-
-
Komt hier vaker (level 8)
-
15 reacties
Hallo,
geschrokken door een zeer hoog uitgevallen energierekening ben ik de meterkast ingedoken.
we hebben stadsverwarming die mbv een warmtewisselaar het leidingwater ook verwarmt.
het viel me op dat, ondanks dat alle radiatoren en warmwater kranen uitstaan, de retour buis heet aanvoelt. Wat verder voelen leverde op dat de retour van de verwarming koel was (conform verwachting, radiatoren stonden immers uit)
de afvoer van de warmtewisselaar was echter heet.
mijn vraag: is dit normaal? ik zou n.l. denken dat die afvoer alleen heet wordt als de warmwaterkraan aanstaat, dan moet het koude leidingwater immers verhit worden.
na een paar uur geen warm water gebruikt te hebben heb ik het nogmaals gecheckt... de afvoer was ongewijzigd heet.
ik weet niet hoe het technisch allemaal werkt, maar denk dat op het moment dat de warmwaterkraan open gezet wordt en het leidingwater gaat stromen, er een afsluiting opengezet wordt in het heetwaterdeel van de wisselaar zodat het koude leidingwater verwarmd wordt.... en dat die afsluiting nu lek is waardoor er continue heet water door de wisselaar stroomt.
ik stel reacties op prijs, met name van mensen die technische kennis hebben van dit soort installaties
alvast bedankt,
bruno