waarom is het niet mogelijk de contractdatum te verschuiven? | Eneco Community
vraag

waarom is het niet mogelijk de contractdatum te verschuiven?

Reputatie 3
Badge +1
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 678 reacties
Ik heb de discussie gevolgd met jandebehanger die als zonnepaneelbezitter het probleem heeft dat overstappen op 1 juli onvoordelig is want dan hebben zonnepaneel bezitters een overschot aan kWh die tegen 9 cent per kWh terugbetaald wordt op de eindafrekening.

Er zijn verschillende data zoals bij mij 1 oktober waar contracten vernieuwd worden.
Ook 1 oktober is ongunstig voor zonnepaneelbezitters met zomeroverschot.

Waarom is het niet mogelijk de contractdata te verschuiven naar bijvoorbeeld 1 januari?
Eneco moet zich realiseren dat klanten zowiezo anders weglopen als je hier geen oplossing voor bied.

Iets meer flexibiliteit in contractdata en je behoud klanten.
Een starre houding contract is contract en je bent de klant kwijt....

Misschien iets om over na te denken Eneco!

Stansat🆒

15 Reacties

Reputatie 6
Badge +1
@stansat,

ik snap het even niet, maar dat zal wel aan mij liggen :p

Als je overstapt, ga je met een leverancier een contract aan. Je weet, voordat je overstapt, wat de contractvoorwaarde en looptijd zijn van het contract. Ook weet je van te voren wanneer je contract, wat je sluit, ten einde loopt. Dus je had ook kunnen weten dat als het contract in oktober ten einde loopt, dat je mogelijk een voorschot overhebt van de geleverde energie.

Maar alle várieabele en bijbehorende concequenties zijn van te voren bekent, waarom moet er dan nu, omdat het nadelig uit pakt, vanuit Eneco's kant, een wijziging plaats gaan vinden. Je had toch ook later het contract met looptijd kunnen ingaan, of andere afspraken kunnen maken. Niet achteraf want dat is het risico van langlopende contracten. Dan ben ik het met de stelling, contract=contract eigenlijk wel eens.

Maar nogmaals, misschien denk ik te makkelijk en te rechtlijnig.
Reputatie 3
Badge +1
Hi jvp,

Laat ik even voorop stellen dat mijn vraag bedoelt is om klanten binnen boord te houden.

Als ik 37 jaar geleden klant was en nu pas zonnepanelen op mijn dak leg is er wezenlijk niets aan de contractdatum te doen.
Je kan bijvoorbeeld een variabel contract nemen en dan op 1 januari een vast, maar dat vaste contract loopt dan niet 1 vol jaar maar tot 1 oktober.
Of vergis ik me moderator?
Een andere vraag: waarom lopen de ingaande contractdata niet synchroom met de variabele tariefwijzegingen bijvoorbeeld?

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen hoor: in de zomer verdien je veel minder aan stroom en gas, terwijl het echte verdienen pas begint als het winter wordt en de kachel aan gaat.

Jvp contract is contract maar er zijn genoeg leveranciers die de overstapboete overnemen.
Het gaat er bij mij om hoe hou je toch je klanten vast?

Groet,

Stansat🆒
Reputatie 6
Badge +1

Je kan bijvoorbeeld een variabel contract nemen en dan op 1 januari een vast, maar dat vaste contract loopt dan niet 1 vol jaar maar tot 1 oktober.

Hier heb je wel een punt. Je jaarafrekeningmoment blijft altijd hetzelfde en die is dus niet te wijzigen naar einde contractdatum van je nieuwe contract. Dat wist ik niet Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan als het contract 3 jaar loopt bv. en afloopt op 31 februari, dat de jaarafrekeningen verspringen naar februari van ieder voorgaande jaar, vanaf het moment dat je de overeenkomst heb gesloten.

Ja,ja, en als dan alle jaarafrekenmoment eind augustus liggen, dan zit je met zonnepanelen eigenlijk altijd in het overschot. (Athans in het jaar dat je zonnepanelen op je dak hebt gelegd )En als je die stroom nodig hebt dan is hij al afgerekend.

Maar dat kun je oplossen door de zonnepanelen na je jaarafrekenmoment op je dak te laten plaatsen of net er voor. Toch? Want na die periode is een jaar een jaar. Het jaarafrekenmoment, maakt dan niks meer uit.
Reputatie 3
Badge +1
[quote]

Maar dat kun je oplossen door de zonnepanelen na jekWh'safrekenmoment op je dak te laten plaatsen of net er voor. Toch? Want na die periode is een jaar een jaar. Het jaarafrekenmoment, maakt dan niks meer uit.

Hi jvp,
Het afrekenmoment is in mei en mijn einde contract is 1 oktober.
Het blijft toch lood om oud ijzer wanneer je de panelen plaatst.
Stel je heb ze 1 juni geplaatst en je wil einde contract 1 oktober overstappen dan heb je toch een zomeroverschot.
Nu leg je ze op 1 oktober erop en komt het afrekenmoment in mei, dan heb je geen overschot maar kan je dus niet overstappen want die datum ligt op 1 oktober.

Zo zie je dus dat je ten allen tijden de de kolenfooi, zoals jandbh zo treffend verzonnen heeft, ontvangt op je nazomerse eindafrekening.
Tja daar heb je natuurlijk geen panelen voor op je dak gelegd, die kWh's die wil jezelf in de donkere winterperiode opsoeperen.:mad:

Alleen als jaarafrekening en contractdatum dezelfde zijn en bijvoorbeeld 1 januari is (point even moment), heb je als zonnepaneeleigenaar een goed overstapmoment.

Misschien zie ik het verkeerd, laar iemand me maar corrigeren!

Groet,

Stansat🆒
Reputatie 6
Badge +1

Stel je heb ze 1 juni geplaatst en je wil einde contract 1 oktober overstappen dan heb je toch een zomeroverschot.

oke, maar wie verplicht je om per 1 oktober dan over te stappen? niemand, dus dan stap je toch pas over in Januari. En de periode 1 oktober tot 1 januari ga je na variabel tarief.

Nu leg je ze op 1 oktober erop en komt het afrekenmoment in mei, dan heb je geen overschot maar kan je dus niet overstappen want die datum ligt op 1 oktober.

zie vorig antwoord. niemand verplicht je over te stappen in oktober, maar ik snap wel het punt. Echter is dat punt alleen van toepassing in het jaar dat je en zonnepanelen op je dak legt en een lang lopend contract hebt, wat op een beroerde periode eindigd. Anders heb je te maken met hele jaren en dan is het net om het even ofdat je je te veel stroom nu eerst verbruikt en dan terug leverd, of eerst terugleverd en dan verbruikt.

Je zult je dus altijd moeten afvragen wat het juiste moment is om panelen op je dak te leggen, in combinatie met je contract of overstap Ja en als je dat je niet an te voren heb gerealiseerd dan gaat het idd naar de kolenfooi. Maar is dat dan een Eneco "fout"?

In het geval van jullie, zou ik dan mijn contract uitdienen en dan tot 1 januari over gaan op variabel, waarmee mijn "zomer" overschot tegen variabel tarief nog wordt gesaladeerd.
Reputatie 3
Badge +1
Beste jvp,

Laat ik even duidelijk stellen dat er geen "jullie" is
Dit topic is om duidelijkheid te krijgen over de tot standkoming van data eindnota en einde contract die niet synchroom lopen.
Dat zijn antwoorden die ik van een moderator wil horen.

Even een persoonlijke noot: ik heb een contract tot 1-10-2014 dus nogmaals dit is geen persoonlijk geval.
Ik heb het niet over een "fout" van Eneco jvp.

Je heb je standpunt duidelijk gemaakt jvp.
Echte antwoorden verwacht ik van een mod.
Maar bedankt voor het meedenken.

Stansat🆒
Reputatie 6
Badge +1
Met jullie bedoelde ik eigenlijk jij en jan debh. want die had als ware het zelfde issu. ( athans ongeveer het zelfde, voordat ik direct weer woordelijk wordt afgerekend 😉 )

maar misschien dat Eneco reageerd. we zullen zien.
Reputatie 3
Badge +1
Beste moderator,

Graag heb ik een antwoord op mijn vragen in dit topic.

Met vriendelijke groet,

Stansat
Reputatie 2
Badge +1
@Stansat

De situatie die je schets is van toepassing bij klanten die overstappen naar een andere energieleverancier. In dit geval doe je er verstandig aan om na het aflopen van je contract nog een aantal maanden een onbepaalde tijdscontract te kiezen. Dit contract heeft een opzegtermijn van 9 dagen, en kan je dus opzeggen wanneer het in een bepaalde situatie het gunstigst is. Dit is de verantwoordelijkheid van de klant zelf. Contractdata staan vast, en zijn niet te wijzigen. Dit is vooraf aan het contract overeengekomen.

Als huidige klanten na de aanschaf van zonnepanelen hier eenmalig last van hebben, gaan we hier coulant mee om. De klant heeft hier eenmalig last van omdat het probleem na een volledig jaar verbruik niet meer van toepassing is (als de klant niet overstapt).
Reputatie 3
Badge +1
bedankt Joep,

Dezelfde suggestie dus als jvp aan mij gedaan heeft.
3 of 6 maanden (afhankelijk van datum jaar eindafrekening) variabel tarief resulteert in een verhoogde rekening t.o.v. vast contract.
Hierbij verlies je een groot deel van je winst aan niet opgesoepeerde kWh's.
Niets aan te doen begrijp ik van je, maar wel iets om rekening mee te houden voor potentiële zonnepaneel overstappers.

Graag hoor ik nog waarom de jaar eindafrekening niet synchroom loopt met het einde van je contract.

Stansat🆒
Reputatie 7
Badge +6
@Stansat

De jaarafrekening loopt niet samen met je contractdata omdat we zoveel mogelijk klanten een afrekening over een heel jaar willen sturen.
Een klant met een variabel contract kan bijvoorbeeld besluiten om over te gaan op een vast contract, wij maken dan geen afrekening.

Wanneer wij dat wel doen bijv. vlak na de winter dan krijgt de klant vaak een hoge afrekening, gevolgd door een laag voorschot, na de zomer heb je dat vaak andersom.

Ook kan een klant ervoor kiezen na het aflopen van een vast contract om tijdelijk over te gaan naar een variabel contract, als hij dan besluit om na een paar maanden de prijs weer vast te zetten, zou deze het in veel gevallen niet op prijs stellen om afgerekend te worden.

Als wij in bovenstaand gevallen wel af gaan rekenen dan is deze afrekening vaak niet over een heel jaar, klanten met zonnepanelen kunnen dan in bepaalde gevallen alsnog niet compleet gesaldeerd worden.

Wel is het zo dat sinds 1 augustus wij nieuwe klanten pas na 1 jaar gaan afrekenen en niet meer met de datum dat de netbeheerder jaarlijks de standen opneemt, dit voorkomt al een aantal problemen met mensen die een hoge productie hebben t.o.v. hun verbruik.
Badge
  Wel is het zo dat sinds 1 augustus wij nieuwe klanten pas na 1 jaar gaan afrekenen en niet meer met de datum dat de netbeheerder jaarlijks de standen opneemt, dit voorkomt al een aantal problemen met mensen die een hoge productie hebben t.o.v. hun verbruik.
Je zegt nieuwe klanten!
Hmm, daar heb ik dus niet zoveel aan.
Ik moet zo ongeveer eind februari  / begin maart de meterstanden doorgeven, dit jaar kwam de meter opnemer half februari langs en de jaarlijkse eindafrekening kwam eind april.
Ik zou eventueel gebaat zijn met een kontraktsverlening van een half jaar, om te voorkomen dat ik de verdienste aan groene zonnestroom verlies aan de hogere prijzen van een flexible kontrakt.
Doch ik verwacht toch niet dat alle energieleveranciers zover zijn dat ze afrekenen na een jaar en helemaal voorbereid zijn op mensen die net zoveel elektriciteit produceren als ze verbruiken.
Reputatie 7
Badge +7
hee je bent dus nog niet overgestapt 😃
Reputatie 3
Badge +1
[/quote]
Doch ik verwacht toch nog niet dat alle energieleveranciers zover zijn dat ze afrekenen na een jaar en helemaal voorbereid zijn op mensen die net zoveel elektriciteit produceren als ze verbruiken.
[/quote]

Hi jandbh,

Dat is precies de bangmakerij van klantenservices.
Als je hoort dat je mogelijk niet geaccepteerd wordt als je net zoveel (of meer) teruglevert dan verbruikt dan denk je nog eens tweemaal na om over te stappen.
Het zou niet zo mogen zijn tenslotte verdienen ze nog aan je gasverbruik.
Navraag leert dat de leveranciers er coulant mee om dienen te gaan en je niet mogen weigeren op die gronden.
Maar mogelijk krijg je misschien een hoop gezeur over niet kloppende meterstanden ofzo.

T.a.v. het antwoord van folkert dat per 1 augustus anders gefactureerd wordt voor nieuwe klanten zou ik willen voorstellen, verruim deze regel ook t.a.v. huidige klanten met zonnepanelen.

Met vriendelijke groet, 

Stansat🆒
Badge
hee je bent dus nog niet overgestapt :D
Nee, zoalsal eerder heb uitgelegd, is mijn overstap moment zo mogelijk zo dicht mogelijk bijde jaarlijkse meteropname.

Maar mogelijk krijg je misschien een hoop gezeur over niet kloppende meterstanden ofzo.

T.a.v. het antwoord van folkert dat per 1 augustus anders gefactureerd wordt voor nieuwe klanten zou ik willen voorstellen, verruim deze regel ook t.a.v. huidige klanten met zonnepanelen.[/quote]
Over die meterstanden, is hetzelfde gezeur/chantage over dat je je zonnepanelen moet aanmelden bij de netbeheeerder, omdat anders je lagere meterstanden niet geaccepteerd worden.
In het verleden eens een elektrische keukenboiler eruit gegooid, ik ging toen van 5000+ kWh naar 3000+ kWh per jaar, dat werd toen zo geaccepteerd.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen