heeft dus niets met 3 x 35 te maken; dat betreft de aansluitwaarde van je stroomaansluiting!
Kracht stroom kan ook, dan wordt het een 3 fase aansluiting; voor bv electrisch koken niet op 230 maar op 380 volt................
Wordt ook wel genoemd dubbele fase.

http://www.deschouwwitgoed.nl/meerfasen-aansluiting-kookplaat-fornuis

In oude huizen komt de situatie die jij schetst nog wel eens voor.
Dus wasmaschine gelijktijdig met waterkoker enz op 1 groep; nou dat gaat bij 3680 Watt verkeerd af lopen......

Uiteraard kan ik door de snelheid fouten hebben gemaakt; ik ben tenslotte geen electricien......
Reputatie 3
Badge
Edit, ik heb 1x 35 ampere hoofdzekering en die zit gesloten. betekend dat ik dan 35 ampere moet verdelen over 3 groepen?

Als je niet op 380 kookt heb je dus een enkele fase aangesloten, dat is dus 1 x 25

Bedoel je 1x 35?

Wat bedoel je met "380 kookt".

Ik begrijp dat ik 3 groepen heb. Daarop verdeel je apparaten. Vervelend als je in de keuken een vaatwasser droger en wasmachine zou hebben en die tegelijketijd aan zouden willen. Stel dat ik deze opzetting heb. ik weet niet precies hoe mijn groepen verdeeld zijn.

Dan weet ik nog steeds niet wat 1x 35 ampere betekend in verhouding met  3x 25 of 3x 35...

gaat nu die 35 ampere verdeeld worden over 3 groepen? is 1x 35 goedkoper als 3x 25? hoe moet ik het zien?

sorry, je probeerd het uit te leggen, maar begrijp het niet helemaal.
Volgens mijn gegevens heb je standaard de mogelijkheid voor 3 x 25 of 35. 
Als je niet op 380 kookt heb je dus een enkele fase aangesloten, dat is dus 1 x 25
Reputatie 3
Badge
Maar wat is verschil zoals ik in de link lees tussen 3x 25 of ik heb 1x 35?

1x 35 is toch minder als 3x 25? moet ik er geen 3 hebben? wat is het verschil. zit op internet al te kijken, maar kan niets vinden.

Heb zelf 3 stoppen van 16 ampere (dach ik zo uit me hoofd).
Dan betaal je wellicht een hoger bedrag dan noodzakelijk is??
Reputatie 3
Badge
waar zie je wat je moet betalen dan? Huur de meters beide voor bedrag van246,57 voor stroom en 110.61 voor gas. De vijver is eruit dus zou ik terug kunnen naar 1x 25 dan?
Reputatie 3
Badge
zekeringwaarde was 1x 35a en is gebleven... 1x 35a.
Dat is precies hetzelfde. Als je een te zware meter/aansluiting hebt dan betaal je extra, nu of als ze er achter komen.
Uit m'n hoofd is 3 x 35 amp normaal!

nee nee 3x 35 ampere is een groot verbruik aansluiting en daar betaal je per jaar echt heel erg fors voor: 800 euro per jaar ongeveer. De meeste moderne huishoudens hebben genoeg aan 3x 25 ampere dit kost je 179 euro per jaar volgens mij.

Ik was even te snel en had mijn posting inmiddels al gemuteerd!

Zie ook de link:

Badge
Klopt dat is dus de hoofzekering van 25 amp!
Pas als je electrisch gaat koken (op 380 dus) dan wordt de volle 3 x 35 gebruikt. En soms moet je de kabel vanaf de straat met 2 percelen delen en dan is het wie het eerst komt enz......

Als er spraken is van een deling dan zit er meestal een zekering tussen van 60 amp na deze zekering splits hij zich naar 2 aparte groepen.
Badge
Dat is precies hetzelfde. Als je een te zware meter/aansluiting hebt dan betaal je extra, nu of als ze er achter komen.

nee nee 3x 35 ampere is een groot verbruik aansluiting en daar betaal je per jaar echt heel erg fors voor: 800 euro per jaar ongeveer. De meeste moderne huishoudens hebben genoeg aan 3x 25 ampere dit kost je 179 euro per jaar volgens mij.
Dat is denk ik de hoofzekering van 25 amp, want weet je zeker dat je 3 x 35 hebt? Dan zou je 3 zekeringen in een apart afgesloten kast moeten hebben.
Hier een link waar je een duidelijk matrix ziet.

Pas als je electrisch gaat koken (op 380 dus) dan wordt de volle 3 x 35 gebruikt. En soms moet je de kabel vanaf de straat met 2 percelen delen en dan is het wie het eerst komt enz......

De meeste woningen zullen minder dan 15.000kWh gebruiken dus hebben normaliter genoeg aan 3 x 25 amp met i zekering van 25 amp.
Voordat de hoofdstop knalt moet er dus meer dan 5750 watt afgenomen worden. Overigens is het altijd een trage dus hij kan wel waten hebben, voor ie knalt hoor.....
Reputatie 3
Badge

Ik zag maar 1 zekering zitten. Die zat verborgen. zag eruit als een zekering die je zelf kan vervangen. deze draaide hij met een speciale handschoen aan.
Badge
Als je 3x 35 ampere hebt betaal je per jaar aan huur iets van: 800 euro voor 1x 35 ampere niet, dit valt dan onder de t/m 3x25 ampera meterhuur volgens mij.
Reputatie 3
Badge
Bon getekend voor G4 dus dat is ok. Maart hoe zat het met dat andere probleem met die ampere of zo. ik zag in een ander topci iemand die meer betaalde voor een zware aansluiting? ik heb nu 35 ampere volgens de bon.
Hoe bedoel je precies. Ik teken voor een gasmeter en ga er vanuit de mijn netbeheerder alles netjes regelt. lijkt me toch niet dat probleem op mij gegooid kan worden dan.

Ja dat deden de klagers in de uitzending van Kassa ook.
De meeste mensen tekenen een bon van een installateur en kijken echt niet op de meter; ja wel voor de standen, maar de rest niet. De meeste zegt een aanduiding G4 G6 G10 geen fluit!!!
Na aanleiding van Kassa kwam ik voor het eerst achter deze info.

De klagers vingen bot bij de Netbeheerder, pas nadat Kassa er zich mee bemoeide werd uit coulance.....ja ja, de rekening vervallen verklaard.
Dus nogmaals een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Reputatie 3
Badge
Hoe bedoel je precies. Ik teken voor een gasmeter en ga er vanuit de mijn netbeheerder alles netjes regelt. lijkt me toch niet dat probleem op mij gegooid kan worden dan.
als je als consument gewoon zegt dat je een slimme meter wilt zal je netbeheerder weten wat je nodig hebt toch. en wat de kosten zijn.

Als ik de uitzending van Kassa in geheugen terug roep niet.
Daar was ook ooit een gasmeter geplaatst en die was van een te hoge capaciteit.
Tja wie let daar ook op. Vandaar de waarschuwing van Kassa en er op toe zien dat je de juiste meter krijgt.
Door een vorige reactie weet ik inmiddels dat er een probleem ontstaat als je een G10 hebt en je eigenlijk een G4 nodig hebt.
Reputatie 3
Badge
als je als consument gewoon zegt dat je een slimme meter wilt zal je netbeheerder weten wat je nodig hebt toch. en wat de kosten zijn.
Badge
Zover ik lees zit er geen verschil tussen de g4 en g6 meter: http://www.stedin.net/SiteCollectionDocuments/Consumenten_en_kleinzakelijk/Tarieven/2012%20Tarieven%20gas%20kleinverbruik.pdf

G4 en G6 liggen prijs technisch volgens mij gelijk als het gaat om de meter huur. 

Dacht ik niet. Er is enige maanden geleden en vrij uitvoerig onderwerp over geweest in Kassa.
De netbeheerder was navorderingen aan het uitsturen voor G6 en hoger.....
Vrijwel alle woonhuizen hebben meer dan voldoende aan een G4
Badge
Jazeker.. je kan aangeven dat je een g4 meter wilt omdat je een kleine ketel hebt en weinig gebruik of dat je liever een g6 meter wilt hebben omdat je ketel wat forser is en je vraag naar gas groter kan zijn dan normaal. Je hebt ook nog g10 meter maar die zijn voor het groot gebruik.. en ga zo maar verder.

G4 en G6 liggen prijs technisch volgens mij gelijk als het gaat om de meter huur. 
Reputatie 3
Badge
@michael, kan je kiezen dan. Ik heb net slimme meters aangevraagd maar had geen keuze. Je krijgt gewoon de gene die mijn netbeheerder gebruikt. Ze hadden dan wel verschillende types hoorde ik van een andere monteur maar kiezen kon ik niet.

Reageer