Erg weinig verschil tussen dag en nachttarief qua prijs per kwh | Eneco Community
beantwoord

Erg weinig verschil tussen dag en nachttarief qua prijs per kwh

• 2 april 2013
  • 39 reacties
  • 41571 Bekeken

Badge
  • Komt hier vaker (level 8)
  • 56 reacties
Ls,

is er iemand an eneco die mij kan vertelen waarom het voordeel in prijs tussen dag en nachttarief(zoals ik het maar blijf noemen) zo klein, als je gebruik maak van de dubbeltarief meter s de prijs van de dagstroom hoger als bij enkelvoudige meter en het nachttarief is jaren geleden een stuk in prijs verhoogt, zodat een dubbeltarief meter eigenlijk niet meer loonend is,.
waardoor je eigelijk ook gewoon de grootverbruikers zoals vaatwassers enzo eigenlijk ook gewoon overdag aan aat zetten, waardoor de drukke tijden nog drukker worden qua verbruik.
icon

Beste antwoord door Mike 3 april 2013, 15:17

Hallo kbijl,

Klopt, het verschil is de afgelopen jaren inderdaad minder groot geworden tussen het dag- en nachttarief. Wel is er nog steeds een duidelijk omslagpunt. Wanneer je 40% afneemt op het laagtarief, levert het dag- en nachttarief voordeel voor je op. Met dit voordeel hopen we nog steeds dat onze klanten bewust met de energie omgaan en bijvoorbeeld de vaatwasser tijdens het nachttarief laten draaien.

Groet,
Mike
Bekijk origineel

39 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
Hallo kbijl,

Klopt, het verschil is de afgelopen jaren inderdaad minder groot geworden tussen het dag- en nachttarief. Wel is er nog steeds een duidelijk omslagpunt. Wanneer je 40% afneemt op het laagtarief, levert het dag- en nachttarief voordeel voor je op. Met dit voordeel hopen we nog steeds dat onze klanten bewust met de energie omgaan en bijvoorbeeld de vaatwasser tijdens het nachttarief laten draaien.

Groet,
Mike
Reputatie 6
Badge +1
@mike,

Ik heb sinds kort een 3jarig contact van enkel tarief. Ik wil daar nu niks aan veranderen. Maar ik vraag me af, in hoeverre het mogelijk is om in die 3 jaar te switchen van enkel tarief naar dubbel tarief. Doe ik dan aan contractbreuk of is dat altijd mogelijk, zolang je maar minimaal 3 jaar (contractueel) klant blijft bij Eneco?. 

P.s. Zou misschien ook een leuk alternatief en onderscheidend product kunnen worden.  Bepaal zelf op ieder gewent moment welk tarief u wilt betalen. U mag per kwartaal 1x switchen in tarief. Bij telefoonabonnement kennen ze dit principe al. Misschien ook iets voor energie?
Reputatie 4
Badge +1
Goedemorgen,

Je kunt op ieder moment overstappen van enkel naar dubbeltarief. We hebben dan uitsluitend de meterstanden nodig van het moment dat je overstapt. We brengen hierbij geen boete in rekening.

Goed idee om een onderscheidend product op de markt te brengen! Houd er wel rekening mee dat de meters van de netbeheerder zijn. Deze schakelen om op het moment dat dat de netbeheerder deze heeft ingesteld. Dit kan om 21.00 of 23.00 uur zijn. Omdat we dit niet kunnen beïnvloeden, wordt dat erg lastig.

Groet,
Mike
Reputatie 6
Badge +1
Goed idee om een onderscheidend product op de markt te brengen! Houd er wel rekening mee dat de meters van de netbeheerder zijn. Deze schakelen om op het moment dat dat de netbeheerder deze heeft ingesteld. Dit kan om 21.00 of 23.00 uur zijn. Omdat we dit niet kunnen beïnvloeden, wordt dat erg lastig.

Groet,
Mike

Als alles goed is schakelen slimme meter automatische en lopen meters met een dubbel telwerk ook gewoon op dal en piek meting.Het tijdvak waar je het over hebt is regiogebonden maar staat dus standaard aan bij eerder genoemde telwerken. De schakeltijden ( voor iedereen die dit topic volgd)  zijn:

?Schakeltijden Noord Nederland
Voor consumenten en het MKB (aansluitingen t/m 3 x 80A) in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland is het dagtarief geldig op werkdagen van 7.00 tot 23.00 uur. Het nachttarief geldt ’s nachts, in het weekend en op feestdagen (1 januari, Tweede Paasdag, Koninginnedag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste en Tweede Kerstdag).

?Schakeltijden Zuid Nederland
Voor consumenten en het MKB (aansluitingen t/m 3 x 80A) in Noord-Brabant en Limburg is het dagtarief geldig op werkdagen van 7.00 tot 21.00 uur. Het nachttarief geldt ’s nachts, in het weekend en op feestdagen (zie Noord Nederland).?

Hier is nog financieel voordeel uit tehalen. Bv zomers zit je lang buiten en gebruik je veel energie 's-avonds, terwijl je in december meer energie overdag gebruikt, door de kerstboom-sfeerverlichting en de donkere maanden. Als Je begrijpt wat ik bedoel.
Echter snap ik dat als mensen veel en vaak gaan switchen tussen de manier waarop tarief berekend wordt, Eneco grote administratieve druk gaat krijgen en dat dus fouten in de hand helpt en voor niemand meer overzichtelijk is. zelf niet voor Toon.
Vandaar ook de optie, 1 keer per kwartaal of zelf nog een langer tijdvak.

Ik ben wel bij dat het nu op ieder gewenst moment kan, gaan we het eens berekenen en overwegen. Echter bovenstaande is ook een overweging vanuit jullie waard, want op fouten zit niemand te wachten.

Thks voor  je antwoord 
Reputatie 7
Badge +7
Hallo kbijl,

Groet,
Mike

Duurder uit met nachtstroom?
Duizenden mensen die gebruikmaken van een dubbele elektriciteitsmeter zijn onnodig duur uit. Zij verbruiken te veel stroom in de dure ’piekperiode’ wanneer het dagtarief geldt en kunnen daarom beter een enkele meter nemen.

Dat blijkt uit een berekening van de consumentenclub UnitedConsumers. Mensen met een dubbele meter betalen ’s nachts en in de weekeinden een daltarief en overdag een piektarief. Dat piektarief ligt hoger dan het ’ normale tarief’ dat mensen met een enkele meter betalen. ,,Veel mensen hebben daar geen benul van’’, meent Paul van Selms van UnitedConsumers. ,,Huishoudens die denken dat een dubbele meter vanzelf voordeel oplevert, komen bedrogen uit.’’

Uit de berekening van Van Selms blijkt dat mensen gemiddeld pas een voordeel uit de dubbele meter halen als ze minstens 50 procent van hun stroom tijdens de daluren verbruiken. ,,Dat is nogal wat. Het gros van de mensen haalt dat niet en is daardoor soms wel 100 euro per jaar te duur uit. Want niet al het elektriciteitsverbruik laat zich sturen. De wasmachine kun je nog wel in de daluren aanzetten, maar de koelkast blijft uiteraard ook gewoon dag en nacht aan.’’

Daar komt bij dat veel consumenten niet eens weten wanneer het daltarief ingaat. Die tijden verschillen per netgebied. Een zegsman van Eneco meent dat de berekening van UnitedConsumers ’wel aardig klopt’. Klanten van Essent hoeven zich géén zorgen te maken, zegt een woordvoerder. Zij zijn nooit onnodig duur uit. ,,Ook al heb je een dubbele meter, als je het omslagpunt niet haalt rekenen we gewoon het enkel tarief.’ Essent hanteert de begrippen 'normaal/laagtarief' in heel Nederland m.u.v. Noord-Brabant en Limburg waar het piek/daltarief geldig is. Behalve verschillende tarieven heeft een week in Noord-Brabant en Limburg tien uur meer in het daltarief, omdat de daluren er al om 21.00 uur ingaan, terwijl de rest van het Essentgebied pas om 23.00 uur laagtarief betaalt.

Nuon maakt in haar hele gebied onderscheid tussen een ’nachttarief’ dat om 11  uur 's avonds ingaat en een ’avondtarief’  dat om 9 uur begint. Het eerste zou volgens Nuon rendabel zijn wanneer je 42 procent van je stroom in de daluren verbruikt. Voor het avondtarief moet je 49 procent in de dalperiode verbruiken. Naar eigen zeggen wijst Nuon haar klanten daar op.

Op deze vergelijkingssite wordt er bij de berekening van de goedkoopste stroompakketten met een dubbele meter van uitgegaan dat tweederde van de stroom tijdens piekuren gebruikt wordt en éénderde tijdens daluren.

TIP: hebt u een dubbele meter, controleer dan een tijdje hoeveel stroom u 's avonds en 's nachts gebruikt en houd dat bij op de digitale meterkaart op Gaslicht.com. En probeer zoveel mogelijk stroomvreters zoals wasmachines, afwasmachines, droogtrommels en zonnebanken 's avonds en 's nachts te gebruiken! Het nemen van een enkele meter is dan helemaal niet nodig en kost alleen maar geld!

Zie ook:  Essent. Deze energieleverancier heeft een heel handige dubbeltariefcalculator, waarmee u zelf met een paar muisklikken kunt berekenen of een dubbele meter aantrekkelijk is.
Reputatie 6
Badge +1
Ik zal dit meenemen in mijn besluit. Dank je wel voor de info Jan

Uit de berekening van Van Selms blijkt dat mensen gemiddeld pas een voordeel uit de dubbele meter halen als ze minstens 50 procent van hun stroom tijdens de daluren verbruiken. ,,Dat is nogal wat. Het gros van de mensen haalt dat niet en is daardoor soms wel 100 euro per jaar te duur uit. Want niet al het elektriciteitsverbruik laat zich sturen. De wasmachine kun je nog wel in de daluren aanzetten, maar de koelkast blijft uiteraard ook gewoon dag en nacht aan.’’

Ik heb al jaren een dubbeltariefmeter.
De kennis die ik heb is dat bij 40% het al loont om nachtstroom te nemen.
Bij mij zijn de grootste verslinders de was- en vaat-machine tijdens nachtstroom.
De koelvries-combinatie loopt uiteraard ook mee.
Wat ook lekker meetelt, omdat het tarief om 23:00 ingaat, is dat wij vrij laat naar bed gaan.
Op 25-10-2012 kreeg ik een slimme meter. Vandaag mailde Eneco mij mijn verbruiksoverzicht dat Eneco had ontvangen van die slimme meter.
Ik was erg verbaasd om in het overzicht een post "laag tarief" en een post "normaal tarief" aan te treffen. Tot nu toe had ik alleen maar "normaal tarief".
Ik kan me niet herinneren dat in de informatie die we over de slimme meters kregen sprake was van een automatische overgang naar "normaal" en "laag" tarief. Begrijp ik het goed dat je niet kunt kiezen voor alleen het normale tarief dat, zo begrijp ik, wel eens goedkoper kan uitvallen? 
Reputatie 7
Badge +7
Op 25-10-2012 kreeg ik een slimme meter. Vandaag mailde Eneco mij mijn verbruiksoverzicht dat Eneco had ontvangen van die slimme meter.
Ik was erg verbaasd om in het overzicht een post "laag tarief" en een post "normaal tarief" aan te treffen. Tot nu toe had ik alleen maar "normaal tarief".
Ik kan me niet herinneren dat in de informatie die we over de slimme meters kregen sprake was van een automatische overgang naar "normaal" en "laag" tarief. Begrijp ik het goed dat je niet kunt kiezen voor alleen het normale tarief dat, zo begrijp ik, wel eens goedkoper kan uitvallen? 

@Adje,
zover ik weet bepaal je zelf of je enkel tarief of dubbel tarief neemt.

mvg,
jan
Badge

Bij het plaatsen van nieuwe meters wordt tegenwoordig standaard een dubbeltarief meter geplaatst. Wanneer het dubbeltarief voor iemand nadelig uitpakt omdat dat huishouden juist in de piekuren meer dan 57 % van het stroom verbruikt, kan je Eneco vragen om het enkeltarief te berekenen.
Je hebt dan wel een dubbeltariefmeter, maar Eneco telt dan gewoon beide standen bij elkaar op en berekent het enkeltarief voor het totaal.
Kwestie van even uitrekenen wat het gunstigst is in het individuele geval en doorgeven aan Eneco.
Die 57% snap ik niet.........
In een eerder antwoord van een moderator (reactienr 2) in dit topic stelt Eneco dat afname van 40% in de nacht al het omslagpunt kan zijn.
Badge
Die 57% snap ik niet.........
In een eerder antwoord van een moderator (reactienr 2) in dit topic stelt Eneco dat afname van 40% in de nacht al het omslagpunt kan zijn.

Ik heb pas geleden voor mezelf uitgerekend dat het omslagpunt bij mij ongeveer 43 % is... vandaar. Het hangt natuurlijk van je tarieven af en die zijn voor iedereen anders.
Oké ook weer duidelijk; ik dacht dat je in z'n algemeenheid praatte, want de vuistregel is 40%.
En de feitelijke berekening scheelt inderdaad per gebruiker.
Bij mijn laatste jaarafrekening NUON zat keurig een berekening hoeveel ik bespaard had met het dubbeltarief; een goede service want dan weet je meteen wanneer je je dubbeltarief moet opzeggen en weet je ook je omslagpunt.

Straks, over enige maanden krijg ik via Eneco de jaarnota voor stroom; ik ben nieuwsgierig of zij ook zo'n berekening erbij doen.
Overigens zit ik wel goed met een verbruik tot nu toe van 52,3 % tijdens het nachttarief.
Badge
Oké ook weer duidelijk; ik dacht dat je in z'n algemeenheid praatte, want de vuistregel is 40%.
En de feitelijke berekening scheelt inderdaad per gebruiker.
Bij mijn laatste jaarafrekening NUON zat keurig een berekening hoeveel ik bespaard had met het dubbeltarief; een goede service want dan weet je meteen wanneer je je dubbeltarief moet opzeggen en weet je ook je omslagpunt.

Straks, over enige maanden krijg ik via Eneco de jaarnota voor stroom; ik ben nieuwsgierig of zij ook zo'n berekening erbij doen.
Overigens zit ik wel goed met een verbruik tot nu toe van 52,3 % tijdens het nachttarief.

Dat is dan mooi! Ik zit nog onder de 50 % maar door meer bewustwording is dat al vooruitgegaan!

Mijn jaarafrekening is van maart 2013, maar daar stond niks bij. Ik hoop dat ze die veranderd hebben, want ik vind het niet makkelijk te zien wat ze nu daadwerkelijk inschatten voor het komend jaar. Op de nieuwste 2 maanden overzicht van verbruik stond dat wel, dus ik hoop voortaan dat gegeven op de jaarrekening terug te zien.
Aiii jammer dat het niet op de jaarnota staat!
Het 2 maands overzicht heb ik uiteraard helaas niet.
Misschien maar eens een voorstel doen voor aanpassing!
Reputatie 1
Badge +2
Dit geeft Eneco zelf aan op de web site
Er is uit gegaan van het landelijk gemiddelde totaal verbruik van 3350 KWh

Bij het % KWh laagtarief van:    Bedrag per jaar (+is voordeel voor u)

0%                                                   €  32,97 -
10%                                                €   24,73 -
20%                                                €   16,49 -
30%                                                €    8,25  -
40%                                                €    0,01  -
50%                                                €    8,23  +
60%                                                €   16,47 +
70%                                                €   24,71 +
80%                                                €   32,95 +
90%                                                €   41,19 +
100%                                             €   49,43  +
Hoi aadje,

Bedankt voor het overzicht.

Dat is een opstelling qua omslagpunt. 
Vandaar dat Eneco ook de 40% als vuistregel voor het omslagpunt aanhoudt. 

Ik hoop dat Eneco net als bv Nuon op de jaarnota gaat vermelden hoe je scoort bij een dubbeltarief. 
Reputatie 1
Badge +2
De tabel is te vinden op de site van Eneco
bij vragen en antwoorden over een dubbel en enkeltariefmeter?

Is een dubbeltariefmeter voor mij voordelig ?
De tabel is te vinden op de site van Eneco
bij vragen en antwoorden over een dubbel en enkeltariefmeter?

Is een dubbeltariefmeter voor mij voordelig ?

Hoi aadje,

Bedankt voor de aanvulling, maar ik en vele klanten bij Eneco zouden er bij gebaat zijn als op hun jaarnota een berekning staat die aansluit op de persoonlijke situatie, want zoals eerder gemeld er zijn veel verschillen in tarieven en contracten.
Kijk als je in z'n algemeenheid antwoord wil hebben of het wel of niet voordeling is, is uiteraard wat op de site staat nuttig.
Ik vermoed dat er velen een dubbeltarief hebben en vermoedelijk niet eens voordelig uit zijn.
Dan krijg je via de jaarnota mooi een aanwijzing om je dubbeltariefcontract om te zetten in een enkeltarief.
Badge
Je ziet in het staatje ook direct dat het prijsverschil erg is afgezwakt. Logisch ook: het grootste deel van de kW/h prijs bestaat inmiddels uit heffingen en belastingen. Er zijn steeds meer mensen die het naar één tarief laten omzetten en niet meer willen denken aan de goedkope uren. Voor € 2.75 per maand meer doe je je was wanneer het jou uitkomt, de vaatwasser aan wanneer jij dat wilt .... is ook wat voor te zeggen 😛
En volledig juiste conclusie!

En zo zijn er volgens mij nog vele dubbeltarief gebruikers die niet in de gaten hebben dat ze uiteindelijk teveel betalen....................
Reputatie 4
Badge
En het is niet onze taak om ze daar op te wijzen toch, of toch wel?
Wie doet het anders?
Daarom is het goed dat ik de tip aan Eneco heb gegeven de jaar nota aan te passen. 
Deze tip is intern gecommuniceerd. Kijken wat ze er mee gaan doen. 
Reputatie 5
Badge +3
Klopt Brandje,

Momenteel zijn we bezig met het onderzoeken van de jaarnota en de mogelijkheden deze verder te verduidelijken. Jouw tip is inmiddels bij de juiste persoon beland die zich daar mee bezig houdt 😉
Dank je Kelly!:o

Ook Eneco zal toch transparant op de jaarnota willen zijn bij dubbeltarief, dit alles in het kader van een goede klantservice!
Ik hoop dat de aanpassing lukt en het "groene licht" krijgt, want niet iedereen houdt de standen en het verschil tussen hoog en laag bij.

Reageer