Facturatie netwerkkosten wijzigt | Eneco Community

Facturatie netwerkkosten wijzigt

Ik val in met mijn regio onder Liander. Voor de leverancier val ik onder Eneco.

Al eerder had ik vragen gesteld inzake de wetswijziging per 1 augustus 2013 die regelt dat je leverancier ook de netwerkkosten dient te incasseren.
Ook in mijn geval voor Liander en onderling verrekenen zij dat, maar daar heeft de klant verder geen boodschap aan.
Perfect want dat schept duidelijkheid bij de klant die energie ver/ge-bruikt.

Vandaag heb ik de aankondigingsbrief van Liander gekregen dat ik per 31 juli 2013 een einsafrekening voor de netwerkkosten krijg en per 1 augustus 2013 krijg ik dus 1 complete jaarnota van Eneco.

Nu nog een vraag aan de moderators:

De zaak is in gang gezet, zoals nu geeist wordt ivm gewijzigde wetgeving!
Wanneer neemt Eneco nu aktie om zijn/haar klanten te informeren??

13 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Brandje,

Halverwege juli kun je de informatie van Eneco verwachten. Hierin doen we een aankondiging aan de klanten van de eerste afschrijving van het nieuwe voorschotbedrag, inclusief netwerkkosten. Hierin zal staan dat de netbeheerder stopt met het factureren van de netwerkkosten en dat de leverancier hier verantwoordelijk voor wordt. De leverancier is ook het aanspreekpunt voor de rekening.

Groet, Kelly
Hoi Kelly,

Bedankt voor de duidelijke samenvatting.
Ik zie de info/wijziging medio juli dus vanzelf binnenkomen.
Reputatie 6
Badge +1

Hierin doen we een aankondiging aan de klanten van de eerste afschrijving van het nieuwe voorschotbedrag, inclusief netwerkkosten.

Is het dan ook mogelijk @kelly dat het huidige voorshotbedrag ( ex netwerkkosten) ook word aangepast, of in de aanpassing niets anders dan huidige voorschotbedrag + kosten netwerkbeheerder= nieuwe voorschotbedrag ?
Reputatie 5
Badge +3
@jvp,
Dat durf ik niet gelijk te zeggen. Mogelijk wordt er gelijk een herberekening gemaakt maar waarschijnlijker is dat het termijnbedrag alleen wordt verhoogd met de transportkosten. Ik zal dit navragen en je later informeren.

Kelly
Hoi Kelly en Jürgen,

Wat dat betreft houd ik het ook scherp in de gaten.
Door mijn overgang van Nuon naar Eneco betaal ik bij Nuon nu alleen nog maar de nettransportkosten voor stroom.
Dat is 40 euro per 2 maanden; dus 20 euro per maand.
In mijn geval kan mijn voorschotbedrag van NU € 107,00 dus nooit hoger worden dan € 127,00.
Extra andere verhoging qua energieprijs en/of belasting is er niet.

Kelly deze beredenering is toch juist??
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Kelly en Jürgen,

Door mijn overgang van Nuon naar Eneco betaal ik bij Nuon nu alleen nog maar de nettransportkosten voor stroom.
In mijn geval kan mijn voorschotbedrag van NU € 107,00 dus nooit hoger worden dan € 127,00.

Ja en Nee Ton. Het is natuurlijk mogelijk als je nu al vaak een duimpje of een duimpje/uitroepteken hebt gehad dat ze de nota willen aanpassen om bijbetaling of teruggave te voorkomen. Echter jij hebt een domme meter, dus hebben ze geen rieele standen. Ik heb een slimme meter, dus dan hebben ze die standen wel.

Dus ik verwacht bij jou dat ze alleen  de netwerkkosten er bj gaan rekenen, maar bij mij is dat tijfelachtig. Vandaar ook mijn vraagstelling.
Reputatie 5
Badge +3
Het is enkel een aanpassing om de netwerkkosten erbij op te tellen. Er wordt geen herberekening gedaan wat betreft verbruik.
Wat wel goed is om te weten: we berekenen de verhoging van het voorschot a.d.h.v. het aantal dagen tot de jaarnota. Voorbeeld:

Het tarief van de netbeheerder is een dagtarief (per aansluiting). Normaal gesproken betaalt de klant (bijvoorbeeld voor elektra bij Liander): 0,70470 per dag.
Dat is per jaar: 365 * 0,70470 = 257,21. Gedeeld door 12 maanden is dat 21,44 per maand.
Nu gaan wij berekenen hoeveel dagen de klant nog te gaan heeft vanaf 1 augustus 2013 tot de jaarnota. Stel dat dit nog 71 dagen is. Dan is dat 71 x 0,70470 = 50,04. De klant heeft in die 71 dagen nog 2 voorschotten te gaan. Het voorschot wordt dus verhoogd met 25,02 per maand, tot aan de jaarnota.

Het kan dus zo zijn dat een klant bij ons, tot aan de jaarnota, een ander bedrag per maand betaalt dan hij gewend is, maar bovenste toelichting verklaart dat dus.

Is het voor jullie helder zo?

Groet, Kelly
Hoi Kelly,

Ja zeker nu met jouw nadere berekeningswijze helemaal helder.
Ik en Nuon zat met het maandelijkse voorschot perfect, want ik betaal € 20. 
Bij een nog korte tijd te gaan tot de jaarnota, voorkomen jullie dus met de dagmethode een bijbetaling.

Met dit in het hoofd kan ik het verhoogde voorschot per 1 augustus dus helemaal doorgronden.

Harteijk dank.
Hoi Kelly en Jürgen,

Ja en Nee Ton. Het is natuurlijk mogelijk als je nu al vaak een duimpje of een duimpje/uitroepteken hebt gehad dat ze de nota willen aanpassen om bijbetaling of teruggave te voorkomen. Echter jij hebt een domme meter, dus hebben ze geen rieele standen. Ik heb een slimme meter, dus dan hebben ze die standen wel.

Dus ik verwacht bij jou dat ze alleen  de netwerkkosten er bj gaan rekenen, maar bij mij is dat tijfelachtig. Vandaar ook mijn vraagstelling.

Hoi Jürgen,

De aanpassing gebeurt op basis van het jaar gebruik en inderdaad die gegevens voor de stroom van mij hebben ze nog niet.
Maar hier gaat het over de netwerkkosten toch waar het niet zoveel uitmaakt hoeveel stroom je gebruikt; het is toch een vast component?
Daarom is die dagkostenberekening die Kelly bedoelt zo handig, vind ik.
Reputatie 5
Badge +3
Fijn dat het voor jullie helemaal duidelijk is!
Reputatie 6
Badge +1
Fijn dat het voor jullie helemaal duidelijk is!

jip. Helemaal duidelijk, alleen nog 1 klein vraagje hierover. Ik heb het door jullie voorgestelde voorschot zelf verhoogd met nog eens 35 euro. Die blijven na de herberekening ook nog overeind, of moet ik de 35 euro extra verhoging na de herberekening door jullie wel laten aanpassen.
Reputatie 5
Badge +3
@jvp,
De verhoging die je zelf had toegepast blijft gewoon behouden. Daar bovenop brengen we dus alleen de transportkosten in rekening.
Reputatie 6
Badge +1
@jvp,
De verhoging die je zelf had toegepast blijft gewoon behouden. Daar bovenop brengen we dus alleen de transportkosten in rekening.

dank je wel. Nu heb ik geen vragen meer 🙂

Reageer