Gas of elektrisch koken | Eneco Community
vraag

Gas of elektrisch koken

Ik overweeg om de leveringsovereenkomst voor gas te laten beëindigen. Ik huur een portiekflat met blokverwarming en een elektrische boiler voor warm water. De gasaansluiting heb dus ik alleen om te koken en die kost mij 160 euro per jaar terwijl ik maar 10 tot 20 m³ verbruik. Nu wil ik een fornuis met inductie kookplaat aan schaffen en de gaslevering beëindigen.

Wat zijn de gevolgen?
Wordt mijn gasmeter verwijderd?
Moet ik die kosten zelf betalen?
En moet ik die weer op mijn kosten laten aansluiten als ik huur van de flat beëindig?

18 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
Beste R. Elmendorp,

Leuk dat je de weg naar de community hebt gevonden. Je kan het gas bij ons opzeggen. wanneer je dat gedaan hebt kun je contact opnemen met je netbeheerder om het gas af te laten sluiten. Of daar kosten voor in rekening gebracht worden kun je het beste even informeren bij je netbeheerder. Of je verplicht ben om een werkende gasaansluiting achter te laten bij verlaten van de woning durf ik ook niet te zeggen, wie weet dat je verhuurder daar meer info over kan geven.Wanneer je nog vragen hebt zie ik deze graag verschijnen.

Groet,

Folkert
Een leuk issue voor het forum is dit omdat het huur betreft.
Ik volg het met interesse; ik hoop dat de ts ons blijft informeren.

Qua opheffen gas aansluiting is het simpel in mijn ogen.
Het is huur, dus de gasaansluiting zal moeten blijven zitten, want bij beëindiging zal de verhuurder daar geen genoegen mee nemen als die verwijderd is.......

De kosten zijn €605,--

https://www.liander.nl/mkb/aansluitingen/tarieven2016/?ref=6916
Zou toch het gas laten zitten: een paar keer mee mogen maken dat het elektriek uitviel en koffiezetten geen optie was. Koken ook niet, en de cv pomp werkt niet zonder stroom. Dan is een gasaansluiting toch wel handig: spijt van deze weggehaald te hebben destijds.
Reputatie 1
Badge +2
Ik zou ook de gasmeter laten zitten,en geen gebruik maken van gas.
Dan betaal je alleen vastrecht, en dat is toch niet zoveel ?
Ik zou ook de gasmeter laten zitten,en geen gebruik maken van gas.
Dan betaal je alleen vastrecht, en dat is toch niet zoveel ?

En wat dacht je van de netwerkkosten, want de aansluiting is dan nog steeds aanwezig.
Vandaar dat sommige die nou juist willen laten verwijderen.
Het is een afweging.
Reputatie 1
Badge +2
Ja Brandje dat had ik over het hoofd gezien , dat geeft een probleem als huurder met de huis eigenaar
Inderdaad; ik vond nog een mooi toepasselijk zaak via de geschillencommissie:

https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/uitspraken-van-de-maand/energie/consument-niet-juist-ge%C3%AFnformeerd/

Daar lees je ook duidelijk in dat de verhuurder dwars kan gaan liggen en dan blijf je de netwerkkosten verschuldigd als de aansluiting NIET verwijderd is!

Ik ben dan ook nieuwsgierig wat de ts nu doet en of hij/zij überhaupt contact met de verhuurder heeft gehad..........
Bedankt voor jullie bijdrage,

@Brandje,

In dat stukje van de geschillencommissie lees ik het volgende:

"De grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten ligt in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting. Het staat de consument vrij de overeenkomst met de leverancier en de aansluit- en transportovereenkomst met de ondernemer op te zeggen. De consument is dan ook geen netwerk- en meterkosten meer verschuldigd.

Als dit ertoe leidt dat de ondernemer de gasaansluiting wil verwijderen moet hierover eerst met de verhuurder worden overlegd, onder meer over de vraag voor wiens rekening dat gebeurt."

Ik concludeer uit dit stukje dat ik als huurder vrij ben om de overeenkomst voor levering van gas met zowel Eneco als Stedin te beëindigen en dat ik aan beide partijen geen kosten verschuldigd ben. Wat er moet gebeuren met de aansluiting is een zaak tussen Stedin en mijn woningverhuurder.

De vraag is alleen of de verhuurder de mogelijkheid ziet om de kosten hiervan op mij te verhalen.
De gasaansluiting laten afstoppen is iets wat je logischer wijs altijd vrij mag doen. De aansluiting blijft immers zitten. Dus de verhuurder kan geen bezwaar hebben.

De aansluiting verwijderen is dus een zaak tussen verhuurder en Stedin; de huurder is hier mi geen partij.
Maar het komt volgens mij nooit zo ver, want de verhuurder zal mi geen toestemming geven.

Maar heb je nu wel of niet contact gehad met de verhuurder?
Waar het mij om gaat is dat ik geen kosten meer heb aan een gasaansluiting die ik straks niet meer gebruik. Of die aansluiting nu afgedopt wordt of dat de gasmeter wordt verwijderd (of verzegeld) maakt mij niet uit. Ik betaal nu 180 euro voor 10m³ en dat is gewoon niet rendabel.
Ik heb inmiddels van Stedin antwoord gehad op mijn vraag: Er zijn twee opties, verwijderen van de gasmeter of het laten plaatsen van een zegel. Beide zijn kosteloos en dan ben ik geen jaarlijkse kosten meer verschuldigd voor de huur van de meter en de netwerkkosten. Mocht ik of een volgende bewoner toch weer gas willen hebben dan zijn de kosten voor plaatsen van een nieuwe gasmeter of het verwijderen van de zegel € 88,09.

Al mijn vragen zijn daarmee beantwoordt. Het opzeggen van de overeenkomst voor de levering van gas bij de leverancier (Eneco) en de netwerkbeheerder (Stedin) is voldoende. Wel moet ik beide apart opzeggen. Dat heeft verder geen gevolgen voor de gasaansluiting zelf want die blijft gewoon zitten.
Met de woning verhuurder heb ik dus verder niets te maken.
Uiteraard heb je met de verhuurder niets te maken, want de aansluiting wordt dus afgesloten en blijft in de woning aanwezig en toegankelijk.
Precies wat ik 15 dagen geleden ook in mijn reactie stelde.

Goed dat je het qua kosten nu ook op een rijtje hebt.

Mooi dat je nu de zaak rond kan maken!
Het is al enige tijd geleden dat ik mijn vraag stelde maar nu is het inductie fornuis er. Nu heb ik afgelopen vrijdag eerst Eneco laten weten dat ik van mijn gas aansluiting af wil en daarna Steding ingelicht. Aan beide partijen uitgelegd wat en hoe. Allemaal in orde en alles wordt geregeld. Het antwoordt op de vraag wat Steding gaat doen met de gasaansluiting: Hier wordt een zegel op geplaatst.

Nu heb ik vandaag een mail ontvangen van Eneco..... en wat lees ik tot mijn stomme verbazing....

"U gaat verhuizen. Hiervoor hebben wij uw meterstanden nodig"

Maar ik ga helemaal niet verhuizen! Ik heb alleen de leveringsovereenkomst voor gas beëindigd.
Kan ik weer €0.45 besteden aan een telefoon gesprek...

Wordt vervolgd.... Zucht
Reputatie 5
Badge +6
Het woord "verhuizen" is niet terecht, maar de meterstanden heeft Eneco wel nodig voor de eind afrekening. Computer Eneco heeft kennelijk geen aparte tekst voor de situatie. Afsluiten zonder vervolg komt ook niet veel voor.
Reputatie 3
Badge
Het woord "verhuizen" is niet terecht, maar de meterstanden heeft Eneco wel nodig voor de eind afrekening. Computer Eneco heeft kennelijk geen aparte tekst voor de situatie. Afsluiten zonder vervolg komt ook niet veel voor.

Maatwerk bestaat kennelijk niet meer. We zijn allemaal hetzelfde geworden...???
Badge +1
Ik heb 2 huizen samengevoegd tot 1 en van het ene huis heb ik de gas en electra laten AFSLUITEN door stedin. Dus de meters zitten er nog gewoon alleen komt er geen gas en electra meer uit omdat er een slotje op zit.

Dat afsluiten was volgens mij gratis, in ieder geval niet zo duur dat ik het me herinner.
Reputatie 4
Badge +4
R. Elmendorp,

Ik kan me voorstelling dat de term 'verhuizen' voor verwarring zorgt, maar het is niet nodig om nogmaals te bellen. We hebben de beëindiging voor het product gas goed in ons systeem gezet en voeren geen verhuizing door. Er kan zeker wat worden verbeterd aan het bericht dat je van ons hebt ontvangen, ik geef dit door aan de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is.
Bedankt voor de reactie EvavdZ, ik zal nu zo spoedig de meterstanden door geven via de site.
Ik heb bewust nog even gewacht met bellen, hopende op een reactie van een van de Moderatoren.
Top!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen