Toon krijg je niet "cadeau" bij vast contract | Eneco Community
beantwoord

Toon krijg je niet "cadeau" bij vast contract


Beste Eneco,

Nadat mijn vaste contract af was gelopen heb ik een tijdje het variabele tarief gehad. Nadat ik besloten had weer een vast contract te willen zag ik op de Ececo website dat ook vaste klanten Toon "cadeau" krijgen bij een 4-jarig vast contract met "scherpe" prijzen. Klink aantrekkelijk. Toch heb ik de tarieven van alle contracten (van 1- tot 5-jr vast) eerst even op een rijtje gezet. Hierin zie ik dat hoe langer je vast zet, hoe lager de prijzen. Echter, de prijs voor 4-jr vast is flink verhoogd t.o.v. de rest!! Dus zo "scherp" zijn de prijzen niet...
Maar even telefonisch contact opgenomen. De eerste vriendelijk meneer probeerde er om heen te draaien, en besloot mij uiteindelijk maar door te verbinden. Ik kreeg vervolgens een vriendelijke dame die eerlijk antwoorde op mijn vraag waarom de 4-jr prijs hoger is dan de rest dat Toon ook terugverdiend moet worden... Kortom, je krijgt als vaste klant Toon dus NIET cadeau en dus ook NIET tegen een scherp tarief zoals de reclame doet vermoeden. Deze dame snapte dat ik mij als vaste klant toch erg gen*** voelde, ze beaamde dat het inderdaad erg vreemd is en dus ook zo over kan komen, en daarom beloofde ze het intern te overleggen en mij maandag 10 juni uiterlijk terug te bellen met een goed voorstel. We zijn nu meer dan een week verder en jammer genoeg nog steeds geen telefoontje ontvangen. Erg jammer dat Eneco zo met vaste klanten om gaat!! Ik hoop via deze weg toch van Eneco te horen...

A. Janssen
icon

Beste antwoord door jvp 20 juni 2013, 08:05

Alle kado's van bedrijven betaal je uiteindelijk zelf. Als ze dingen echt kado zouden doen, zijn ze binnen de kortste keren failliet.



Helemaal mee eens, en als je bij die bedrijven geen cadeau wilt hebben krijg ( kun je krijgen ) je meestal een korting, ter waarde van de inkoopprijs van het cadeau. Bij Eneco kun je ook een eenmalige korting krijgen. In feite is dat ook een cadeau, alleen wordt dit in de belevingswereld van de mens anders ervaart.

Zodra je iets krijgt, zonder er extra voor te hoeven betalen, mag er al van een cadeau worden gesproken. Dat de prijs van het produkt of dienst, waaraan het cadeau gekoppeld is, hoger is dan normaal staat los van elkaar. Dat valt onder vraag en aanbod.

En het gaat zelfs zo bij levensmiddelen: 1 pot groente "schreeuwd op de etiket van de pot"  15% meer!   Normaal €0,99.  Maar nu betaal je €1,25. ( toevallig net een prijsverhoging gehad ) En de consument maar denken dat hij 15% gratis inhoud heeft gekregen. Niet dus! Hij heeft zelfs meer betaald dan wat hij krijgt. De verhoging van prijs was 25% en daar klreeg hij maar 15% extra inhoud voor.
Marketing strategie noemen ze dat in Nederland. 
En zo is dat met Toon ook.

Bekijk origineel

30 Reacties

Met een eerste reactie een zeer oud topic aanhalen lijkt mij niet handig. 
Ik zou naar de huidige mogelijkheden kijken en is het volgens jou nog steeds een sigaar uit eigen doos dan doe je het toch niet. 
Je betaalt de normale aanschafprijs of blijf bij je huidige thermostaat. 
Scheelt een boel boosheid. 
Mike wrote:

Graag geef ik jullie ook nog een reactie op deze kwestie. Als eerst vinden we het erg jammer dat de terugbelafspraak die in eerste instantie met A. Janssen was gemaakt, niet is nagekomen! @A.Janssen, hier bied ik je onze oprechte excuses voor aan. Goed om te lezen dat er inmiddels contact is geweest en je het aanbod per e-mail hebt ontvangen.

@allen
Het is niet eenvoudig om prijzen van energieproducten te vergelijken. Deze zijn namelijk afhankelijk van een heleboel factoren zoals de looptijd, contractvorm (variabel of vast) en de inkoopprijzen op de internationale handelsmarkt voor energie. De voordelen van een Garantieprijs voor 4 jaar zijn dat je Toon en de installatie cadeau krijgt (t.w.v. € 195). Daarnaast ben je 4 jaar lang verzekerd van een vaste prijs. Hierdoor heb je 4 jaar lang geen last van prijsstijgingen en weet je al die tijd precies waar je aan toe bent.
Wil je het aanbod voor Toon + installatie cadeau in combinatie met een Garantieprijs voor 4 jaar vergelijken ten opzichte van je huidige contract of andere contractvormen? Dan helpen we u graag met een eerlijke vergelijking, gebaseerd op jouw persoonlijke situatie en verbruik. Je kunt hiervoor bellen met 0800-550 3 550 (gratis op werkdagen van 08:00 uur tot 18:00).

Groet,
Mike



Ik was 26 jaar trouwe klant van Eneco. Van de grotere energieleveranciers vond ik Eneco de netste / betrouwbaarste. Om die reden ben ik ook nooit weggegaan ook al zou ik elders misschien wat goedkoper uit zijn. Dat was me de sores niet waard en ik heb ook al 2x op rij een 3jr contract genomen waarvan de laatste eerdaags afloopt.

Deze sigaar uit eigen doos marketing (1 gratis halen = 2 betalen) actie wekt echter zo mijn irritatie op dat ik nu weg ga bij Eneco. Je kunt het prijsverschil tussen een 3jr/4jr contract niet weg bagetaliseren - een modaal gezin heeft van dat prijsverschil de gratis Toon die Eneco zogenaamd uit loyaliteit beschikbaar stelt als meerdere keren betaald in die 4 jaar.

Met 1 actie je merkwaarde naar de knoppen en dan nog volharden ook - je moet het maar durven. Ik had denk ik mijn trouwe klanten meer serieus genomen.
Graag gedaan!
Misschien tot een volgende keer op het forum!
Je hebt helemaal gelijk brandje,bedankt.
Je haalt 2 dingen door elkaar!
Nog even lezen denk ik.
Er is een aanschaf van Toon, die kost ........
Die is soms gratis; incl aansluiting
En er is altijd een abonnement nodig, maar niet verplicht.

En wil je dat niet nou lekker bij het oude blijven!!

Overigens is het woord afzetters ongepast, want je weet kennelijk niet wat je daar allemaal voor krijgt en belangrijker wat dat kost.
Ik heb het gelezen €3.50 p/m extra plus begin kosten ,afzetters ,dus gewoon bij het oude thermostaatje blijven!!
Ik heb begrepen ,dat je voor dat ding extra moet gaan betalen p/m . B.v als je meerdere mogelijkheden op de toon wilt gebruiken.
Heb je al op Mijn Eneco gekeken?
Of dit forum daarop nagelezen?
Waarom krijg je toon niet gratis als vaste klant.?

Het valt mij op dat steeds meer bedrijven nu tablets en dergelijke gaan WEGGEVEN (ahum) maar ok... ik wil gewoon een mooie prijs voor mijn product en een tablet zelf uitzoeken in de winkel.



Tja net aan de hand gehad met onze Samsung Eco Bubble; nou heb ik een iPad dus die tablet van hun, die kunnen ze houden.
Onze zoon kocht een Samsung UE46F8000 idem dito.

Jij zegt terecht reken en mooie prijs, maar bv Samsung geeft je in ieder geval de keuze om 100 euries cash-back te pakken.
En dat hebben wij dan ook gedaan.
Reputatie 3
Badge
Het valt mij op dat steeds meer bedrijven nu tablets en dergelijke gaan WEGGEVEN (ahum) maar ok... ik wil gewoon een mooie prijs voor mijn product en een tablet zelf uitzoeken in de winkel.
Reputatie 6
Badge +1


Het is niet eenvoudig om prijzen van energieproducten te vergelijken. Deze zijn namelijk afhankelijk van een heleboel factoren zoals de looptijd, contractvorm (variabel of vast) en de inkoopprijzen op de internationale handelsmarkt voor energie. De voordelen van een Garantieprijs voor 4 jaar zijn dat je Toon en de installatie cadeau krijgt (t.w.v. € 195). Daarnaast ben je 4 jaar lang verzekerd van een vaste prijs. Hierdoor heb je 4 jaar lang geen last van prijsstijgingen en weet je al die tijd precies waar je aan toe bent.



Jammer dat ook de moderator een algemeen antwoord geeft (dit topic ging niet over de voordelen van vast t.o.v. variabel...) en nog steeds vermeld dat je Toon cadeau krijgt. Volgens mij waren we er middels dit topic achter gekomen dat je Toon dus NIET cadeau krijgt, maar via verhoogde tarieven (t.o.v. 3 en 5 jr vast) zelf betaald.



Ik heb het al eens aangegeven in dit topic. Zodra je voor iets niet direct betaald, word dit in Nederland gezien als cadeau krijgen. Dat je dit "cadeau" op een andere manier toch wel betaald is de realiteit, maar in de marketingwereld word dit toch echt anders gezien en  deze gang van zaken wordt ook maatschappelijk geaccepteerd. Ook juridische is dit een volledig juiste benadering.  Ik zou ook niet weten wat daar  verder aan toegevoegd moet worden.  Het gebeurd niet alleen zo bij Eneco. Het gebeurd in de meubelbranche, telefoonbranche, keukenbranche etc .


Het is niet eenvoudig om prijzen van energieproducten te vergelijken. Deze zijn namelijk afhankelijk van een heleboel factoren zoals de looptijd, contractvorm (variabel of vast) en de inkoopprijzen op de internationale handelsmarkt voor energie. De voordelen van een Garantieprijs voor 4 jaar zijn dat je Toon en de installatie cadeau krijgt (t.w.v. € 195). Daarnaast ben je 4 jaar lang verzekerd van een vaste prijs. Hierdoor heb je 4 jaar lang geen last van prijsstijgingen en weet je al die tijd precies waar je aan toe bent.



Jammer dat ook de moderator een algemeen antwoord geeft (dit topic ging niet over de voordelen van vast t.o.v. variabel...) en nog steeds vermeld dat je Toon cadeau krijgt. Volgens mij waren we er middels dit topic achter gekomen dat je Toon dus NIET cadeau krijgt, maar via verhoogde tarieven (t.o.v. 3 en 5 jr vast) zelf betaald.
Reputatie 4
Badge +1
Graag geef ik jullie ook nog een reactie op deze kwestie. Als eerst vinden we het erg jammer dat de terugbelafspraak die in eerste instantie met A. Janssen was gemaakt, niet is nagekomen! @A.Janssen, hier bied ik je onze oprechte excuses voor aan. Goed om te lezen dat er inmiddels contact is geweest en je het aanbod per e-mail hebt ontvangen.

@allen
Het is niet eenvoudig om prijzen van energieproducten te vergelijken. Deze zijn namelijk afhankelijk van een heleboel factoren zoals de looptijd, contractvorm (variabel of vast) en de inkoopprijzen op de internationale handelsmarkt voor energie. De voordelen van een Garantieprijs voor 4 jaar zijn dat je Toon en de installatie cadeau krijgt (t.w.v. € 195). Daarnaast ben je 4 jaar lang verzekerd van een vaste prijs. Hierdoor heb je 4 jaar lang geen last van prijsstijgingen en weet je al die tijd precies waar je aan toe bent.
Wil je het aanbod voor Toon + installatie cadeau in combinatie met een Garantieprijs voor 4 jaar vergelijken ten opzichte van je huidige contract of andere contractvormen? Dan helpen we u graag met een eerlijke vergelijking, gebaseerd op jouw persoonlijke situatie en verbruik. Je kunt hiervoor bellen met 0800-550 3 550 (gratis op werkdagen van 08:00 uur tot 18:00).

Groet,
Mike
Reputatie 3
Badge
Persoonlijke gesprekken zijn vaak de beste. De toon waarop je spreekt enz... Al met al ben ik tevreden gebruiker?
Badge

Het woord gratis is met een korreltje zout te nemen. Ik denk dat iedere klant voor zich moet kijken of een aanbieding waar dan ook voor hem of haar aanspreekt. Ik rij een bepaald type auto waarvan ik zeg deze is prijs kwaliteit zeer ok. De ander zal dit niet vinden. Zo is het ook met toon. Je kan Toon gratis krijgen bij een bepaald contract. Je kan hem ook los bestellen met een ander contract van Eneco. Reken gewoon uit wat het verschil is.



Of je bent zo slim om een Toon te krijgen met een contract voor drie jaar 🙂 Dat kan als je je door Eneco terug laat bellen 😉 .... Dus niet gelijk zo mopperen eerst proberen om iets op je eigen voorwaarden voor elkaar te krijgen!
Reputatie 3
Badge
Het woord gratis is met een korreltje zout te nemen. Ik denk dat iedere klant voor zich moet kijken of een aanbieding waar dan ook voor hem of haar aanspreekt. Ik rij een bepaald type auto waarvan ik zeg deze is prijs kwaliteit zeer ok. De ander zal dit niet vinden. Zo is het ook met toon. Je kan Toon gratis krijgen bij een bepaald contract. Je kan hem ook los bestellen met een ander contract van Eneco. Reken gewoon uit wat het verschil is.


Als je vraagt, stuur het maar via de post of de mail, dan kan dat niet. Is uitsluitend een telefonische aanbieding.



Toch heb ik de aanbieding per e-mail mogen ontvangen.


Bij dit soort dingen moet je je afvragen "wil ik een (ander) contact" en niet "wil ik wel of geen Toon".
Je koopt toch ook geen fiets omdat je er gratis een leuke bel bij krijgt.



Mee eens, maar in mijn geval was het antwoord op beide vragen "ja". Ik wilde een ander contract, en ik had interesse in Toon. Daarom viel de aanbieding "gratis Toon bij vast contract" mij ook op.


Zodra je iets krijgt, zonder er extra voor te hoeven betalen, mag er al van een cadeau worden gesproken. Dat de prijs van het produkt of dienst, waaraan het cadeau gekoppeld is, hoger is dan normaal staat los van elkaar. Dat valt onder vraag en aanbod.



Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vind dat als ze de prijs van het product verhogen, je er dus toch extra voor betaalt (vooraf of achteraf betalen, maakt in mijn ogen niet uit), en heet het mijns inziens dus geen cadeau.
Beste reageerders,

Uiteraard weet ik zelf ook wel dat voor niets de zon op gaat, en iedereen aan iedereen wil verdienen. Maar dit is wel een gevalletje misleidende reclame van Eneco. Klanten krijgen is één ding, maar klanten houden lijkt mij in deze tijden van wezenlijk belang.

Update:
Gisteren zelf maar gebeld met Eneco, er bleek geen terugbelafspraak genoteerd in het systeem. Hoewel mij beloofd is het uit te zoeken en terug te bellen, laat ik ze maar het voordeel van de twijfel geven dat het verkeerd is ingevoerd... Mijn telefoongesprek was wel genoteerd, en blijkbaar had de dame direct na het ophangen al genoteerd dat ze mij een 3 jarig contract met gratis Toon ging aanbieden (hoezo "ik zoek het volgende week even uit"). Maar goed, als vaste klant alsnog de aanbieding voor nieuwe klanten ontvangen.

Ik hoop dat dit topic andere geinteresseerden aan het denken zet om net als mij toch eerst even wat verder onderzoek te doen alvorens direct toe te happen op een aanbieding. Stilletjes had ik ook de hoop dat er een moderator snel met een (eerlijke?) reactie zou komen op dit topic, zoals ik bij andere topics wel zie, maar helaas...
Reputatie 4
Badge

Vaste klant blijven loont tegenwoordig nergens. KPN, Vodafone, Ziggo, Eneco. Nieuwe/overstappende klanten hebben ze meer aan. Dus ga lekker abonnementhoppen. En als ie afgelopen is ga je weer ergens anders heen.  Het scheelt echt aanzienlijk.

Dit zegd toch maar weer dat bedrijven niet goed bezig zijn, en alleen maar aan geld denken i.p.v. klant is koning. Zijn er nog wel eerlijke bedrijven?
Dat ze geld willen verdienen okee, maar blijf wel aan je klant denken.
Reputatie 1
Badge
Vaste klant blijven loont tegenwoordig nergens. KPN, Vodafone, Ziggo, Eneco. Nieuwe/overstappende klanten hebben ze meer aan. Dus ga lekker abonnementhoppen. En als ie afgelopen is ga je weer ergens anders heen.  Het scheelt echt aanzienlijk.
Reputatie 4
Badge

En het gebeurt niet alleen bij Eneco.



Offtopic: [color=grey]Bij UPC is het nog erger met zijn Horizon en de service naar de klant toe[/color].
Om maar een voorbeeld te noemen.
Reken maar niet op antwoord. Niemand heeft zin in een "Hoe klets ik me hier uit." verhaal. De regels zijn vastgesteld door de verkoopafdeling.
Met dat lijstje zitten ze aan de telefoon. Daaruit kun je kiezen en liefst meteen beslissen.
Als je vraagt, stuur het maar via de post of de mail, dan kan dat niet. Is uitsluitend een telefonische aanbieding.
Bij dit soort dingen moet je je afvragen "wil ik een (ander) contact" en niet "wil ik wel of geen Toon".
Je koopt toch ook geen fiets omdat je er gratis een leuke bel bij krijgt.
Inderdaad dramatisch dat je als vaste klant zo behandeld word. En het gebeurt niet alleen bij Eneco. Ben zeer benieuwd of nog iemand van Eneco op dit onderwerp gaat reageren. Ben ook nog aan het twijfelen om een Toon aan te schaffen, hier word ik in ieder geval niet echt vrolijk van.

Gr. Michel.

Reageer

    Cookiebeleid

    Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

    Accepteren Cookie instellingen