Afleverset aankoop, Warmtewet wijziging

NL:
Hallo Gemeenschap

Sorry voor mijn slechte Nederlands. We hebben stadsverwarming en hebben een nieuwe afleverset nodig omdat we geen verwarming hebben in ons appartement. Een nieuwe afleverset kost 800 EUR en duurt meer dan 15 jaar. Het kost dus ongeveer 50-60 EUR per jaar. De huur van Eneco voor een afleverset bedraagt ​​ongeveer 170 EUR per jaar, wat drie keer duurder is (inclusief onderhoud dat zelden nodig is). Het is daarom normaal gesproken beter om uw eigen afleverset te kopen.

Echter, volgens de Heat Act van 2014 we de afleverset MOETEN huren bij Eneco. Dit is duur.
Nu is er een wijziging van de Warmtewet aanstaande: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2017Z06776

Weet iemand wat er gaat gebeuren? Zullen we binnenkort onze eigen afleverset kopen? Wat gebeurt er als we huren bij Eneco, maar een jaar later willen we die van ons kopen omdat de wet is veranderd?
Zo veel vragen. Het probleem is dat de afleverset een dure aankoop is, dus de juiste beslissing heeft een impact van honderden euro's.

Hartelijk bedankt.
Johnny

---------------
ENG:
Hi Community

Sorry for my bad Dutch. We have city heating and need a new afleverset because we have no heat in our apartment. A new afleverset costs 800 EUR and lasts for 15+ years. Thus, it costs roughly 50-60 EUR per year. Eneco's rent for an afleverset is roughly 170 EUR per year, which is three times more expensive (it includes maintenance which is rarely necessary). It is therefore normally better to buy your own afleverset.
However, according to the Heat Act of 2014, we MUST rent the afleverset from Eneco. This is expensive.
Now a change of the Heat Act is imminent: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2017Z06776
Does anybody know what is going to happen? Will we be allowed to purchase our own afleverset soon? What will happen if we rent from Eneco but one year later we want to buy our own because the law has changed?
So many questions. The problem is that the afleverset is an expensive purchase, so the right decision will have an impact of hundreds of euros.
Thanks a lot.
Johnny

7 Reacties

De link die je bijvoegt werkt niet.
En idd Eneco heeft het alleenrecht in sommige woonplaatsen en zal dus ook geen toestemming geven om een eigen inlaatcombinatie toe te te laten. De Wet is daar duidelijk over.
NL: Dank je voor het antwoord. Ik ben me bewust van wat de wet nu zegt. De vraag is echter wat de wet na de wijziging zal zeggen.
EN: Thanks for the response. I am aware what the law says now. However, the question is what the law will say after the change.

Link: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2017Z06776&dossier=34723
Badge +1
JohnnyRam wrote:

NL:
Hallo Gemeenschap

Sorry voor mijn slechte Nederlands. We hebben stadsverwarming en hebben een nieuwe afleverset nodig omdat we geen verwarming hebben in ons appartement. Een nieuwe afleverset kost 800 EUR en duurt meer dan 15 jaar. Het kost dus ongeveer 50-60 EUR per jaar. De huur van Eneco voor een afleverset bedraagt ​​ongeveer 170 EUR per jaar, wat drie keer duurder is (inclusief onderhoud dat zelden nodig is). Het is daarom normaal gesproken beter om uw eigen afleverset te kopen.

Echter, volgens de Heat Act van 2014 we de afleverset MOETEN huren bij Eneco. Dit is duur.
Nu is er een wijziging van de Warmtewet aanstaande: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2017Z06776

Weet iemand wat er gaat gebeuren? Zullen we binnenkort onze eigen afleverset kopen? Wat gebeurt er als we huren bij Eneco, maar een jaar later willen we die van ons kopen omdat de wet is veranderd?
Zo veel vragen. Het probleem is dat de afleverset een dure aankoop is, dus de juiste beslissing heeft een impact van honderden euro's.

Hartelijk bedankt.
Johnny

---------------
ENG:
Hi Community

Sorry for my bad Dutch. We have city heating and need a new afleverset because we have no heat in our apartment. A new afleverset costs 800 EUR and lasts for 15+ years. Thus, it costs roughly 50-60 EUR per year. Eneco's rent for an afleverset is roughly 170 EUR per year, which is three times more expensive (it includes maintenance which is rarely necessary). It is therefore normally better to buy your own afleverset.
However, according to the Heat Act of 2014, we MUST rent the afleverset from Eneco. This is expensive.
Now a change of the Heat Act is imminent: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?id=2017Z06776
Does anybody know what is going to happen? Will we be allowed to purchase our own afleverset soon? What will happen if we rent from Eneco but one year later we want to buy our own because the law has changed?
So many questions. The problem is that the afleverset is an expensive purchase, so the right decision will have an impact of hundreds of euros.
Thanks a lot.
Johnny

Kopen zou mooi zijn en 800 euro is juist niet duur.
Eneco voert nu al geen zak uit voor die 170 euro, de hele installatie na de afleverset is voor eigen rekening.

Als je een contract bij een installateur afsluit, is het inclusief controle en ontluchten van het systeem achter de afleverset...

Ik hoop dat de kamer hier goed voor handelt, nog even wat mailtjes naar alle partijen sturen. Kan nooit kwaad.
Voor de stadswarmte klanten idd zou dit een mooie keuze zijn, maar ik ben op dit gebied erg sceptisch en vergelijk dat met het openstellen van de kabel. Ziggo moet dat nu ook doen na wetswijziging, AFM monitort het; maar het komt niet van de grond.
Dus ik denk dat er nog heel wat "warmte door de leidingen stroomt", voordat dit echt gelegaliseerd en toepasbaar is.........
Badge +1
Brandje wrote:

Voor de stadswarmte klanten idd zou dit een mooie keuze zijn, maar ik ben op dit gebied erg sceptisch en vergelijk dat met het openstellen van de kabel. Ziggo moet dat nu ook doen na wetswijziging, AFM monitort het; maar het komt niet van de grond.
Dus ik denk dat er nog heel wat "warmte door de leidingen stroomt", voordat dit echt gelegaliseerd en toepasbaar is.........

Alle begin is moeilijk.
Misschien dat Eneco tegen die tijd ook het licht ziet en realistische huurbedragen gaat vragen.

Zoals eerder uitgelegd, 800 euro koop.
En wat de topic starter aangeeft klopt niet, Eneco vervangt niets na 15/16 jaar.

Ik dacht ook dat ze de set kwamen vervangen na 15 jaar, dus laatst contact opgenomen, daar ons huis uit 2003 stamt en dus een 15 jaar oude afleverset heeft zitten.

Het uiteindelijke antwoord van Eneco: Als alles werkt en u gewoon warm water heeft, komen wij niets vervangen. Eerst sturen wij een monteur om eventueel onderdelen te vervangen, maar de set kan makkelijk 30 a 40 jaar mee...

Dat was het antwoord van Eneco... Nou dan is de rekensom voor eigen koop heeeeeeeeel snel en makkelijk gemaakt in plaats van de 170 euro die het nu jaarlijks kost.
Uiteraard is het begin er, maar zoals bekend de democratische raderen draaien langzaam en zeker in het kamervoorsteltraject.
Voordat er een Wet is......
En dan moet Eneco en de andere leveranciers het nog “echt” toelaten.
Badge +1
Het zou leuk zijn als Eneco hier zou willen reageren.
Ik ben best bereid de juridische mogelijkheden te gaan bekijken.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen