Energie duurder bij een 4 jaar abonnement dan bij een 3 jaar abonnement | Eneco Community
beantwoord

Energie duurder bij een 4 jaar abonnement dan bij een 3 jaar abonnement

• 31 december 2018
  • 7 reacties
  • 296 Bekeken

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Ik ben de opties bij Eneco aan het bekijken en het valt me op dat de energie bij een abonnement van 4 jaar met Toon duurder is dan bij een gewoon abonnement van 3 jaar. De leverprijs is € 0,08377 bij het 4 jarige abonnement en € 0,07788 bij het 3 jarige abonnement.

Hoe kan dit?

Dank,

Pim
icon

Beste antwoord door VincentN 3 januari 2019, 10:13

Goedemorgen allemaal,

Dat de prijzen op langere termijnen duurder uitvallen heeft vooral te maken met de variabelen die over een langere periode invloed hebben.
De prijs wordt voornamelijk bepaald door de inkoopprijs en de verwachting op korte en lange termijn.

Er is zo dus sprake van risico spreiding.

Omdat je met 4 jaar voor langere tijd bij Eneco blijft, en wij ook bewust zijn van deze situatie, kunnen we hierbij iets aanbieden, zoals de gratis Toon bijvoorbeeld.
Je ziet dit overigens ook bij andere leveranciers gebeuren.

Groet, Vincent
Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 2
Badge
@PimM en @Brandje

Ik heb ook e.e.a. vergeleken: stilzwijgend verlengen, 1jaar, 3 jaar, overstappen etc.

Via www.energie-aanbiedingen.com/energie-aanbieding/eneco/garantieprijs-cashback (dus overstappen van Eneco naar Eneco!) heb ik, naast de welkomstpremie van 200,= euro, ook een korting op de leveringstarieven van stroom en gas van ongeveer 5% gekregen!

Inschattend voor 2019 (incl. verhoging van de overheidsheffingen per 1/1/19) heb ik met deze "overstap" circa 20% BESPAARD op mijn termijnbedrag! Raar maar waar.
Reputatie 2
Badge
@Brandje

Je hebt gelijk.

Inmiddels ben ik er wel achter dat het beleid rond tarieven/contracten etc. een onduidelijke materie is waar eerder willekeur dan maatwerk de boventoon voert. Waarom staan de tarieven met hun mogelijkheden/contractvorm etc. niet klip en klaar op de site?
Reputatie 5
Badge +2
Goedemorgen allemaal,

Dat de prijzen op langere termijnen duurder uitvallen heeft vooral te maken met de variabelen die over een langere periode invloed hebben.
De prijs wordt voornamelijk bepaald door de inkoopprijs en de verwachting op korte en lange termijn.

Er is zo dus sprake van risico spreiding.

Omdat je met 4 jaar voor langere tijd bij Eneco blijft, en wij ook bewust zijn van deze situatie, kunnen we hierbij iets aanbieden, zoals de gratis Toon bijvoorbeeld.
Je ziet dit overigens ook bij andere leveranciers gebeuren.

Groet, Vincent
Hoi Pim,
Ik kwam daar ook achter toen ik enige maanden geleden ook voor deze keuze stond.
Ik beredeneerde dat het voor een leveranciers nog moeilijker zou zijn ivm de opgang zijnde verhoging en dan vooral gas.
Uiteindrlijk ben ik dan ook voor 3 jaar gegaan.

Ben ook benieuwd wat de visie van Eneco is🤔
Ik zie inderdaad in een reactie van Eneco van een paar jaar geleden een vergelijkbaar antwoord:
https://forum.eneco.nl/energieproducten-91/prijsverschil-in-contracten-9145

Toch vreemd dat dit dan wel voor 3 jaar gegarandeerd kan worden. Je zou zeggen dat het vastleggen van een contract voor 4 jaar voor Eneco ook wat waard zou moeten zijn. Zeker omdat er bij een 4 jarig abonnement ook nog een Toon abonnement van 4,50 per maand bij komt.
Dat is mooi, maar hier ging het om het beleid van Eneco dat een 4 jarig contract aanzienlijk hoger is dan een 3 jarig contract.

Ik had gehoopt en ts (denk ik) ook dat Eneco daar nog een reactie op zou geven.
Hoi Groart,

Je zegt het, denk ik, erg goed!👍
Het lijkt er soms op dat je met meer aandringen een betere prijs kan bedwingen.

Qua publicatie prijzen is het helaas simpel.
Normaliter gaf Eneco altijd een Tarievenblad uit.
De laatste was van 2016. 😢😳
Ik en vele anderen vinden het dan ook irritant dat je eigenlijk alleen op vergelijkingssites, zoals bv Gaslicht.com, wèl die prijzen vindt. 😳

Mijn gevoelen is dat er sinds enige jaren een trent merkbaar is dat er soms een lagere prijs mogelijk is, na veel afdingen/dreigen overstappen/enz, en dat daardoor (denk ik) is die “vaste” openbare prijs verlaten.

Reageer