Door afstelling kosten besparen met stadsverwarming | Eneco Community

Door afstelling kosten besparen met stadsverwarming

• 6 november 2014
  • 2 reacties
  • 7674 Bekeken

Beste Eneco,

Ik ben al een tijdje bezig om het comfort in ons huis zo optimaal mogelijk te krijgen en te besparen icm stadsverwarming van Eneco.

De werking van de warmtewisselaar is mij geheel duidelijk. Echter zijn er een aantal vragen waarop ik geen duidelijk antwoord kan vinden op dit forum en op de site van Eneco.

Het aantal GJ wat wordt afgenomen wordt berekend naar aanleiding van de afgenomen warmte. Dit wil zeggen het verschil tussen de temperatuur van het inkomende en uitgaande water.

De vraag is of hierbij ook het aantal liters water per uur dat door het systeem stroomt een bepalende factoor is in deze calculatie?
Voorbeelden:

Inkomende temp. 70 graden
uitgaande temp. 57 graden
Liters per uur 500

Nadat ik de ventielen op mijn verwarming heb geknepen (dus minder doorstroming en niet verwarren met thermostaat knop) kreeg ik de volgende gegevens.

Inkomende temp. 70 graden
uitgaande temp. 45 graden
Liters per uur 280

De laatste afstelling lijkt mij de meest logische daar je veel meer rendement uit het warme water haalt in plaats van deze met een noodgang door een systeem te laten stromen. Daarbij staat er genoeg druk op het systeem om de verwarmingen op temp. te krijgen.
Maar deze instelling zou een hoger aantal GJ betekenen daar het verschil in temperatuur (inkomend / uitgaand) vele malen hoger is.

Of is het aantal liters per uur ook een factor in deze calculatie?

Bij mijn buurman staan alle ventielen geheel open en heeft maar 10 graden verschil maar een enorme doorstroming.

Ik hoor het graag wat nu het juiste, meest voordelige en hoe de calculatie werkt.

Mvg,

Bram

2 Reacties

Reputatie 3
Badge
Uiteraard is de hoeveelheid stroming ook van belang. De soortelijke warmte van water is 4,18 x 10³ J/Kg/K. Zoals je ziet is dat dus Joules per Kg per graad Kelvin (of Celsius). Het verlies aan warmte bereken je dus door de soortelijke warmte te vermenigvuldigen met het temperatuurverschil en de hoeveelheid water die afgekoeld is.

Als de meter correct meet is in het eerste geval dus je verbruik ongeveer
4,18 x 1000 x (70-57) x 500 = 27170000 J = 0,027 GJ
En in het tweede geval:
4,18 x 1000 x (70-45) x 280 = 29260000 J = 0,029 GJ

Als je geld wilt besparen en het comfort wilt verhogen is isoleren zeer waarschijnlijk de goedkoopste en simpelste methode. Alle warmte die je niet kwijt raakt hoef je immers ook niet met de stadsverwarming aan te vullen.
Hoi Leon,

Dank voor je informatie! Dit brengt weer een heel ander licht op de zaak.
Dus als je snel rekent maakt het dus weinig uit of je nu veel doorstroming of weinig stroming door je systeem laat gaan.
Als het verschil in temperatuur maar evenredig loopt.
Kan mij zo voorstellen dat in dit geval het toch het meest effectief is om zoveel mogelijk doorstroming te hebben. Verwarmingen sneller warm en minder verlies in warmte doordat alles snel door het systeem gaat ipv langzaam wat weer extra afkoeling in de leidingen tot stand brengt.

Ik heb een 6 weken geleden vloerverwarming aan laten leggen.
Deze staat nu aan en werkt perfect. Uiteraard de eerste paar dagen kost het redelijk wat J om de gehele vloer (beton + laminaat) op temperatuur te brengen. Ik zie nu dat de retourleiding langzaam aan een hogere temp begint te krijgen dus dat gaat goed.
Echter op dit systeem zit geen RTL klep.

Staat er op zowel in inkomende als uitgaande leiding van de stadsverwarming druk?
En dan op de inkomende hoger dan de uitgaande?
Met een RTL klep zou je de uitgaande water temperatuur van de vloerverwarming af kunnen regelen.
Zeg ingaand 40 graden en uitgaand 20 graden.
Maar heeft deze RTL klep dan zin als we de aanname nemen dat een hoge doorstroming het meest effectief is.
Ik ben benieuwd....

Reageer