Vragen over StukjeZon | Eneco Community
beantwoord

Vragen over StukjeZon

• 12 juni 2019
  • 6 reacties
  • 752 Bekeken

Beste,

Binnenkort (nog +/- 2mnd) loopt mijn huidige energiecontract af bij de concurrent. Vandaar dat ik mij aan het oriënteren ben.
Op de website kwam ik de optie tegen om als klant van Eneco om 10 tot 12 stukjes zon te kopen in het zonnepark. Wat ik alleen niet uit de uitleg kan halen is:
Krijg je alleen 15 euro vergoeding per jaar, oplopend tot 75 euro. Of krijg je ook de opbrengst in KWh.

Wanneer je allebei krijgt, betaal je dan wel transport, opslag duurzame energie en BTW of omdat het "jouw opbrengst"is heb je voor eenmalig 600 a 650 euro alles afgekocht?
Als de gekochte stukjes zon, meer energie opleveren dan dat ik gebruik, krijg je daar dan een terugleververgoeding voor?

Thuis heb ik momenteel ook al 1800 Watt aan zonnepanelen liggen, dus de laatste vraag is met name bedoeld om het aantal extra stukjeszon te kunnen berekenen die ik dan bij zou kunnen kopen.

Bij de uitleg staat ook als je eerder dan 5 jaar stopt met energie van eneco af te nemen, dat je dan 4 jaar lang 15 euro per stukje terug krijgt. Geldt dit ook voor de opgewekte energie in die 4 jaar?

Zoals u ziet, genoeg vragen omtrent de summiere uitleg op de website.

Met vriendelijke groeten,

Erik Gerritsen
icon

Beste antwoord door DeniseMR 12 juni 2019, 14:46

Dag @E. Gerritsen,

Welkom op de Eneco Community en leuk dat je interesse toont in StukjeZon!

Zoals @Brandje al aangeeft ontvang je 5 jaar lang de opbrengst van een zonnepaneel uit een Nederlands zonnepark, in de vorm van €15 korting op je jaarnota. De opbrengst is dus al gekaderd voor je, wat betekent dat je verder geen overige kosten betaalt of ontvangt.

Mocht je binnen de 5 jaar je contract beindigen, dan vervalt het StukjeZon automatisch. Dit betekent dat je over de resterende jaren geen bedrag terug meer ontvangt.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is, anders lezen wij het graag terug!

Groet, Denise
Bekijk origineel

6 Reacties

Voor zo ver ik weet is het enige wat je “met een stukje zon” hebt, is dat je jaarnota met €15 wordt verlaagd. 😎
Dus 10 stukjes is een verlaging van €150.
Reputatie 7
Badge +5
Dag @E. Gerritsen,

Welkom op de Eneco Community en leuk dat je interesse toont in StukjeZon!

Zoals @Brandje al aangeeft ontvang je 5 jaar lang de opbrengst van een zonnepaneel uit een Nederlands zonnepark, in de vorm van €15 korting op je jaarnota. De opbrengst is dus al gekaderd voor je, wat betekent dat je verder geen overige kosten betaalt of ontvangt.

Mocht je binnen de 5 jaar je contract beindigen, dan vervalt het StukjeZon automatisch. Dit betekent dat je over de resterende jaren geen bedrag terug meer ontvangt.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is, anders lezen wij het graag terug!

Groet, Denise
Beste beantwoorders,

Welk voordeel heeft het kopen van een StukjeZon dan voor de consument. Die betaald immers 60 euro per stukje.
Wanneer je alleen 15 euro per StukjeZon per jaar op de nota in mindering terug zie komen, "win" je er in de eerste 4 jaar niets mee. Dat is terug betaling van het geinvesteerd bedrag. Pas het 5de jaar ontvang je pas een korting van 15 euro per StukjeZon.

Kortom bij 10 panelen betaal je eenmalig 600 euro. In 4 jaar ontvang je 600 euro, waarmee de investering pas is terug betaald. (het is een investering want eigenaar wordt je niet)
In jaar 5 krijg je een korting van 150 euro, waarna de "deal" is afgelopen. Die 150 euro korting krijg je ook als je nieuwe klant wordt en geen investering hoef te doen in StukjesZon.

In de cirkel staat toch echt bij 12 panelen, dat je 107% van het gemiddeld verbruik opwek, met daaronder een jaar lang als je apparaten in huis voorzien van stroom.(zie bijgevoegde screenshot). Dat gaat echt niet lukken met 150 euro in de 5 jaar.

Wanneer je de 2 gratis stukjesZon mee rekent wordt het iets beter.
Investering 600 euro, Per jaar 180 euro terug. Na 4 jaar 720 euro ontvangen. Is 120 euro "winst". In jaar 5 180 euro. Totaal ontvangen in 5 jaar minus investering: 300 euro. Probeer daar maar eens 5 jaar 2800 kWh/jaar voor te gebruiken. Gaat je niet lukken!

Met vriendelijke groet,

Erik
Beste @DeniseMR of andere deskundige/moderator

Waarom blijft een reactie op mijn vervolg vraag nu uit?
Zit er ergens een rekenfout, ik hoor het graag.

Met vriendelijke groeten,

Erik
Reputatie 7
Badge +5
@E. Gerritsen

Excuus voor de late reactie, we hadden je reactie per ongeluk over het hoofd gezien.

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt, maar je haalt er wel degelijk voordeel uit. Koop je één StukjeZon, dan betaal je hier €60 voor. Aan het einde van de rit heb je €15 extra korting, wat betekent dat je 25% meer terug krijgt dan je hebt betaald. Dit is een hoger voordeel dan bijvoorbeeld de huidige rente op een spaarrekening.

Wat betreft de bereken tool op onze website; wij garanderen dat een StukjeZon een opbrengst heeft van 250 kWh per jaar. Dit staat gelijk aan de gemiddelde opbrengt van 1 zonnepaneel per jaar in een zonnepark. Als we als leveringstarief €0,06 per kWh nemen, levert 250 kWh altijd €15 korting op per jaar.

Geeft dit een antwoord op jouw vraag?

Groet, Denise
Ik zit dus met de zelfde vraag. Je belegt je geld dus eigenlijk met in het 5e jaar dus je rendement. Helaas krijg je dus niks extra’s dus zekers niet de opbrengst die je als Zonnedael hebt dus verlaag je je rekening niet. Dan werkt ZonneDelen veel voordeliger en duidelijker, want daar krijg je beide.

Reageer