Zon op Toon alsnog in rekening gebracht na gratis toezegging | Eneco Community

Zon op Toon alsnog in rekening gebracht na gratis toezegging

Medio januari 2019 gaf ik via mijn eneco onze verhuizing naar ons nieuwbouwhuis door. Daarna ging bijna alles mis en zijn wij inmiddels toe aan ons 9e contract van dit jaar. E.e.a heeft mij ong. 9 uren telefoontijd met de klantenservice gekost, waarbij een medewerker mij zelfs mededeelde dat het hem geen ene moer interesseerde dat er zo veel bij ons contract fout ging. Aangezien ik ieder telefoongesprek opneem vond men dit bij de klachtafhandeling van Eneco niet zo leuk. Helaas kom ik hier ruimte tekort om alles op te schrijven. Uiteindelijk zijn wij toch klant gebleven bij Eneco, omdat ons een gratis Toon werd toegezegd, alsmede een gratis installatie en gratis zonmodule. Dit is inmiddels ook gebeurd medio april dit jaar, alleen wat schetst onze verbazing? Deze week een mail binnengekregen dat men vergeten is om de zonmodule in rekening te brengen (€ 99,95) en dat men deze de komende week incasseert. Uiteraard hierover weer geklaagd, maar Eneco hult zich in stilzwijgen.
I.v.m. de vele contracten kregen wij eerder dit jaar zelfs een eindafrekening van € 420,-- (voor een periode van 1 maand energie). Ook deze zou men niet incasseren, maar deed men toch. Na stornering en onderzoek van onze klacht werd dit omgezet naar een terugbetaling van € 170,--. Eneco herhaalt het "kunstje" wederom en leert helemaal niets van eerdergemaakte fouten en kan ook toezeggingen nergens achterhalen.
Ik denk dat ik mijn contract maar (eenzijdig) opzeg, want Eneco houdt zich niet aan de afspraken, waarom zouden wij dit dan wel doen? En ik overweeg sterk om de gewraakte uitspraak van de medewerker maar aan de sociale media toe te vertrouwen. Wellicht dat er nu wel iemand reageert van Eneco en op passende wijze alles rectificeert. Via mails antwoordt men gewoon niet meer en de medewerker van de klantenservice weet het ook niet of kan/mag niets.

15 Reacties

Ik benader even 1 element uit je bericht.

Al eerder heeft een klant hier “gedacht” dat de Zon op Toon®️ module gratis zou zijn o.a. in het kader van een bv nieuwe contract.
Eneco heeft ook toen weer gemeld dat deze module nooit gratis wordt verstrekt.
Op de site vind je ook nergens zo’n aanbieding.

Die €99 wordt altijd in rekening gebracht.

Maar als Eneco onvoldoende cq niet reageert kan je toch een klachten procedure starten?
Hier op het forum kan en zal een moderator ongetwijfeld ook reageren, maar kan het niet meteen voor je oplossen.

Al eerder heeft een klant hier “gedacht” dat de Zon op Toon®️ module gratis zou zijn o.a. in het kader van een bv nieuwe contract.

Maar als Eneco onvoldoende cq niet reageert kan je toch een klachten procedure starten?
Hier op het forum kan en zal een moderator ongetwijfeld ook reageren, maar kan het niet meteen voor je oplossen.

Het gaat er niet om dat Eneco dit niet standaard gratis aanbiedt, maar dat men dit heeft toegezegd i.v.m. coulance/tegemoetkoming in de (vele) gemaakte fouten. En dat heeft men kennelijk (weer) eens niet geregistreerd.
Ik heb in een contact met Eneco meerdere keren aangeven dat "links" vaak echt niet weet wat "rechts" doet of afspreekt. Zeer gebrekkige verslaglegging. En daarom neem ik ieder gesprek dat ik met hen voer op....
En klachtenprocedures ben ik zat. Een klacht is er namelijk om van te leren en ik vind het lerend vermogen van Eneco erg laag.
Reputatie 6
Badge +2
Nog knap dat je 't zo lang volhoudt, ik was allang vertrokken. Toons zat op MP.

Het gaat er niet om dat Eneco dit niet standaard gratis aanbiedt, maar dat men dit heeft toegezegd i.v.m. coulance/tegemoetkoming in de (vele) gemaakte fouten. En dat heeft men kennelijk (weer) eens niet geregistreerd.
Ik heb in een contact met Eneco meerdere keren aangeven dat "links" vaak echt niet weet wat "rechts" doet of afspreekt. Zeer gebrekkige verslaglegging. En daarom neem ik ieder gesprek dat ik met hen voer op....
En klachtenprocedures ben ik zat. Een klacht is er namelijk om van te leren en ik vind het lerend vermogen van Eneco erg laag.

Los van dat ze het niet aanbieden op de site, bedoel ik dus ook dat het hier algemeen bekend is dat een gratis Zon op Toon®️ nooit gegeven wordt. 🧐

En als je geen klachten procedure wilt, tja dan zeg je de boel toch op.
Ik zou die procedure juist wel ingaan, want je voelt je toch sterk staan vwb bewijs....😳
Reputatie 6
Badge
@johnkijkuit

Wat vervelend dat het allemaal zo is gelopen met het afsluiten van je contract en de hoge nota die je in de eerste instantie had ontvangen. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen, staat je contract nu goed in het systeem en is de hoge nota gecorrigeerd.

Wat betreft de Zon op Toon uitbreiding, in ons systeem kan ik nergens terugvinden dat deze je gratis is toegezegd. Sterker nog, ik zie dat er is genoteerd dat Toon je gratis is toegezegd i.c.m. het contract dat je bent aangegaan, maar de Zon op Toon uitbreiding tegen betaling geïnstalleerd wordt. Dat is ook gebeurd. Deze module is namelijk nooit gratis zoals @Brandje al bevestigd. Kun je anders aangeven wanneer ( datum ) de uitbreiding je gratis is toegezegd?

Groet, Urgel
Nou ja goed gekomen... In het maandelijkse energierapport is er nog steeds geen rekening gehouden met teruglevering. Dus er gaat nog steeds e.e.a. fout.
Ik weet even niet meer de datum maar het is mondeling toegezegd in één van mijn laatste lange telefonische contacten. Het is dezelfde dag geweest dat één van de medewerkers de genoemde en opgenomen uitspraak deed. Ik heb die opnames op een vaste PC staan en daar zit ik nu niet achter. Het zal ongeveer eind maart, begin april geweest zijn.
En ik ben niet eens verbaasd dat dit (ook weer) niet geregistreerd is. Het complete plaatje is mij toen gratis toegezegd, Toon, installatie en module Zon op de Toon.
Indien dit niet geregeld wordt, komt Eneco zijn afspraak niet na en mag ik kosteloos overstappen.
Inmiddels graag zelfs.
#buikvolvanzoveelonvermogen
Nou ja goed gekomen... In het maandelijkse energierapport is er nog steeds geen rekening gehouden met teruglevering. Dus er gaat nog steeds e.e.a. fout.

Misschien weet Eneco (en het systeem dus) nog niet dat je een PV hebt....
Heb je je PV wel via www.energieleveren.nl aangemeld? 😎
Ik had de panelen al bij de netbeheerder aangemeld op de dag dat we de sleutel kregen. De netbeheerder zegt ook dat Eneco er een potje van gemaakt heeft. Eneco presteerde het zelfs om mij zelf bij de netbeheerder mijn eigen meterstanden op te laten vragen. Dat is helemaal niet toegestaan....
Perfect! 👍
Dan is Eneco automatisch door je Netbeheerder geïnformeerd en op de hoogte van je PV.
Een moderator kan dat maandag via backoffice navragen.
De moderators mogen navragen wat ze willen. Er klopt nog steeds geen fluit van. Feit is dat ik niets betaal. Dan ben ik direct vertrokken naar Essent of Nuon. Beetje jammer na 30 jaar klant bij Eneco. Ze zijn daar echt de schaamte voorbij.
Dat was ook letterlijk de mededeling van een klachtbehandelaar: “Het is mijn werkgever, maar in dit geval schaam ik mij”.....
Prima allemaal, maar in principe heb je dus een contract.
Natuurlijk heb je het recht om over te stappen; wellicht ten overvloede, dan heb je uiteraard wel te maken met een overstapboete.

Suc6 met je verdere stappen.
Reputatie 6
Badge +1
@johnkijkuit

We pakken je klacht graag verder op. Zoals mijn collega Urgel laat weten hebben we een datum en tijdstip van het gesprek nodig. Dan luisteren we dat gesprek terug en kunnen we achterhalen wat er afgesproken is.

Groeten Chantal
Ik zou zeggen; kijk in mijn dossier of overleg met de klachtbehandelaar die ons ook bloemen heeft gestuurd.
Ik hou mijn eigen administratie bij. Als jullie dat ook zouden doen, hoef je mij nergens om te vragen.
Als het goed is, is ieder contactmoment geregistreerd.
Verder wil ik alleen persoonlijke afdoening en niet via dit forum.
En toen was het stil vanuit ENECO..... En wederom een bewijs dat links niet weet wat rechts doet.... Een mevrouw Beuving stuurt mij een mail met daarin de mededeling van het betalen van € 99,95 voor installatie van Zon op Toon. Daarop heb ik aangegeven zoals hierboven meerdere keren is verwoord, maar ENECO stuurt dan een nota van € 169,90 en stelt daarin keihard dat er extra kosten zijn gemaakt door de installateur, terwijl die installateur mij daar nooit op gewezen heeft.
En als ik dan antwoordt op een mail, dan krijg je het automatische antwoord van ENECO dat het antwoord niet ontvangen is, omdat hun mailbox vol zit....
Ik heb maar weer een klacht ingediend.
#benzoontzettendklaarmet ENECO
Dat de rekening nu €169 is, is het bewijs dat er dus extra werk (meestal een uitbreidings groepenkastje) nodig was voor Zon op Toon®️. 😎
Dit soort kosten zijn nooit vooraf bekend en pas als de monteur aan de slag gaat, blijkt dat nodig te zijn.
Vandaar dat Zon op Toon®️ nooit gratis weg gegeven wordt; er kunnen altijd bijkomende kosten zijn, zoals Eneco dat ook meldt in de algemene info op de site.😏

Slim dat je nu dan toch echt een klachten procedure begint, maar zoals eerder gemeld door een moderator loopt er dus eigenlijk al een klacht.

Alleen wordt er gericht gevraagd naar bepaalde info en ik heb het idee dat als je daar nou even gericht antwoord op geeft dat jullie het elkaar een stuk makkelijker kunnen maken. 😏

En uiteraard zal Eneco de klacht persoonlijk afdoen; dat loopt nooit via het forum.

Reageer