Aardlekschakelaar knalt er uit. Veroorzakende groep gevonden, .. of toch niet? | Eneco Community
vraag

Aardlekschakelaar knalt er uit. Veroorzakende groep gevonden, .. of toch niet?

• 23 februari 2019
  • 31 reacties
  • 2396 Bekeken

Sinds donderdagavond (na thuis komst van 4 dagen vakantie) knalt de aardlekschakelaar er telkens uit. Eerder is dit ook al gebeurd en heb toen groep achterhaald (groep 4, huiskamer, slaapkamer 1 en kast, inclusief buitenlamp achtertuin). De buitenlamp heb ik er destijds afgehaald, goed laten drogen en er later weer op gedaan. En het probleem was opgelost, tot dondedagavond.

Dezelfde groep veroorzaakt wederom het uitklappen van de aardlekschakelaar. Dus net als de vorige keer, buitenlamp eraf en binnen laten drogen. Maar nu blijft hij er telkens uit klappen.

Er is een elektricien bij gekomen en die heeft er naar gekeken. Alle aarde draden in de huiskamer heeft hij bij het eerste contactpunt er uitgehaald en er op nieuw ingedaan om te kijken wat de oorzaak is. Hier kwam geen resultaat uit.

Mogelijk dus dat hey automaatje defect was. Nu heeft hij de groep die eruit klapt op een ander automaatje geplaatst, 1 die niet aan stond (heater en buiten terras verlichting). De resterende avond werkte alles en klapte hij er niet meer uit. Tot vanochtend.

Dus eigenlijk nu wel "radeloos" wat het probleem kan zijn.

Misschien dat hier handige tips en hulp te vinden is alvorens ik de electricien weer opbel.

Alvast bedankt

31 Reacties

Dan zou ik zeggen heater en buiten terrasverlichting is nu verdacht.
Reputatie 6
Badge +3

Mogelijk dus dat hey automaatje defect was. Nu heeft hij de groep die eruit klapt op een ander automaatje geplaatst, 1 die niet aan stond (heater en buiten terras verlichting). De resterende avond werkte alles en klapte hij er niet meer uit. Tot vanochtend.

En wat klapte er dan vanochtend uit? Nu de andere aardlek met weer diezelfde groep? Of die aardlek (waar die groep nu niet meer op zit)?
Zelfde aardlek. Maar electricien heeft ook die groep op de andere aardlek geplaatst. En toen klapte die er ook dus uit.
Dan zou ik zeggen heater en buiten terrasverlichting is nu verdacht.

Die 2 zitten nu op de groep (4) waar eerst de andere op zaten. Die ligt er zoiezo helemaal uit, automaatje naar beneden geschakeld.
Reputatie 6
Badge +3
Ok dus wat ik begrijp is dat nu beide aardleks er uit schieten?
Maak anders even een foto en leg het dan nog eens uit.

Overgens, een electricien die om te testen de aardedraden er uit haalt snapt echt niet waar ie mee bezig is. Aardlekkage hoeft helemaal niet via aardedraad te gaan. Kan ook gewoon door direct contact met de aarde. Met de beperkte informatie die ik nu lees vermoed ik een (grond)kabel die naar buiten loopt die schade heeft (ongedierte?) en daardoor lekt naar de aarde toe.

Dan zou ik zeggen heater en buiten terrasverlichting is nu verdacht.Die 2 zitten nu op de groep (4) waar eerst de andere op zaten. Die ligt er zoiezo helemaal uit, automaatje naar beneden geschakeld.

Oké dus groep 4 is handmatig uitgeschakeld en klapt er nu niet uit maar de andere dus wel.
Ik begin het verwarrend te vinden.
Ik wacht nadere info wel af.
Daar waar mijn vinger is. Dat is waar de oude groep 4 nu zit. Huidige groep 4 is uitgeschakeld, dit is de heater en buitenlampen in mijn verranda. Groep 4 klapte er in eerste instantie telkens uit.

Waar de vinger is. Die klapt er nu dus uit. Dat is de woonkamer, slaapkamer 1 en kast. De linkse aardlekschakelaar klapt er daardoor uit. Waarbij toen die groep op 4 zat de rechter eruit klapte..

Zojuist er weer uitgeklapt...

Reputatie 6
Badge +3
Ok duidelijk. Het is altijd dezelfde groep die er voor zorgt dat de aardlek er uit knalt (nu de linker aardlek, en voor het verplaatsen de rechter aardlek). Dus nu weet je zeker dat de aardlek goed is en dat je probleem toch echt gezocht moet worden in die groep.
Ik verdenk dan nog steeds de aansluiting van de buitenlamp. Niet perse de buitenlamp zelf.

Klapt de aardlek er direct uit of pas na poosje? (hij staat nu aan op de foto dus ik denk na een poosje)

Je hebt ook alles van die groep al uit de stopcontacten gehaald en een voor een er weer in? Echt eerst alles er uit halen wat je er uit kan halen. Lampschakelaar enzo laat je gewoon zitten. Als hij er dan nog uitklapt dan weet je dat het bedrading en/of lampen zijn. Blijft het werken, dan stuk voor stuk de apparatuur er weer in.
https://we.tl/t-w4OcQ5MB8r link is een filmpje van het omzetten van de schakelaar...

Alle stekkers van die groep, alle lichtschakelaars, alle stopcontactpunten van die groep zijn 1 voor 1 aan en uit gezet, zonder dat hij er uitviel. De schakelaar klapte er ook uit toen er nergens een stekker inzat en geen lichtknop aan stond...
Dan zou je bv de centraaldozen moeten nalopen of er ergens lekstroom/contact gemaakt wordt.
Tijdrovend klusje.
Een electricien zou meetapparatuur de storing moeten kunnen vinden.
Reputatie 6
Badge +3
Owh lekker constant dus.. behalve aan het eind van het filmpje waar hij gewoon aanblijft. Maar ja, dan zet je hem met je linkerhand aan dus misschien is dat het :-)

Raar hoor. Valt vanaf hier lastig wat van te zeggen. Een echte electricien zou dit zo moeten kunnen vinden. Ik zou wel de groep uitlaten totdat het probleem gevonden is want de aardlek knalt er niet voor niks uit.

Electricien zou vanaf nu stap voor stap de bedrading in je huis (van die groep) moeten na kijken. Meestal komt zo'n groep eerst samen in een plafonddoos en loopt vanaf daar verder naar een volgende punt of een stopcontact. Door in die plafonddoos kabels los te halen kan vanaf daar steeds verder uitgezocht worden waar het nou mis gaan.

Succes!
Dan zou je bv de centraaldozen moeten nalopen of er ergens lekstroom/contact gemaakt wordt.
Tijdrovend klusje.
Een electricien zou meetapparatuur de storing moeten kunnen vinden.

De centraaldoos heeft hij nagelopen. Alle bruine draden had hij eruit gehaald. En jazeker. ook toen klapte de aardlekschakelaar er uit. Bij 1 voor 1 die draadjes erin doen, gebeurde er niets...
Leiding draden bruin/blauw/geel-groen/(zwart) en daar alleen de bruine uitgehaald?????

Of bedoel je de lasklemmen en de draadeindjes?
Reputatie 6
Badge +3
En als de hele groep er aan de meterkast kant er uit getrokken is blijft de aardlek wel aan? (en het dus niet ligt aan de bedrading in de meterkast zelf)
Dan zou ik de bedrading van de meterkast naar de centraaldoos verdenken.
Daarvan de bruine draden allemaal uit het zwarte "contactdoosje" (of hoe dat heet). De voeder/voeding gezocht. Die er weer in gedaan en de rest van de draadjes er 1 voor 1 ingedaan

Duidelijk dus de draadeindjes uit de laskkem gehaald.
Dat bedoelde ik ook met controle centraaldoos.
En als de hele groep er aan de meterkast kant er uit getrokken is blijft de aardlek wel aan? (en het dus niet ligt aan de bedrading in de meterkast zelf)
Dan zou ik de bedrading van de meterkast naar de centraaldoos verdenken.

Hij heeft de draadjes van die groep losgekoppeld en ook toen viel de aardlek eruit... frappante is dat de schakelaar ook gewoon uren omhoog kan blijven en dan plots, "uit het niets" er weer uitklapt... hij valt niet om de minuut eruit..
Dat is ook het vervelende met zo’n storing; ergens zit een licht contact en zodra de 30 mAmp lekstroom wordt overschreden is het klap.
Reputatie 6
Badge +3
Ok de draadjes dus uit de groep gehaald (in de meterkast, aan de bovenkant van de groep)?
En dan er nog uitvliegen?

Dan is er echt wat anders aan de hand. Ik zie ook dat je zonnepanelen hebt. Hoe is die aangesloten in de meterkast? Kan je eens een foto maken van je meterkast met de kast open (voorzichtig!!!) ?
Ok de draadjes dus uit de groep gehaald (in de meterkast, aan de bovenkant van de groep)?
En dan er nog uitvliegen?

Dan is er echt wat anders aan de hand. Ik zie ook dat je zonnepanelen hebt. Hoe is die aangesloten in de meterkast? Kan je eens een foto maken van je meterkast met de kast open (voorzichtig!!!) ?

Foto van de hele kast. Weerwar aan draden en stekkerdozen enzo.. ook deze zijn allemaal eruit geweest...

En van bovenaf met beeld op snoertjes e.d... als je andere foto nodig hebt hoor ik het graag

Reputatie 6
Badge +3
Dank je voor de foto. Eerste indruk is dat ik schrik van de gehobby-manier van aansluiten. De eerste groep van links (de groep die uitvalt) heeft een dubbele aansluiting er in zitten met een koppelblok. Vlak onder de rode aansluitblok in die groep zie ik een klein scheurtje. Is bij het verplaatsen van de groep 4 de hele installatieautomaat meegenomen? Kan het zijn dat deze automaat defect is (scheurtje zegt misschien al dat hij niet helemaal goed meer is)?

De groep die uit staat, waarvan jij zegt heater en terrasverlichting, is helemaal niet aangesloten lijkt het.

In de laatste groep komen twee bruine draden samen in 1 aansluiting. Dit is eigenlijk niet de bedoeling omdat een van beiden een betere aansluiting kan hebben dan de andere hierdoor waardoor de andere te warm kan worden bij max. belasting.

De PV lijkt goed aansloten te zijn (buiten alle groepen en aardleks om direct op de inkomende lijn, na de hoofdschakelaar).

Ik zie niet direct een verdachte situatie maar ben wel erg benieuwd waarom op je betreffende groep twee aansluitingen zitten en of dan wel beide aansluitingen zijn onderzocht.
Dank je voor de foto. Eerste indruk is dat ik schrik van de gehobby-manier van aansluiten. De eerste groep van links (de groep die uitvalt) heeft een dubbele aansluiting er in zitten met een koppelblok. Vlak onder de rode aansluitblok in die groep zie ik een klein scheurtje. Is bij het verplaatsen van de groep 4 de hele installatieautomaat meegenomen? Kan het zijn dat deze automaat defect is (scheurtje zegt misschien al dat hij niet helemaal goed meer is)?

De groep die uit staat, waarvan jij zegt heater en terrasverlichting, is helemaal niet aangesloten lijkt het.

In de laatste groep komen twee bruine draden samen in 1 aansluiting. Dit is eigenlijk niet de bedoeling omdat een van beiden een betere aansluiting kan hebben dan de andere hierdoor waardoor de andere te warm kan worden bij max. belasting.

De PV lijkt goed aansloten te zijn (buiten alle groepen en aardleks om direct op de inkomende lijn, na de hoofdschakelaar).

Ik zie niet direct een verdachte situatie maar ben wel erg benieuwd waarom op je betreffende groep twee aansluitingen zitten en of dan wel beide aansluitingen zijn onderzocht.

Vorige bewoners, de man, was graag zelf er mee bezig. Heb er zelf geen verstand van (kok) dus tjah bij het kopen van de woning zou het me allemaal wel zo zijn. Hij had ook een 2eu groep aangemaakt voor zolder (hadden 2 wasmachines en droger er staan).

De electricien heeft de draden van "4" naar het eerste installatieautomaat verplaatst (ter controlle of de automaat stuk was)..

Waar hij de draden heeft gelaten van de heater e.d. is mij dan niet duidelijk. nu net meteen gaan kijken of de heater het doet, dit is niet het geval...

Waarom er een dubbele zit ook geen flauw idee van. Meende dat hij 4 draden uit automaatje 4 heeft gehaald (boven op zit dat metaaltje).. maar 100% zeker weet ik dat niet...
Reputatie 6
Badge +3
Dan weet je nu 1 ding zeker en dat is dat die (oude) groep 4 automaat prima werkt (althans niet de storing veroorzaakt). Kan zijn dat hij die draden verdeeld heeft tussen de eerste en de laatste groep. Daar zitten immers nu meer draden in dan je normaal zou verwachten.

Maar dan houdt het voor mij nu ook even op. Iemand zal echt stuk voor stuk alles moeten controleren en uitsluiten. Gezien de aardlek er soms pas na een paar uit uitvliegt kan het wel even duren voordat gevonden is wat echt de oorzaak is.

Het zou ook niet verkeerd zijn om alles even opnieuw te laten aansluiten in de meterkast en de draden netjes aan te sluiten (geen bochtendwerk maar mooi netjes vlechten).

Reageer