Alternatief stadsverwarming | Eneco Community

Alternatief stadsverwarming

• 5 april 2017
  • 2 reacties
  • 1416 Bekeken

Hallo,

op dit moment maak ik gebruik van stadsverwarming. Ik verbruik ongeveer 5GJ aan warmte per jaar, wat me dus iets meer dan 100,- per jaar kost. Aan vaste kosten (vastrecht/huur/e.d.) ben ik bijna 500,- / jaar kwijt. Alle mooie besparings- en duurzaamheidspraatjes van Eneco ten spijt kan ik hier dus zo goed als niets op besparen, zeker niet gezien het feit dat Eneco de kosten voor vastrecht dit jaar weer met ruim 8% heeft verhoogd.

Zolang de overheid niets doet aan de monopolie op het terrein van stadsverwarming en Eneco dus lekker kan blijven doen wat ze wil qua (te) hoge kosten, blijft stadverwarming dus voor mij vooral duur i.p.v. duurzaam. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

Ik weet dat het ong. 500,- kost om de stadsverwarmingskoppeling op te heffen, maar dat laat dus ruim voldoende investeringsruimte over, zeker uitgaande van 15 jaar i.v.m. levensduur e.d..

Wie helpt mij in de richting met ideeen over goede vervangingsopties? Is een warmtepomp een goede en/of volledige vervanging voor stadsverwarming?

2 Reacties

Ben benieuwd of je inmiddels goede vervangingsopties hebt. Wil ook af van SV. Vastrecht vind ik belachelijk veel. Jaarnota: ik krijg het bedrag wat ik per maand betaal 1x terug, en het nieuwe maandbedrag is nu verhoogd. Niet logisch. Zou minder moeten zijn. Blijkt dat vastrecht weer is verhoogd.
Bij zo'n laag verbruik lijkt me elektrisch verwarmen (elektrische CV-ketel) aantrekkelijk. In combinatie met een warmtepomp en/of zonnepanelen zal dit op den duur zeker goedkoper zijn. En niet meer afhankelijk van een monopolist.

Reageer