afvoer warmtewisselaar continu heet (stadsverwarming/drinkwater) | Eneco Community
vraag

afvoer warmtewisselaar continu heet (stadsverwarming/drinkwater)


  • Komt hier vaker (level 8)
  • 15 reacties
Hallo,
geschrokken door een zeer hoog uitgevallen energierekening ben ik de meterkast ingedoken.

we hebben stadsverwarming die mbv een warmtewisselaar het leidingwater ook verwarmt.

het viel me op dat, ondanks dat alle radiatoren en warmwater kranen uitstaan, de retour buis heet aanvoelt. Wat verder voelen leverde op dat de retour van de verwarming koel was (conform verwachting, radiatoren stonden immers uit)

de afvoer van de warmtewisselaar was echter heet.

mijn vraag: is dit normaal? ik zou n.l. denken dat die afvoer alleen heet wordt als de warmwaterkraan aanstaat, dan moet het koude leidingwater immers verhit worden.

na een paar uur geen warm water gebruikt te hebben heb ik het nogmaals gecheckt... de afvoer was ongewijzigd heet.

ik weet niet hoe het technisch allemaal werkt, maar denk dat op het moment dat de warmwaterkraan open gezet wordt en het leidingwater gaat stromen, er een afsluiting opengezet wordt in het heetwaterdeel van de wisselaar zodat het koude leidingwater verwarmd wordt.... en dat die afsluiting nu lek is waardoor er continue heet water door de wisselaar stroomt.

ik stel reacties op prijs, met name van mensen die technische kennis hebben van dit soort installaties

alvast bedankt,
bruno

23 Reacties

Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Klopt eigenlijk helemaal wat je zegt op 1 ding na.
Je warmtewisselaar voor warm tapwater wordt op temperatuur gehouden zodat je direct warm tapwater hebt als er vraag is.
Dit zal ook de afvoertemperatuur kunnen verklaren die je aangeeft.
Bij een AGH unit zal dit gebeuren wanneer de voeler een verlaging van ongeveer 8C heeft geconstateerd (in de warm tapwaterafvoer van de warmtewisselaar)
Alleen moet de afvoer niet continu erg heet zijn natuurlijk.
Een normaal jaarlijks vergebruik voor op temperatuur houden van de wisselaar zal tussen de 1 á 2,5 Gj liggen.

Eventueel kun je controleren op de bedieningsdisplay of er continu stadsverwarmingswater blijft stroomt, wel opletten dat er beslist geen doorstroming is in het verwarmings circuit. Tijdens meten de afsluiters op de unit dicht zetten van het verwarmingscircuit, dit om eventuele lekkage via een radiatorkraan uit te sluiten. (Niet de afsluiters van de primaire stadverwarmingsaanvoer of -afvoer dichtzetten)
Na controle niet vergeten de afsluiters van het verwarmingscicuit weer open te zetten.
Ik weet niet hoever je kennis reikt om dit zo te testen maar vertrouw je het niet, of twijfel je, neem dan contact op met je energieleverancier voor stadsverwarming. (bij Eneco is volgens mij Eneco zelf de eigenaar van de unit).
Hallo Willem,

Dank voor je snelle en uitgebreidde reactie.  

Ik zal gaan testen of er verwarmingswater blijft stromen 's nachts.  Het verwarmingscircuit kan ik volgens mij afsluiten m.b.v. onderbrekers 3 en 4 (zie bijgevoegde afbeelding) (1= afvoer, 2=toevoer) 



Ik heb inmiddels ook gezien dat er er een kleine lekkage zit in de leidingtoevoer naar de warmtewisselaar... misschien is het het dus sowieso handig om een monteur te laten komen (of misschien stelt zo'n druppel niet veel voor - zie bijgevoegde afbeelding) 




In ieder geval zal ik relevante ontwikkelingen bijschrijven in deze thread - het zou wellicht iemand nog wel eens van pas kunnen komen:)

gr Bruno
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Het is inderdaad afsluiter 3 en 4 (3 is toevoer CV-zijdig en 4 is afvoer cv-zijdig)
1 is afvoer stadswarmte en 2 is toevoer stadswarmte.

'S nachts testen heeft weinig zin, de wisselaar zal dan toch op temperatuur worden gehouden en dus stadswarmte (lees flow) verbruiken.
Je kan dit het beste testen als je net warm water hebt afgenomen en het geheel goed warm is, sowieso mag er dan na het afnemen van het warme tapwater geen flow lopen in het stadswarmtesysteem.

Ik zou sowieso de lekkage na laten kijken.
Wat de uiteindelijke kosten zijn weet ik niet, dat ligt er ook aan of de unit van jezelf is of van de energieleverancier.
Hallo Willem,

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even door ga met vragen stellen. (we gebruiken 52% meer dan wat in onze buurt normaal is... zelfde huizen en we hebben niets geks op het warmwater aangesloten...  nu zouden we best wel wat korter kunnen douchen.. maar voor een gezin van 3 personen 52% meer, dat vind ik wel erg veel.. kortom..ik heb me voorgenomen dit tot op de bodem uit te zoeken :o  ..om te beginnen wil ik dus uitsluiten dat er een technisch defect is die de hoge consumptie veroorzaakt ;)

Reden dat ik het 's nacht swilde meten is dat ik op mijn meter (zie bijgevoegd) twee zaken kan opvragen:
1) energie verbuik (in GJoule)
2) hoeveelheid warm water (in m3)

Door over langere periode te meten wilde ik erachter komen of de hoveelheid erg groot is... 

als je schrijft dat er beter gemeten kan worden direct nadat warm water gebruikt is, doe ik dat dan door inderdaad die meterstanden te vergelijken (b.v. direct na uitzetten warme kraan meten en na een half uur nogmaals) .. of kan ik op demeter op een andere manier zien of er flow is?

Daarnaast nog een vraag uit interesse: is het zinvol (lees: kostenbesparend) om de hele unit tijdens vakanties af te sluiten? (of b.v.  het verwarmingscircuit van het huis in de zomer af te sluiten) .. of roep ik daarmee ellende op me af doordat er defecten gaan onstaan door gebrek aan stromend water?

Goede vraag of de unit van mij of van Eneco is...  ga ik ook onderzoeken (het zat er in toen we het huis kochten... ik ben bang dat het eigen eigendom is dus dat het wel wat gaat kosten als ik een installateur laat komen)
update:  inmiddels gebeld met Eneco, en de unit is eigendom van Eneco ..op mijn factuur zie ik nu ook een "warmteset 6 liter" staan waar ik 100 euro huur per jaar voor betaal ... ik mag hopen dat ze daarvoor wel die lekkage komen repareren :) 


dank voor je tijd!

Bruno 

 
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Je mag vragen wat je maar wil, allen m'n pincode krijg je niet.;)

52% meer is aanzienlijk, zeker als het vergelijkbaar is met andere woningen, maar niet onmogelijk, veel is afhankelijk hoe de gebruikers omgaan met douchen en verwarmen. Hier gaan we er even vanuit dat het niet klopt.

Ik denk dat het moeilijk wordt om dit zo duidelijk te meten, maar proberen kan geen kwaad.
Je energie wordt 3 cijfers achter de komma gerekend (daarbij zal elk cijfer omgerekend staan voor  rond de 35ltr gasverbruik)
als de eventuele lekkage groot genoeg is zal je dat hier het best kunnen zien. Zoals je aangaf, ga elke 5 minuten kijken en opnemen. (voel ook de temperatuur van de afvoerleiding) (een temperatuuropnemer zou nog mooier zijn natuurlijk)
Wat je waterverbruik betreft, is deze alleen in volle kubieke meters of zijn daar ook cijfers achter de komma? Zo niet, dan zal je dat in mijn optie vermoedelijk niet kunne meten.

'S nachts kun je ook erbij meten, dan kun je zien of die waarden acceptabel zijn voor het opwarmen van de wisselaar.
Sowieso zou ik als alles goed bij gaan houden dan kun je je verbruik monitoren en eventueel vergelijken met anderen, ook ondervang je interne lekkages snel.
Hallo Willem,

De kubieke meters zijn op 2 decimalen nauwkeurig. Dus dat kan ik meten op 10 liter nauwkeurig.

M.b.t. 's nacht meten. Je schreef dat 1 a 2.5 GJ normaal is voor het warmhouden van de wisselaar. Omgerekend is dat per uur tussen de 0.0001 en 0.0003 GJ per uur..owel bij een nacht van 8 uur zou je een meter mutatie verwachten van 0,001 a 0,002 GJ op de meter verwachten. (afgesloten verwarming en gen gebruik van warmwaterkraan)

Goede nieuws is trouwens wel dat de unit van Eneco is, ik ga dus sowieso vragen of ze een monteur langs kunnen laten komen om dat lek te laten checken.. dan kan ik de monteur ook direct vragen over een evt. doorstroom van warm water.

Bruno 
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Dat klopt, is wel een grove meting natuurlijk, maar levert wel een indicatie op.

Heb je mazzel, .......... en een monteur moet hier uit kunnen komen.
We vernemen het van je.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Daarnaast nog een vraag uit interesse: is het zinvol (lees: kostenbesparend) om de hele unit tijdens vakanties af te sluiten? (of b.v.  het verwarmingscircuit van het huis in de zomer af te sluiten) .. of roep ik daarmee ellende op me af doordat er defecten gaan onstaan door gebrek aan stromend water?

Nog even op bovenstaande reageren:
Uitzetten van de wisselaar voor warm tapwater kan sowieso in de vakantie, bespaar je alleen maar.
De toe- en afvoer van het primaire circuit uitzetten is ook een optie, alleen niet in de winter.
Nou... twee uur lang gemeten .. en hier zijn de resultaten...

In twee uur zo'n 20 liter water erdoorheen en 0.001 GJ ...  (zie grafiek)






Ook heb ik een (kook)therometer erop gezet.. niet erg professionieel of nauwkeurig, maar de temperatuur blijft eigenlijk constant tegen de 50 graden hangen...  




ik krijg steeds meer het vermoeden dat dat toch niet normaal is :)

maandag de monteur maar een bellen voor een afspraak
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Inderdaad, de verbruikscijfers en de constante afvoetemperatuur geven echt het vemoeden dat de wisselaar doorloopt.(ondanks dat het een grove meting is)
Dit zou een jaarverbruik betekenen tussen de 4 en 7 GJ per jaar. Dat ligt toch ietsje veeééel te hoog om alleen de wisselaar warm te houden.

Je kan inderdaad de monteur wel bellen.
Vraag direct wanneer het laatste onderhoud is geweest, wanneer je huurt is Eneco daarvoor verantwoordelijk.
Ze moeten volgens mij toch minimaal 1x per 2 jaar onderhoud plegen en controleren (ook tapwatertemperatuur min. 60C)

We vernemen het van je, succes.
ter volledigheid beeld bovenstaande issue situatieschets gemaakt
(geen reactie nodig)
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Toch reageer ik nog even.
In ieder geval een duidelijk net schema.
Wel een opmerking; een wisselaar werkt altijd met tegenovergestelde stroming, dit houdt voor je schema in dat de toe- en afvoer van stadswarmte schematisch op de wisselaar moet worden omgewisseld. De toevoer(warm) bovenzijde en de afvoer (koeler) onderzijde.
De aansluitingen kunnen ogenschijnlijk wel een ander beeld geven, maar inwendig stromen ze echt tegenovergesteld.
Dank voor deze aanvulling Willem,

De tekening is aangepast.  Best interessante materie allemaal. Jammer dat de aanleiding om hier in te duiken voor mij een te hoog uitgevallen afrekening is.

Deze inzichten gaan me zeker helpen om aan de monteur uit te leggen wat volgens mij het probleem is en ook het verhaal van de monteur beter te begrijpen.

Ik ben er zelf inmiddels van overtuigd dat het het probleem echt in de warmte unit zit en verwacht dat het probleem veroorzaakt wordt door:
-afsluiting bij a (zie tekening) defect is
-thermostaat deel van knop a defect is

het zou natuurlijk ook nog kunnen zijn dat een van de radiatoren niet goed afsluit... maar het retour van dat systeem is koud als alles uitstaat terwijl de retour naar de stadverwarming heet is... dus durf ik wel aan te nemen dat het probleem hoofdzakelijk in de afvoersluiting van de warmtewisselaar zit.
 
Hopelijk heb ik gelijk dat het inderdaad een van bovenstaande zaken is...  indien de warmteunit namelijk niet defect is... heeft het waarschijnlijk met onze gebruiksgewoontes te maken...  en dat zou om nogal wat aanpassing vragen 🙂   (alhoewel ik wel denk dat we er sowieso bewuster mee omgaan na deze exercitie)


Ik zal updates blijven posten

groeten,
Bruno 
update
Weer een klein stapje verder...   zojuist is een monteur langsgeweest om de lekkage te verhelpen. Hij gaf me een inzicht dat ik nog niet had. 

De GJ meter meet het verschil tussen temperatuur van het water die het huis binnekomt en de temperatuur die eruit gaat.  
Dus indien die thermostaatknop van de afvoer warmtewisselaar continu water doorlaat (zoals mijn vermoden is/was) .. dan zou dat volegns hem wel impact hebben op de m3 (hoeveelheid), maar niet op de GJ omdat er dan klein temperatuurverschil is (hete water stroom dan immers continu door)

interessant.. maar verandert wel mijn hele theorie waarom de energierekening zo hoog is...  zou het dan toch verbruik zijn?

Ik zal nog een aantal andere metingen gaan doen om te testen of bv radiatoren toch lekken...

De monteur gaat trouwens mijn nummer doorgeven aan een andere dienst van eneco die de meter beter uit kan lezen. Volgens hem staat er veel meer informatie in dan wat je m.b.v. display ziet...  ze kunnen dano ver langere tijd terugkijken naar het verbruik.

Ik leer er veel van... als ik het allemaal uitgezocht heb kan ik een adviesbureau beginnen 🙂
En misschien hier op het forum qua stadsverwarming meer info kunnen geven, ja toch.....................
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Goed te lezen dat je lekkage is verholpen.
De monteur heeft het juist aangegeven hoe er wordt berekend, er zijn 2 temperatuuropname sensoren en de flow wordt gemeten
Deze 3 bepalen in hoofdzaak rekenkundig het afgenomen vermogen uitgedrukt in GJ.

Dat bij doorlopen er wel doorstroming is maar geen delta"T" kun je beter voorzichtig benaderen, dit is in jou situatie zeer onwaarschijnlijk.
Je schets geeft aan dat de afvoerleiding vanaf de verdeler "warm" is tot aan de aansluiting hoofdafvoerleiding komend vanaf de cv-retour.  De retourleiding cv-afvoer lopend naar de hoofdafsluiter afvoer stadswarmte geef je aan als "lauw/warm".

De meetsensor zit altijd in of op de centrale afvoerleiding stadswarmte, dit is het gedeelte waar altijd, of een menging optreed, of de temperatuur al is gedaald (zeker bij lage flow).
Je kunt eventueel de temperatuur toevoer-stadswarmte en de temperatuur afvoer-stadswarmte opnemen, de temperatuur na je thermostaat op de wisselaar heb je al.
Als de temperatuur afvoer-stadswarmte lager is dan de temperatuur bij de wisselaar (flow wist je al) dan is er vermogensverbruik.

Gezien je eerdere cijfers, hoe grof ze ook zijn, is dat bijna het verbruik van al je warm tapwater bij elkaar, voor een heel jaar bij 2 personen. (Voor 2,2 personen is het gemiddelde warm tapwater jaarverbruik 7 GJ)
Heren,
Ik denk dat ik toch eens over langere tijd moet gaan meten en me meer in de cijfers moeten verdiepen.

Afgelopen nacht een test met de buurman gedaan (die aanzienlijk minder Gj per jaar verbruikt dan wij)

beiden cv afgesloten en verbruik warmtewisselaar bekeken over zelfde tijdsinterval. Beiden meten we hetzelfde verbruik....  ik had natuurlijk verwacht dat ik veel meer zou meten dan hij.

Helaas noteert de meter maar 3 decimalen achter de komma, maar interessant is dat als ik de gemeten waarde extrapoleer naar een heel jaar, ik op een waarde uitkom dat helemaal niet zo gek is gezien een eerdere opmerking van Willem over acceptabele verbruik om de warmtewisselaar warm te houden:

7,75 uur : 0,001 Gj  (0,07 m3)  ... voor een heel jaar zou dat 1.13 Gj opleveren .. lijkt me acceptabel.

Stappen die ik nu ga nemen om verder  mijn verbruik te analyseren:

1) eerst ga ik bovenstaande meting nog een paar keer herhalen.. kijken of dit een constant beeld oplevert

2) daarna ga ik testen of de radiatoren misschien een lek hebben...  dat kan ik makkelijk doen..bij stap 1 heb ik n.l voldoende metingen gedaan om een beeld te krijgen van het verbruik om de warmtewisselaar warm te houden... ga ik meer verbuiken als het verwarmingssysteem openstaat (terwijl alle knoppen van de radiatoren dicht staan) ... dan loopt daar wat weg

3) mocht bovenstaande niets vreemds opleveren... dan heeft het waarschijnlijk toch met eigen verbruik te maken...   bij ons zijn dan maar twee bronnen aan te wijzen:

    a) eigen gebruik kraan
    b) gebruik verwarming

Eigen verbruik: dat zou m.n. in douchen enzo kunnen zitten... dan zou ik ook een toename in verbuik leidingwater verwachten...  ga ik dus ook bekijken

Kortom...  komende tijd ga ik een hoop meten :)


Willem, ik denk dat ik ook weet hoe de meter de meting nu rekenkundig uitvoert. Op internet gevonden dat het ongveer 0.00418 Gj kost om 1 m3 water 1 graad celsius te laten stijgen/dalen.   Dat betekent dus dat als een volume van V kuub een  temperatuurdaling van T graden celsius heeft, dit zo'n V*T*0.00418 Gj kost.

De meter zal waarschijnlijk op vaste tijdsintervallen (per minuut ofzo) de meting doen en het sommetje maken. De uitkomst wordt gecummuleerd en dat is was de display laat zien. 

Als ik de meterstanden van afgelopen nacht terugreken, zou er dus gemiddeld een temperatuurverlies van zo'n 4 graden celsius op de leiding moeten staan.  Lastig na te meten natuurlijk omdat dit gemiddeld is...  niet alleen omdat ik op de buis meet, en de meter waarschijnlijk (zoals je schrijft) in de buis, maar ook omdat het temperatuur verschil waarschijnlijk meestal lager is en hoger op het moment dat de warmtewisselaar net opgewarmd is.

..ik begin het allemaal nog leuk te vinden :) 


 
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Je meetuitkomst is inderdaad verrassend.
Misschien word je op het verkeerde been gezet, maar uiteindelijk zal je weten of de dingen wel of niet kloppen.
Zelf meten is inderdaad zeer lastig.
Een loopmeting van de energiemeter kunnen verschillen zijn, maar bestaat vaak uit verschillende meetmomenten voor de flow en in het midden en einde van de loop een temperatuurmeting
Weet je toevallig welk merk en type energiemeter je hebt?
Wat is eigenlijk je totale jaarverbruik in GJ?

Je gemiddelde rekenwijze is correct, wel theoretisch genomen natuurlijk.
Q=c.m.delta"t" ~ 1000000J=4,2J/g.C . 70000g . Delta"t" ~ delta"t" = 1000000J/(4,2J/g.C . 70000g) = 3,40C temperatuurverschil in 8 uur
waarbij
Q staat voor de hoeveelheid warmte uitgedrukt in J.
c staat voor soortelijke warmte water 4,2J/g.C
m staat voor massa water gemiddeld uitgedrukt in g
delta"t" staat voor het temperatuursverschil in C

succes met het vervolg en ik blijf geïnteresseerd.

PS. Ik wil graag op anderstaande terugkomen.
Bij jou de wisselaar uitzetten door alleen de toe- en afvoer van het tapwater dicht te zetten helpt niet., de wisselaar zal dan toch op temperatuur worden gehouden.
Het kan alleen door de primaire toe- en afvoer dicht te zetten , of de thermostaatknop voor de wisselaar dicht te zetten, mits niet geblokkeerd.

Uitzetten van de wisselaar voor warm tapwater kan sowieso in de vakantie, bespaar je alleen maar.
De toe- en afvoer van het primaire circuit uitzetten is ook een optie, alleen niet in de winter.
De meter die er op zit is een Landis-Gyr Ultraheat 50 (zie bijlage)...  inmiddels een handleiding op internet ervoor gevonden.. een geweldig ding met een schat aan informatie er in .. alleen jammer dat Eneco van zo goed als alles de display gedeactiveerd heeft... dus als gebruiker kun je er niet uithalen wat erin zit (zal wel te maken hebben met het doorgeven van meterstanden... hoe minder je kunt zien, hoe minder kans dat foute meterstanden doorgegeven worden) 


Je vroeg naar ons jaarverbruik. dat was afgelopen jaar 41 GJ ... (twee volwassenen + 1 kind van 7 jaar) Conform opgaaf eneco is in deze buurt 26 GJ normaal. Dat komt wel in de buurt van wat de monteur vertelde.. dat normaal gebruik rond de 30GJ ligt.

Bij ons kan de thermostaatknop op de afvoer van de warmtewisselaar niet volledig afgesloten worden.. hij blijft open op een bepaalde minimimum temparatuur. 

Het kleine lek bij koudwater toevoer op warmtewisselaar is verholpen... maar de monteur heeft waarschijnlijk de unit iets verschoven waardoor ik nu een druppel heb hangen aan de warmwater toevoer naar het verwarmingscircuit... ik kan dus weer Eneco gaan bellen.    (normaal zou ik het zelf wel proberen te fixen..maar ik ga geen enkel risico lopen dus ik raak het met geen enkel stuk gereedschap aan 🙂
willem,
even nog theoretisch over de berekening:
we zouden dan in principe toch oik moeten rekenen met het plaatselijk gewicht van water?

dat wordt natuurlijk wel lastig.. ik zou verwachten dat doir de hogere temperatuur het plaatselijk gewicht afneemt, maar door de druk op de leidingen deze juist weer toeneemt...

het blijft dan het makkelijkst om te rekenen met 1 dm3 = 1 liter = 1000 gram... werkelijkheid zal enigzins afwijken.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Er zijn inderdaad meerdere factoren van belang voor de berekening, deze factoren verfijnen de uiteindelijke uitkomst, maar in dit geval is de standaard rekenmethode voldoende.
( de warmtemeter kan dat veel sneller berekenen;))

Het is jammer dat ze de uitleesfunctie hebben geblokkeerd, ik zou niet weten wat er geheim is aan de informatie die wordt gegeven, uitgezonderd dat het de gebruiker inzicht kan geven in het systeem en de werking daarvan. (De meeste thermostaten geven die info al over een cv systeem!)
Je kan dan namelijk de werkelijk meetgegevens bekijken die je nu handmatig grof moet meten.
Voor de zekerheid nog even; (knop "omlaag"  > loop kiezen, knop "rechts" > gekozen loop openen, knop "omlaag" > bladeren in geopende loop)

Je opgegeven verbruik is wel hoger dan gemiddeld in de omgeving , maar helaas....... niet buitensporig.
Een gemiddeld verbruik voor een gezin  van 2,2 personen  (jawel, weer 2,2;)) is voor verwarming inclusief warmwater 42GJ/jr (rond de 1600M3 gas/jr)
Dit zegt nog niets over jou verbruik natuurlijk, ook gezien het gemiddelde in jou buurt.

Optioneel is er soms een datalogger ingebouwd, die kan dan ook de gegevens bevatten van rond een half jaar terug (logging /uur),
Als er weer een monteur komt kan die de warmtemeter eventueel uitlezen of, na het op warmte zijn gebracht van de wisselaar met afgesloten afsluiter van het cv-circuit, er daarna nog doorstroming is met eventueel een temperatuurverschil. ik hoop dus dat de monteur die langskomt deze kan uitlezen. (eventueel vragen)


PS, Je kunt het verbruik het beste dagelijks bijhouden.
Sorry voor de vraag welke meter je hebt, dit heb je via een afbeelding al eerder gepost.
Voor de geinteresseerden een update van mijn onderzoek.

Onderstaande tabel laat in het bovenste blok mijn meetwaarden zien waarbij de toevoer tot het verwarmingscircuit afgesloten was. Het verbruik betreft het warmhouden van de warmtewisselaar. (in meetperiode is geen warm tapwater gebruikt)   De meetwaarden ge-extrapoleerd naar een heel jaar: 1,4 GJ.   

Het  blok daaronder laat het verbruik zien als de toevoer naar het verwarmingscircuit open bleef gedurende het meetinterval. extrapolatie voor een heel jaar: 2 GJ



De metingen waren bedoeld om te onderzoeken of er misschien een defecte thermostaatknop in het verwarmingssyseem zat waardoor er warm water verbruikt werd. Ook al doen bovenstaande cijfers vermoeden dat er iets meer verbruik is als de toevoer naar het verwarmingscircuit open staat, vermoed ik dat dit meevalt.  Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de meter slechts drie decimalen achter de komma laat zien. Omdat in het onderste blok de tijdsintervallen langer duren, heb je kans dat de meter net iets vaker naar boven afgerond wordt waardoor gemiddeld meer verbruik wordt afgelezen van de meter.  

(voorbeeld:  als verbruik bij 6 uur meten 0,0014 is en bij 7 uur meten 0,0016 (zelfde verbruik) , dan laat de meter in het eerste een verbruik van 0,001 zien en in het weede geval een verbruik van 0,002.  Op jaarbasis een verschil van    2,5 - 1,5 = 1 GJ. )


Op basis van bovenstaande tabel kom ik tot de conclusie dat mijn warmtewisselaar tussen de 1,5 en 2 GJ verbruikt om op temperatuur te blijven.  Best een hoop als je bedenkt dat Eneco  rapporteert dar op onze postcode het gemiddeld jaarverbruik 27 GJ is.  (zo'n 6% van het totale verbruik).  De warmtewisselaar kan in onze installatie niet uitgezet worden (tenzij de hoofdtoevoer volledig afgesloten wordt). Ik vermoed echter dat indien je de warmtewisselaar volledig af zou laten koelen het meer warmte kost om - als je dan warm water nodig hebt - het zaakje eerst op te laten warmen. De warmtewisselaar op temperatuur houden kan dan besrt - bij dagelijksgebruik van warm water - voordeliger zijn dan iedere keer af laten koelen.   ...maar dit is allemaal giswerk voor mij :)


In een andere post op dit forum heb ik verslag gedaan van mijn zoektocht naar de verdeling van het totaalverbruik over het jaar. (zie https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/verdeling-warmteverbruik-over-jaar-6647/ )  Eneco publiceert hier niets over en het is lastig om hier informatie over te vinden (is mij niet  naar tevredenheid gelukt). Jammer als je echt wilt sturen op je verbruik, immers, je weet dat je in de wintermaanden meer dan gemiddeld zal verstoken en in de zomarmaanden minder dan gemiddeld. Maar hoeveel meer of minder is dan normaal?  

Op basis van gegevens die ik gevonden heb, heb ik een verdeling bepaald. Het goede nieuws is dat we er afgelopen twee weken in geslaagd zijn het verbuik zo in te perken dat we nu weer op gemiddeld zitten (hopelijk klopt mijn verdeling)  ... eerlijk is eerlijk... een paar avonden was het net te onaangenaam koud in huis... nu we op het gemiddelde zitten kunnen we weer wat soepeler worden :)



acties die we hebben ondernomen:
-voordeur en balkondeur woonkamer bleek te kieren, goed voor eencontinue stroom koude lucht het huis in...  afgeplakt met tochtstrips
-radiatoren niet vol aan laten staan een hele avond
-we hebben geen vloerverwarming en lopen meestal op sokken....  sloffen aanschaffen voorkomt koude voeten en daarmee een
  onaangenaam koud gevoel over het hele lijf - dus ook minder neiging op de verwarming even goed op te stoken.
-een dekentje op de bank zorgt er ook voor dat de verwarming minder vaak/lang aangezet wordt.

In onderstaande grafiek is mooi te zien hoe we vanaf het moment dat we de afrekenig kregen door deze acties het verbruik significant omlaag hebben kunnen brengen.

UIteraard ben ik nog steeds benieuwd naar ieder nieuw inzicht op dit vlak, maar denk dat mijn vragen grotendeels opgelost zijn. 

In ieder geval dank aan Willem voor de input!



 
Reputatie 3
Badge +1
Hallo bruno,

Bedankt, maar uiteindelik heb jezelf het meeste werk verzet.

Voor wat betreft wat meer informatie is dit misschien iets voor jou.
(Het betreft een uitgebeid verhaal over stadswarmte en de prijsontwikkeling bij NUON)
LET WEL; het betreft hier een stuk of NUON/VATTENFALL, dus niet over Eneco.

Ps. zelf heb ik niet alles doorgenomen.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen