Terugbetaling ontvangen boetevergoeding wegens contractbreuk | Eneco Community
beantwoord

Terugbetaling ontvangen boetevergoeding wegens contractbreuk

Hallo,
ik had een contract van 3 jaar en ben na een jaar overgestapt naar een andere leverancier.
Nu moet ik ineens 400 euro aan jullie terugbetalen aan boetes
2 x 75 euro boetebedrag contractbreuk
2 x 125 euro terugbetaling boetevergoeding wegens contractbreuk.

Dit is me zo niet uitgelegd toen ik een contract met jullie afsloot. Na een jaar moet je gewoon kunnen overstappen zonder deze hoge boetes. De 75 euro per contract was altijd maar de 125 euro is nieuw! Ik vind dit zeer misleidend dus je kunt na een jaar niet meer overstappen door deze hoge boetes!

Graag had ik antwoord.
icon

Beste antwoord door mAiden 13 december 2018, 11:32

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft maximale opzegvergoedingen vastgesteld. Energieleveranciers mogen dus niet zelf weten hoe hoog de opzegboete is als je een energiecontract voortijdig opzegt. Dit zijn de maximale boetes per product:

Het energiebedrijf mag geen BTW bovenop deze opzegvergoedingen berekenen. De energieleverancier die je gaat verlaten is verplicht om binnen zes weken na de overstap/opzegging de opzegvergoeding in rekening te brengen. Is de leverancier te laat? Dan hoef je de opzegvergoeding niet te betalen. Let op! Als je van de energieleverancier die je gaat verlaten een welkomstkorting, cashback-korting of welkomstgeschenk ontvangt of hebt ontvangen, kunnen zij dit volledige bedrag terugeisen en daarbij ook nog eens een boete in rekening brengen van maximaal €100,-.

Bekijk origineel

4 Reacties

Heb je de voorwaarden van je contract nagelezen?
Een boetevergoeding is een vrij normale zaak.
Er zijn ook tabellen voor.
Maar als je overstapt neemt meestal de nieuwe leverancier de boete over en vergoed die (tot een bepaald maximum)😏

Ken je deze algemene info:

https://www.eneco.nl/klantenservice-contact/opzegvergoeding/
Nu mijn nieuwe leverancier neemt alleen 2x de 75 euro over en niet de andere omdat nog van de voorgaande leverancier is.
Tja dat lijkt mij ook logisch!😏
Bij (voortijdig) overstappen blijft het altijd oppassen geblazen.
Reputatie 7
Badge +8
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft maximale opzegvergoedingen vastgesteld. Energieleveranciers mogen dus niet zelf weten hoe hoog de opzegboete is als je een energiecontract voortijdig opzegt. Dit zijn de maximale boetes per product:

Het energiebedrijf mag geen BTW bovenop deze opzegvergoedingen berekenen. De energieleverancier die je gaat verlaten is verplicht om binnen zes weken na de overstap/opzegging de opzegvergoeding in rekening te brengen. Is de leverancier te laat? Dan hoef je de opzegvergoeding niet te betalen. Let op! Als je van de energieleverancier die je gaat verlaten een welkomstkorting, cashback-korting of welkomstgeschenk ontvangt of hebt ontvangen, kunnen zij dit volledige bedrag terugeisen en daarbij ook nog eens een boete in rekening brengen van maximaal €100,-.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen