Enorme piek in warmteverbruik stadsverwarming | Eneco Community

Enorme piek in warmteverbruik stadsverwarming

• 30 september 2019
  • 2 reacties
  • 153 Bekeken

Beste allen,

Ik woon al 11 jaar in mijn appartement in Leidsche Rijn (goed geïsoleerd, tussenlaag, 1-persoons huishouden) en heb daar stadsverwarming. Mijn warmteverbruik is daar de laatste jaren steeds redelijk stabiel en schommelt tussen de 12 en 19 GJ op jaarbasis.
Afgelopen jaar had ik een termijnbedrag voor stroom en warmte van EUR 86 per maand.
Onlangs kreeg ik de afrekening over afgelopen jaar en ik schrok me een ongeluk: ik moet circa EUR 800 bijbetalen voor warmteverbruik. Ik schijn afgelopen jaar ruim 35 GJ aan warmte te hebben verbruikt. Terwijl in mijn situatie en gedrag niets is veranderd (ik douche 5 minuten per dag en tussen maart en november staat de verwarming uit). Het gekke is helemaal dat tussen 6 september 2018 (toen ik zelf de meterstand doorgegeven heb, 57 GJ) en 17 oktober 2018 (anderhalve maand later dus, op die dag is een medewerker van Eneco komen opmeten, stand van 73 GJ) ik in anderhalve maand tijd dus 16 GJ verbruikt zou hebben. Ongeveer evenveel als ik in een jaar gebruik. En dat in een periode waarin ik de verwarming nooit heb aanstaan en ik zelfs nog 3 weken in Peru op reis was en er dus niemand thuis was.
Hier moet echt iets fout zijn gegaan. Waar, dat weet ik niet precies. Misschien bij het opmeten van de stand door de Eneco-medewerker? Eneco zegt zelf dat de meter klopt en dat ik gewoon moet betalen. Dit voelt echter helemaal niet goed omdat ik weet dat het verbruik tussen 6 september en 17 oktober 2018 niet kan kloppen. Zelfs als je alle kranen met heet water 6 weken laat lopen en alle radiatoren vol open zet vraag ik me af of het technisch mogelijk is om in 6 weken in een appartement van 74 m2 16 GJ aan warmte te verbrassen.
Het gekke is dat het verbruik sinds 17 oktober 2018 wel weer lijkt te kloppen: tussen 17 oktober 2018 en medio september 2019 een verbruik van 19 GJ: aan de hoge kant voor mijn doen, maar mijn vriendin is afgelopen jaar wat vaker bij mij geweest en houdt van lang douchen 😉 dus dat zou kunnen kloppen. Voor de zekerheid ook mijn verbruik van de afgelopen 16 dagen gemonitord: dat is ca 0,2 GJ. Lijkt ook wel logisch.
Maar die 16 GJ in anderhalve maand is dus helemaal niet logisch. Weet iemand raad? Ik ga altijd zuinig om met energie, vind 19,5 graden in huis warm genoeg, en dan voelt dit echt erg unfair. Zeker ook omdat naast de afrekening van zo’n 800 euro ook mijn termijnbedrag voor komend jaar naar ongeveer 200 euro per maand gaat.

Dank alvast voor jullie hulp. Ik hoop dat ik Eneco kan overtuigen dat de fout echt niet bij mij ligt en dat ik echt niet zoveel verbruikt heb. Ook heb ik gezocht naar lekken o.i.d. maar ik kan niets vinden. Heel vervelend dat Eneco de bal bij mij legt zonder enige vorm van meedenken of coulance.

Hartelijke groet,
Hans van Scheerdijk

2 Reacties

Hoi Hans,

Ja dat lijkt mij ook schrikken zeg😳

Maar ik denk dat een meteropnemer van Eneco warmte echt wel weet hoe hij/zij dat moet doen, toch?
Is dit trouwens de 1e keer sinds 11 jaar dat je daar nu woont?

Zelf heb ik het vermoeden dat er al veel eerder door jezelf vergissingen zijn gemaakt met het opnemen/doorgeven van de stand.
Helaas heb je niet eerder gemonitord en dus heb geen inzicht, behalve dan uiteraard de jaar nota. Dat is jammer.
Daardoor maak je nu een soort inhaalslag, denk ik.

Na de meteropname monitor je gelukkig wel en stel je al vast dat het verbruik normaal is.
Dan vermoed ik dat er met de meter op zich niets mis is.
Reputatie 6
Badge +2
Hallo Hans,

Welkom op onze Community!

Goed dat je je vraag hier deelt. Hoe meer mensen meedenken hoe beter.

Ik snap goed dat je hier van schrikt en toch meer concrete informatie wilt hebben.
Daar help ik je graag mee.

Wil je je klantnummer aan je profiel toevoegen? Zo kunnen moderators van Eneco met je meekijken.
Graag ontvangen we een seintje als je dit hebt gedaan, dan kunnen we hiermee aan de slag.

Groet, Vincent

Reageer