vraag

Brom en trillingen door stadsverwarming

Badge
Wie kent, wonende in de buurt van een stadsverwarmingsunit het fenomeen dat er laagfrequent trillingen door zijn huis stromen.
Het is nu al langere tijd raak, en tot nog toe is er geen oplossing of serieus overleg en/ of metingen gedaan.

Mijn eerdere poging werd uiteindelijk afgedaan met "we voeldoen aan de wettelijke eisen ", Maar dat houd niet in dat er niemand last van heeft. Dat zijn 2 werelden.

Het is nu alweer vanaf dinsdagnacht, en nu vrijdag avond, dat ik zo goed als ononderbroken last heb van die brom en trilling.
Het is zo erg dat ik er niet van kan slapen, of dat het me wakker maakt.
Het gaat hier dus niet over wasmachines of drogers etc. Ook is het geen gemaal of pomp. Die kunnen ook heel wat herrie maken.
Allemaal beneden de 30 Hertz wel te verstaan !
Zojuist boodschappen gedaan, en de trilling is nu waarneembaar ( niet de brom ) in de straat tot voor mijn appartement...

Graag wat reakties van mensen die dit herkennen en wat er aan te doen is , anders dan hier domweg maar mijn gal te spuwen.

EDIT : Helaas is er in de topicnaam een spelfout geslopen..

39 Reacties

Badge
Inmiddels zaterdagavond, en het gaat maar door....
Helemaal niemand ?
Wateringse veld, helpt dat ?
Reputatie 7
Badge +5
heb je al eens geinformeerd bij de buren in je omgeving?
Reputatie 7
Badge +5
jammer genoeg horen we niets meer van de topic starter
Badge
Ha, daar ben ik weer. Nee, ik heb hier en daar al gevraagd of iemand het hoort maar mogelijk is dat niet het geval.
Het kan ook zijn dat sommige mensen het wel horen, maar geen idee hebben wat ze waarnemen.
Zelfs in een naburige flat geweest, waar ik dacht, oeps, wat een trilling in de vloer, de bewoners voleden niets .... ?

Afgelopen vrijdag nacht heb ik door de echt perfecte omstandigheden duidelijk kunnen meten waar het geluid vandaan kwam. Dat is altijd een moeilijkheid, veel storende geluiden, wind , verkeer etc. Ook kruismodulatie kunnen een vertorende werking hebben. Zoek maar een op google naar "De Brom" dat is een prachtig verhaal of documentaire in noord holland gemaakt, naar aanleiding van dit soort klachten. Het is nog altijd een enigszins verwaarloosd probleem.

Maar afgelopen vrijdag, 4 op 5 maart, was prachtig. Ook de rumble in mijn vloer was goed terug te voeren naar het complex aan de havannasingel/laan van wateringse veld.
Voor dat meten gebruik ik inmiddels een een tablet met aangepaste microfoon, en een ijktabel. Dat is absoluut nodig, anders meet je maar wat, en heb je geen idee wat...

Overigens ben ik in mail overleg met eneco, ( herhaaldelijk sinds een klein jaar nu ) en hoop toch op een of andere oplossing.

Maar kijk een hier, dan krijg je een idee waar het over gaat. : www.debrom.nl
Reputatie 7
Badge +5
beste @ kuifje09,

inmiddels de documentaire de brom bekeken ( zeer leerzaam)
maar daar word toch over andere apparatuur gesproken , dan in een woonwijk gebruikt word

je kon het terug te voeren naar het complex aan de havannasingel/laan van wateringse veld
wat staat daar voor installatie ?

en is dat vergelijkbaar met een installatie van de nam?

mvg,
jan
Badge
Mooi dat je de tijd ervoor hebt genomen, deden meer mensen dat maar. Het is een ondergeschoven kindje.
Het gaat wellicht over de NAM maar ook over windmolens. Dan de kern van het verhaal, De producktie van laagfrequent geluid. Daar zit het probleem.

Ook de standsverwarming van Eneco maakt die herrie. Had ik niet verwacht, en is de laatse paar jaar een probleem omdat de wijk die ze moeten verwarmen steeds groter word.
Hadden we dit geweten hadden we hier geen huis gekocht.
Wellicht kan Eneco ons huis opkopen, kunnen wij rustig wat anders zoeken.

Alle industrie kan dit veroorzaken en de ene meer en harder dan de andere. In het verleden werd er helemaal geen acht op geslagen, tegenwoordig gelukkig wel, maar helaas niet streng genoeg. Zowieso in het sybsone gebied mag nog bijna alles. Terwijl sommige mensen daar behoorlijk last van kunnen hebben. Daar wordt zo goed als volledig aan voorbij gegaan. En ja, het kost wat om dat te voorkomen die brom en de trillingen. Maar moet de gene die er niet tegen kan dan maar onder de zoden kruipen?
Eneco heeft overigens nog niet op mijn mail gereageerd, maar er was/is wel weer iets veranderd.
Na een aantal dagen rust is eergisteren de brom weer terug. Nu niet duidelijk eneco, maar misschien is het nu dan een mengeling met een pomp erbij, zo'n zeurderige brom zit er nu door.
Reputatie 7
Badge +5
mss dat morgen een van de moderators eens wil reageren op je berichten.
en dat ze eens een lf meting beneden de 30hz willen uitvoeren bij het door jou genoemde complex.
wel vreemd dat het een poosje weg was en nu weer terug.
als het een stads verwarming,s unit is zou die het lf geluid altijd moeten produceren.
of er blijft ergens een klep/afsluiter af en toe hangen , die dan gaat resoneren.
Reputatie 6
Badge +6
@Kuifje09,

Goed dat je het geluid hebt onderzocht en gemeten. Wat er precies gaande is zoeken we graag verder uit indien je verklaring helder voor ons is, maar dat zal ongetwijfeld na te gaan zijn in je mail. Naar welk adres heb je de e-mail verstuurd? Dan ga ik na of de mail goed is aangekomen en zo ja, ontvang je binnen enkele dagen reactie.
Badge
Bedankt voor het meedenken en de reacties...
@ JdL: De Stadsverwarming is een gecombineerd process om zo energie en kosten te besparen. Zo staan ook niet altijd alle apparaten daar tegelijk aan, maar soms wel... Dat maakt het soms wel en soms niet tot overlast voor mij.

@ Danielle: De mail is verstuurd aan de CorparateComunication. Ik dacht dat zij de mail wel konden forwarden aan de betreffende groep binnen Eneco, daar zijn ze de Kommunikatie-groep voor dacht ik.
Het webformulier is niet echt uitnodigend voor dergelijke aanhoudende issues.
Maar ik kan hem gerust nog eens sturen, als je een beter adres hebt. Mail het me maar, of via een PB.
Badge
Inmiddels is er weer kontakt gelegd, en wordt er verder onderzocht wat het is en hopelijk wat er aan gedaan kan worden.
Vooralsnog is wel duidelijk dat materiaalsoort en techniek-keuze een verschil kan maken.

Wordt vervolgd.
Badge
Inmiddels ben ik 5 weken verder nadat er iemand van eneco aan huis is geweest en notitie heeft genomen van de problemen dir ik ondervind van de stadsverwarmingscentrale.
Na het bezoek zou er verder kontakt worden opgenomen, maar dat gebeuerde niet. Na drie weken zelf weer kontakt gezocht, maar tot op heden is er niet op teruggekomen.

Waarom eneco hier verder kennelijk geen aandacht aan besteed, althans, zo komt het op mij over, is mij niet duidelijk.
Ze willen er niets aandoen, kunnen er niets aan doen, of wat dan ook...

Gelukkig staat de zomer er aan te komen en is de overlast dan ook minder. Helaas zijn er nu weer een stel koude dagen en wordt er weer lustig op los gestookt, dat is voor mij dan ook goed te merken. Overdag is dat niet eenvoudig te duiden, omdat er ook pompen engeneratoren etc, in de buurt aktief zijn door de bouwwerkzaamheden.

Maar als de herfst straks weer aanbreekt, breekt voor mij de hel weer los!

Dit zal ongetwijfelt weer vervolgd worden.
Badge
23 sept. Inmiddels een verbouwing aan de stadsverwarming verder t.b.v. zuivering van de uitlaatgassen.
Door het filter is de brom enigszins gedempt, maar helaas.... Sinds zondag 18 sept lig ik weer min of meer wakker van het geluid. Zelfs nu is het overdag weer te horen. Wat een shit - installatie. Kan het niet anders noemen.

En waarom hoor ik er niets meer over? Ook na een paar maal aangeven van dit probleem? En nadat er door Eneco op teruggekomen zou worden... Wanneer?

Is het niet een optie dat Eneco mijn huis opkoopt zodat wij kunnen verhuizen naar een leefbaarder omgeving die me niet naar het leven staat ?

Ik heb hier NOOIT om gevraagd, en er was belooft dat dit juist een betere oplossing was voor warmt en energie...
Kennelijk hadden zij die dat vertelden wat anders op het oog dat ik. En dachten zij aan de vette winst in plaats van aan een beter milleu. Waar ik dus aan dacht in mijn (kennelijk) naviteit.

