Wat is de einddatum van mijn contract? | Eneco Community
vraag

Wat is de einddatum van mijn contract?

• Ontdekker (level 5)
  • 1 reactie
Beste,

In Mijn Eneco staat dat mijn 1-jarig contract loopt van 16-01-2018 t.m 15-01-2019. Ik kan echter pas vanaf 30-01-2019 mijn meterstanden doorgeven en ná 15-02-2019 ontvang ik dan mijn jaarafrekening.

Omdat ik mogelijk wil overstappen naar een andere leverancier per 15-01-2019, vrees ik dat ik voor de 2e helft van januari dubbel betaal. Waarom kan ik sowieso pas 2 weken _NA_ het einde van mijn contract de meterstanden doorgeven?

Mijn zoon kreeg al één maand _VOOR_ het einde van zijn 1-jarige contact een mail om de meterstanden door te geven. Hoe zit dit nu precies?

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoi @Hilly,

Bedankt voor jouw bericht, goede vraag! De jaarlijkse datum voor jouw jaarnota houdt niet altijd verband met jouw energiecontract.

De jaarnota volgt telkens een jaar na de start van levering, terwijl je tussentijds ook midden in het jaar een nieuw energiecontract kunt kiezen. Zo kan er dus een verschil in deze datums ontstaan.

Je kunt nooit dubbel voor energie betalen aan twee leveranciers. Dit onderscheid kunnen we maken dankzij jouw meterstanden. Wat voor de ene leverancier een eindstand is, is voor jouw nieuwe leverancier de beginstand.

Hopelijk kies je natuurlijk voor een langer verblijf bij Eneco! 😉 Wat is de reden dat je mogelijk overstapt?
Hallo Rodney,

Tja, dan gaat er iets niet goed ben ik bang.

Ik ben op 15-01-2018 via E.on als een nieuwe klant geregistreerd (daarvoor Nuon) en in de loop van 2018 is mijn contract overgegaan naar Eneco. In Mijn Eneco staat een einddatum van 16-01-2019 (dus één jaar na start via E.on).

Dit betekent dat de jaarnota dan ook omstreeks 15-01 zou moeten volgen en niet één maand later. Mijn klantnummer zit in mijn profiel, dus je zou dat zelf ook na kunnen kijken. Dan zie je zelf dat jouw uitleg niet past op mijn situatie.

Daarnaast vraag mij ik mij ook af welk tarief ik betaal voor de periode ná 16-01-2019. Ik zit dan immers buiten mijn contract en bij mijn zoon (ook Eneco) geldt dat hij dan veel hogere tarieven betaalt.

Tot slot de reden van een mogelijke overstap? De prijs voor een nieuw contract en (de uitkomst van) deze discussie.
Reputatie 5
Badge +3
@Hilly,

Bedankt voor jouw reactie. Geen zorgen, alles gaat prima. 🙂 De jaarnota, of beter gezegd de afrekenperiode, gaat over een jaar van levering. Dat jaar wordt niet bepaald door de komst van de jaarnota maar door jouw begin- en eindstanden.

Jouw beginstanden zijn ons bekend per 15 januari 2018. Het opnamemoment voor jouw jaarnota start op 30 januari 2019, om en nabij een jaar ná de start van levering.

Deze opnameperiode duurt twee weken. Zo hebben klanten ruim de gelegenheid hun standen door te geven. Wij zijn daarin afhankelijk van het moment van doorgave én hebben bovendien tijd nodig de jaarnota te maken. Daarom plannen we dat ruim in en kun je de nota vanaf medio februari verwachten.

Zoals gezegd dus wél over de periode van een jaar, desnoods geef je de standen door zoals deze op 15 januari '19 op de meter staan. Een periode van twee weken maakt doorgaans geen enorm verschil over een totale periode van een jaar.

Vergelijkbaar trouwens met een eindnota. Stel, onze levering aan jou stopt per morgen, dan volgt er ook niet direct een eindnota. Maar binnen een uiterlijke termijn van zes weken ná de einddatum. Uiteraard wél met de meterstanden van einde levering.

Hopelijk is hiermee duidelijk dat dit proces niet zo enorm nauw luistert als jouw vraag doet vermoeden.

Wat betreft het contract; tot 15 januari 2019 gelden de tarieven zoals je die in jouw eenjarige overeenkomst hebt afgesproken. Daarna ga je, tenzij je kiest voor een nieuwe vaste overeenkomst, over op een variabel contract. Omdat de vaste overeenkomst dus verloopt per 15 januari 2019. Wij houden er op voorhand geen rekening mee dat onze levering stopt met de einddatum van een overeenkomst.

Om de opties voor na afloop van je huidige overeenkomst te bespreken, raad ik je zeker aan contact op te nemen met onze adviseurs. Mijn collega's zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8:00 uur en 21:00 uur via 088 - 89 55 955 (je betaalt je gebruikelijke belkosten). Hopelijk rolt er wat moois uit!

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen