Dubbeltarief | Eneco Community
vraag

Dubbeltarief

• 12 juni 2014
  • 5 reacties
  • 842 Bekeken

Ik zou graag willen weten of het gunstiger is om van dubbeltarief over te stappen op enkeltarief?

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hallo Naatje0113,

Welkom op het forum!
Misschien ben je het op het forum al tegengekomen; maar dubbeltarief is voordelig wanneer je minimaal 40% van je elektriciteitsverbruik afneemt tijdens de daluren. Dat wil zeggen tussen 23.00u en 07.00u, tijdens het weekend en op officiele feestdagen.

Ik zie dat je tussen januari 2013 en februari 2014 in totaal 2004 kWh op het nachttelwerk en 2231 kWh op het dagtelwerk hebt afgenomen. Je hebt dus zo'n 47% op het nachttarief verbruik en dat betekent dat dubbeltarief voordeliger voor je is. Het levert je met deze aantallen geen groot voordeel op. Dat zal maximaal 10 euro op jaarbasis zijn in deze verhouding, maar alle beetjes helpen natuurlijk.

Mocht je dit voordeel toch te klein vinden, dan kunnen we de tariefstructuur gemakkelijk wijzigen naar enkeltarief. We hebben dan alleen de meterstanden van je nodig (elektriciteit en gas). We zetten de afrekening dan administratief om naar enkeltarief. Beide telwerken blijven actief en jaarlijks moet u ook beiden standen nog doorgeven maar wij tellen de verbruiken dan bij elkaar op en berekenen het verbruik tegen enkeltarief. Mocht je dat willen, stuur dan de meterstanden naar mij toe, eventueel via een privé bericht.

Ik hoop dat ik je vraag zo voldoende heb beantwoord.

Groet, Kelly
Hallo,

De interessante vraag is natuurlijk: wat kost dubbeltarief en wat kost enkeltarief?
Ik bedoel niet de stroomprijs, ik bedoel : wat betaal ik omdat ik dubbeltarief heb.

Het antwoord dat Kelly hierboven geeft had ik zelf al gevonden maar ik wil graag, in euro's weten wat ik betaal voor het hebben van dubbel tarief en wat ik zou betalen voor enkel tarief.

Alvast bedankt.

Plem
Reputatie 7
Badge +6
Beste Plem,

Welkom op onze community! In jouw geval maakt het niets uit aangezien als je zo doorgaat we helemaal geen elektra in rekening gaan brengen op je jaarnota. Het maandelijkse bedrag wat we in rekening brengen bij je is negatief, omdat de teruggave energiebelasting met elektra wordt verrekend. Het hebben van een dubbel of enkel tarief brengt ook geen andere kosten met zich mee.
Hoi Folkert,

Dank voor je reactie. Dat had ik ook al gezien.

Wat ik echter niet kan vinden is: wat zouden mijn kosten zijn als ik (met al het andere gelijk) overstap op enkel tarief?
Reputatie 7
Badge +6
@Plem

Normaal geizen wanneer iemand zonnepanelen heeft adviseren we een dubbel tarief omdat we eerst zorgen dat het normale tarief op 0 staat en daarna brengen we het lage tarief naar 0. Aangezien je op 0 kWh ingeschat bent veranderd je termijnbedrag niet wanneer we dit om zouden zetten in jouw geval.

Reageer