Maar dit zal wel nergens toe leiden....
Badge
Inmiddels Dinsdag 27 september en de brom is nu weer helemaal los. Ook overdag.
Zondag op maandag geen oog dichtgedaan. Maandag op dinsdag maar een pilletje genomen.
Maar zelfs dan wordt je weer vroegtijdig wakker. Net rond 13:00 schommelde de meting (door wind en verwaaien ?), tussen de 45 en 55 db ons huis binnen. Met tussenpozen is het harder en weer zachter.
Nu gaat het dus de hele dag maar weer door. Zelfde als ten tijde van de eerste meldingen die ik deed.
Heeft dit dan echt helemaal geen belangstelling bij eneco ?

Snachts is echt ronduit slecht, als de brom afneemt denk je mooi, dat hebben we even gehad, en vervolgens start de handel weer op. en ben je weer wakker. Denk je eens in als je dit zelf zou horen.

Kom op mensen , dit kan ook fatsoenlijk geregeld worden.
Reputatie 7
Badge +6
@kuifje09

Ik heb een bericht gestuurd naar de afdeling warmte, met de vraag om contact met je op te nemen hierover.
Badge
Ha Folkert, bedankt, wellicht zijn ze de eerdere afspraak vergeten.

Net ( 16:00 )voor de zekerheid nog even langs de "bunker" gelopen en de motor(en) staa(t|n) er lusting op los te draaien.
Ook de trilling in de straat is er aanwezig.
Interessant, ik ben op zoek naar de oorzaak van een lage brom in mijn huis die de laatste (koude) maanden continue aanwezig is en het heeft er erg de schijn van dat de oorsprong ligt in een stadsverwarmingsinstallatie die inpandig in een berging geschakeld is aan onze woning. Dat de installatie de laatste tijd hoge fluitgeluiden produceert is duidelijk als je er naast staat, maar de brom lijkt meer door contact door gegeven te worden. Ik ben benieuwd hoe en of Eneco dit kan oppakken.
Badge
Hallo R de Boer.

Ik hoop dat eneco eens een kijkje gaat nemen bij de unit die je bedoeld. Vooral in de nacht kan het uitermate vervelend zijn als je last hebt van zo'n installatie.
Maar als het probleem serieus wordt heb je lange adem nodig.
Wellicht als er geen oplossing komt, je probleem aanmelden bij de gemeente. In den Haag is dat de ODH, omgevingsdienst den haag.

Ook dan ben je nog niet klaar, want dan loop je weer tegen wettelijke kaders aan.

Hopelijk reageert Eneco snel en adequaat naar jou.
Overigens denk ik dat jij hier een tussenstation bedoeld ? Die kunnen inderdaad ook af en toe behoorlijk ronken. Hie vlak bij mij is er ook een, daar is een en ander aan geluidsisolatie verbeterd.
Dat scheelt echt bijna een hele slok op een borrel.

Ik zou zeggen, laat het verloop maar weten...
Reputatie 5
Badge +2
@R. deBoer

Welkom op onze Community!

Wat balen zeg! Heb je hier al lang last van?
Heb je al contact opgenomen met de storingsdienst?

Groet, Vincent
Badge
Nog maar even een update over mijn situatie.
Nog altijd wordt ik geteisterd door de brom van de stadsverwarming en had toch op wat meer aandacht van eneco gehoopt. Helaas moet ik constateren dat ook de gemeente den haag niet al te voortvarend is met dit gegeven.

De 30 Hz is laatste tijd minder, maar blijft de +- 18 Hz over. Smorgens, smiddags, savonds en snachts.
Lig er ongelooflijk vaak door wakker. ben nu ook behoorlijk gaar nu ik dit typ.

Van tijd tot tijd is de belasting te groot en is het domweg niet meer te behappen.

Wellicht dat eneco nog eens serieus naar dit probleem kan kijken, en wellicht nog eens poolshoogte neemt bij mi.

Verder staat nog altijd dat eneco ons mag uitkopen uit ons apartement, als zij dit probleem niet willen of kunnen oplossen. Overigens op een heel fout moment nu want mijn vrouw is nog voor zeker een half jaar in de herstelfase van een ernstige behandeling in het ziekenhuis.

Hopelijk hoor ik binnenkort iets, want kontakt is er nauwelijks, al weer 10 maanden terug of zo...
Reputatie 5
Badge +3
kuifje, ik denk dat je het beste de storingsdienst voor warmte eens kan bellen hierover. Dat kan gratis via 0800-0072. Laat je ons weten of dit iets oplevert?
Badge
Tja, Alweer even geleden, en ik heb twijfel of ik de storingsdienst zal bellen...
Het is nu minimaal een week dat ik weer overmatige last heb van brom en trilling.
Zelfs in de straat is de trilling op sommige plaatsen sterk waarneembaar.
Ook de montevdeo straat waar een tussenstation staat, was het pas helemaal weer mis.
Dat is inmiddels weer wat minder, maar geen idee of de brom die nu meer en minder wordt, daar mee
te maken heeft. Ik kan niet op 2 of meer plekken tegelijk luisteren en verder waarnemen.

Maar het sloopt mijn leven. Liever de brom weg dan die badge, als ik zo vrij mag zijn.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van die stadsverwarming? waarom werkt het dan wel zo ?
Voorlopig slaap ik weer met pillen ! anders gaat het niet lukken, maar overdag ben je dan niet veel waard.
Badge
Mischien schept het duidelijkheid als ik nu aangeef dat afgelopen zomer toen er een revisie en andere werkzaanheden werden uitgevoerd aan de stadsverwarming, de trillingen en brom volkomen afwezig waren.
De spectrum analyze gaf toen een naar de 10 Hz een sterk aflopend beeld, waar nu een gelijk of oplopend beeld aangegeven wordt. Enigszins afhankelijk van de geluiden die nu geproduceerd worden en het moment.
Badge
En weer even geleden, maar al verwacht? terug...

Zit al weer maanden in de brom. Zacht, hard, dan weer onbeschoft hard...

Gebeld na een uitbrsting van het geluid, tegen de 60 dB rond de 30 Hz.
Alles doorgegeven, juffrouw aan de telefoon zegt, u kunt het beste bellen als het probleem zich voor doet..., Ik, Waarom denk je dat ik nu dan bel ?

Na een kort gesprek en een 2-de medewerker, alles klaar en duidelijk, en zelf bekend dat er een voorgeschiedenis ligt.

Ik was dan ook zeer verbaasd dat er de volgende ochtend een medewerker op de stoep staat om naar de warmtewisselaar te kijken. Het verhaal vervolgens aan ook hem uit de doeken gedaan.

Maar helaas, geen oplossing...

Komop Eneco, dat kunen jullie beter. Of gaat het jullie niet aan, of maakt het jullie niet uit.
Lees bovenstaande reaktie van mij nog eens!

Doe wat, zodat ik ook weer eens rustig naar een stukje muziek kan luisteren zonder altijd die brom er doorheen.!
En dat ik eindelijkweer eens normaal kan slapen zonder brom en trillingen.
Want aan de ODH gaven jullie aan dat er zowiezo snachts geen motoren zouden draaien, alleen in uiterste nood... Dat is dan wel heel erg vaak....
Reputatie 5
Badge +4
Ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk vervelend dit voor je moet zijn zonder dat er een oplossing lijkt te komen. Ik word al gek van een het gebrom van de pomp van het aquarium van onze dochter welke gelukkig al uit gaat na een stem commando van Alexa..

Het word toch wel eens tijd dat er een gedegen oplossing gaat komen!! Hopelijk word dit begin 2018 voor eens en altijd opgelost!!
Badge
Brom en weer brom.. Het vervelendste is het als je er geen controle over hebt, dan kan je er niks aan doen... Als het zou vervelen of storen zet je het uit, al is het af en toe, maar dat kan dan niet.

Maar na een paar keer bellen is het een tijdje stil geweest op de nachten na.
Er was toegezegd te zullen bellen, maar tot op heden niets vernomen.
Jammer zoals het gaat. Hoop toch nog steeds op een serieuze dialoog.
Ik vraag me zelfs af of Eneco weet welk apparaat of welke apparaten de brom(en) veroorzaken.
Wat mij betrefd is zo'n test snel gedaan. Zeker in de avonduren zonder stoorsignalen.

Op dit moment bromt het weer op een matig nivo, net goed hoorbaar en dus irriterend.
Je kan de radio ten slotte ook niet de hele dag op "boven normaal" zetten.

Overigens vraag ik me echt af of niemand anders in de omgeving van zo'n stadsverwarming hier last van heeft. je maakt mij niet wijs dat ik de enige ben hier in de buurt. Zeker 3 ( als ik me goed herinner ), van de 100 mensen moeten deze brom kunen horen.

Hoe moet dat gaan als er in den haag en omgeving nog meer van dit soort centrale verwarmingen worden uitgerold ? Mogelijk dat dit goed kan werken, maar zonder de opweking van elektriciteit ?
Maar dat doet dan een beetje van de doelstelling van dit soort systemen teniet. Toch is dit een serieuze vorm van industrie, en dat in een woonwijk ? Het blijft me bevreemden.

Wat windmolens betrefd is er wel beter op de problemen gereageerd dacht ik. Die maken ook behoorlijk kabaal. Als je daar in de buurt bent heb je snel in de gaten wat het geluid betrefd.
Maar dat is voor veel meer mensen, zoniet voor iedereen hoorbaar.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen