beantwoord

Eneco / Stadsverwarming / Vraagstelling tijdens enquete

Badge +1
Ik kreeg de volgende mail van Eneco:

Beste heer/mevrouw ,
We zijn benieuwd hoe tevreden u bent over Eneco. Daarom nodigen we u namens Eneco uit om deel te nemen aan het Eneco klanttevredenheidsonderzoek.
Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 8 minuten. Klik op de onderstaande link om het onderzoek te openen.
https://web3.samr.nl/ennis/surveys/2154301onderzoek/
NB. Indien de vragenlijst zich niet automatisch opent, vragen wij u de hyperlink in de adresbalk bovenin de internetbrowser te kopiëren.
Heeft u vragen over dit onderzoek? Bel SAMR via 033 330 3333 of stuur een mail naar eneco@samr.nl.
Alvast onze hartelijke dank voor uw medewerking!
Namens Eneco
Michiel van den Berg
Directeur Eneco Warmte & Koude
Namens SAMR
Fred Roodbeen
Marktonderzoeker

Tijdens dit onderzoek komt de vraag naar boven of liever meer vastrecht willen betalen en een lager tarief per GJ, of een lager vastrecht en een hoger tarief voor GJ.

Wat is het idee hierachter? Zonder concrete bedragen kan hier onmogelijk antwoord op worden gegeven!

Wat is Eneco van plan?

Op dit moment is zowel vastrecht als het verbruikstarief te hoog! We gaan hier toch niet de klant nóg meer uitknijpen Eneco!?

Gemiddeld verbruik stadsverwarming voor ons huistype (aldus Eneco): 35GJ.
Wij zitten zelf op 15GJ en betalen hier 23,50 per GJ voor. 15GJ * 30 zou ongeveer 450m3 gas betekenen in een situatie met gasaansluiting.

Neem ik de eerste de beste groene energie aanbieder https://www.greenchoice.nl/tarieven/ erbij. Dan kunnen we het lijstje compleet maken:

Gas aansluiting:
450m3 * €0,7363 (tarief) = €331,33
Vaste leveringskosten = €39,93
Netbeheerkosten = €192,82
Totaal: €564,09 per jaar

Stadsverwarming:
15GJ * €23,46 (tarief) = €351,90
Vastrecht warmte = €302,11
Meettarief warmte = €25,18
Totaal: €679,19

Exclusief verplichte huur (door warmtewet geregeld) van €170,61 per jaar voor de warmteset, welke -niet geheel onbelangrijk- een waarde van maximaal 700 euro heeft en makkelijk 30 jaar mee kan zonder onderhoud. deze laat ik voor nu even bewust buiten de vergelijking. Al ben ik ook totaal niet blij met een CW3 afleverset, terwijl de gemiddelde CV ketel al op CW4 of CW5 zit. Maar ook het rendement van CV ketels is de afgelopen jaren fors toegenomen. we zitten inmiddels bijna op 140% rendement HR ketels, aldan niet met warmtepompen om gasverbruik terug te dringen.

Tegelijkertijd betalen wij ieder jaar een hoger tarief per GJ voor de warmte en wordt de afleverset niet vervangen voor een efficiënter, of zuiniger model. Ieder jaar lopen we hier geld door mis. waarom gaat de fictieve efficentie van een afleverset niet ieder jaar omhoog, waardoor het verbruik (net als bij een CV installatie) daalt? Hierdoor blijf je de leverancier stimuleren om efficiëntere warmtewisselaars te plaatsen, in plaats van de goedkoopste.

Naast al deze kosten komen wij ook niet in aanmerking voor overstap premies, bij leveranciers. Sommige leveranciers hanteren welkomstpremies van 200 euro per jaar wanneer men voor een jaar stroom en gas bij hen afneemt. Daar komen wij echter niet voor in aanmerking, wij kunnen alleen stroom elders onderbrengen.

Maar nu denkt u, dit komt gewoon doordat u zo weinig verbruikt, als we van gemiddelde verbruik uitgaan, ziet het er heel anders uit, toch?

Gasleverancier:
1050m3 * €0,7363 (tarief) = €773,12
Totaal: €1005,87 per jaar

Stadsverwarming:
35GJ * €23,46 (tarief) = €821,10
Totaal: €1148,39

Ook hier zien we forse verschillen. Vooral als we overstappremies meerekenen!

Dus Eneco, in plaats van één van de twee te verhogen en de ander verlagen, wordt het hoog tijd beide te verlagen!

Wat zijn jullie concreet van plan met de bedragen!?
icon

Beste antwoord door Rodney 31 oktober 2018, 13:54

Hi @dfrenner,

Bedankt voor jouw bericht, goed dat je het voorlegt. Ik lees in de e-mail die je hebt gekopieerd ook terug waar je voor vragen hierover terecht kunt.

Ik raad je dan ook aan bij vragen hiervan gebruik te maken.

Heeft u vragen over dit onderzoek? Bel SAMR via 033 330 3333 of stuur een mail naar eneco@samr.nl.

Wat betreft de prijzen omtrent jouw stadsverwarming is het inderdaad goed om met alle aspecten rekening te houden, zoals bijvoorbeeld de afschrijving op de kosten van een CV ketel zoals ook in dit topic aangekaart. Verder is het goed om te weten dat de tarieven voor stadsverwarming worden gereguleerd door de Autoriteit Consument en Markt.

Hier lees je daar meer over terug: https://www.acm.nl/nl/warmtetarieven

Tot slot kun je eventueel onze Warmtewijzer raadplegen voor meer informatie in algemene zin over het product stadsverwarming.

Bekijk origineel

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +4
Bij de vergelijking van gas met stadswarmte moet ook nog rekening gehouden worden met de afschrijving op de kosten van een CV ketel.
Reputatie 5
Badge +3
Hi @dfrenner,

Bedankt voor jouw bericht, goed dat je het voorlegt. Ik lees in de e-mail die je hebt gekopieerd ook terug waar je voor vragen hierover terecht kunt.

Wat betreft de prijzen omtrent jouw stadsverwarming is het inderdaad goed om met alle aspecten rekening te houden, zoals bijvoorbeeld de afschrijving op de kosten van een CV ketel zoals ook in dit topic aangekaart. Verder is het goed om te weten dat de tarieven voor stadsverwarming worden gereguleerd door de Autoriteit Consument en Markt.

Tot slot kun je eventueel onze Warmtewijzer raadplegen voor meer informatie in algemene zin over het product stadsverwarming.
Badge +1
Rodney wrote:

Hi @dfrenner,

Ik heb helemaal geen CV ketel! Maar een veel goedkopere en onderhoudsvrije warmtewisselaar!!!!
Waarom betaal ik dan voor een CV ketel en stopt Eneco dat voordeel in eigen zak?

Maar als je graag wil dat ik het meeneem, neem ik direct alles mee, goed?

Gasleverancier:
1050m3 * €0,7363 (tarief) = €773,12
CV ketel afschrijving (€1250 in 15 jaar) = €83,33
Onderhoudscontract CV (inclusief iedere 2 jaar monteur op locatie) = €107,40 (https://www.eneco.nl/cv-en-onderhoud/onderhoudscontract-cv-ketel)
Totaal: €1196,60 per jaar

Stadsverwarming:
35GJ * €23,46 (tarief) = €821,10
Huur afleverset = €170
Misgelopen overstapbonus = €200
Totaal: €1518,39

Je kunt draaien wat je wil, maar het blijft een stuk duurder!

Dan heb je bij een CV nog het voordeel dat je bij iedere vervanging en hoger rendement hebt, bij stadsverwarming blijven we op hetzelfde rendement zitten... Een HR ketel zit tegenwoordig bijna op de 140%.
Met initiatieven als warmtewinner ga je daar nog ver boven!

Dus dat lopen we ieder jaar extra mis...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen