Elektrisch koken VS koken op gas

Mijn vrouw en ik zitten met een dilemma.
Elektrische koken of op gas koken ?
Wat zijn de voor- en nadelen hier tussen ?

9 Reacties

lees dit artikel eens:

https://www.olino.org/articles/2014/06/02/de-energiemeester-vertelt-wat-is-duurder-aardgas-of-elektriciteit/
Reputatie 7
Badge +6
@FS van Diepe

Koken op gas is doorgaans goedkoper dan koken op elektra. Hier is één uitzondering op. Wanneer je een gasaansluiting hebt alleen voor het koken, dan is het goedkoper om op elektra te koken. Je kunt dan het gas laten afsluiten en daarmee bespaar je je netbeheerderskosten.
Welke kosten vervallen/blijven bij het laten afsluiten van gas (verzegelen, gratis) of het laten verwijderen van de gas aansluiting (kosten 600 euro) ? Ik heb alleen gas om te koken. nu betaal ik:
Eneco verbruik gasprofiel 1 (weinig)
Eneco regiotoeslag 3 (weinig)
Eneco vaste leveringskosten
Overheid energiebelasting gas
Overheid opslag duurzaam gas
Stedin netbeheerkosten
Voor mij totaal in 2017 232 euro
Vervallen al deze kosten, of zijn er verschillen tussen gratis laten verzegelen, en helemaal laten weghalen ?
Overstappen op elektrisch koken betekent wel dat m'n elektra aansluiting uitgebreid moet worden (door een elektricien, kosten ca 1300 euro).
wat is verstandig ?
1 ding is belangrijk; vraag aan Stedin wat de kosten zijn voor verzegeling.
Vorige werk werd bij Kassa behandeld dat de verschillen per Netbeheerder enorm verschillen.
Reputatie 6
Badge +6
@C.C. van Hulst,

Goed dat je naar de opties kijkt om de gasmeter te laten verzegelen/verwijderen. Als de verzegeling/verwijdering een feit is, beëindigen wij kosteloos het contract voor gas. Je verbruikt dan niets meer en dat scheelt dat een hoop, want alle kosten die je noemt komen te vervallen.
Is het niet zo dat als ik m'n gas aansluiting door Stedin laat afsluiten (verzegelen, is gratis), ik nog wel de netbeheer kosten van Stedin blijf houden ? Dus dat Stedin de netbeheer kosten alleen vervallen als ik de gas aansluiting helemaal laat verwijderen (kost 600 euro) ? De Eneco en overheid kosten vervallen wel bij beide situaties.
Dus zoals ik al zei: bel met Stedin!

Ook bij Kassa kwam het via de woordvoerster van Netbeheer Ned dat niet duidelijk uit de verf.
info van Stedin via whatsapp: het verzegelen van een gasmeter is kosteloos. je betaald dan geen kosten meer aan je leverancier (Eneco) voor gas en ook geen netbeheerkosten meer aan Stedin.
[quote user="C.C." van Hulst]info van Stedin via whatsapp: het verzegelen van een gasmeter is kosteloos. je betaald dan geen kosten meer aan je leverancier (Eneco) voor gas en ook geen netbeheerkosten meer aan Stedin.

Kijk ik bedoel maar............
Dat werd ook bij Kassa gemeld, maar omdat het een rommelige regeling is en per Netbeheeder kan verschillen, werd ook gemeld door Netbeheer Nederland dat op korte termijn er een vast beleid gaat komen.
Of het dan kosteloos blijft is natuurlijk de vraag..........

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen