Energieprijs daalt de komende tijd | Eneco Community

Energieprijs daalt de komende tijd

• 4 september 2013
  • 9 reacties
  • 1423 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
'Energieprijs daalt de komende tijd'

Nederlandse consumenten gaan de komende tijd minder betalen voor energie.

©️ ANP

Dat voorziet het economisch bureau van ABN AMRO dinsdag in zijn maandelijks rapport over de energiemarkt.

Consumenten zullen volgens de onderzoekers minder aan energie kwijt zijn, door het aanbod van goedkope elektriciteit uit Duitsland en een mogelijke daling van de olieprijs.

Vooral de Energiewende - het duurzame Duitse energiebeleid - kan voor Nederlanders tot een lagere energierekening leiden, stellen de onderzoekers.

Door de forse investeringen in groene energie kampt Duitsland op sommige momenten met een flink overschot aan met name windenergie. Dat overschot wordt in Nederland vaak met een grote korting en soms zelfs gratis afgenomen.

Groot overschot

Omdat de energieleveringen in Duitsland niet stabiel zijn, wordt in Nederland toch flink geïnvesteerd in eigen gas- en kolencentrales, terwijl daar moeilijker aan te verdienen is.

In het onlangs gesloten energieakkoord heeft het kabinet bovendien afspraken gemaakt om zelf fors in wind- en zonne-energie te investeren. Daardoor dreigt een groot overschot aan energie zeggen de economen van ABN AMRO.

Door: Novum 

Eerst zien dan geloven!
De regering zal ongetwijfeld weer een extra belasting over een belasting op de energienota verzinnen.

Met vriendelijke groet,

Stansat🆒

9 Reacties

Badge
'Energieprijs daalt de komende tijd'

Nederlandse consumenten gaan de komende tijd minder betalen voor energie.

[knip]

Eerst zien dan geloven!
De regering zal ongetwijfeld weer een extra belasting over een belasting op de energienota verzinnen.

De kale prijs die door de energie leverancier gevraagd wordt is een 9 cent van de totale prijs van 23 cent per kWh.
Een verlaging van de de energie prijs is waarschijlijk een centen kwestie.
In feite is het zo dat ik met mijn zonnepanelen geen energie opwek, maar voornamelijk belasting vermijd!
[QUOTE=Stansat;42784]

Dat overschot wordt in Nederland vaak met een grote korting en soms zelfs gratis afgenomen.

[quote]

Dat is niet helemaal waar; een moderator heeft hier al eens uitgelegd dat als er een te kort is wordt er ook van Noorwegen afgenomen en als er een teveel is gaat dat weer terug. Vooral 's-nachts!
En dan.........
Ik wist het niet maar stroom kan je in een accu opslaan, maar de Noren doen het handiger, er wordt met deze stroom water opgepompt naar een waterbekken en bij je kort loopt het water bekken via de turbine weer leeg......................
En voila, daar is de stroom weer.
Badge
Ik wist het niet maar stroom kan je in een accu opslaan, maar de Noren doen het handiger, er wordt met deze stroom water opgepompt naar een waterbekken en bij je kort loopt het water bekken via de turbine weer leeg......................
En voila, daar is de stroom weer.

In Duitsland heeft men ook pumpspeicherwerke, welke voor de energiewende een goed rendement hadden.
Voor de energiewende was stroom in Duitsland overdag duur en 's nachts goedkoop.
Nu is de Duitse stroom op de beurs met zonnig weer overdag heel goedkoop en 's nachts duur.
Maar daar hebben wij in Nederland toch niet zoveel aan?
Dan vind ik de Nederlandse methode zo gek nog niet; natuurlijk kost het Noorse traject geld, maar dat is goedkoper dan de stroom weg te laten vloeien.
En die stroomkabel van Noorwegen naar Nederland door de zee die ligt er toch al.

Kijk dat de Duitse stroom overdag goedkoop is, is een logisch gevolg van al jaren geleden ingezet beleid om bv zonne-energie flink te subsidieren.
Die achterstand heeft Nederland nog in te lopen met die bekrompe subsidie-potjes.
Badge
Maar daar hebben wij in Nederland toch niet zoveel aan?
Dan vind ik de Nederlandse methode zo gek nog niet; natuurlijk kost het Noorse traject geld, maar dat is goedkoper dan de stroom weg te laten vloeien.
En die stroomkabel van Noorwegen naar Nederland door de zee die ligt er toch al.

Er is dan welsprake van behoorlijke kabelverliezen.
Kan er misschien beter een pumpspeicherwerk in Limburg gebouwd worden.

Kijk dat de Duitse stroom overdag goedkoop is, is een logisch gevolg van al jaren geleden ingezet beleid om bv zonne-energie flink te subsidieren.
Die achterstand heeft Nederland nog in te lopen met die bekrompe subsidie-potjes.

Die liberale club in Den Haag geeft bij voorkeur subsidie voor duurzame energie aan grote maatschappijen en de kleine producent wordt overgeslagen.
Ik denk dat Noorwegen toch echt beter is, de kabel ligt er al en de meren zijn daar van nature gewoon aanwezig.
Daar is het hoogte verschil in Limburg geen vergelijking mee.

Je laatste stelling klopte misschien vroeger, maar er is een duidelijke kentering; ook in Den Haag ziet men nu de voordelen van het "duurzame" in.
Ze hebben daar ook nu wel door dat we in Nederland t.o.v. Duitsland bedroevend veel achter lopen.
Let op mijn woorden; er zal de komende jaren ruimhartiger met subsidiegeld voor zonne-energie "gestrooid" worden.
Duurzaamheid is tegenwoordig in!
Badge
[QUOTE=Brandje;42921Let op mijn woorden; er zal de komende jaren ruimhartiger met subsidiegeld voor zonne-energie "gestrooid" worden.
Duurzaamheid is tegenwoordig in![/quote]
Ik heb het idee dat die subsidie niet voor zonnepanelen op particuliere huizen verstrekt gaat worden, maar meer voor windmolenparken van de grote energieboeren.
De grote bedragen zullen ongetwijfeld naar de windmolenparken gaan, niet voor niets is net het energie-akkoord gesloten waar duidelijk staat dat daar een uitbreiding moet komen. In 2020 moet het 16% zijn ipv van nu 4%
Maar de subsidiepot bestaat uiteraard uit meer onderdelen, dus die subsidie voor zonnepanelen op particulieren woningen wordt echt niet gestopt.
Reputatie 3
Badge
Kleine correctie: de subsidiepot voor PV op privewoningen is al leeg, en de subsidie komt niet meer terug. Door de extreem hoge energiebelasting en de salderingsregeling is het al zeer lucratief om zonnepanelen op je dak te plaatsen. Wat er wel komt is belastingkorting voor mensen die duurzame energie op een andere plaats dan hun eigen dak willen plaatsen.
http://www.nu.nl/economie/3545736/subsidiepot-zonnepanelen-leeg.html

Reageer