CW-KLasse | Eneco Community
vraag

CW-KLasse

• 16 mei 2016
  • 3 reacties
  • 1827 Bekeken

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht met een aantal etages en twee badkamers. Deze huizen worden opgeleverd met CW-Klasse 4. Men biedt nu de mogelijkheid aan dit te verhogen naar CW-Klasse 5 (voor een bedrag van 575 Euro). ik heb feitelijk twee vragen:
1. Kan iemand mij vertellen of het niet zinvoller is direct te upgraden naar CW 6 of kan dit pas als je op CW-5 zit?
2. Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn voor een upgrade naar CW-6 en heeft dit ook consequenties voor het vast recht etc?

Bijvoorbaat dank,

3 Reacties

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop nieuwbouw. Voor wat betreft de CW klasse is het afhankelijk wat men in de woning heeft zitten zoals stortdouche of op meerder plaatsten tegelijk water wilt.

W klasse Capaciteits-
klasse warm water Liters per minuut van 60°C Liters per minuut van 40°C

Toepassing
CW 3 M > 6,0 > 10,0 Keuken of douche
CW 4 L > 7,5 > 12,5 Keuken of douche of bad
CW 5 XL > 9,0 > 15,0 Keuken of douche of bad of stortdouche
CW 6 XXL > 11,0 > 18,0 Keuken en douche of Keuken en stortdouche of
Keuken en bad

Zoals je uit het tabel kan aflezen voldoet CW 3 of capaciteitsklasse M als je alleen een gewone douche hebt. Als je een bad wilt vullen zou je CW 4 of capaciteitsklasse L moeten kiezen en een stortdouche vereist CW 5 of capaciteitsklasse XL. Om meerdere warmwaterkranen in huis tegelijkertijd te kunnen gebruiken is CW 6 of capaciteitsklasse XXL nodig.

Voor de CW klasse van je keuze is een minimaal vermogen nodig. Zoals hierboven berekend hebben CW 3 ketels minimaal 21 kW. Je krijgt dus twee getallen voor het benodigde vermogen van je cv ketel: Een voor het verwarmen van je huis en een voor het verwarmen van je tapwater. Hierbij zal je de ketel met het hogere vermogen moeten kiezen.

Vastrecht heeft in deze niets met verhoging te maken.

PS: afhankelijk van de geplaatste ketel vindt ik de verhoging van 575 voor een hogere CW klasse wel heel erg veel
Relevant detail is, dat we gebruik zullen moeten maken van Stadverwarming.
Wij zitten in dezelfde situatie: nieuwbouw met stadsverwarming.
We hebben gekozen voor CW5 en vroegen ons af of het leidingwerk aangepast moet worden?
Op het internet lees ik CW4: 12mm en CW5: 15mm diameter.
Of kan CW5 nog op 12mm? I.v.m. de regendouche en gelijktijdig douchen plus warm water gebruiken in de keuken is het wel handig om te weten wat er precies aangepast moet worden.

Reageer