Verkeerd contract | Eneco Community

Verkeerd contract

• 17 januari 2019
  • 16 reacties
  • 265 Bekeken

Hoi Eneco,

Nadat ik vorig jaar een nieuw contract heb afgesloten was ik dik tevreden. Nu ik mijn jaarnota in heb gezien niet meer. Hoe kan het dat ik een vast contract afsluit met vaste tarieven voor 3 jaar. dat ik ineens een variabel contract heb. Mijn prijzen zijn nu dus omhoog gegaan terwijl ik het contact voor 3 jaar heb vastgezet. Dit voelt dus als een beetje zwaar opgelicht te worden! Dus hoe gaan we dit weer recht zetten ?

16 Reacties

Hoi @Jeroen-amf

goed dat je dit naar voren brengt. Je contract bestaat nl. uit twee delen.

1: vaste kale tarieven voor stroom en gas. ( deze staan dus in jou geval 3 jaar vast)
2: variabele kosten (deze worden elk jaar door de overheid bepaald)

vanaf 1 jan 2019 zijn de variabele tarieven flink om hoog gegaan. Hier heeft eneco geen invloed op. Je kale tarieven zijn wel gelijk gebleven.

kijk ook is in dit topic. Hier vindt je alle info over de verhoging Tarieven 2019

Hoi mpleizr,

ja dat weet ik. Maar dan nog kloppen mijn tarieven niet. Ik weet wat ik heb afgesproken inclusief belasting en vastrecht enz. Ik weet ook dat de prijzen zijn gestegen voor gas en dat stroom goedkoper is geworden door de overheid. Maar de tarieven die ik nu zie in mijn eneco zijn velen malen hoger met wat ik heb afgesproken met een “VAST” contract. Dus hoe gaan we dit oplossen ?
Ik ken uiteraard je tarieven niet, maar wat versta je onder vele malen hoger.

Wat was je kale levertarief?. Tel bij je gasprijs uit 2018 de verhoging erbij op vanaf het overzicht uit mijn post. Komt dit dan overeen met wat je nu ziet in mijneneco?. Hetzelfde kun je doen bij stroom.

Klopt het dan nog steeds niet hoor ik het wel. Dan zal morgen een moderator dit voor je oppakken en nakijken wat er aan de hand is
Ik weet het niet meer precies achter de comma, maar hou het even op 0,5. Maar voor gas heb ik afgesproken 61,5 cent en stroom 17,5 dal tarief en meen 18,9 of net over de 19 cent normaal tarrief. Nu zie ik staan 0,713 gas en 0.189 daltarrief en 0,202 normaal tarrief stroom. De prijzen die ik dus aangeef heb ik afgesproken met inclusief belasting en dergelijke. Ik heb daar nadrukkelijk om gevraagd.
Het lijkt erop dat de tarieven die je aangeeft excl. belasting is, maar zonder de juiste prijzen is dit maar een aanname. Reken ik het even snel door lijkt het er sterk op dat er toch iets niet goed is gegaan. Een moderator zal dit morgen graag voor je uitzoeken en je een terugkoppeling geven. Zet even je klantnummet in je profiel zodat ze de juiste gegevens er bij kunnen pakken
Nee deze zijn echt inclusief belastingen. Hier heb ik nadrukkelijk om gevraagd tijdens meerdere gesprekken. Ze zijn idd heel laag. Maar dat komt omdat deze prijzen zijn afgesproken na het switchen van energie maatschappij. Een te lang verhaal om hier uit te leggen. Maar ik neem aan dat dat is terug te vinden in mijn klantendossier. Ik ga er van uit dat morgen de moderator met het verlossende antwoord komt. Ik zal ook even mijn klantmummer toevoegen. Alvast een fijne avond nog en bedankt voor de antwoorden.
Dan is het even wachten wat er morgen uitkomt en dat ze de juiste tarieven behorende bij je contract aanpassen.
Reputatie 6
Badge +2
Goedemorgen Jeroen,

Welkom op de Community!

Ik heb je tarieven er bij gepakt zodat we het over concrete gegevens kunnen hebben.
Wijkt dit af van wat jij ziet? Stuur gerust ook een screen van waar jij naar kijkt.

Groet, Vincent

Reputatie 7
Badge +9
Het is relatief vrij eenvoudig.
In Mijn Eneco zal je ten allertijden "Variable kosten" zien, aangezien Mijn Eneco je tarieven laat zien inclusief vaste kosten zoals belastingen etc etc.
Hierdoor zal dit bedrag ten allertijden anders dan als er een stijging of daling is.
Je word voor de komende 3 jaar afgerekend op de prijzen die je heb afgesproken, maar dat is exclusief vaste kosten zoals belastingen, netbeheerkosten, etc.
Dit is bij iedereen zo, bij jou is het zo, bij mij is het zo, zelfs bij @Vincent is het zo (ga ik er even vanuit dat hij bij Eneco zit met Gas en Stroom.)
Reputatie 1
Badge +1
Ook ik heb hier een vraag over het verschil.Dit is wat ik afgesloten heb:

Eneco EcoStroom®️ 3 jaar
Startdatum levering: 25 november 2016
Einddatum vaste looptijd:
Totale leveringskosten per kWh stroom
• Daltarief per kWh stroom € 0,17563
• Normaaltarief per Kwh stroom € 0,18843
Vaste leveringskosten van stroom per maand
• Vaste leveringskosten € 3,46
• Netbeheerkosten € 19,69

Eneco AardGas 3 jaar
Startdatum levering: 25 november 2016
Einddatum vaste looptijd:
Totale leveringskosten per m3 gas
• Tarief per m3 gas (gasregio 3) € 0,62316
Vaste leveringskosten van gas per maand
• Vaste leveringskosten € 3,46
• Netbeheerkosten € 12,55

en zo is het nu in mijneneco:

Energieproducten op dit adres

Eneco EcoStroom®️ 3 jaar

25-11-2016 t/m 25-11-2019
OmschrijvingTarief *EenheidVariabele leveringskosten voor stroom
normaaltarief€ 0,2020Per kwhVariabele
leveringskosten voor stroom daltarief€ 0,1892Per kwhVaste
leveringskosten€ 3,46Per maand

Eneco AardGas 3 jaar

25-11-2016 t/m 25-11-2019
OmschrijvingTarief *EenheidVariabele leveringskosten voor gas€ 0,72305Per m3
Vaste leveringskosten€ 3,46Per maand

ik weet van de verhoging, bij mij ook de verwarring Variable kosten bij een vast contract.
Reputatie 7
Badge +9
Het is relatief vrij eenvoudig.
In Mijn Eneco zal je ten allertijden "Variable kosten" zien, aangezien Mijn Eneco je tarieven laat zien inclusief vaste kosten zoals belastingen etc etc.
Hierdoor zal dit bedrag ten allertijden anders dan als er een stijging of daling is.
Je word voor de komende 3 jaar afgerekend op de prijzen die je heb afgesproken, maar dat is exclusief vaste kosten zoals belastingen, netbeheerkosten, etc.
Dit is bij iedereen zo, bij jou is het zo, bij mij is het zo, zelfs bij @Vincent is het zo (ga ik er even vanuit dat hij bij Eneco zit met Gas en Stroom.)

@Niel .

Bij jou geld hetzelfde als wat ik al eerder had gezegd. 🙂
Beste mAiden,

ik ga je vertellen dat het niet zo is... ik heb hier bij het afsluiten nadrukkelijk gevraagd of het inclusief alle kosten waren. Als dat nu volgens jou toch anders zou zijn dan spreek je van oplichting. Ook heb ik een vast contract afgesloten. Je gaat geen contact aan voor variabele kosten. Dus je prijzen steigen “NIET” in die 3 jaar dan alleen je belasting enz. Ik heb inmiddels telefonisch contact gehad en er is erkend dat hier een fout is gemaakt en ze hebben gezien met wat ik heb afgesproken. Deze prijzen die ik dus nu zie klopen niet.
Reputatie 7
Badge +9
Laat ik voorop stellen dat ik geen Eneco medewerker ben, maar een normale forum gebruiker.

Er staat duidelijk in Mijn Eneco de volgende regel "Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 8. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten."

De tarieven die je afspraak bij een meerjarig contract zijn exclusief deze kosten, worden ook wel kale leveringskosten genoemd.
Kijk dat is de term die ik steeds mistte: kale energieprijzen!!
Zoals meermalen hier op het forum behandeld, worden deze kale energieprijzen altijd in het energie-contract opgenomen wat je afsluit en uiteraard blijven deze gedurende de looptijd onveranderd.
Deze prijzen horen idd onveranderd te blijven. Enkel zijn deze bij mijn en nu zie ik ook bij Niel toch veranderd. Ik heb inmiddels contact gehad met de telefonische klantenservice en hier werd aangegeven dat het idd niet klopte met wat ik nu zie in mijn Eneco. Dus Niel ik zal als ik jou was maar een telefoontje plegen. Ander fietje mocht het toch anders zijn dan heeft de Eneco mederwerker mijn onjuiste informatie verstrekt. Ik heb hier nadrukkelijk om gevraagd tijdens het afsluiten. Of het dus inclusief of exclusief was. Maar goed, er is bij mij al toegegeven dat het niet klopte met wat er in mijn Eneco stond. Ze kon gelukkig ook zien met wat ik heb afgesproken.

Reageer