All electric | Eneco Community

All electric

• 14 juni 2016
  • 6 reacties
  • 971 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik ben me aan het oriënteren om 100% elektrische energie te gebruiken en ons gas af te sluiten. Nu ben ik benieuwd of er op dit forum mensen zijn die hier al ervaring mee hebben of zich ook hierin verdiept hebben. Wat is jullie ervaring en waar moet ik vooral op letten?

Onze woning (2-onder-één-kap) is uit 1980. We hebben vloerverwarming, koken op inductie en hebben zonnepanelen met een capaciteit van 4485 Wp. Tevens maken we voor het verwarming van ons huis gebruik van een accumulerende kachel (naast de vloerverwarming). Ons gasverbruik is ongeveer 1000 m3 per jaar (verwarming en douche/bad).

Een all electric oplossing zoek ik momenteel in de vorm van warmtepompen zoals deze: http://www.fujitsuclimate.nl/producten/p/lucht-water/waterstage/waterstage-duo/52/

6 Reacties

Badge +1
1 Kuub gas staat aan energie-inhoud gelijk aan 9,7 Kwh stroom.
om 1000 M3 gas te compenseren moet je, bij gelijkblijvende omzetting van energie naar verbruiker, dus 9700 Kwh electra gebruiken. 1000 M3 gas kost 600 euro. 9700 Kwh stroom kost 1940 euro.
Aan de andere kant, een warmtepomt heeft een gemiddeld rendement van 350% dus dan komt het vergelijkbare electrischiteitsverbruik op 2770 Kwh = 554 euro. Je kan dus jaarlijks 46 euro besparen. welke investering je doorvoor bereid bent te doen mag je zelf uitrekenen 🆒
Reputatie 3
Badge
1 Kuub gas staat gelijk aan 9,7 Kwh stroom.
om 1000 M3 gas te compenseren moet je dus 9700 Kwh electra opwekken. 1000 M3 gas kost 600 euro. 9700 Kwh stroom kost 1940 euro.

Dat klopt. Maar zoals ik aangaf wekken mij zonnepanelen ook heel wat stroom op: 4000 kWh per jaar. Ik heb een overschot van 1000 kWh (dus stroomkosten: 8700*0,20=€1740,00).
Daarnaast kun je, wanneer je geen gas meer gebruikt, de aansluiting verwijderen. Dat scheelt ook weer zo'n €170,00 per jaar. En geld is bij mij niet de drijfveer om all-electric te willen gaan, maar speelt natuurlijk wel mee in die zin, dat het betaalbaar moet blijven.
Badge +1
Ik begrijp dat je die 1000 Kwh nuttig wilt verstoken omdat je bij overschot boven de salderingsregeling slechts 9 cent per kwh terug ontvangt, maar het is niet zo dat je die 1000 Kwh overschot niet in geld mag rekenen. ook als je het nuttig gebruikt is het 200 euro waard en als je terug stort levert het ook nog 90 euro op.

Ik ben er ook over aan het denken want ik heb net 3400 Kwp zonnepanelen laten plaatsen en 1700 Kwp erbij besteld die over 2 weken geplaatst worden. ik heb echter een jaarverbuik van 5500 KWh en kom dus aan 80% van mijn verbruik. helaas verbruik ik ook nog 3000 M3 gas ( 2 dijkhuisjes en een oude bakkerij) en dat is onmogelijk rendabeler te verwarmen dan met gas. Misschien gaat de in dit voorjaar geplaatste houtkachel nog wat schelen... maar dat is slechts voor de woonkamer.

Dan zit je met zonnepanelen ook nog met de matige opbrengst in de winter, de tijd dat je juist de warmte nodig hebt. Als de sladeringsregeling wegvalt is dat helemaal problematisch en momenteel niet met accu's of zo op te slaan. maar we blijven optimaliseren. de techniek gaat ook met sprongen vooruit zodanig dat het loont op te wachten en niet al te snel de hele boel voor een hoop geld te verbouwen.
Reputatie 3
Badge
@Huibtech. Ik ben het helemaal met u eens. Trouwens heeft onze accumulerende kachel (zie: http://die-ofen-manufaktur.de/kompakt-kachelofen-solan/) ervoor gezorgd dat ons gasverbruik gehalveerd is. Voorheen strookten we dus 2000 m3/jaar. Wij stoken trouwens hoofdzakelijk beneden (woonkamer,(bij)keuken,hal) en in de badkamer.
Badge +1
mooi ding, maar ik heb net 4000 euro aan een houtkachel uitgegeven 🙂 we wachten dat eerst even af.
Reputatie 3
Badge
mooi ding, maar ik heb net 4000 euro aan een houtkachel uitgegeven 🙂 we wachten dat eerst even af.

Die houtkachel zal zeker ook zijn werk wel doen. En het is natuurlijk heel gezellig met een vuurtje erbij 🙂

Reageer