Aardlekschakelaar slaat steeds uit | Eneco Community
beantwoord

Aardlekschakelaar slaat steeds uit

Sinds 2 weken slaat bij mij de aardlekschakelaar er uit. Is nu een keer of 8 gebeurd.

Als ik daarna de aardlekschakelaar terugzet, werkt alles gewoon weer.
Ik peins me al 2 weken suf, in welke groep het probleem zit, of welk apparaat het probleem kan veroorzaken. Ik heb een log gemaakt met de apparaten die aanstaan als het uitvalt, maar ik kom er niet achter.

iemand een tip hoe ik dit kan oplossen?
icon

Beste antwoord door ppj 4 december 2015, 13:47

Haal de stekker(s) van je koffiezetapparaat / Senseo en waterkoker na gebruik eens uit de WCD's.
Alleen insteken bij gebruik en dan er weer uit.

Als er vocht achterblijft in het verwarmingselement of er langzaam insijpelt, kan de lekstroom > 30 mA worden en flipt de aardlek eruit.

Wat iemand anders ook al aangaf: vooral apparatuur waarin water wordt verwarmd of gebruikt is in dit soort zaken vaak de oorzaak.

Geeft dit geen resultaat, dan apparatuur met geaarde stekker in geaard WCD stuk voor stuk steeds na gebruik de stekker eruit.

Succes.

ppj

Bekijk origineel

17 Reacties

Dat lekt er toch echt ergens stroom weg.
Dus zal je met het aan en uitzetten via groepen moeten bewerkstelligen in welke groep het uiteindelijk zit en dan de aangesloten apparaten van die groep nalopen.
Ja dat is wat ik overal lees en die aanpak snap ik verstandelijk.

Maar vorige week schoot het een keer uit. Toen brandde het licht boven de eettafel en in de badkamer. De rest van het huis in diepe rust. Na het aanschakelen doet die het weer en die 2 lampen branden heel vaak.

Hoe verklaar ik dat dan?
Reputatie 2
Badge
Grote kans dat dit wordt veroorzaakt daar apparatuur welke in combinatie met water gebruikt wordt!

Of mogelijk door buiten verlichting!

Succes Leo C
A.C. Beek wrote:

Ja dat is wat ik overal lees en die aanpak snap ik verstandelijk.

Maar vorige week schoot het een keer uit. Toen brandde het licht boven de eettafel en in de badkamer. De rest van het huis in diepe rust. Na het aanschakelen doet die het weer en die 2 lampen branden heel vaak.

Hoe verklaar ik dat dan?

Daarom eerst bepalen welke groep en als je niets vind zal er een meting van een installateur moet plaatsvinden.
Zo hebben wij ooit een koffiezetapparaat moeten vinden waar stroom weglekte.
Ik hoor net van 1 van mijn zonen, dat het vannacht ook een keer wegviel terwijl iedereen sliep.
Reputatie 7
Badge +7
zelfs een lekke/slechte grondkabel naar schuur kan dit veroorzaken ( onder het huis / onder de grond in de tuin)
hier zelf ook ooit eens gehad in de tuin
koel vries combinatie
wasmachine
droger
boiler
Ik heb nog een tip nodig
Stroom viel weer uit deze ochtend bij mij. Voor zover we weten brandden er twee lampen en de magnetron stond aan. Alles viel uit in het hele huis. Alleen omzetten van de schakelaar gedaan, niets aan de hand.

Ik heb nu alles aan staan, waaronder de apparaten van vanochtend en de stroom valt niet uit.
Iemand een tip, wat nu?
Reputatie 7
Badge +7
magnetron !

of aardlek schakelaar zelf.?
Ik heb alle lampen in huis aanstaan. Ook de magnetron staat al 30 minuten aan met wat water erin.
Diverse andere apparaten heb ik ook - leeg - aanstaan, zoals vaatwasser.

Al 30 minuten alles aan in huis en het valt niet uit.
Begin dit jaar heb ik hetzelfde gehad. Elektricien kwam binnen, vroeg of ik een buitenlamp had ( en ja, die heb ik). Hij liep naar buiten, koppelt buitenlamp los en het probleem was opgelost. Buitenlampen schijnen heel vaak de oorzaak te zijn. Succes.
Reputatie 4
Badge +4
Haal de stekker(s) van je koffiezetapparaat / Senseo en waterkoker na gebruik eens uit de WCD's.
Alleen insteken bij gebruik en dan er weer uit.

Als er vocht achterblijft in het verwarmingselement of er langzaam insijpelt, kan de lekstroom > 30 mA worden en flipt de aardlek eruit.

Wat iemand anders ook al aangaf: vooral apparatuur waarin water wordt verwarmd of gebruikt is in dit soort zaken vaak de oorzaak.

Geeft dit geen resultaat, dan apparatuur met geaarde stekker in geaard WCD stuk voor stuk steeds na gebruik de stekker eruit.

Succes.

ppj
Ik heb nu al bijna 2 uur ieder apparaat in huis aan staan zonder problemen.
Heb alle groepen geïnventariseerd en weet nu exact welk apparaat op welke groep zit.

Aangezien ik zeker 4 keer uitval heb gehad, in de nacht of hele vroege ochtend, waarbij de stroomafname gering was hou ik de focus eerst op de 4 buitenlampen. Die zitten allen op dezelfde groep en waar ook een aantal dingen in de woonkamer op zitten.

Als ik nu zou moeten zeggen, is dat de groep waar het probleem zit. Ik ga beginnen met uitschakelen van de buitenlampen en eens kijken of ik een aantal dagen de stroom stabiel krijg.

Ik denk dat ik een stap gemaakt heb. To be continued.
Badge +5
A.C. Beek wrote:

Ik heb nu al bijna 2 uur ieder apparaat in huis aan staan zonder problemen.
Heb alle groepen geïnventariseerd en weet nu exact welk apparaat op welke groep zit.

Aangezien ik zeker 4 keer uitval heb gehad, in de nacht of hele vroege ochtend, waarbij de stroomafname gering was hou ik de focus eerst op de 4 buitenlampen. Die zitten allen op dezelfde groep en waar ook een aantal dingen in de woonkamer op zitten.

Als ik nu zou moeten zeggen, is dat de groep waar het probleem zit. Ik ga beginnen met uitschakelen van de buitenlampen en eens kijken of ik een aantal dagen de stroom stabiel krijg.

Ik denk dat ik een stap gemaakt heb. To be continued.

Er is nog een optie: een isolatie meting (laten) doen. Iedere installateur heeft zo'n meter en daarmee kun je aardfouten in je elektriciteitsnet terug vinden. In een uurtje is zo'n fout snel terug te vinden erbij voorop gesteld dat je wel hulp biedt met in- en uitschakelen van apparaten en verlchting.
Een simpele en doeltreffende methode om dergelijk irritante maar levensgevaarlijke situaties te lokaliseren.
Waarom gevaarlijk? Als je een apparaat met aardfout (aardlek / sluiting) gebruikt zonder randaarde in het stopcontact dan tript de aardlek als jij de verbinding maakt met je omgeving. Kortweg, je krijgt een elektrische opdonder.
Niet al te lang experimenteren als het niet kunt vinden is mijn advies.
Heb vrijdag de buitenlampen uitgeschakeld.
Het is nu zondag, stroom is in 2 dagen niet weggevallen. Normaal ging ie een keer of drie per dag.

Morgen zet ik ze allen weer aan en kijk wat er gebeurd.
Badge +5
A.C. Beek wrote:

Heb vrijdag de buitenlampen uitgeschakeld.
Het is nu zondag, stroom is in 2 dagen niet weggevallen. Normaal ging ie een keer of drie per dag.

Morgen zet ik ze allen weer aan en kijk wat er gebeurd.

Je zou dan op zoek kunnen gaan naar condens in lasdozen of armaturen die buiten gebruikt zijn.
Het kan ook zijn dat er ergens regenwater is verzameld, er is ook niet zo'n heel klein beetje gevallen de vorige week.
Succes en laat weten of je iets vindt.
Na veel uitsluiten is de conclusie dat het 1 van de buitenlampen is.
Nu is het een kwestie van oplossen.
Badge +5
A.C. Beek wrote:

Na veel uitsluiten is de conclusie dat het 1 van de buitenlampen is.
Nu is het een kwestie van oplossen.

Wel heel prettig dat je dit terugkoppeld. Ik ben wel benieuwd wat je aantreft in de lamp, dus als je het niet erg vind?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen